Deze week werd Jaguar verkocht, het Indiase Tata legde maar liefst 2,3 miljard dollar op tafel voor het luxemerk in combinatie met Land Rover. Maar is dat een realistisch bedrag? Het merk verkocht in 2007 minder dan 54.000 units (en 70.000 units in 2006), toch lijkt dit jaar het tij te gaan keren en dat heeft voornamelijk te maken met de XF.
Volgens een “onderzoek” van de Economist kunnen de verkoopaantallen binnen enkele jaren de 100.000 units aantikken (via motorauthority). Dit alles dankzij de nieuwe XF en blijvende verkoop van de X-Type, XJ en XK. Dat laatste is natuurlijk onzin want die verkoop stelt weinig voor, de nieuwe XJ kan echter wel voor nieuwe omzet gaan zorgen. Alhoewel ik me afvraag wanneer die op de markt zal komen. En wat doet Jaguar met de Europese emissie-wetgeving? Heeft iemand daar al een antwoord op? Of komt er straks een Tata Nano met Jaguar badging?
bruistablet zegt
zijn die meiden op die foto niet goed snik ofzo……beetje zonder tietevanger op de foto gaan staan….moet niet gekker worden.
Klaas zegt
Ze zullen toch met een aansprekende opvolger van de X-Type moeten komen om die aantallen te halen. Iets met achterwiel aandrijving op een ingekort XF platform bijvoorbeeld.
lincoln zegt
verkoop aantal verdubbelen is een goed streven ..
assemblagelijn in engeland .. productie lijn in india en je kan dan ook de winst verdubbelen ..
en fatsoenlijke motoren kunnen natuurlijk bij Ford gekocht worden ..
JoepieDePoepie zegt
Of er een opvolger van de X-type komt is maar zéér te vraag. Eigenlijk staat er geen nieuwe gepland maar aangezien heel de autoindustrie aan het afslanken is zou het me niks verbazen als-ie toch komt…
w0o0dy zegt
De prijs van de twee bedrijven wordt dan ook niet bepaald door de verkopen van Jaguar maar door de prestaties van Landrover….
Jaguar posted a 19 percent drop in global sales while Land Rover rose 18 percent. Jaguar sales totaled 60,485, while Land Rover sold 226,395 vehicles (dat is dus ruim 3 keer zoveel voertuigen als Jaguar verkocht).
dakloos zegt
Of komt er straks een Tata Nano met Jaguar badging?
Dat zou een hele mooie stap zijn in de goeie richting :o : de verkoop van Jaguar zal nog nooit zo hoog geweest zijn maar al die ‘echte’ laten we dan mooi staan in de winkel.
Citrofiel zegt
Hoezo Tata zorgt ervoor? De XF was al lang en breed ontwikkeld voor Jaguar aan Tata werd overgedragen, en die lijkt toch de voornaamste argumentatie te zijn voor de verdubbeling…
Citrofiel zegt
Trouwens, autoblogger, wat steel jij mijn zo negatief mogelijk toekomstbeeld?
Citrofiel schrijft,
27 March 2008 om 10:48
Zo lang ze maar min of meer op eigen poten staan en ze zelf mogen ontwikkelen met de middelen die ze hebben. Zodat we straks geen Jaguar Nano of een Land Rover met een vergelijkbaar design krijgen…
Apache zegt
X-type buitengooien zeg ik. Die auto past historisch niet bij Jaguar. Een XF, XJ, XK zijn genoeg en van alles een R-versie die 15% krachtiger is dan hun krachtigste Duitse concurrenten. Dát is Jaguar. En dat ze mss met een opvolger voor de legendarische XJ220 komen.
Zeg dat ik het gezegd heb.
autoblogger zegt
@Citrofiel: ja, dat was gestolen inderdaad, had ik zelf niet kunnen bedenken… *kuch*
Citrofiel zegt
@ autoblogger; Nou, ik vergeef het je. :D ;)
crew zegt
@ apache..
ik kan me ook wel vinden in jouw mening.. x-type is bagger.. (no disrespect)
en de rest is gewoon ZO veel beter.. als jaguar strax weer een beetje degelijk loopt dan kan er wat in het ontwikkelings-potje worden gestoken voor wat serieuse concurrentie voor de duitsers..
floryn zegt
@ Apache
de x-type is bagger ja dat weet ik nu ook uit eigen ervaring maar jaguar zal het zeker niet te veel bij het oude moeten houden. Kijk maar naar het design toen ze alleen met retro bezig waren. Dat werkte niet en het zal niet werken. Zo zal jaguar ook moeten kijken waar nu echt vraag naar is volgens trends…… deze trends zeggen op het moment klein klein klein
Esprit_de_Flandre zegt
Ach, Jag heeft nog wel een kans.
Ze moeten doorzetten op de nieuwe designlijn – mits verfijningen. Lanceren van een XF-estate is een must, net als een nieuwe X-type, die meer in de lijn van de BMW 3 ligt. Ook een coupe-cabrio versie van de X en een klassieke coupe en klassieke cabrio van de XF.
De XJ met nieuwe stijl, want hoe knap de XJ ook geëvolueerd is, het is voorbij! Mensen kopen geen XJ meer omdat ze het beu zijn. Dus, de vlucht vooruit, en gigantische marketingcampagne erop zetten. XK kan nog even blijven.
Velen zullen mij verketteren voor deze mening, maar het zal niet alleen de financiële redding van Jaguar zijn, maar het zal het merk weer de nodige grandeur geven.
En voor LandRover, laat de LRX maar in productie gaan. Plus een klein buggy-achtig dingetje, gewoon voor de fun.
Armada zegt
Ik dacht dat Tata van plan was om Jaguar te verkopen en alleen Land Rover aan te houden?
Peter zegt
Tip voor Tata:
Gebruik het onderstel van de Rang Rover en maak er een schitterende Jaguar huls omheen met veel XK elementen. Schrap verder de X-type en concentreer je op luxe-auto’s
crew zegt
@peter..
een onderstel van een rangerover? je bedoelt dat onderstel wat alleen al 1200 kg weegt he;) dan weegt die schitterende jaguar strax ook 2300 kg..
lichter is beter.. dus het onderstel van de xj is perfect toch…?!?!