The thing we’ve all been waiting for: Tata Motors wil over vier jaar de Nano naar Europa exporteren. Rond die tijd moet er een verbeterde versie zijn, inclusief Euro 5 emissies en een geslaagde crashtest, zo liet Girish Wagh weten. Hij is hoofd van Tata’s compact car business en een interview met hem stond gisteren in het Duitse Focus Magazine.
Tevens zal de stadsauto een stuk zuiniger worden, het doel is om het verbruik van 5 liters per 100 km (62.5 miles) terug te brengen naar 3 liter.
Tata heeft al eerder aangegeven dat men zich eerst wilde richten op de thuismarkt, na 2 of 3 jaar wil men vervolgens gaan verkopen in Afrika, Latijns Amerika en Zuidoost Azië. Daarna is Europa aan de beurt (via Reuters).
Dr.Bronx zegt
Doe maar gewoon niet he….
Carl911 zegt
In zo’n ding wil je toch niet gezien worden?!?!?
Loewie zegt
Mooi of niet,
Ik vind dat deze auto’s gesubsidieerd moeten worden, of in ieder geval bijzonder aantrekkelijk moeten worden gemaakt voor mensen iets minder bedeeld zijn en daarom maar tientallen jaren blijven rond rijden in hun ford scorpio en opel omega’s waar je de uitlaatgassen van om de oren vliegen.
Wie kent het niet, paupers die in zo’n veel te onzuinige auto blijven rondrijden. Als zo’n tata nu dalijk 4500 euro kost, heb je veel voordelen tegenover alle nadelen van zo’n oude auto.
Goedkoop en zuinig vs. duur in aanschaf en ouderhoud en niet milieubewust
Klein, compact en mobiel vs. groot, log en niet ideaal om je vrouw in te laten fileparkeren.
Dit wordt de toekomst… liefst nog met electromotors erin m.u.v. het design.
taarmen zegt
Voor zo’n apperaatje zal je wel dik 4 a 5 duizend euro neer moeten tellen. Voor dat geld liever een fiat/suziku/nisssan ocasion.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kun je op wachten.
Je zult zien dat het over 10 jaar doodnormaal is om in een ‘Indiër’ of ‘Chinees’ te rijden…
Dit zijn DE opkomende economieën, en aangezien door enoooooooooooooooorm veel geld inzit, zal het ze zeker ook lukken ook Europa te veroveren! Als ze dan ook nog leren van het verleden en direct met aansprekende modellen komen (danwel aansprekende merken, waarschijnlijk zijn Jaguar, Landrover en Volvo dan ook al Indisch…), komt het helemaal goed.
En bedenk ook dat die Nano in Nederland waarschijnlijk met stip de bestverkochte auto wordt! De gemiddelde Nederlander houdt van cheap-cheap, of eufemistischer, value for money!!
Gelukkig hebben we de gemiddelde autoblogger nog…
LOL
Tommy zegt
Laat ze die Ratan Tata’s daar maar houden hé. Volgens mij is zo’n stadsautotje ook niet geschikt voor Nederlands snelwegen, laat staan Duitse snelwegen, of de harde wind in ons land!!! dan waaitie zo weg!!
Bijkomde nadelen: geen laadruimte (zware dingen al helemaal niet), geen aanhanger. Dus een scooter/brommer is sneller goedkoper en rijdt mooier.
Turbopaultje zegt
Nu kun je gewoon wachten op de 1. smerige contra-actie van de westerse autoindustrie……….
Echter heeft Tata met Fiat en mogelijk Jaguar/ Land Rover ook nog wat goede kaarten in de hand…………
Roderick zegt
Wat hebben we hier? Een zeer lelijke, mislukte vierdeurs smart, of is dit gedrocht iets anders? Laat ’t aub niet naar Europa komen, we hebben hier al genoeg kleine auto’s! Je wordt -denk ik- gewoon uitgelachen als je in deze auto rijdt! Wie heeft hier nou behoefte aan? Koop dan zo’n Dacia van Renault, dan heb je nog een beetje kwaliteit…
Mark zegt
Is dit de tato sport versie dan, met vette luchthapper in de voorbumper en in de zijkanten. Alles om het boeltje maar koel te houden natuurlijk, bij 35km/u.
En wat zie ik nou, heeft deze versie lichtmetale velgen?! Dat zijn dan natuurlijk de extra grote 9″ jetsers in plaats van die burgerlijke 8″ stalen…
Uitdebroeck Piet zegt
Moest ik een jeep hebben met een bullbar, ik zou het niet laten het een klein tikje te geven waardoor het 500 meter verder vliegt.
dikke richard zegt
@ Piet
Maak daar dan ff een filmpje van,voor op Bamiblog.nl ;)
HarryNAC zegt
ziet er spotgoedkoop uit, vooral met die 6 inch plastic wieldopjes. Als je daar een ongeluk mee krijgt ben je echt goed de lul.. :l :l
DJD zegt
in 2012?? dat ding is nu al ouderwets!!
rider zegt
nou dan moet er nog heel wat aan veranderd worden. geen abs, geen esp, geen airbags, geen, ach noem het maar op wat veiligheids verhogend werkt. het zit er niet op/aan of in. die kunnen ze hier beter als 45km/h wagentje brengen. dan zou het wel een succes worden. mensen geven geen geld uit aan een auto die niet (voor hun gevoel) veilig is. voor een land als india is het een zegen. comfortabel, ruim en betaalbaar, ookal moet een gemiddelde indier er 10 jaar voor sparen. maar als je in india geweest bent dan weet je wat de standaard daar is. als legitieme opvolger voor de Hindustan Ambassador is het een hele vooruitgang en ook nog eens modern en verfrissend anders. een soort van budget smart.
hier in europa zal hij te duur worden, 4 a 5 duizend euro. daar koop je ook een hele leuke en veilige/comfortabele occassion voor. 9 op de 10 mensen nemen dan liever een occassion van een voor ons bekend merk. ik zou het ook doen. maar als ik in india zou wonen zag het er wel anders uit.
six trey zegt
@DJD
Die auto was ouderwets de dag na dat hij uitkwam
Ik kan mij echt niet voorstellen dat iemand in een dergelijke auto wil gezien worden, ik lach mij nu al dood als ik een micro auto zie passeren :D
lincoln zegt
dat is toch helemaal geen handel voor een snobisten cultuur ..
Rick dos zegt
En zie hier de auto die de involutie allemaal begon! :)
Jandepandaman zegt
@HarryNAC- Dat ding heeft dus volgens het artikel wel al de benodigde crashtest ondergaan en behaald. Er zijn mensen die het worst zal zijn waarin ze rijden, zolang het ze maar van A naar B brengt. En zeker als het voor het geld van een brommer is. Nee, waar ik huiveriger voor ben, is dat Vadertje Wegbeheerder de senuwe krijgt over de dreigende toename van files en CO2-uitstoot en gaat samenspannen met het Ministerie van Graai & Incasseer. En dan kost ‘ie niet meer €4500, maar gewoon weer braaf tenminste 7000 of zo….
Volvo_440_turbo zegt
Als ik met dat wagentje mijn grote boodschappen zou doen (= 1x per week) moet ik 4 maal heen en weer rijden naar de supermarkt. Ik denk dat ik in die 4 maal meer CO2 verbruikt heb dan in mijn volvo 440 turbo door met maar 1 maal te rijden.
Als ik ergens ga fietsen, kan mijn koersfiets (maat 63) zeker niet in de auto steken, op de auto in het geval van deze wagen= extra verbruik, en… CO uitstoot.
Als ik naar mijn ouders hun vakantiehuisje in Frankrijk rij vrees ik dat ik met dat autootje de Belgische Ardennen niet overraak.
Als ik er dan toch zou raken denk ik dat ik zo hard gestressd zou raken, omdat dit ding niet vooruitgaat, dat ik een psychiater moet raadplegen. Dus besparingen in budget 0,0!!!
Voor sommige mensen kan die auto misschien nuttig zijn, maar voor mij alvast NIET!
Us zegt
Ik zou hem echt wel kopen voor simpel woon-werk verkeer…Droog, warm zuinig. Daarnaast een dikke Duitser voor de fun of een vette klassieke Amerikaan.
Wat is er mis met zo’n ding? Ik maak per dag max 50 km, dan is zo’n ding echt wel voldoende.
Ganryu zegt
Volvo 440,
Jammer, want denk dat de ontwerpers van de Tata alleen jou in gedachten hadden als klant…
lincoln zegt
@Volvo 440 .. dan ben jij zeker zo,n een typische consument .. altijd makkelijk volk voor de industrie ..
Marten zegt
Brr, laat dit soort fratsen toch niet naar europa komen! Ik hoop dat de europese consumenten zo verstandig zijn die vieze indiasche en chinese wagens laten staan! Lang leve de europese autoindustrie!
Volvo_440_turbo zegt
@ Ganryu, ik schrijf toch, voor sommige mensen kan dit handig zijn…
@ Lincoln, ik begrijp je standpunt niet helemaal.
Eerlijk is eerlijk, ik rij liever met mijn fiets dagelijks naar mijn werk, wat ik al drie jaar lang dag in dag uit doe, dan met zo’n lelijk ding rond te rijden. Met mijn fiets rij ik zuiniger en zonder CO uitstoot…
Hoezo typische consument?
Mijn auto is puur voor mijn plezier of boodschappen te doen, ik rij amper 1 x per week. Dus voor mij is zo’n auto niet nuttig dus…
Jay zegt
Jk wordt toch liever gezien in een oude scorpio of omega dan een rijdende eierdooier.. Nederlanders gaan hier niet echt in rijden denk ik.. Uitspraken dat nederlanders cheap cheap zijn is in dit geval niet waar.. doornsee Nederlanders zijn hierin toch wel wat materialistischer denk ik zo.. Anders wel praktischer..
ik er zelf geen bigshopper in willen zetten..
Uit eigenrespect… dan liever een 45 kilometer autotje..
Enfin.. Voor mensen die zo weinig rijden zou t misschien nuttig zijn..
Jandepandaman zegt
@Jay- Uit eigenrespekt liever een 45 kilometer autootje…?
Maar die 45 kilometer autootjes zijn toch alleen maar voor slecht ter been zijnde bejaarden en luite gesproete tienertjes met te veel geld van foute zaken of Pappa ter beschikking? (en nou niet allemaal op mijn nek springen- ik heb het niet over jullie- Jullie zijn vast niet dát soort tienertjes…)
Zolang ik kan fietsen zul je mij nog niet dood aantreffen in een 45 kilometer autootje. Ga dan motorrijden of koop een goedkoop zoveelste handsje…
fr@nk01 zegt
Zal ’t aan mij liggen? zijn er geen realisten op autoblog.
Deze Nano(na introdutie SuperNano omgedoopt), zou beslist weleens een succes kunnen worden.
Eerst als 2e of 3e bijwagentje…als FunCar, CityCab, poor-men-RR, Need
for Speed or whatever.
Lachwekkend? ’s kijken wie hier als
laatste lacht…
nu ik er over nadenk…lijkt wel wat voor voor me…importeur voor de Benelux of minimaal als bijbaan de dealer voor Groot Amsterdam.,jaja
lach me maar weer uit..
Kwestie van een vooruitziene blik!
fr@nk01 zegt
Moet ff naar m’n vrienden in Dehli…truste, althans…ik niet!
Ga direkt een plan opstellen
;-)
bob zegt
Mooi man .. dus dat is wat de slurptax gaat brengen voor Nederland qua autos .. blij dat ik er niet meer woon.
miekie zegt
Doe mij zo’n auto.. Ideaal.. Komt in 2012 naar Europa, doorstaat dan alle crashtests.. Milieuvriendelijk, lage aanschafprijs, lage onderhoudskosten, lage brandstofkosten..
En ach.. mooi is ie niet.. Misschien verbeteren ze de vormgeving nog.. En anders maar niet. Ik doe liever leuke dingen met het geld wat ik met deze auto kan besparen tov een tweedehands-auto in dezelfde (aanschaf)prijsklasse. Bovendien vind ik het belangrijk respectvol om te gaan met het milieu: ook hierin scoort deze auto goed.
Ik snap echt niet dat mensen zo negatief zijn over zo’n nieuwe ontwikkeling. Ik word niet vrolijk van de huidige brandstofprijzen. Het is toch geweldig dat er aan milieuvriendelijke alternatieven voor fossiele brandstoffen wordt gewerkt?
Als ze testrijders nodig hebben: here I am..
Beterweter zegt
Leuk, al die voor en tegen gedachte’s.
2014 staat ‘ie gewoon bij Albert Heijn of Lidl inclusief kenteken, even pinnen en rijden maar! :twisted:
skywalker zegt
wanneer kan ik hem nu eidelijk aanschaffen??
Han zegt
spaar ik liever door voor een auto in het A segment, een twingo, alto of pixo bijvoorbeeld! ;)