
PVV en PvdA willen pomphouders op de één of andere manier gaan verplichten om hun benzineprijzen gratis (online) te publiceren.
Volgens beide partijen is het niet altijd duidelijk waar er voor de beste prijs kan worden getankt. Minister Henk Kamp van Economische Zaken vindt dit onzin. Vandaag schreef hij aan de Tweede Kamer dat de brandstofprijzen via prijsvergelijkingssites al duidelijk genoeg staan aangegeven, en dat we de goedkoopste pomp ook nu wel weten te vinden.
Een publicatieplicht zou de transparantie verbeteren, maar zal naar verwachting nauwelijks of geen effect hebben op de werking van de benzinemarkt en de prijzen voor consumenten. Wel ontstaan er bij een plicht kosten voor pomphouders en voor de overheid.
Brancheorganisaties BOVAG en NOVE sluiten zich aan bij minister Kamp. Ook zij nemen het op voor tankstationseigenaren, die niet zitten te wachten op al dat extra administratieve werk. Het is met die alsmaar zuiniger wordende auto’s toch al moeilijk zat om het hoofd boven water te houden. En dan moeten er ook nog, ieuw!, laadpalen langs de snelweg komen? Schandalig is het.
Nee, ze zouden zich beter druk kunnen maken over de brandstofprijzen in vergelijking met de rest van Europa. De prijs voor een litertje peut is in Nederland het hoogst. Voor Euro95 ben je in alle andere landen gemiddeld 13,5% goedkoper uit en betaal je voor LPG en diesel doorgaans ook een stuk minder. Als er dan toch “transparantie” voor de benzineprijzen moet komen, zorg dan dat het overal eerlijk is verdeeld en laat Luxemburg (respectievelijk 27, 26 en 18 procent goedkoper) maar wat vloeibare explosieven met ons delen.
Het doorgeven van de brandstofprijzen kost maar een paar minuten dus gaat het de verkopers ergens anders om.
@betonstaal:
X3000 stations = 100 man/uur per dag x 55 euro = 5500 euro ..
@lincoln: kan ook heel goed op een rustig moment.
@betonstaal:
ja .. dan is dat rustige moment geen rustig moment meer ..
gewoon optieften dus met dat geneuzel ..
@lincoln: een comment plaatsen onder dit bericht, kost meer tijd dan even een x aantal cijfertje doorgeven aan een site..
Ik weet of jij uren bezig bent met het schrijven van een comment, ik plemp ze enkele seconde..
@2800cc: @mezelf,
” ik weet niet of..” en “ik plemp ze in..”
@lincoln: voor 55 euro ga ik ook wel bij een tankstation werken :o ik geloof eerder een euro of 10/12 gemiddeld dat daar verdiend word?
@leandro:
Werken die pompbediendes zwart dan?!
@betonstaal: Complete BS dit plan natuurlijk…. Een verplichte prijsvergelijking is natuurlijk volledig tegen de vrij markt in en zal nooit prijsverlaging in de hand helpen. 10km verder rijden voor 2 cent minder per liter is natuurlijk hartstikke logisch. Daarbij, als prijsverlaging het doel is, pleur dan eens op met die accijns. Ik snap nog steeds niet waarom de NL politiek de fundamenten van een economie zo zwaar belast. Ik heb een halfjaar geleden een bedrijf opgestart, we verkopen goed, de marge is goed en toch blijft er niets over… Waarom? Douane heffing bij import vanuit buiten EU + 21%. Als we een pakketje verzenden of langs brengen zijn we veel geld kwijt aan benzine, als we het opsturen gaat er weer 21% BTW over de verzendkosten plus het feit dat DHL in NL meer rekent omdat de benzineprijs hoog is.
Onze concurrenten vanuit buiten de EU hebben al die kosten NIET. Gevolg is dat onze prijzen gemiddeld 35% tot 40% hoger liggen dan de concurrentie uit niet EU-landen. Over het geld wat we ‘maken’ wordt dan omzetbelasting + winstbelasting geheven. Tegen de tijd dat het op m’n rekening komt gaat er weer 42% van af… dan allerlei verzekeringen die voor ondernemers weer duurder en ook verplicht zijn.. waar weer 21% BTW overheen gaat. F – U – C – K. Om vervolgens prive een autotje te kunnen rijden met de BPM en benzinekosten…
.
En dan nog, waarom wel prijsvergelijking bij benzine maar niet het brood van de bakker…. Een compleet achterlijk idee van een compleet achterlijk instituut.
Zoiets kan volledige automatisch, want de app (igg beschikbaar op Android) Directlease Tankservice, geeft dit al weer. Per pomp alle info die je nodig hebt, van prijzen tot of er een wasbox is. Waarom zou dit niet ook op het internet kunnen? Onzinverhaal dus, een eenmalige inverstering zou dus voldoende zijn.. Wat Henk Kamp dan zegt, is puur gericht op de pomp en niet op de gebruikers, wat een uitspraak zeg.
Heerlijk… In Polen betaal ik momenteel 1,30 de liter benzine.
@michal:
zo .. jij moet gelukkig zijn ..
@michal:
Dan zou ik er maar blijven….
@9000cse: Nee, dankjewel. Mooi land is het wel, maar het wegennet blijft een chaos.
@michal: Ik heb ineens een idee! Als ze.nou wat meer accijns heffen op de benzine, kunnen ze het wegennet verbeteren!! Briljant!
@Svenska_Aeroplan_AB: Laat ze dat alsjeblieft niet doen, zo heeft de bevolking al helemaal geen cent te makken, wat nu grotendeels ook al zo is. Laat ze eerst alle corruptie aanpakken…. daarna kunnen we verder praten.
flikker toch op ..
ga eerst zelf maar eens je prijzen publiceren betreffende overheidsdienst kosten ..
daarna mag je een grote bek opzetten ..
@lincoln: ja iets met de pot verwijt de ketel…
Dat kan tocht niet waar zijn! Iets dat nog niet geregeld is in Nederland regelland!
En gelijk heeft ie. Wat voor een nutteloos plan is dit dan? Denk je nou echt dat ik km’s ga omrijden om ergens anders 2 cent goedkoper te tanken?
En denk je nou daadwerkelijk dat door zo’n site er ineens een prijzenoorlog ontstaat tussen de benzinepomphouders?
Wil je faire prijzen krijgen dan moet je het ergens anders zoeken maar niet bij dit soort onzin.
@Rick-dos:
Nee, voor 2 cent prijsverschil ga ik ook niet omrijden. Maar die aanname klopt niet. Waarom zouden pomphouders langs de autosnelwegen bijna alleen nog maar klanten trekken met een tankpas van de baas, buitenlanders, die nergens een mogelijkheid om te vergelijken hebben en mensen, die het niet uitmaakt of die peut 1.80 of 2.50 of 5.00 kost?
Als je de weg weet, bespaar je – zoals ik op diesel – al gauw 15 cent of méér per liter. En als je dan voor eigen rekening rijdt, dan maakt het wel degelijk een forse slok op een borrel uit.
Frankrijk heeft al langere tijd zo’n site en daar maak ik dankbaar gebruik van. En in Duitsland is men er ook mee bezig. Nee, zo nutteloos is dat plan volgens mij niet.
@9000cse:
als je moet gaan steggelen om 5 rotte euroos op 1000 km ..
dan is de auto geen geschikt vervoersmiddel voor je ..
@lincoln:
Wie steggelt hier?
@9000cse:
ik tank in Frankrijk ook liever bij Carrefour ofzo ..
maar als ik eenmaal op de peage zit dan mogen die keurig verzorgde tenten daar gerust wat aan mij verdienen ..
heb ik echt geen moeite mee ..
@lincoln:
langs de autoroute zitten ook carrefour tankstations, en de brandstofprijzen worden samen met die van andere tankstations keurig vermeld op borden langs de weg.
@9000cse: In Nederland is het gewoon niet interessant. De afstanden zijn te kort om echt een verschil te kunnen maken. Als je je tank vol gooit bij de goedkoopste benzinepomp bij jou in de buurt dan zou je door heel Nederland en weer terug kunnen reizen.
En als je zonder komt te zitten dan doe je een spalsh en dash op de snelweg, want voor die één of twee euro dat je bij die goedkopere benzinepomp bespaart ergens in de provincie, ga je niet km’s voor omrijden om die voordeel weer teniet te doen.
@Rick-dos:
Iedereen maakt natuurlijk zelf uit hoe zijn verhouding tot zijn inkomen/geld is. De reden, dat ik het niet nutteloos vind is, omdat ik alleen deze maand al méér dan € 50,- in de pocket heb gehouden door er wel op te letten en dat is op jaarbasis toch zo’n € 1.800,-. Netto! Voor de één peanuts, voor mij van waarde. Maar ja, niet iedereen maakt ook zo belachelijk veel kilometers als ik.
@9000cse: Wellicht dat het voor sommigen zou schelen maar ikzelf wil er eerder voor pleiten om meer toegang te geven aan de “prijsvechters” zoals Tango, Tinq en noem ze maar op.
Waarom zien we niet meer onbemande tankstations langs de snelweg? Waarom zien we altijd de Esso’s, Texaco’s en de Shell’s langs de snelweg? Waarom betaal je juist daar de volle ‘adviesprijs’ en niet, zoals bijna overal, 10 cent onder de ‘adviesprijs’?
Pak dat als politiek DH nou eens aan maar hou ajb op met dit soort initiatieven die gedoemd zijn om te mislukken.
@Rick-dos:
dat heeft met pachtprijzen te maken ..
3X raden wie de verpachter is ..
@lincoln: Kan mij herinneren dat het iets met licenties te maken had en de opzet van de veilingen voor die licenties.
@9000cse: 50 per maand x 12 = 600?
@Vincegail:
“omdat ik alleen deze maand al méér dan € 50,”
“Deze maand” is nog niet voorbij he ;-)
50*3=150*12=1800
@Rob: Dat is inderdaad waar. Maar 50 besparen op een paar centen verschil per liter? Dan heeft ie al serieus veel kilometertjes gedraaid de laatste 10 dagen!
@Vincegail:
Inderdaad, dan zit je zo’n beetje 24/7 in de auto..
Mij niet gezien, ik vind 1x in de 3 weken tanken al (te) veel…
@Vincegail en @Rob:
Vooruit dan maar. Hier een klein overzicht:
01-07: Noisy-le-Grand (bij Parijs), 919 km
02-07: Vaduz, Liechtenstein, 1.601 km
05-07: St. Priest (bij Lyon), 1.633 km
09-07: Buxtehude (bij Hamburg), 878 km
Totaal 5.031 km à 1 op 14 = 360 liter x € 0.14 besparing/liter = € 50,40 besparing.
Dat bedrag is zelfs nog ietsje meer, omdat de korting van € 0.14/liter het minimale verschil t.o.v. de adviesprijs is.
Het zijn inderdaad ontzettend veel kilometers, maar ik rijd erg graag en heb er geen moeite mee, ondanks dat ik AOW-er ben.
@9000cse: Heel straf gereden!!! En dank voor de uitleg!
@Vincegail: Maar je moet dus al 5000 kilometer rijden om 50 euro te besparen. Dus 1 cent per kilometer. En dat is bij 14 cent prijsverschil!!!! Omrijden maakt dus geen kloot uit. Genaaid word je toch. Ondanks wat Den Haag je probeert wijs te maken.
@Vincegail:
1 cent minder brandstofkosten per kilometer is natuurlijk niet veel. Daar heb je volkomen gelijk in. Maar het ligt er maar aan, hoeveel kilometer je rijdt en of je het voordeel wilt meenemen.
Mijn reactie was echter op de stelling van @Rick-dos, dat een internetsite een nutteloos plan zou zijn. En daar denk ik dus anders over. Ga bijvoorbeeld maar eens na, hoeveel mensen in de grensstreek voor dat prijsverschil naar Duitsland of België rijden, daar hun boodschappen doen en gaan tanken. En daarbij zijn ook mensen, die dat maar één keer in de maand doen. Zo zoeken veel mensen een mogelijkheid om met hun budget de maand door te komen.
Zo moet ik mijn AOW aanvullen d.m.v. dit werk en het geld, dat ik zo weet te besparen en ermee verdien, is bijv. goed genoeg voor twee leuke vakanties per jaar en nog een paar andere leuke dingen.
Zo kijk ik er tegenaan, maar begrijp tevens, dat het heel wat gemakkelijker is, wanneer je budget het toelaat, dat je niet op de kleintjes hoeft te letten.
@Rick-dos:
Het is misschien niet interessant in Nederland, maar de oliemaatschappijen (of het tankstation deel ervan) worden om de haverklap verdacht van prijsafspraken en traineren de boel overduidelijk. In het overigens nogal socialistisch ingestelde frankrijk kunnen ze wel borden met prijzen langs de weg zetten om marktwerking te bevorderen, dus waarom zou het in Nederland “technisch niet mogelijk” zijn om de prijzen op internet te zetten? Sowieso is het een kulargument, want als je de prijs op de pomp (of het bord bij het station) in kunt stellen kun je het ook invoeren op een computer.
@super: Denk dat technisch het geen probleem is maar zoals Kamp ook al zegt het zal weinig of geen effect hebben op markt en dus voor de prijzen.
En ik moet hem, voor zover ik het kan beoordelen, daar gelijk in geven. Zoals je zelf al schrijft een markt die overduidelijk traineert en tegenwerkt ga je niet veranderen met een site waar benzineprijzen op staan.
@Rick-dos:
Kijk voor de aardigheid eens op http://www.prix-carburants.gouv.fr. Zou dit nou zo verkeerd zijn in ons landje? In Frankrijk werkt dit uitstekend en heeft een grote uitwerking op het tankgedrag in dat land. En de Fransen rijden niet meer dan wij. Iedereen kan voor zijn eigen omgeving zien, wat de prijzen zijn. Overigens kost het systeem – eenmaal ingevoerd – nauwelijks tijd of geld: Wordt de prijs van de betreffende pomp gewijzigd, verandert die automatisch op de site.
@9000cse:
Ik vermoed dat de Fransen wel iets meer rijden; in Frankrijk zijn de afstanden vaak wat groter, is de urbanisatiegraad lager en kost de brandstof minder. Daarnaast betaal je Frankrijk geen wegenbelasting dus kost het relatief minder om een auto te “hebben”.
@super:
Een pomphouder van een Jet-tankstation in Pforzheim heeft het me uitgelegd. Hij hoefde de prijs op zijn borden zelf niet te veranderen. Dat gebeurde (tot wel zes keer per dag) door één druk op de knop bij de centrale in Hamburg. Daardoor veranderde de prijs op het bord langs de straat, de prijs op de tankzuilen en op de kassa’s.
Nederland kan toch niet zo ver achterlopen, dat dit soort dingen te moeilijk worden? Nee, ik verdenk onze minister ervan de grote oliemaatschappijen een handje boven het hoofd te houden. Waarom? DAT zou ik echt niet weten ;-)
@9000cse:
Ik denk niet dat de oliemaatschappijen een hand boven het hoofd wordt gehouden, maar dat de politieke wil ontbreekt om het overduidelijke traineer gedrag aan te pakken. Technisch niet mogelijk is inderdaad een kul argument. Wat me verder opvalt is dat de tankstation dichtheid in geen enkel land zo groot is als in Nederland, zo heel slecht zal het dus niet verdienen, anders waren er wel minder.
@Rick-dos: Het is wel meer van 2 cent, hier in een straal van nog geen 5 km zit er al 17cent de liter verschil in de diesel.
Laat ze maar eens een voorbeeld aan de brandstofprijzen/mrb in duitsland nemen.
@azenomei: In Duitsland veranderen de prijzen aan de pomp meerdere malen per dag en variaties van méér dan tien cent binnen een paar uur zijn geen uitzondering.
@dakloos: Op een druk tijdstip meer betalen is toch niet raar? NS heeft ook daluren..
@flutterby: Als het druk is aan de pomp dan weet je dat de prijzen laag zijn; net iets anders dan de daluren van de NS.
@azenomei: en ook de hogere belastingen op de lagere salarissen?
@mashell: Wat heeft dit met brandstofprijzen/mrb te maken? Juist, helemaal niets. Als je dus netjes had gelezen, had je je zinloze en vrij domme reactie niet hoeven te plaatsen. Volgende keer beter.
Nederland word je zowiezo genaait met al die prijzen vanwege de ”hoge” olie prijs. Gelukkig krijg ik 16 cent per liter korting op de dagprijs bij de Tango of Q8.
Ik maak gebruik van de MKB-brandstof app voor Android. Deze is gratis en geeft op basis van de MKB-brandstofpas gebruikers de meest recent doorgekregen prijzen door. Werkt goed en klopt ook vaak.
Stelletje hypocriete klootviolen zijn het in Den Haag. Ze weten goed genoeg dat zij de grootste hap van de koek pakken. En benzinestations tegen elkaar uitspelen zorgt er alleen maar voor dat er minder koek voor de handelaars overblijft.
Zetten hun dan gelijk voor hoeveel accijns wij worden genaaid? Owww nee, ook zo grappig dat de prijzen al maanden langzaam aan het stijgen zijn en er is een crisis in Egypte en ineens komt daar de stijging van haha echt schandalig ze grijpen elk conflictje aan om de stijgingen ge verklaren en win debieltjes pikken het ook allemaal nog…
Ja joh, jaag pomphouders nog meer op kosten. Ze verdienen al geen rooie cent aan de peut alleen…
Ze moeten het hebben van de broodjes bal, pakjes kauwgom en last-minute bosjes bloemen. En aangezien ik de pomphouder hier wel wat winst gun koop ik er altijd wel iets. Gelukkig hebben ze verdomd goeie vers belegde broodjes ;-)
Politiek is weer slim bezig.
Ipv zich bezig te houden met echte problemen gaan ze makkelijk scoren met iets wat iedereen wil; goedkope brandstof.
Ondertussen vergeten ze even dat niet de pomphouders of oliemaatschappijen maar de staat de grootverdiener is aan brandstofverkoop!
Daarnaast vangen ze nog bakken met geld voor het verpachten van A-lokaties aan snelwegen waardoor de prijs daar wel hoger móet zijn om dat allemaal terug te verdienen.
Prijsbewuste mensen moeten zelf maar gaan zoeken.
Als ze dit wel doorvoeren dan wel eerlijk zijn en het voor alle ondernemers verplichten om hun prijzen te publiceren. Dus ook supermarkten, kledingwinkels etc etc.
Maargoed dit is een afleidingsmanouvre van de politiek omdat ze de echte en veel grotere problemen die er in NL spelen niet kunnen oplossen.
Hier in het dorp zit een tank die met de LPG zo’n 17 cent onder de adviesprijs zit.
Mijn hobbyauto haalt gemiddeld 1 op 6 en ik heb er zo’n 10.000 km mee gereden in een jaartje tijd.
Consequent in het dorp tanken scheelt me voor deze auto dus al € 283 in een jaar.
Voor een automobilist zonder tankpas van de zaak, is dat toch een leuk bedrag.
Mijn dagelijkse auto doet 1 op 18 en ik rij daar zo’n 15.000 per jaar mee.
Ook hier een besparing t.o.v. de snelwegpomp van zo’n € 100 per jaar.
Ik heb denk ik in 2003 voor het laatst langs de snelweg getankt in Nederland.
Jammer voor die pomphouders, maar mijn kauwgom en blikje fris voor onderweg koop ik ook wel ergens anders.
Besparen op benzine/diesel = minder rijden…
Ik begrijp niet waar het allemaal om gaat, ik heb op mijn Iphone twee apps van Athlon en Direct Service, waar ik in kan zien wat de prijzen zijn. Je kunt een straal opgeven waarin hij moet zoeken. De app is niet altijd 100% up to date (loopt soms een dag achter), maar veel wijkt het meestal niet af.
Als ik nu kijk dan zitten er tientallen tankstations in de buurt met een dieselprijs van 1.31 tot 1.48 Euro de liter voor voor de Diesel. Dat is toch 17 cent verschil.
Er echt voor omrijden is natuurlijk onzin, maar de BP aan de overkant vraagt 1.38, terwijl de Makro 1km verderop mijn route 1.34 vraagt. Dat haal ik er wel uit, even snel rekenen scheelt me dat 500 Euro per jaar.