De recordprijzen brengen nieuwe problemen met zich mee. Automobilisten die hun auto’s niet langer kunnen voltanken in één tankbeurt.
Toch lullig als je met een halfvolle of tank die driekwart gevuld is nog een keer een tankactie moet starten bij de pomp. Het is de realiteit van vandaag door de alsmaar stijgende brandstofprijzen. Dit zorgt voor nieuwe problemen die we in het verleden niet eerder op deze manier hebben meegemaakt.
Het probleem zit hem in de tankbeurt zelf. Je hebt vast wel eens een stickertje gezien bij de pomp dat je maar voor een X totaal bedrag mag tanken. Was meestal ook prima en om te voorkomen dat men met jerrycans aan de haal ging. Maar door de stijgende benzineprijzen is dit niet meer zo prima. Auto’s met een grote tankinhoud komen gemakkelijk aan dat maximale totaalbedrag, terwijl het voertuig nog geen volle tank heeft.
Er is geen nood aan de man. Door een tweede tankactie te starten kan de auto alsnog volgegooid worden. Toch brengt het problemen met zich mee. Ten eerste krijgt de automobilist op deze manier twee tankbonnetjes. Extra werk voor de boekhouder, nooit leuk. Ten tweede kost een tweede tankbeurt starten extra tijd, wat gewoon irritant is.
Een pomphouder kan niet zomaar de limiet verhogen. Daarvoor zijn afspraken met leveranciers en de pin-keten nodig. Er moet dus opnieuw rond de tafel gezeten worden om nieuwe afspraken te maken. Op dit moment is 125 euro een gebruikelijke limiet voor het tanken. Maar als je een Range Rover hebt op benzine met een 90-liter tankinhoud is een tweede tankbeurt onvermijdelijk. 90 liter keer de adviesprijs van 2,35 euro per liter voor benzine is 211,50 euro afrekenen. Dat kan nu dus niet in één keer. Het is slechts een voorbeeld van een auto met een grote tankinhoud. (via NOS)
Wel voltanken als je tenminste vooraan de rij kunt komen, kan je bij deze dwaze tankactie van een landelijke keten. Zie hieronder hoe fijn de buurt het vindt dat je in Berkel en Rodenrijs met korting kunt tanken.
mashell zegt
“Een pomphouder kan niet zomaar de limiet verhogen. Daarvoor zijn afspraken met leveranciers en de pin-keten nodig. Er moet dus opnieuw rond de tafel gezeten worden om nieuwe afspraken te maken.”
Gelukkig zagen ze dit allemaal aankomen, vinden ze het allemaal prima om meer omzet te maken en hebben ze dit als professionele ondernemers al lang geregeld…
Jaaaag zegt
Het varieert. Mijn laatste tankbeurt kostte 150 Euro, dat ging in één keer.
pivavar zegt
Ik tank altijd voor een tientje met de scooter. Maar tijdens corona kreeg ik dan weer van die muntjes terug. Ook niet handig. Dus een hogere benzineprijs heeft ook wel weer voordelen.
audicoupe84 zegt
Ik hoop niet dat je altijd regular/normaal (E10) in je scooter tankt, die motoren kunnen daar niet tegen. Mijn reparateur legde mij dat uit, dus super (E5) erin, dan blijf je gaan met die banaan. E5 mag maximaal 5% ethanol bevatten, en de Super E5 van BP en Shell bevatten helemaal geen ethanol en is dus mijn keuze. Bij die kleine scooter tankjes krijg je het deksel (niet/nooit meer starten) vanzelf op je neus als je te schraperig bent om iets meer te betalen.
pivavar zegt
Alleen maar normaal. Gekocht met 12K op de teller, doe zelf al bijna 10 jaar.zo’n 6-7K per.jaar. 1x olie ververst (doe al 5 jaar alleen maar bijvullen), 3x luchtfilter, 2x bougie, elke 2 jaar remblokken en banden en 1x een accu. 1x gevallen, 1x aangereden. Starten lopen. Honda’s gaan alleen stuk als er geen olie meer inzit. Voor mij nooit een ander merk.
Dutchdriftking zegt
Tja de Range heeft een beste tank, maar met mijn bescheiden 62 liter tank heb je dit probleem nu ook al….
vaakbenjetebang zegt
Het hangt inderdaad van de pomp af; bij de onbemande BP waar ik de 350Z volgooi is het vooralsnog nooit een probleem geweest om in één keer een liter of 65 à 70 naar binnen te slurpen. Wel ben ik opgehouden met bewust naar het venstertje te kijken waarin de totale prijs wordt afgebeeld. Daar word je toch eventjes verdrietig van, hoewel je weet dat het geen donder uitmaakt of je nou €2,17 of €2,36 per liter moet afrekenen. Of voor mijn part €2,46. Op dat punt zijn we nu dus beland: duur is het tòch al, dus rijden zal ik.
fanboy zegt
@vaakbenjetebang: Je zit duidelijk, zoals zoveel automobilisten, nog in de ontkenningsfase.
Werkelijke kosten van autorijden worden vaak gebagatelliseerd of helemaal niet meer naar gekeken omdat het te pijnlijk is.
vaakbenjetebang zegt
@fanboy: Ach, knul toch. Jij zit duidelijk in de fase waarin je beter weet dan de persoon zelf wat diegene beweegt. Van ontkenning is geen sprake, ik schrijf het letterlijk: “je weet dat het geen donder uitmaakt”. Geen ontkenning, maar juist erkenning. Maar goed, details.
Al een jaartje of 25 geef ik flinke, voor een normaal mens denk ik zelfs bijzonder onredelijke, bedragen aan mijn autohobby uit. En als kernautist weet ik ook nog eens tot op de cent precies hoe veel, want ik bewaar van alles de bonnetjes en ik houd Excelletjes bij waar een paard de hik van krijgt. Daarom weet ik dus dat dit me door die jaren heen al tonnen en tonnen heeft gekost. Zet maar eens permanent vijf (of zo) auto’s in de houderschapsbelasting en verzekering in de garage, huur maar eens werkplaatsen en stallingen, en je bent al ettelijke honderden euro’s per maand lichter zonder nog maar een enkele meter gereden te hebben. Daar kan een iets duurder tankje benzine dus nog prima bij, maak je daar maar geen zorgen om. Als ik me daar wel druk om maakte, zou ik denk ik ook niet in een zuipschuit als de 350Z mijn dagelijkse kilometers maken maar daarvoor een of ander gaar gebruikt elektrisch hok kopen, 2k subsidie van de overheid pakken en van de werkgever ook nog eens zoiets aan tegemoetkoming op zak steken en hier lekker gratis aan de lader gaan staan tijdens de werkdag. Weet je, nu ik het zo opschrijf: misschien moet ik dat maar gewoon doen. Kan ik ook lekker met de wolven in het bos meehuilen dat autorijden echt niet zo duur hoeft te zijn. Maar ik heb nieuws voor je: in het autobos zitten ook andere wolven dan geldwolven, en die boeit dat niet zo veel.
En ja, ik word desondanks een beetje verdrietig als ik bewust kijk naar het totale bedrag. Niet eens omdat het zo hoog is, maar vooral omdat het zo irrationeel volatiel is. Een kleine twee jaar geleden tankte ik, op het goedkoopste punt in de corona-crisis, bij dezelfde BP zo’n 50% goedkoper dan ik dat nu doe. Als je dat afzet tegen de ruwe olieprijzen werden we destijds eigenlijk juist veel meer ‘bestolen’ (let op, dat staat tussen aanhalingstekens!) dan nu.
En om dan dit hele betoog maar kapot te relativeren: die paar centen aan de pomp vallen natuurlijk in het niet bij de echte problemen en het echte leed in deze wereld. Zo lang ik mij druk moet maken over de vraag of ik de tank van mijn veel te zware daily driver sportwagen nog overal vol ga krijgen in één pintransactie heb ik natuurlijk alleen maar goudgerande champagne-problemen.
fanboy zegt
@vaakbenjetebang: Ja mee eens in grote lijnen. Ik heb ook wat zuipende hokken en nog een jaren 80 Japans sportwagentje.
Echter voor het dagelijkse heb ik een elektrische auto en lekker veel zonnepanelen op het dak. Met semi-offgrid installatie.
En ik maak wel afwegingen om het wagenpark te verkleinen, want het staat allemaal niks te doen.
Hoe dan ook, het klinkt alsof je toch een paar fases verder bent dan ontkenning haha.
vaakbenjetebang zegt
@fanboy: Zou ook heel ongezond zijn als ik dit ontkende, natuurlijk. Dat zouden ‘niet actieve herinneringen’ op minister-presidentieel niveau zijn. En een hobby mag geld kosten. Sommige mensen gaan graag naar de Malediven, anderen geven veel geld uit aan een racefiets en ik geef het dwangmatig uit aan auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Tuurlijk, ik geef ook liever twee tientjes minder uit aan een volle tank dan twee tientjes meer, wie niet? Maar net zo goed als ik niet ophoud met verse groenten eten als die een keer duurder worden, houd ik ook niet op met plezierritjes als de benzine wat duurder wordt.
Overigens: een EV voor dagelijks lijkt me helemaal niet zo vervelend als ik het doe lijken, integendeel. Er is alleen nog niks op de markt wat ik echt zou willen hebben voor het geld wat het kost. Een i3 vind ik nog het leukste, maar om die er nou bìj te kopen om puur woon/werk te doen? Dan wacht ik liever wat langer tot er ook een EV (BEV of voor mijn part FCEV) is die ook de auto-ambulance kan trekken en daarmee een kilometer of 300 ver weet te komen. Dan kan het trekpaardje er uit en krijgt de 350Z ook pure hobby-status.
fanboy zegt
@vaakbenjetebang: Je moet alleen niet zolang wachten. Want er is niks op tegen om nu al elektrisch te rijden en je trekpaard er naast te hebben. Andere mensen wachten weer op waterstof auto’s en weet ik het wat.
Je kunt wel een Audi E-tron of zelfs Rivian hebben die aan je wensen voldoet. Maar die zal nog steeds 2x zoveel verbruiken als een vrij platte Hyundai Ioniq uit 2017 die steeds betaalbaarder aan het worden is.
Die Ioniq is zo efficient dat zelfs hard rijden nauwlijks meer kost, wat bij veel EVs niet het geval is.
Het rijdt zoveel goedkoper, zeker zo’n Ioniq, dat het snel terugverdient is. En voor die resterende ritten dat je wat moet trekken of wat dan ook, haal je alsnog het trekpaard van stal.
Ligt er wel erg aan wat je dagelijks gebruik is.
katoenboer zegt
@fanboy: volgens mij zit jij meer in een fase dat je jezelf moet overtuigen dat zo een Ioniq wel daadwerkelijk een goede koop was. Auto rijden is voor sommige meer dan makkelijk en goedkoop van A naar B te gaan. Een Ioniq mag dan wel zuinig zijn, maar mij gaat dat niet een glimlach geven elke dag, die ik nu wel heb.
fanboy zegt
@katoenboer: Ik heb helemaal geen Ioniq gekocht. Ik heb een Ampera-E. Een gezinsbak is het, maar de 200pk brengt dan wel weer een glimlach op mijn gezicht.
Verder is autorijden soms wel passie ja, maar als je dat 800 euro in de maand kost, dan is dat niet voor iedereen zo handig.
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: +1, werkt helaas niet via de app. Hoewel ik je mening niet deel heb ik wel veel respect voor deze reactie.
Zelf ook gek op auto’s maar je kan met geld ook zoveel meer leuke dingen doen. Gelukkig voor mij haal ik veel plezier uit een elektrische aandrijflijn vanwege de response snelheid op het acceleratie pedaal.
vaakbenjetebang zegt
@flutterby: En zo is het, ook: zo veel mensen, zo veel voorkeuren. Mijn lol tijdens het rijden zit vooral in het bedienen van het mechaniek en juist ook het omgaan met de specifieke eigenaardigheden van de aandrijflijn van auto A of auto B. Bij een EV heb je dat eenvoudigweg niet, omdat zo’n aandrijflijn wat dat betreft gewoon veel minder imperfecties heeft die je als bestuurder goed moet of kan maken. Uiteindelijk zou ik als vervoersmiddel, om van A naar B te komen, prima een EV kunnen rijden, maar voor een plezierritje zal er altijd zo’n ouderwets ding onder zijn of haar hoesje uitkomen. En dat de EV’s me dan qua tempo om de oren vliegen, dat is een gegeven. Er is toch altijd wel iets of iemand sneller dan ik, dat is budgettair al voorbestemd en daar ben ik dus al lang aan gewend. :D
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: ew, dat klinkt haast als werk. Ik ben meer van keep it simple en heb meestal genoeg aan één pedaal, een stuur en ACC. Bij mijn Tesla kon ik dan ook genieten van hoe hij het zelf probeerde te doen op wegen waar het totaal niet geschrikt was.
HelldogBE zegt
Dat men makkelijk 1/4 of een 1/3 van het loon uitgeeft aan een wagen, die in hoofdzaak gebruikt wordt om op het werk te raken en boodschappen te doen, snap ik zelf niet goed als ‘value for money’.
Gelukkig houdt de melkkoe ons economisch systeem recht. Moest alles met de fiets kunnen en we steken al ons geld in bakstenen wordt het helemaal onbetaalbaar…
towi1989 zegt
Met het aangehaalde voorbeeld was dat al een probleem bij 1.43€/L…
lebeaunl zegt
Het voorbeeld van de Range Rover is natuurlijk niet nieuw.. stel 85 liter van de 90 liter tank moet erbij dan had de prijs van benzine dus onder de 1,47 moeten zijn wil het in één tankbeurt lukken. En dat is al een hele tijd geleden.
Niettemin, met deze prijzen loop je met een tank van 55 liter ook al tegen de limieten aan..
sportabgasanlage zegt
Ik heb een 65l tank, maar rijdt ‘m nooit helemaal leeg. Dus die €150 is voorlopig afdoende, hoop ik.
volvo4life zegt
Dit probleem speelt al minstens een jaar. Soms net een paar liter tekort. Maar liever vol voor het bijhouden van het verbruik. 70 liter en altijd E5…
wimof zegt
Ben ook zo een controlefreak, voltanken is voltanken tot aan het randje, tijdens men tankbeurt vorige week (tank 85 liter) viel de distributie stil net alsof er geen provisie meer was (ja, is mij ook al overkomen). In mijn “totale” ontreddering ben ik zelfs mijn reservoir dop vergeten terug te zetten (autist die ik ben)
berlinetta zegt
We zijn zelfs al op een punt beland dat de auto voor sommige ritten net zo duur is als de trein. En met de trein kun je vaak ook nog met 40% korting reizen in de daluren. Dan is de trein gewoon flink goedkoper. Niet gedacht dat ik dat nog zou meemaken.
Pascal zegt
Waarom bestaat die limiet uberhaupt? Je ziet continu op je scherm exact hoeveel je gaat betalen en hebt daar dus altijd inzicht in en controle over. Een limiet levert dan toch alleen maar irritatie op bij de mensen die willens en wetens graag meer willen tanken dan het maximaal ingestelde bedrag? Ik krijg in andere winkels ook nooit te horen dat er een limiet is op het bedrag wat ik er in 1x mag uitgeven en het ligt al helemaal niet zo laag als € 125.
DeWitteCondor zegt
@Pascal: eens, het is ook irritant.
Die limiet heb je alleen bij onbemande pompen om te voorkomen dat luitjes door blijven tanken terwijl er geen saldo is. Wat er volgens mij gebeurt is dat er op de achtergrond wordt gecheckt bij de account bank of er voldoende saldo (lees minimaal 125€) beschikbaar is en dan mag je daarvoor tanken. Het zal misschien technologisch nog niet instelbaar zijn dat klanten met meer saldo ook meer mogen tanken. Dat zou wel prettig zijn. Je wil het als pomphouder misschien ook niet te hoog instellen met 1 enkele limiet van bijv 200 euro als je daardoor misschien klanten mist die net wat minder saldo op de rekening hebben.
mashell zegt
Bij tankstations komt het wel eens voor dat iemand wegrijdt zonder te betalen, door het bedrag beperkt te houden, wordt ook de hoogte van de mogelijk niet te verhalen schade beperkt. Of betalen met gestolen passen etc. Volgens mij is het vooral risico beperking voor de tankstations.
Pascal zegt
@dewittecondor @mashell denk dat jullie beide gelijk hebben.
faalhaas zegt
Waar zijn de “Ik tank toch lekker goedkoop in Duitsland, mij pakken ze niet.” mensen gebleven?
Joris24 zegt
Gister in belgie getankt, ,1,799/liter. Daarna impulsief uiteten geweest bij de argentijn daar voor 100 piek, so much voor dat.
Hubert zegt
Staan in Duitsland in de rij
lpgbarrel zegt
@faalhaas: die zijn nu aan het tanken!
rolov zegt
@faalhaas: we tanken in België . Scheelt iets . Gelukkig want moeten wel 700 in een week rijden voor eigen kosten .
arthur75 zegt
@faalhaas: geen idee. Ik ben een- mij pakken ze toch niwt want ik hang hem aan de door zonnepanelen gevoede lader op de oprit- mens
flutterby zegt
Bij een onbemande pomp wordt een reservering gedaan aan op betaalpas van (blijkbaar) 125 euro. Om te voorkomen dat iemand niet kan betalen mag je niet voor meer dan dat bedrag tanken. Bij bemande pompstations moet dit geen probleem zijn..
Hubert zegt
Ben van het weekend met mijn oude auto maar gestopt met tanken bij 100 euro.
Hij was net over de helft vol…
Dus maar met de kleine auto vanochtend naar het werk gereden. Scheelt behoorlijk wat in het verbruik.
dree16v zegt
Het lijkt mij een betere oplossing om de benzine te verlagen. De grens is toch niet voor niets bedacht? :-p
eelco106gti zegt
Ja ik heb dit ook sinds 2 maanden na aanschaf auto met 82 liter benzine tank icm alleen maar ron98 of ron100+. Pomp gaat telkens maar tot 125,00 of 149,00 euro en ik moet meestal voor 160-170 euro tanken dus telkens in 2 beurten… En na dit weekend denk ik 175-180-185 euro per tankbeurt. ⛽️
lucas23 zegt
mijn range rover heeft een tank van 105l.
jarnobakker zegt
@lucas23: sterkte in deze moeilijke tijden😥
kennone zegt
Mooie woage, ons pa heeft precies de zelfde. Dan witte da
lucas23 zegt
goeie om te witte moat das handel ofnie
Design_Driven zegt
Bekend probleem, al heel lang. Mijn Land Rover Discovery II heeft een tank van 95 liter, die kon ik al lang niet meer voltanken in een keer want in het VK is er een limiet van £99 per keer. Irritant maar ik rij hem nooit leeg. Maar als ze het kunnen verhogen zou dat fijn zijn
gregorius zegt
Weer wat geleerd. In mn leven nog nooit meegemaakt dat en pomp een limiet heeft. (ging 75 liter in mn Infiniti, gaat nu ook iets van 80 in mn Mercedes).
Duur is t wel. Kan ik m druk om maken; maar daar schiet je niks mee op.
jarnobakker zegt
Mijn auto heeft een 70 liter tank. Ik kan hem al heel lang niet meer volgooien als hij leeg is. Bloedirritant
kevertje zegt
Alsof deze beperking blijkbaar het probleem is? Iedereen vindt deze prijzen nog aanvaardbaar? Het is de verdomde plicht van onze hyper-fiscaliserende overheden om onze brandstofprijzen inclusief gas betaalbaar te houden! Waarom zitten deze mensen op de positie waar ze nu zitten, om absurde en groene agenda’s door te drukken die niemand wil?
Redrum zegt
Euhm … iets met geo politiek en schaarste? Het is misschien wel de moment om die groene politiek nog wat harder door te drukken maar men zou inderdaad ook de accijnzen en misschien een tijdelijk btw aanpassing mogen doorvoeren…goeie tip, als je kan…lekker van thuis werken en de thermostaat een graadje of 2 lager
mashell zegt
Het volk stemt VVD (of VVD kloon partijen als CDA en D66) en die partij is er voor iedereen met een KvK nummer. Hoge brandstofprijzen zijn gunstig voor de Shell en de schatkist dus men vindt het wel prima zo. Bevolking moet niet zeuren, ze hebben hier zelf voor gekozen.
thjvanvlerken zegt
Wat een onzin artikel en totaal niet relevant. Pomp slaat af bij een literage, onbemande stations reserveren inderdaad bedrag x op de pas. Als je gewoon een tank pas hebt kun je makkelijk tanken voor een paar honderd euro afhankelijk van de instelling.
bmw335d zegt
Wanneer komen de Nederlanders ein-de-lijk eens in opstand?
Ik woon tijdelijk in Polen voor mijn werk er hier (zonder belachelijke belastingen én accijnzen) is de liter prijs al maaaanden stabiel op bedragen tussen de € 1,20 & 1,25 per liter.
Dus dat gezeur van Rutten & Co. dat het te wijten is aan de gasprijs is lariekoek
michiel_vandelft zegt
Dat filmpje bij het artikel is bijkant spacend te noemen; Alsof 9:16 portrait video opgenomen is, en als 16:9 landscape word afgespeeld 🤪