Het Indiase merk heeft na de geflopte Nano weer wat nieuws in petto voor Europa. Maak kennis met de Tata Zest en Bolt en zeg meteen even hallo tegen de Nexon Concept.
Tata Bolt
De Tata Bolt is de compacte hatchback van het merk en staat als productieversie op de stand in Genève. Wie denkt dat dit wagentje alleen bij de Indiase supermarkt op het parkeerterrein staat, heeft het mis. Ook in Italië, Spanje en Turkije komt de Bolt bij de dealers te staan. Het autootje is minder de 4 meter lang en wordt leverbaar met een 1.2 geblazen benzineblokje met 84 pk en 140 Nm of een Multijet-diesel van Fiat.
De Bolt die het merk mee naar Zwitserland nam, is vooral heel rood en probeert hip te zijn met een diffuser en een donkere C-stijl. Naast een oase aan hard plastic kenmerkt het interieur zich door een heus touchscreen met coole infotainment mogelijkheden.
Tata Zest
Om aan te sluiten bij de niche-vullende premium merken heeft Tata ook de Zest meegenomen. Kort gezegd een Bolt met kont. Het mini-sedannetje kenmerkt zich door de wat bijzondere bouw. Hij is klein, hoog en behoorlijk uit proportie.
Kopers moeten vooral opgewonden raken van het rode GTI-lijntje in de grille en de eveneens rode accenten op de buitenspiegels. En oja, ook rode remklauwen vóór zijn inbegrepen, net zoals trommelremmen achter.
Tata Nexon Concept
Op hetzelfde platform als de Zest en Bolt staat ook de Nexon Concept. Het model moet volgens Tata de designrichting aangeven die het merk de komende jaren in wil slaan. De bescheiden SUV moet in 2015 op de markt komen en gaan concurreren met de Ford EcoSport en Dacia Duster. Tata belooft hiermee comfort en prestaties voor een lage prijs mogelijk te maken. Onder de kap dezelfde 1.2 turbo als in zijn standgenoten.
Nu nog de crashtests doorstaan en het zal vast en zeker een topjaar worden voor Tata. Watertanden doe je bij de galleries hieronder.
baworm7 zegt
nou nou
mrniesoe zegt
Wat Nissan zeg…
roppp zegt
Als dit voor onder de €8000 wordt aangeboden en de consumentenbond aangeeft dat je waar voor je geld krijgt, kan dit nog best een succes worden.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Die Zest is van voren echt een schaamteloze 308-ripoff. Ik dacht dat het artikel over Peugeot ging toen ik het plaatje zag (en toen zag ik de achterkant).
4x4wheels zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: Hans Anders?
marikoelolo zegt
Kaal interieur, maat zoals tata’s zeggen: minder is meer
marikoelolo zegt
@marikoelolo: maar*
c-ad zegt
NCAP?
tupperware zegt
@c-ad:
Dat is alleen maar interessesant voor mensen die niet kunnen rijden.
Ik rij al jaren in auto’s die niet hoog scoren of die nooit getest zijn en ik leef nog steeds, gewoon defensief rijden en uit je doppen kijken. Dus niet als een halve tamme en ervan uitgaan dat een ander je wel ziet.
Ram-G-maN zegt
Prima zolang ze met deze koektrommels Jaguar Land Rover Automotive PLC kunnen financieren zeg ik geen nee.
Ga vooral zo door TATA! En, ja, dat meen ik.
De Jaguar F-Type is was toch té mooi, dit compenseert de boel. Nuff said.
ruffie zegt
Tata(‘s) be like: “ik hoor in Europa hoor”
defteling zegt
Godelieve, wat een emotionele, prachtige automobilia! De volgende wordt vast de Tatra Fapfap.
jrk68 zegt
@defteling:
Dan moet Tata eerst Tatra weer tot leven wekken en ik heb het vermoeden dat Ratan Tata daar geen brood in ziet….
Robert zegt
@jrk68: Ken uw feiten:
Tata = Indiaas automerk
Tatra = Tjechisch automerk
norge zegt
@RRRobert: Lees anders even …
Edge zegt
Ach ja, dit is al een stuk minder lelijk dan die Nano waar ze zo’n grootse plannen mee hadden. Als ze zo doorgaan, hebben ze over een paar jaar wel een mooi autootje in het modellengamma.
oxymoron zegt
De Bolt is niet lelijker dan de recente Frans/Japanse drieling en de nieuwe kleine Suzuki. Als het technisch klopt en de prijs is goed zie ik niet in waarom hij hier geen kans zou hebben. “Bolt, by the makers of Jaguar!”.
mashell zegt
@oxymoron: de Bolt lijkt ook wel een heel klein beetje op een Jaguar met die kunststof bekleding op de C stijl.
redbeams zegt
De zest lijkt wel een moderne mazda 121
Simpson zegt
@redbeams: dat dacht ik ook al, dat ze een soort 121-cross hadden gemaakt :)
Hij heeft ook wel wat weg van de suzuki x-90
Alfarobert zegt
Ik vindt de Bolt wel een beetje Deawoo Matiz.Voor 7500 euro gaan ze hier ook verkocht worden.Van dat geld is dan ook nog eens 5000euro BTW en BPM.
Esprit_de_Flandre zegt
Mitsu dropt de Colt naam, en Tata komt met de Bolt…
Op zich niets mis mee, die Bolt. Dat zwart op de C-stijl ziet er wel wat goedkoop uit, en is volledig overbodig.
De Zest is natuurlijk een auto zoals wij die hier niet gewoon zijn, maar onderschat de mogelijkheden op de Turkse markt niet.
Nexon ziet er ook niet mis uit, met z’n DS/Adam-dakje…