Het lijkt erop dat de traditionele Londense Black Cab het de komende jaren heel moeilijk gaat krijgen. De TX4 krijgt namelijk niet alleen concurrentie van de Nissan NV200, maar ook nog eens van de Mercedes Vito Taxi. What’s next? Een Renault Kangoo als taxi?
Als je aan iemand vraagt om een aantal typische Londense elementen te noemen dan is de kans groot dat de Black Cab (en rode dubbeldekkers) daar tussen zitten. Het zou dan ook heel erg jammer zijn als die guitige (onzuinige en onpraktische) taxi’s massaal vervangen worden door saai eenheidsworsten zoals de Nissan NV200 en Mercedes Vito/Viano.
Mercedes claimt in hun persbericht al heel trots dat de Vito Taxi al een aandeel heeft van 40% in de stadstaxi branche van het Verenigd Koninkrijk. Dat is allemaal leuk en aardig, maar in Londen hebben ze dan natuurlijk nog steeds niks te zoeken. Het zou mij niks verbazen als Londenaren binnenkort in opstand komen tegen deze plannen.
Het is nu alleen nog even wachten op de mededeling van Mercedes dat ze gaan testen met elektrische Vito taxi’s in de Londense binnenstad. Dat is natuurlijk niet praktisch, maar wel hele leuke marketing.
darrock zegt
In iedergeval stukken mooier dan die nissan taxis als je het mij vraagt
rubbe zegt
Tis wel een kwaliteitje…
Z’n achterwiel staat nu al scheef
darrock zegt
@rubbe: ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is?
En zo niet: 4 wheel steering ;)
bsxc2 zegt
Dit kan er ook nog wel bij,Mercedes is toch al de ‘Rolls Royce’ onder de taxi’s.
masterstig zegt
Wel bijzonder die wielen! Als het echt moet liever de Vito als Londense taxi’s, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Die NV200 vind ik gewoon een gedrocht, dat je daar als merk mee op de proppen durft te komen…
smoked zegt
Tja het is zijn natuurlijke habitat dus zo bijzonder is het ook weer niet.
jrk68 zegt
Denk je dat we alles gehad hebben in de blackcab soap komen ze met een Mercedes Pivo.
thomaz zegt
@jrk68: lol, doe mij die maar. 3.0L vers van de tap alstublieft;-)
Hupke zegt
@jrk68:
Dan ga ik voor de 600. Doe maar in 12 glaasjes.
Corrado16v zegt
Doe mij persoonlijk (na de originele Black Cab) dan toch maar de NV200, het Vito ontwerp is zooo 1996..
desjonnies zegt
Grossvater mach dan neergeschossen sein über London, aber heute sind alle Taxi’s Mercedessen Ulli……….
rocky zegt
Off-topic: heb nooit geweten dat die MB busjes 4-wheel steering hadden (zoals die Mazda 626jes van vroeger…) of is die ene foto nou zo raar? :D
marcus zegt
@rocky: Hebben ze ook niet. Ze worden omgebouwd door een firma voor gebruik in London. Er zijn eisen aan de draaicirkel waar ze standaard niet aan voldoen.
marcus zegt
@marcus: @ mezelf: die hebben ze dus wel, maar dat is niet standaard…
faalhaas zegt
And not lets see how fast it goes around our top gear test track!
stijnl zegt
Vito is rommel
nostravinniedus zegt
Van mij mogen ze 80% van het amsterdamse taxi bestand wel overnemen daar in Londen! Zijn wij hier tenminste van die gekken af! Sinds TCA geen monopolie positie hier meer heeft is het een gekkenhuis! Zelfs voor het Leidseplein hebben ze hun TomTom nodig
dawwg zegt
@nostravinniedus: Nee, die TCA monopolie-tijd was een groot feest voor de klanten & chauffeurs :( Het heeft ook zo z’n voordelen: Met een TomTom weet je tenminste of je hard genaaid wordt of niet ..
marcus zegt
Black-cab chauffeaurs lopen weg met de Vito. Hij is goedkoper dan de TX1, ruimer van binnen, zuiniger motor, alles is beter dan een TX1 behalve dat ie er niet zo iconisch uitziet. En dat zie je toch niet vanavhter het stuur…
Je ziet ze een hoop in London, en als de wetgeving op uitstoot ook voor taxi’s aangescherpt wordt binnenkort ga je ze steeds meer zien ipv die oude black-cabs en metro cabs die je nog steeds ziet.
jrk68 zegt
@marcus:
Ik hoop van ganse harte dat je geen gelijk krijgt.
Ik ben echt niet tegen vernieuwing maar sommige iconen zijn te leuk om te laten verdwijnen.
Geef die oude gewoon een schone aandrijflijn, die horen gewoon bij London.
norge zegt
Een Vito als taxi? Nou dat wordt een loterij of je wel aan komt ,bagger kwaliteit (eigen ervaring).
Design_Driven zegt
@norge: Ik weet niet welk jaar Vito je gehad hebt, maar ze zijn de laatste tijd wel veel beter geworden. (eigen ervaring)
Dev zegt
@sketcher: Inderdaad over de nieuwe generatie vito hoor ik ook niks dan lof.
luuktb zegt
@sketcher: De eerste generatie met 600.000 op de klok , norge heeft een imago laag te houden.
Hupke zegt
@norge:
Je hebt dat nog al eens gezegd maar ik heb er tot nog toe van niemand anders iets over gehoord.
gerard1710 zegt
Dit is van eenzelfde aard als die blunder in NY..
http://nos.nl/artikel/237799-nissanbusjes-vervangen-yellow-cabs.html
koelkast zegt
@norge
Wat een klinkklare onzin zeg, wij hebben de onze tot bijna 260k getrapt (3.0 diesel) en zijn er uitermate tevreden over. De nieuwe is dan ook net van de week afgeleverd, als je dan toch wilt zeiken over baggerkwaliteit moet je eens een T5 of Caddy kopen/rijden. Na een tonnetje een gat in het onderblok is geen uitzondering en bij die bagger Renault bussen kun je na een ton de bak vaak afschrijven.
jrk68 zegt
@koelkast:
Hoe het met de huidige generatie zit kan ik niet zeggen, maar die eerste generatie was net als de mb100 serie echt een ramp.
Die kwamen uit de Ebro fabriek in Spanje en waren van dezelfde bedenkelijke kwaliteit als die toenmalige H100 van Hyundai.
Dickie zegt
@koelkast:
Wij hebben een caddy 1.9 tdi vorig model en een T5 174PK 4motion.
Caddy heeft 130k gelopen weinig ellende mee op kapotte turbo na.
De T5 daar in tegen veel meer begon ergens boven de 60.000 net buiten de garantie naturlijk er is aan vervangen.
Stuurpomp was een dure.
Water pomp was wel te doen alleen als je die er uit haalt loopt koelwater in de motor olie dus ook nog eens olie vervangen wat ik 5000km geleden ook gedaan had.
Warmte wisselaar veel werk!
Uitlaatspruitstuk zat een scheur in.
En nog wat kleine dingen zoals een termostaat. tempratuur sensor. spoorstang. airco vrij loop poelie. Maar dat zijn dingen die normaal ook wel eens gebeuren.
Auto heeft nu 130k gelopen gaat de laatste 20.000 km vrij goed gelukkig de pomp verstuivers zullen nog wel er komen.
Gelukkig geen automaat kon niet ivm 4 motion anders was die ook wel vervangen ook een probleem bij de T5.
Kon al het onderhoud zelf doen anders was het wel heel duur geworden met arbeids loon bij de VW garage.
Het is dat die lekker rijd anders was die al lang weggeweest.
dawwg zegt
@Dickie: Turbo of alleen de N75 klep van 3 tientjes ? VW dealers vervangen nogal gauw complete Turbo’s a 800 pleuro’s terwijl het vaak helemaal niet nodig is (lekke slang of rotte serie oude Bosch injectoren (ook gebruikt door BMW en MB in hun PD diesels) komt ook vaak voor).
dawwg zegt
@dawwg: injectoren = verstuivers.
Hupke zegt
@koelkast:
Caddy’s zijn echt brol. Voor m’n vakantiewerk rijd ik er al wel eens (lees meer dan 2000km) in rond en daar ben ik nu niet echt van te spreken.
Hupke zegt
Zo’n vito is echt ideaal als taxi zou ik denken.
Een vriendin van me haar ouders hadden er zo eentje en toen we nog overal naartoe vervoerd moesten worden was dat echt wel DE auto bij uitstek om in vervoerd te worden.
Ruim, vlot, comfortabel,… itt al die MPV’s die eigenlijk alleen gemaakt zijn om een hele bende kleine kinderen te vervoeren niet om 5 of 7 bijna volwassenen te verslepen.
Corrado16v zegt
.
Hee, de voorloper van de Vito! xD (wel op schaal)
Corrado16v zegt
Plaatjes toevoegen,het is moeilijk… Laat maar.
Esprit_de_Flandre zegt
Dan liever die Nissan. Die ziet er gewoonweg leuker uit, gelijk wat iedereen hier zegt…