Na de verhoging van de brandstofaccijns rijden automobilisten massaal de grens over om te tanken. In februari werd er 39% minder diesel verkocht en voor LPG waren de cijfers nog droeviger.
Dat melden de Bovag en NOVE vandaag. Ze maken zich grote zorgen om de ondernemers aan de grens die hun omzetten nu voor de tweede maand op rij flink zien kelderen ten opzichte van vorig jaar. Diesel werd zoals gezegd 39% minder verkocht, LPG werd zelfs 42% minder getankt en bij benzine ging het om een afname van 18%, dit alles ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In januari bedroeg de daling voor 24%, lpg 27% en benzine 20% dus overall lijkt de omzetdaling ook nog in ernstigheid toe te nemen. Dit terwijl veel politici na de cijfers van vorige maand zeiden dat het negatieve effect waarschijnlijk wel weg zou ebben.
De daling (de totale afname aan brandstoffen daalde over heel Nederland met 84 miljoen liter t.o.v. februari 2013) betekent dat de schatkist kan fluiten naar 42,8 miljoen euro. De schatkist is dus niet bij de accijnsverhoging gebaat, zo lijkt het. Of de accijnsverhoging nu sneller zal worden teruggedraaid is de vraag, het kabinet heeft aangegeven de maatregel in ieder geval drie maanden te willen evalueren. Pas in mei wordt er een beslissing genomen over de kwestie, rijkelijk laat als je het aan ons vraagt. En aan de tankstationhouders.
jaguarjunk zegt
Is dit een verrassing dan? Kon je al op wachten op het moment dat het voorstel inging
roppp zegt
Dan moeten ze maar wat prijs doen aan de grens. Daar is de benzine duurder dan in het midden van het land. Waar ligt dan het probleem!?!?!
motoragent zegt
@roppp: Ik kreeg ‘m hier voor 1.62/L vandaag, en hoe zit dat bij jullie in de randstad?
Veel goedkoper kun je het ook niet maken, bovendien ben je dan nog altijd een stuk duurder dan de pompstations net over de grens, dus klanten blijven toch wel weg. Bovendien maak je dan nog eens minder winst op de klanten die wél komen…
HBK zegt
@motoragent: de tango in beinsdorp 1.64/l zoveel is het ook weer niet maar het is de moeite waard om rond te kijken voor dat je naar je werk/huis gaat
RiKe zegt
En in de Randstad is de benzine weer duurder dan in het midden van het land. De politiek kijkt alleen op korte termijn (zoveel mogelijk geld binnen halen), gaan daar de fout mee in en willen de gevolgen niet zien (paniek politiek voor de crisis icm struisvogel politiek). Rutte en kornuiten maken ons land kapot en ze komen er mee weg.
VeniVidiVici zegt
NL politiek op zijn best! Die hebben geen plank meer voor hun kop maar een blok gewapend beton! Iedereen roept afschaffen die accijnsverhogingen en een paar mieren in den Haag denken het beter te weten en roepen doodleuk “rustig maar mensen komt goed, gaan jullie maar weer lekker slapen”
AnthonyR zegt
Welke politieke formatie er ook is, je hoort altijd dat ze het land kapot maken.
Hopelijk is het voor de meeste ondernemingen aan de grens niet te laat mocht de maatregel terug gedraaid worden.
roppp zegt
@AnthonyR: het is gejank van die eigenaren. Toen de diesel in Duitsland duurder was en de Duitsers massaal diesel kwamen tanken in NL hoorde je ze ook niet……. Nu is het andersom en oh, de wereld is ineens te klein.
motoragent zegt
@roppp: Ik zou ook niet gaan klagen als ik meer winst maak hoor, ik lijk wel gek.
barney zegt
@roppp: Het gaat niet om de tankstations. Het gaat om de schatkist. Deze maatregel heeft een averechts effect op de schatkist. Dat maakt het een slecht besluit en daarom moet het teruggedraaid worden.
roppp zegt
@barney: het gejank komt van de tankstationeigenaren die tot voor kort goud verdiend hebben aan de Duitsers (en toen idd hun klep dichthielden). Nu is het even andersom.
Ps. We gaan Poetin nu toch ook niet aanklagen, omdat hij door dat gezeik in de Krim de gasprijs laat stijgen.
mashell zegt
We moeten serieus rekening mee houden dat het effect niet alleen bestaat uit Nederlanders die in Duitsland gaan tanken maar juist uit Duitsers die nu in Duitsland tanken. Er zijn jaren geweest dat er zaterdags rijen stonden bij het tankstations bij de grens omdat Duitsers hier goedkoop kwamen tanken. Dat die pomphouders nou huilie huilie doen is wel een beetje gespeeld. Echter moet je vanuit de overheid ook wel zo strategisch zijn en de balans weten te vinden dat een bezoek aan Nederland attractief is voor buitenlanders. En dat het wellicht heel gunstig is dat al die Poolse vrachtwagens nog net even voor de grens met Duitsland de tank volgooien. Maar wat het vooral zegt is dat er dringend een uniform Europees beleid nodig is op accijnzen. Dit intern geconcurreer op belasting tarieven doet onder aan de streep de landen van de Unie meer kwaad dan goed.
bartjuh zegt
Het is gewoon belachelijk dat het hier duurder is als in Duitsland. De belastingen zoals wegenbelasting zit daar al bij de brandstof prijs in. En nog betalen we hier meer. Gisteren was er een mooi stukje bij Pauw en Witteman over hoe de minister van financiën denkt. Als het totaal aantal verkochte liters zakt verhogen ze doodleuk de accijns zodat ze op ongeveer het zelfde bedrag uitkomen, en dan durven ze met drogen ogen te beweren dat het geen belasting verhoging is.
MetalLaires zegt
Hahahaha, wat voor volk kiest nou zo een regering? Je zou je moeten schamen als je nu nog op je stembiljet vvd invult.
De enige oplossing is om het nog verder omhoog te gooien zodat mensen vanuit utrecht ook goedkoper in duitsland en belgië kunnen tanken.
Daarna is het zo hoog dat men onmogelijk in 1 klap brandstof 20ct goedkoper kan maken dus blijft het zover.
Een paar weken terug is iemand betrapt die brandstof had gestolen met een omgebouwde chrysler-van maar nog een paar verhogingen en het is gewoon lucratief om met je omgebouwde chrysler legaal richting duitsland/belgië te rijden en in de buurt weer te verkopen. (bij 20ct verschil) 2000 liter (3 oude vrachtwagentanks) x 10ct is toch weer 2 meijer erbij en iedereen in de buurt tankt ook voor 10ct goedkoper goedkoper!