Krijgt de Tata Nano straks een supercharged V8 achterin? Of moeten toekomstige Jaguars het doen met een tweecilinder koffiemolen? Zo’n vaart het waarschijnlijk niet lopen, maar Ratan Tata heeft vandaag wel aangegeven dat het wat hem betreft een goed idee is als Tata en Jaguar-Land Rover samen gaan werken bij het ontwikkelen van nieuwe motoren.
Tata kennen we uiteraard van goedkope auto’s zoals de Nano en Aria, maar dat hoeft uiteraard niet te betekenen dat bepaalde technieken niet gedeeld kunnen worden met JLR. Zo liet BMW ondanks al weten dat hun nieuwe familie van 3, 4 en 6 cilinders onderling heel veel techniek met elkaar delen. Waarom zou een viercilinder van Tata dan niet enige overeenkomsten kunnen hebben met een motor van Jaguar of Land Rover.
Momenteel koopt JLR al haar motoren in bij Ford en dat is een situatie die waarschijnlijk niet eeuwig zal blijven bestaan. Momenteel heeft Ford nog een contract met Tata waarin staat dat ze nog enige tijd moeten leveren, maar daarna kan Tata doen wat ze willen.
Jaguar-Land Rover maakte onlangs al bekend dat ze binnenkort een eigen motorenfabriek gaan bouwen in Engeland. En waarschijnlijk komt daar nog een fabriek in India bij. Daar zullen dan voornamelijk motoren voor Tata gebouwd gaan worden.
Als klant zal je waarschijnlijk weinig merken van het feit dat de motoren gezamenlijk zijn ontwikkeld, maar het is wel een leuk weetje. (via: autonews.com)
bigcar zegt
kijken of die even goed zijn als die van ford…
Freewarefreak zegt
“..Ratan Tata heeft vandaag wel aangegeven dat het wat hem betreft een goed idee is als Tata en Jaguar-Land Rover samen gaan werken bij het ontwikkelen van nieuwe motoren..”
Waarom niet? Het is hetzelfde concern. Ze zijn er een onderdeel van. Ook daar zal langzaam synergy zijn intrede gaan doen.
love4sportcars zegt
zolang, dat de V8’en in de jags en landrovers blijven, vindt ik dat goed
norge zegt
Tja, 4 x een tweecilinder aanelkaar schroeven moet zo moeilijk niet zijn.
autobart zegt
@norge:
Aha, jij rijdt 8-cilinder in lijn? :D
norge zegt
@autobart: Zo moeten ze wel onder een hoekje aan elkaar schroeven ;)
Sciurida zegt
Vriendrn van AB, heeft JLR / Tata ook een leuke clausule om de motoren van Ford zelf te gaan produceren? Ik kan me in dit soort gevallen namelijk niet voorstellen dat ze ineens totaal andere motoren gaan maken. En trouwens, wij als consumenten hebben wel wat aan deze informatie, een Tata met een goed functionerende motor is namelijk zo gek nog niet als goedkoop boodschappen waggentje!
amateur zegt
Wat een naief bericht!!
Tata is de eigenaar van Jaguar, ik denk zomaar dat zij bepalen wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Esprit_de_Flandre zegt
@amateur: Hoezo naïef? Het is toch Tata zelf die zegt dat ze samen gaan werken aan motoren? Dus ja, Tata bepaalt de toekomst…
amateur zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik zie in de kop van het bericht toch een vraagteken, en verder in de tekst ook.
Dat klinkt naief.
robbie zegt
@amateur: er is nog geen definitief besluit, dus er ligt nog niks vast.
robbie zegt
@amateur: er is nog geen definitief besluit, dus er ligt nog niks vast.
dennisr zegt
Zo’n vaart het waarschijnlijk niet lopen, het woordje ‘zal’ ontbreekt :) zal zelf nooit een tata kopen dus ze doen maar wat ze leuk vinden :)
Esprit_de_Flandre zegt
Ziet er goed uit voor JLR. Als ze een eigen motorenfabriek krijgen betekent dat dat Tata het echt ziet zitten met de twee merken…
amateur zegt
@Esprit_de_Flandre: Niet zo raar wanneer je 1.000.000.000,- dollar in dat bedrijf investeerd.
Je bent ook naïef.
Esprit_de_Flandre zegt
@amateur: Wie heeft er in jouw gat gebeten, met je naïef? Moet je wat frustraties kwijt? Stress op het werk? Doet de vrouw moeilijk?
Drink een pint en rook een sigaretje. En ga weg van de computer. Dat helpt echt hoor. ;) Doe ik ook als ik ‘bad vibes’ kwijt moet…
amateur zegt
@Esprit_de_Flandre: Geen stress op het werk, mijn vrouw is lief, ook drink en rook ik.
Maar het is puur een reactie op jouw reactie.
Tata koopt JLR voor veel geld, ik dacht 1 miljard, maar het bleek 2.3 miljard te zijn.
Het laatste jaar hebben ze goed zaken gedaan vooral met Land Rover.
Die fabrieken gaan er echt wel komen, ze mogen nog niet teveel zeggen ivm de beursgang.
Ze gaan in eerste instantie alleen 4 cylinder motors bouwen,
waaronder de nieuwe 2.2 die onlangs debuteerde in de XF.
Dit is een PSA motor die jaguar verder heeft ontwikkeld.
Dit onder andere om de kosten te drukken, nu worden deze motoren geleverd via Ford, en die wil er ook aan verdienen.
De 8 cylinders moeten contractueel tot 2019 geleverd worden door Ford, echter dit blok is ontworpen door jaguar, Ford zet deze alleen maar in elkaar.
Esprit_de_Flandre zegt
@amateur: 2.3 miljard, + 600 mio in de pensioenkas. Was gisteren even van plan om die miljard van je te corrigeren, maar ik dacht, ik zal maar niet moeilijk doen… ;)
Ik weet wel dat ze er veel in gestopt hebben, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ze het echt zo serieus menen. Bedrijven worden wel vaker voor veel geld gekocht, leeggeroofd, in stukjes gekapt en half doorverkocht. Daar zijn mooie winsten mee te maken. Samenwerken echter zorgt dat de banden sterker worden, en dus moeilijker te dumpen. En dat is goed, want ik heb wel vrij veel vertrouwen in Tata als autobouwer…
Sm0keGun zegt
tata gaat nog een grote concurent worden voor gm . toyota en vag … je zal wel zien …
jaguarsaab zegt
@Sm0keGun: je hebt gelijk!Tata maakt nu dikke vette winst!en jaguar-land rover ook!
autobart zegt
@Sm0keGun:
Ja, want Tata maakt me toch een stel mooie auto’s :O
Esprit_de_Flandre zegt
@autobart: Als de kwaliteit goed is zullen ze genoeg klanten hebben. Toyota is ook groot geworden met goeie auto’s, die volgens velen saai tot lelijk waren. Idem met Hyundai bvb. Schoonheid kan altijd later toegevoegd worden…