Tata zwaait nu al enige tijd de scepter bij JLR (Jaguar Land Rover) en langzaam maar zeker wordt duidelijk wat voor plannen ze allemaal hebben voor de toekomst. Zo hoorden we al dat Jaguar een kleine roadster (XE?) kan verwachten en voor Land Rover zit er een kleine SUV (LRX) met hybride techniek in de pijplijn. En nu heeft Tata bekend gemaakt dat ze willen dat alle toekomstige modellen van beide merken van aluminium worden.
“JLR is planning to have all its future cars constructed with light weight aluminium bodies resulting in considerable savings in weight, and reduction in CO2 emissions”
Er moet natuurlijk iets gebeuren om de torenhoge CO2 uitstoot van beide merken omlaag te krijgen. En aluminium is daar een mooie oplossing voor. Jaguar maakt al gebruik van aluminium sinds de vorige generatie XJ en dat scheelde een flinke slok op een borrel. Zo was een XJ6 lichter(!) dan een X-Type met dezelfde 3.0 V6 onder de motorkap.
Momenteel zijn de XJ en XK al volledig gebouwd van aluminium en de XF gedeeltelijk. Bij Land Rover wordt aluminium nog niet in ruime mate toegepast. Een Range Rover zou dankzij ruim gebruik van aluminium maar liefst 500 kilo lichter kunnen worden.
Het is overigens wel de vraag of Tata genoeg geld heeft om deze forse investeringen te doen. Vorig jaar heeft JLR namelijk een verlies geleden van zo’n 790 miljoen euro! In 2007 werd er nog een winst geboekt van zo’n 750 miljoen euro. Auw!
steven5163 zegt
die range rover word wel erg veel lichter he ik zeg : doen , wordt ie nog een stuk sneller ook ! :D
BmwMPower zegt
Range Rover Sport…
Aluminium en een dikke V8, met supercharger….
Oi, oi, oi!
FuelMinded zegt
Puur om de Indiaanse staal(aluminium)industrie te laten mee profiteren met de ontwikkelingen. Heel goed in mijn opzicht want kunnen die Indiërs de Britten weer opzadelen met alle ellende (slechte kwaliteit alumnium bijvoorbeeld). “Who’s the colonial underdog now!”
Headhunterz zegt
500 kilo?! sjezus zeg! en wat steven zegt: idd ;)
Relief zegt
@FuelMinded
Denk je nou echt dat wij hier in Europa niks te maken hebben met Tata en dat Tata zomaar een willekeurige staalproducent is? Tata is de afgelopen 9 jaar niet voor niets 3 x uitgeroepen tot de beste staalproducent ter wereld. Tevens heeft Tata Corus (Nederland) overgenomen.
Alles is tegenwoordig made in China, maar ik hoor jou niet snel zeggen dat het allemaal inferieure kwaliteit is?
Daniel zegt
corus nederland is ook van tata
SimonMc zegt
500 kg is gigantisch veel.Dat is gewoon de helft van een Lotus Elise !
Doen!
Fout zegt
Wordt interessant, de toekomstige RR Sport met de Supercharged 5.0 van Jaguar (510pk). Vlamt de X5 M zo voorbij. Wait and see
TMNL zegt
@FuelMindend: Ik zit te zoeken naar enige vorm van common sense in je reactie maar het wil niet lukken. Als je bedoelt dat Tata enkel inferieur staal of alluminium kan leveren dat valt dat moeilijk te rijmen met het gegeven dat ze een van de marktleiders in hun sector (geworden) zijn.
Als je in plaats daarvan bedoelt dat Tata een bewuste keuze maakt om zijn eigen dochterbedrijf om zeep te helpen door slechte materialen te leveren kan ik je helemaal niet meer volgen. Graag meer uitleg.
Bovendien wil ik je er op wijzen dat Tata een uitstekende reputatie op het gebied van verantwoord ondernemen heeft.
In ieder geval lijkt deze beslissing me een mooie win-win-situatie voor Tata. Enerzijds stelt het JLR in staat technisch te innoveren op een niveau waarop weinig (zelfstandige) merken met dergelijke productieaantallen dat concurrerend kunnen. Anderzijds heeft de staal- en aluminiumtak van Tata nu een extra mooi reclamemiddel voor hun product. Dat ze Land Rover bovendien in staat stellen een hybride te laten ontwikkelen is een tweede signaal dat JLR zich gelukkig mag prijzen dat ze in de handen van Tata beland zijn.
DrsDre zegt
@FualMinded;
Tata is marktleider in de staalsector, dus waarom slechte kwaliteit?
TEvens behoord Corus NL ook al tot TATA, dus als je denkt dat de kwaliteit slecht is moet je je toch afvragen waar je de afgelopen jaren geweest bent met je kop.
Verder is het bedrijftechnisch een mooie kans. TATA bezit aluminium bedrijven. Ze bezitten autobedrijven en voor zover ik weet bezitten ze ook een producent van accu’s ed.
Dat is toch een prachtige kans om voor J-LR zich door te ontwikkelen, het bespaart zeker geld. Als je deze technologie moet binnen halen bij een ander bedrijf zul je zeker meer moeten betalen.
Ik zie een goude toekomst voor TATA.
Als ze nu ook nog eens de economische teruggang (heb een hekel aan crisis) weten op te lossen ben ik blij :D
DrsDre zegt
@Mezelf;
Denk eens economisch investeringen gedaan bij groepsinterne bedrijven blijft dan toch in de groep zelf, ik heb het dan over geld.
Stel:
J-LR investeert 10 Mld aan technologie bij de andere groepsleden, blijft het geld in de groep zelf, oftewel dubbele winst voor TATA, zij krijgen meer verkoop op J-LR hun aluminiumsector krijgt een extra boost.
Eric zegt
@ Fout,
Tegen de RRSport 500kg. minder weegt is de X5M reeds aan een opfrisbeurt toe en zal hij sneller blijven.
LM zegt
@ Fout
Je moet niet denken dat hij daardoor beter gaat rijden dan de X5M, dat verschil is net iets groter dan die 500 kilo alleen…
Marc zegt
@alle BMW fanboys:
Is de Range Rover niet ontworpen door BMW? Als ik me niet vergiswas de RR zelfs leverbaar met BMW motoren voordat men die laffe BMW V8 er uitgegooid heeft om hem door de eigen V8 (evt. met supercharger) te vervangen. Of zit ik er nou helemaal naast?
Gedwongen Filantroop zegt
Mijn RRS V8 weegt een 2500 kilo. 500 er af en dan +500PK, yummie!
Ook al zou een X5M sneller blijven, het is een lelijk hok. Ook al valt af en toe iets van mijn RRS af, het is een prachtig design.
robbie zegt
LOL @Marc, je hebt 100% gelijk :D
Emerald_Green_Jag zegt
@ Marc:
Spot on mate
Sterker nog: het is een Jaguar V8 motor geworden.
Fout zegt
@Eric: allemaal nogal onbelangrijk lijkt mij maar de X5 M zal in de eerste jaren geen opfrisbeurten krijgen, de nieuwe RR en RR Sport komen er al over een jaar. Ook de motor vd X5 M zal niet meer wijzigen. Kijk maar naar de M motoren in de M5 en M6… Al 5-6 jaar dezelfde.
Gewicht X5 M: 2380kg, volgende RR Sport SC 2100pk
Do the math; het zal nipt zijn. Enige verschil; X5 M off-road= hopeloos, RR Sport heerser.
Welja zoals Marc zegt, BMW kocht RR als premium SUV merk tov hun zeer weinig exclusieve X5. Binnenkort hollen ze nog achterop, en geef mij maar de SC jag motor ipv de dichtgeknepen V8’en die ze kregen van BMW
Jetman zegt
hèhè eindelijk een autofabrikant (behalve mazda) die begrijpt dat lichtere auto’s sneller, zuiniger en een beter bochtengedrag hebben. bovendien hebben ze nu een grotere afzetmarkt voor hun aluminium waardoor het aluminium goedkoper wordt en de kosten niet de pan uit rijzen.
Ga zo door Tata!
BananaFlip zegt
Als Tata in beeld komt moet ook alles weer kleiner…
BananaFlip zegt
De LRX Concept zag er overigens wel erg goed en fris uit.