Tata pakt groot uit op de Auto Show in New Delhi die van 11 tot 17 januari gehouden wordt. Ze komen met maar liefst 17 nieuwe modellen variërend van auto’s en bussen tot vrachtwagens. Tata heeft nog geen plannen om met deze modellen naar Europa te komen, maar ze zijn wel één van de succesvolste merken in India.
Eén van de nieuwe modellen is een SUV met de naam Sumo Grande. Dit is een auto ontworpen om grote families te vervoeren. De Sumo Grande heeft drie zitrijen waardoor hij afhankelijk van de stoelconfiguratie plaats biedt aan 7 of 8 personen. Standaard zit er stuurbekrachtiging, elektrische ramen en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel op. Als toetje krijg je er ook een CD/MP3 systeem bij. Voor de aandrijving zorgt een 2.2-liter turbo diesel motor met een adembenedemde 120 pk en 250 Nm koppel. Een filmpje van de Sumo Grande is hier te bekijken.
Naast de Sumo Grande komt Tata ook met een opgefriste indigo. Dit is een kleine sedan die leverbaar is met een 65pk benzine motor of een 70 pk dieselmotor. De Indigo komt in twee varianten. De eerste heeft alleen airco en de ander heeft zowel airco als stuurbekrachtiging.
Ook wordt er een nieuwe versie van de Indica gepresenteerd. Het design is aangepakt en de auto moet gespierder ogen dan zijn voorganger. In het interieur is ook het één en ander gerestyled. Zo is het instrumentenpaneel verhuist naar het midden van het dashboard. De nieuwe Indica is groter dan zijn voorganger en biedt daarom meer ruimte in het interieur. Ook voor deze auto zijn een aantal motoren leverbaar zoals een 1.3-liter diesel en een 1.2-liter benzine. De auto zal gebouwd worden in de gezamelijke fabriek van Tata en Fiat in Ranjangaon.
In de loop van 2008 zal Tata een nieuwe pick-up lanceren met de naam Xenon XT. Deze 4×4 komt met een 115 pk sterke 3.0 liter dieselmotor. De Xenon biedt plaats aan vijf personen die ook kunnen genieten van luxe accessoires als airco en elektrische ramen. Ook zal binnenkort eindelijk de langverwachte budgetauto op de markt komen.
DiDi zegt
sjiiiiit een lelijke dingen!!!!
en wat een truttemotoren dat Tata gebruikt: een “SUV” met een 120 pk en 8 man die erin zit … jaja dat zal vlotjes gaan
sjaak zegt
Waarom zou het snel moeten gaan? die mensen in india hebben in eerste instantie liever iets goedkoopers waarschijnlijk. En ik vind het nog wel meevallen hoe lelijk ze zijn, ziet er een beetje cheap uit maar voor de rest valt het nog wel mee voor een laag prijsje.
Armada zegt
Hmmm. Ik mag hopen dat als ze Land Rover en Jaguar overnemen ze ook een beetje goed kijken naar hoe een auto er goed uit kan zien, want hier voel ik dustotaal niets bij.
Oly zegt
@DiDi meschien is dat wel zo omdat die mensen in india niet het geld hebben voor V8 en V6 motoren.
Apache zegt
“115 pk sterke 3.0 liter dieselmotor”
duude die technologie komt daar nog uit de steentijd zeker?!!
Arnoud zegt
De SUV gelijkt op een Landcruiser. De sedan en de hatchback lijken op de Lada Kalina. Die laatste 2 zijn al geen design toppers, maar dit.. Grblweh!!
tss68nl zegt
Inderdaad…. 3.0 liter nodig voor het aantal pk’s wat men in duitsland inmiddels uit 1.4 en 1.9 motoren haalt. Zucht.
Ik denk niet dat we die 14% bijtelling gaan halen met een modelletje van Tata.
kingleo zegt
Meer dan honderd pk heb je echt niet nodig in india, harder dan honderd zul je er voorlopig toch niet rijden. Die auto’s zullen als warme broodjes over de toonbank gaan omdat India een van de snelstgroeiende economieën ter wereld is, én omdat tata zelf scholen bouwt en gezondheidszorg regelt voor haar werknemers. Dat maakt ze populair.
Oxymoron zegt
Betrouwbaarheid en eenvoud zijn denkelijk belangrijker dan verfijnde techniek. Wat haalde de oude Kever ook weer uit 1100 cc? 33 pk? De thuismarkt is nog niet toe aan garages met gecompliceerde diagnoseapparatuur. En vergeet de wegen niet; erger dan Rusland.
luwek zegt
styling doet me erg aan lada denken… dusjah=)
Patrick zegt
Oxymoron, de kever had 1200 cc en 25 pk, later 34 pk, de Nazi’s waren destijds beter in het bouwen van crematoria dan auto’s.
Jan C. zegt
@Patrick: Niks met nazi’s te maken. Zonder de Britten was de VW nooit zo veel verkocht geworden. Ontwerp stamt van o.a. Steyr, Austro-Daimler, Tatra, NSU en de Duitse Standard. overigens had de Kever aanvankelijk 1100 cc…
Djivy zegt
OK ok, maar wat we natuurlijk allemaal willen zien is die spotgoedkope citycar voor 1700€!
Luc zegt
Voor een bestemming als india zijn het toch wel mooie auto’s naar mijn mening
Willem zegt
te goedkoop. dikke brol … hier zou dit nooit verkopen; alhoewel, al die clochards tegenwoordig
Esprit_de_Flandre zegt
Filmpje van de Sumo gezien. Is een doos. letterlijk bijna. Alles is vierkant. Zelfs het interieur is zo vierkant als men het maar kon maken.
DiDi zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Daytona zegt
lijken wel slechte modelen uit het jaar 90 hahaha.Zeker patenten overgekocht en fabriceren maar.
bob de douwer zegt
ja het is nu nog lachen wacht maar over 10 jaar .
dit ziet er nog niet uit maar ze leren snel
jankova zegt
Deze auto komt niet naar Nederland????
Tata heeft onder druk misschien voorlopig afgezien van export, de RDW
kan een typegoedkeurring niet weigeren.
Wanneer wilt U deze auto hebben vv een kenteken dit is niet te stoppen,
wil deze auto graag leveren, liefst een schip vol gr. HH
hermans zegt
dat is toch perfekt zo´n autootje in onze overvolle steden, weinig of geen parkeerproblemen,
1750 € is overheen te komen je koopt all-risk verzekering geen hoofdpijn wanneer diefstal plaats vindt verzekering oke moet weinig uitkeren, koop je weer een nieuwe altijd garantie,
onze overheid zou deze autootjes eigenlijk gratis moeten verstrekken JPH
Jay zegt
Ik las eerst dat er ergens vandalen waren die het gemunt hebben op Ka’s
Als ik deze auto’s zie snap ik wat ze gevoeld hebben…
jankova zegt
-edit: niet zo spammen hermans-