
Iets over plank en misslaan.
Het kopen van een nieuwe auto is – voor de meeste mensen – vrij ingewikkeld. Wil ik een sportieve auto, of juist veel comfort? Een goedkope auto die mij van A naar B brengt, of een flitsende Italiaan die mij veel bekijks geeft? Een klein bestelbusje met zeeën aan ruimte, of juist een Smart? Eén van de allereerste vragen gaat echter over de brandstof: wil ik een benzine-, diesel-, of elektrische-auto kopen?
De vuistregel hierin is makkelijk. Rijd je veel, ga je voor een diesel. Ben je ondernemer, ga voor elektrisch. Rijd je wat minder, neem een benzine. Vind je parkeren in een Franse parkeergarage niet zo belangrijk, ga dan voor LPG. Weet je niet zo goed wat je moet kiezen, ga dan voor een hybride. Enzovoorts. Onze overheid denkt echter dat niemand deze vuistregel (waar deze scribent wellicht wat creatieve vrijheden heeft misbruikt) kent, want het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat start deze week met een brandstofprijzenproef.
Simpel gezegd komt er bij acht tankstations in Nederland een bord of scherm te hangen, waar staat hoeveel het per brandstof kost om er honderd kilometer mee te kunnen rijden. Iedere brandstofsoort is onderverdeeld in drie segmenten: B, C en D.
Deze prijzen heeft onze overheid berekend aan de hand van het gemiddelde brandstofverbruik van de (enkelvoud) meest verkochte auto binnen het segment het afgelopen jaar, gecombineerd met de gemiddelde brandstofprijs van de afgelopen periode. Of, om het even makkelijker te zeggen: WLTP maal brandstofprijs. Voor de elektrische gemiddelde is een wat vreemde berekening gedaan, met een mix van 60% thuisladen, 10% op het werk laden, 20% openbaar laden en 10% langs de snelweg laden.

Wie naar het plaatje kijkt, kan eigenlijk maar één conclusie trekken: wie op benzine rijdt is een idioot, je kan veel beter een elektrische auto kopen. Wat dus eigenlijk iedereen al wist. Tenminste, als het gaat om de brandstofprijzen. Want zaken als aanschafkosten, belastingen, verzekeringen en onderhoud zijn hier niet in meegenomen. Evenals je rijgedrag.
Heb je dan helemaal niks aan deze cijfers? Nou, sommigen kan je wel vergelijken. De B-segmentcijfers van benzine, diesel en CNG komen namelijk van de Volkswagen Polo. Dat is dus drie keer dezelfde auto, met alleen drie verschillende motoren. Wie dus een Polo wilde kopen maar nog twijfelde over de aandrijflijn, kan met deze cijfers inzichtelijker krijgen welke versie hij of zij het beste zou moeten kopen.
Maar als je kijkt naar het D-segment, daar vergelijken ze een BMW 3-serie (benzine) met een Volvo V60 (diesel) en een Audi A4 Avant G-Tron (CNG). Ze vergelijken dus twee verschillende stations met een sedan die ook als station wordt geleverd. Hiermee geeft onze overheid dus geen inzicht in het verschil tussen de brandstofsoorten, omdat er meerdere verschillen zijn tussen de drie auto’s dan alleen de brandstofsoorten.
Waarom dit een probleem is, is het makkelijkst te zien bij de elektrische auto’s. De ‘kleine middenklasse’ is volgens die tabel ruim 1,20 euro duurder per 100 kilometer dan de kleine auto en middenklasse. Met andere woorden, wie een C-segment elektrische auto koopt is gek. Het probleem is hier echter dat ze een Nissan Leaf met een WLTP van 20,60 vergelijken met een Hyundai Kona en een Tesla Model 3, allebei met een WLTP van 16 of lager. Deze informatie geeft de overheid echter niet bij het tankstation, maar dat moeten mensen maar achteraf lezen bij de methodologische toelichting van deze pilot. Wat natuurlijk niemand gaat doen.
Juist daardoor is de proef – wat deze scribent betreft – gedoemd om te mislukken. De overheid doet alsof het de brandstofprijzen van drie segmenten vergelijkt, maar eigenlijk vergelijkt het verschillende auto’s met elkaar waarbij de enige logische conclusie is dat elektrisch rijden het goedkoopst is. Wat iedereen al wel wist.
De pilot is onderdeel van een Europese proef, die deze week begon en tot en met 15 maart loopt. Met de proef wil de overheid onderzoeken welke wijze het mensen het beste kan informeren. In juni 2020 moet bij meer tankstations staan wat de gemiddelde brandstofprijs per 100 km is.
Fotocredit: Stormloop op gratis brandstof, van Robbie, via Autojunk.nl.
Ik heb liever een extra bord wat een balletje gehakt kost.
@autogedrocht: daar ben ik het nou helemaal mee eens. Auto rijden kost geld, duh… maar een balletje mayo is een optie. En een hele lekkere?
@bbfix: kom er net achter dat mijn roffeltje me 24.666666667 per 100 km kost. Dus dat overzicht klopt niet… kan ik de overige kosten ergens claimen?
@autogedrocht:
Voor € 0,48 meer per 100km bij 10.000 km/jaar blijf ik liever LPG rijden met mijn Dacia Logan MCV Bi-Fuel met full options van € 16.100,- i.pv. een elektrische stofzuiger voor > € 31.000,00
@erik2907: liever een stofzuiger dan voor lul rijden in een full option Dacia Logan. Mijn hemel.
@aschja:
A(s)ch ja, als de prijzen (nieuw) van stofzuigers in de buurt komen van € 16.000,- dan wil ik er nog wel eens over nadenken.
Particulier zie ik de staat nog steeds niets bijdragen aan elektrisch rijden, just only voor zakelijke lease gebakjes.
Stel dan ook voor om de particuliere gebruiker te belonen om geen BTW te heffen op het elektrische karretje. Scheelt toch weer ruim € 6.000,- op een bedrag van € 35.000,-.
Tot die tijd blijf ik mijn steentje bijdragen aan het milieu door middel van het rijden op LPG.
Bureaucratische onzin altijd, gatver.
Mijn auto rijdt gemiddeld 1 op 9 en een beetje op benzine.
Kan volgende keer wel diesel tanken, maar denk dat dat na een paar kilometer al niet meer goedkoper is.
@bertorelli: Dan maar LPG proberen erin te krijgen? :D
@fanboy: Gas is om op te koken en je huis te verwarmen… En zelfs dat willen ze liever niet meer hier in Nederland.
@edward330d: Ha, ik heb ons huis al naar volledog elektrisch omgebouwd. Gas koken is inderdaad ouderwets :P
@fanboy: heb je overal vloerverwarming met een lucht- of water warmtepomp? Of elektrische radiatoren? Of een combinatie er van?
@chills: Vloerverwarming en lage temperatuur radiatoren met lucht/water warmtepomp. Huis was ook maar 4 jaar oud, dus triple glas enzo. Vrij makkelijk en het werkt nu ook efficiënter. En zonnepanelen om energieneutraal te zijn.
@fanboy:
Jij bent gewoon erg suggestief. Holt mee met iedere hype en wil dan graag aan iedereen laten zien hoe modern je bent en hoe hard je deugt. lol
@kempenaer: lekker zeiken. Treurig.
@kempenaer: Nee ik vind het wel lekker dat ik geen energierekening meer heb, en dat mijn huis comfortabeler is geworden.
Het feit dat ze met WLTP werken is al de eerste grote fout in dit geheel. Ze gaan er nu van uit dat de gemiddelde golf op benzine 5,73L / 100 km rijd (bij een prijs van €1,70/L). Dat is compleet onrealistisch. Een beetje jammer bij iets wat van de overheid vandaan komt.
Dan maar een idioot.
Ik vind de meeste EV-rijders hypocrieten. Enige reden dat zij EV rijden zijn de lage bijtelling en kosten. Ik ken enkelen die het wel doen omdat zij het gaaf vinden, snap ik ook. Inmiddels al enkele, verschillende EV’s gereden. Lijkt mij prima voor de saaie werkkilometers maar in het weekend toch liever een benzine roffelaar!
@ghost: Waarom is het hypocriet om bij het kiezen van een auto (veel) rekening te houden met de kosten?
@jelmer: ik snap ghost wel, omdat een EV onder aan de streep echt niet (altijd) goedkoper is. Mooi vergelijk Hyundai Kona. Een normale Kona benzine automaat doet 24k ipv de 40k-ish in de EV. Hoop benzine kan je daarvoor kopen + je betaal weliswaar lage bijtelling maar je rijdt dan ook een flutauto, de bijtelling op het 24k gebakje is ook niet heel hoog. Wat veel bedrijven ook nog eens vergeten is de BTW die ze moet afdragen over het privégebruik. Doordat EV’s schrikbarend duur in fiscale waarde zijn, zijn deze getallen ook hoog.
@detroitv8: je moet alleen in je vergelijking ook dingen meenemen als onderhoud en wegenbelasting.
@maotje: weet niet wat voor auto jij rijdt met 16k onderhoud, maar dat ligt vaker aan de bestuurder ? Dat diesel gebakje rookt niet 4 setjes banden op in 2 jaar
@ghost: roffelaartje…. want de roffelaars zijn al een tijdje niet meer te betalen..Liever een koppelrijke EV dan een muesli-ICE….
@ghost: klopt en als bestuurders niet met hun portemonnee zouden kiezen was de stimulering met lage bijtelling totaal zinloos geweest. Nu werkt die echter, af en toe iets te goed.
@flutterby:
Er is geen enkel maatschappelijk nut vervuld dat het verantwoordt om zoveel belastinggeld in de BEV te steken.
@kempenaer: dat zijn er genoeg niet met je eens.
@ghost: Lage kosten voor de “saaie” werkkilometers. What’s not to like
@ghost: Je kan kiezen uit een 3 cilinder of een Model 3 met 300pk en die ook veel beter rijdt.
Dan ben je ook als autoliefhebber wel geneigd naar de Tesla.
@ghost: ik denk dat je bedoelt dat de meeste EV rijders ineens groen denken en dan zo’n engel kransje boven hun hoofd krijgen terwijl ze het (zeer begrijpelijk) puur voor de kosten doen. Als volgende week een dikke diesel onder dezelfde financiële voorwaarden wordt aangeboden kruipen ze massaal weer in een lekkere diesel.
@ghost: ik zou het ook gedaan hebben, je moet wel aardig gek zijn om geen Model 3 te leasen voor hetzelfde geld als een driecilindertje… daarbij ben ik blij dat ik die keuze niet hoef te maken; ik koop gewoon wat ik leuk vind.
@racerx: ik heb kunnen kiezen wat ik leuk vind. Bij het leasen van mn vorige auto direct aangegeven dat de model 3 de volgende moest worden. Geen idee wat de kosten zouden zijn. Mn vorige auto 4,5 jaar gereden.
Waarom de tesla? Techniek en innovatie. En dat ook nog eens schoner. Lage bijtelling is wat mij betreft compensatie voor het geklooi met laden. Want eerlijk is eerlijk, het is goed te doen maar zeker iets waar je rekening mee moet houden / plannen.
Volgende auto zal weer ev zijn ook wanneer er 22% afgetikt moet worden.
@ghost: daarom mijn vlotte tweewieler naast de net bestelde EV. Die heb ik deels uit overtuiging maar zeker geholpen door de portemonnee besteld.
Volgens mij gaan we komende jaren weer massaal aan de Diesel. Electrischiteit is nog lang niet groen en gaat dit ook niet worden. Voor de productie van bio ethanol moeten in Brazilië oerwouden gekapt worden omdat we nu 2x zoveel nodig hebben. Bovendien beperkt dit de levensduur van diverse componenten. Die moeten eerder vervangen worden en dat is ook extra belastend voor het milieu. Gas is om op te koken en in Groningen worden ze daar ook niet blij van. Conclusie; Diesel is the way to go!
@rickthestig: als we die bonen in Australië nou kappen, dan valt er ook niks meer af te fikken
@barendbotje: Australië moet oppassen, niet alleen fikt ze het halve land af, ze kunnen straks nog een CO2 naheffing verwachten ook.
@mashell: Misschien al het geld dat men bespaart met hun EV sturen naar Australië, want die mensen geven zoveel om het milieu ?
@rickthestig: leuk geprobeerd, maar helaas mag je niet door voor de magnetron…
@rickthestig: en als ze van dat HVO nou een beetje accijns weg zouden halen, zou dat een enorme verbetering opleveren. HVO is een brandstof voor diesels uit reststoffen uit de voedingsindustrie, dus hernieuwbaar en niet fossiel. Mijn diesel loopt er bijzonder fijn op. Maar kost 1,669 per liter.
@rickthestig: elektriciteit moet schoon zijn om succesvol te worden maar diesel niet? Ik heb beide langdurig gereden maar elektrisch is veruit de superieure aandrijflijn. De enige voorwaarde is dat je beschikt over voldoende laad mogelijkheden. Het makkelijkste is met een oprit, maar openbaar laden werkt voor velen ook.
@rickthestig: De Vlaamse radio (vrt) heeft nu al 2 dagen een bijdrage over het milieu inpakt van de verschillende soorten brandstof. Een moderne diesel produceert veel minder stof dan een benzineversie
Als ze het milieu-klimaat rapport naast mekaar leggen is een elektrische wagen met voorsprong de beste.
terug te vinden op vrt.be
Ik ben idool en heb een tank van 90L waar ik 300km mee haal??
@gczjwj: *idioot
@gczjwj: in mijn ogen idool. Want het betekend dat je of veel vermogen hebt, of genoeg cubic-inches om zo’n verbruik te halen, en ik kan beide waarderen!
@gczjwj: Leopard tank?
@gczjwj: wss als je dit vergelijkt met hetgeen je er mee kunt vervoeren vele malen efficiënter dan een EV
Voorlopig blijf ik dus lekker de “idioot”, want het is nog lang niet haalbaar om een elektrische auto te kopen. Een Tesla model 3 in de private lease is ook niet te doen en zou me €1100 per maand gaan kosten. Dus wederom is de overheid de eigenlijke idioot omdat ze gegevens weergeven die niet met elkaar vergeleken kunnen worden, op een verwarrende manier, voor mensen die in de meeste gevallen de mogelijkheid helemaal niet hebben om over te stappen naar de (per kilometer aan energie kostende) elektrische auto. Another job well done, weer veel belastinggeld over de balk gesmeten voor een mislukt project.
@rike: Ja want je hebt ook echt een Tesla Model 3 nodig om elektrisch te rijden. Net als dat je een BMW 330i o.i.d. nodig hebt om op benzine te rijden.
Als je niet veel eisen hebt, of het is een tweede auto, dan kan bijna iedereen af met een goedkopere elektrische auto. Zo ook een occassion.
Je kan vanaf dit jaar ook een e-Up leasen die 200km kan en je zo ongelofelijk veel geld gaat besparen, dat dat heel nuttig is als 2e auto.
Een 2e hands Hyundai Ioniq of Nissan Leaf wordt ook betaalbaar en dan heb je een ruime auto.
@fanboy: 2de handse Fiat 500e, Golf e, Zoe, en als jee nog verder kijkt staat er nog genoeg te koop…
@fanboy: die auto’s zijn te beperkt, ook als 2e auto (voor ons dan). Een beetje range is toch wel een vereiste.
@fanboy: De Belgische prijs, te configureren op vw.be, is zelfs spotgoedkoop, de prijs en uitrusting van de Style versie was reeds volledig (de Belgische versie heeft alles incl) en heeft nu als promotieprijs 21.450€ meegekregen en de kans is groot dat je van de dealer nog +- 3% korting krijgt.
@fanboy: 200km is om te huilen qua bereik, en als 2e auto zijn ze ook veel te duur. Dus nee, je hebt geen Tesla model 3 nodig om elektrisch te rijden, maar wel als je naar een andere stad wil gaan en terug zonder tussentijds weer te moeten laden. Als ik bijvoorbeeld naar vrienden van me ga dan is een retourtje al snel 150km, dus als ik die dag gewerkt heb moet ik daar ergens laden met de hoop dat ik niet midden in de nacht langs de snelweg nog een half uur pauze moet gaan nemen om de auto te kunnen laden om überhaupt thuis te kunnen komen. Volstrekt overbodig
@fanboy: Voor de 15.500 die een gemiddelde occasion in 2019 kostte heb je geen ionic ev, alleen leafs met misschien 100km range, geen i3, geen enkele egolf, zelfs niet de 2015 versie met mini accu. Enige met een beetje range in die prijsklasse is de Zoe, maar dan wel met huuraccu a 70 euro p mnd voor 10 000km per jaar. Van die huurkosten kan je maandelijks je tankje vullen waarmee je ook ongeveer 10 000 km per jaar kan doen…
En is lpg nou echt duurder in een b segment auto dan een c segment auto volgens die afbeelding? Dat komt ook niet erg betrouwbaar over.
@rike: LOL @ Tesla in de private lease. Die dingen hebben geen onderhoud nodig. Alleen banden en die zitten er bij een private lease contract ook niet in.
Financial lease kan al voor €550 p/m. Met de aanzienlijk lagere running costs dan een ICE is dat echt geen slechte deal.
@subzero079: misschien geen slechte deal, wel nog steeds verschrikkelijk veel geld
Straks komen die tankstations met een nieuwe actie. Krijg je bij iedere tien liter brandstof een zegeltje om te sparen voor een Elon Musk dekbedovertrekset.
Wel jammer voor de Teslafans dat die geen zegeltjes kunnen sparen.
Maar die hebben gelukkig allemaal al een Elon Musk dekbedovertrek…
@moveyourmind: Wat is er mis met een Elon dekbed? Is schoner en goedkoper dan een Trumpf dekbed. Die zijn meestal na 2 weken al zwart.
@laptom: “Als hightechbedrijf biedt TRUMPF productieoplossingen op het gebied van gereedschapsmachines, lasertechniek, elektronica en Industrie 4.0.” En ze doen dus ook dekbedden?
@moveyourmind: eentje maar? Ik heb er 3!
Wat zijn dat nou weer voor voorbeeldcategorieën die gehanteerd worden? Net of iemand nog een middenklasser rijd. Waar zijn de SUV/Crossover voorbeelden? Dit soort borden moeten wel aan de doelgroep (65+) aangepast worden.
@Breinstein: ik dacht dat de derde categorie SUV was aan de hand van het icoon. Maar dat is dus een middenklasser.
Het enige positieve wat ik hieraan had kunnen ontdekken, een ontmoedigingsbeleid boomerhokken te kopen, is daarmee dus ook van tafel.
Die hebben echt een bord voor hun kop.
Alles zo goedkoop mogelijk willen en dat ten koste laten gaan van comfort en plezier. Welkom in Nederland.
Dit soort afwegingen heb je wanneer je een auto koopt, niet wanneer je tankt. Het bord had dus beter bij een autodealer kunnen staan.
…
…
Oh wacht, daar staat al een soortgelijk bord, in de vorm van een energielabel.
@krisp: advertenties voor stoppen met roken hang je toch ook waar de rokers komen? Tanken is een dure verslaving waar ik graag mee stop.
@flutterby: totdat iedereen het doet, dan wordt laden een dure verslaving. Geniet er nog maar even van…
@racerx: onzin, stroom is overal dat kunnen ze niet extra belasten. Sterker nog ze verlagen juist de belasting op stroom! In het regeerakkoord staat een mogelijkheid tot kilometerheffing voor EVs. Dat die komt is gebaseerd op feiten en logica terwijl jou conclusie gebaseerd is op angst dat de overheid erop uit is om jou te pakken.
@flutterby: haha,als je ziet hoe de prijsvan stroom 33% is gegaan de laatste 5jaar,wat ben jij een genie.
@freddydevadder: haha, dat is de kale energieprijs.
Gisteren op HLN.be de test gedaan en ik kwam uit op benzine.
Laat ze dan ook vermelden wat het de CO2 uitstoot is per type auto en dan graag inclusief de productie en demontage van het voertuig, dan wordt het pas echt interessant!
@quinn: waarom alleen naar co2? Laten we dan ook gelijk de invloed op t milieu meenemen. Die vind ik veel interesanter.
@maotje: dat kan niet. Want dan zou het volk erachter komen dat ze van Mark Rutte wel nog maar 100 mogen rijden maar die maatregel voor de stikstof niet echt wat betekent.
@maotje: Ja en naar grondstoffen , wat volgens menig persoon hier denkt is namelijk dat er genoeg is voor iedereen een EV met mega accupakket. Vroeg of laat is dat óók op, en dat is met t tempo van nu voordat de olie reserves op zijn.
Tja, toch maar een d-segment station op diesel voor mij.
Hoe lang zal het nog duren voordat de wegenbelastingsysteem aangepast zal worden.
De staat verliest nu een stuk BTW en accijnzen.
Belgische situatie. Is de Nederlandse vergelijkbaar?
Wat is de eis om ambtenaar te worden?
@auto62: sluwigheid en manipulatie?
Misleidende informatie van een overheid waar veel te veel klimaathysterische mensen werken waardoor er emobeleid komt in plaats van nuttig en zakelijk beleid.
Dat hele CO2 verhaal is totaal niet onderbouwd en hoogstwaarschijnlijk niet waar.
Zie http://www.clintel.nl
@kempenaer: klopt, zonder hoogstwaarschijnlijk.
VN/IPPC is daar inmiddels zelf ook achter, na 40 jaar, en hebben eindelijk de echte klimaatbeinvloeders toegelaten in het 6e amendement. De energetische deeltjes van zo’n en kosmos. Vanaf 2022 zijn de rekenmodellen met deeltjes verplicht om te gebruiken voor de heren&dames klimatologen, tot die tijd is het enige wat media, politiek (en, van gemeenschappelijke fondsen afhankelijke, klimatologen) nog kunnen doen; ontkennen.
En zo wordt het hersenspoelen zelfs tot aan de benzinepomp voortgezet.
Dus de algemene conclusie is dat je gek bent als je een Nissan Leaf koopt. Tja, dat klopt op zich wel.