Eigenaren van tankstations in de grensregio worden moedeloos van het onvoorspelbare prijsbeleid van de Nederlandse overheid.
Als het demissionaire kabinet niets doet wordt de benzine en de diesel in Nederland aan de pomp een heel stuk duurder per 1 januari 2024. Naar aanleiding van Kamervragen van Pieter Omtzigt schreven we hier eerder deze week ook al over.
Even samenvattend: Een litertje Euro 95, of E10, gaat vanaf 1 januari 2024 zomaar 2,44 euro kosten bij de plaatselijke pomp schreef Pieter Omtzigt op Twitter X. Het prijsverschil met België wordt dan 40 cent op een liter benzine en 37 cent op een liter peut in Duitsland.
Tankstations grensregio
Geen goed nieuws voor de pompen die ook maar enigszins in de buurt van het buitenland hun geld proberen te verdienen. Die lezen ook de socials van Omtzigt en komen deze middag met een oproep aan het demissionaire kabinet.
Tim Schoenmakers van Belangenvereniging Energie- en Tankstations (BETA) roept de overheid in Den Haag op, om verstandig met het besluit rondom de accijnsverhogingen om te gaan. Dat staat in een persbericht van Bank.nl
We horen dat tankstations er doodmoe van worden, en de brede berichtgeving eromheen voelt voor hen bijna als een soort gratis reclame om over de grens te gaan tanken
Tim beschuldigt onder andere Autoblog van gratis reclame voor Duitsland
Averechtse werking
Woordvoerder Schoenmakers houdt zich bij zijn eigen leest en waarschuwt de overheid dat de accijnsverhoging nog wel eens averechts zou kunnen werken. Het raakt namelijk niet alleen de hardwerkende uitbater van de plaatselijke pomp in de buurt van de grens, maar ook de consument.
Het weekeinde wordt een uitje naar bijvoorbeeld Duitsland. Daar wordt niet alleen getankt, maar ook boodschappen gedaan, een kopje koffie gedronken, schnitzeltje gegeten. Al dat geld vloeit dus de Nederlandse economie uit. Daarmee is niet gezegd dat met een hogere accijns ook een hoger bedrag voor de Nederlandse schatkist wordt opgehaald.
Inflatie
Als laatste wijst de BETA nog op het inflatiemonster. Die is op dit moment zo’n 4,6 procent. Een hogere brandstofprijs jaagt de inflatie alleen maar aan. Hogere transportkosten worden doorberekend aan de consument.
Het transport van pakketjes, boodschappen, en andere diensten en producten zullen daarmee gedwongen duurder worden. Niet slim tijdens een recessie, aldus Tim Schoenmakers van BETA.
Onzekerheid
Hoe de accijnsverhoging uiteindelijk wel of niet zal uitpakken is een groot vraagteken. Het kabinet is demissionair, er komen nog verkiezingen aan en de Tweede Kamer is nog altijd op vakantie. Wordt dus vervolgd.
Wat ga jij doen vanaf 1 januari? Steun je de pomp in de grensregio of kies je gewoon voor je eigen portemonnee en maak je er een dagje uit van naar de drankenhal, DM drogerie en Aral tankstelle? Laat het hieronder aan ons weten in de comments.
Credits foto: Mercedes-AMG GLE 63 S bij de pomp, gespot door @jobjobben
Hubert zegt
Ik snap dit werkelijk niet.
Dit is al zolang ik me kan herinneren en ik kan de nodige jaren terugkijken.
Vroeger werd er al volop in België en Duitsland getankt. En waren er ook grote verschillen in prijs.
Als je de boel niet langer open kunt houden met sigaretten en gehaktballen, gooi dan AUB de tent dicht.
karhengst zegt
Het enige wat ik me kan bedenken is dat Diesel een tijd lang een reden was voor Duitsers om in Nederland drop, wiet, koffie en vla in te slaan. Dat kon dus nog enigszins compenseren, terwijl nu ook dieselaars beter over de grens kunnen tanken.
maotje zegt
Het gaat natuurlijk om het verschil. Als het verschil 40 ct/ liter zou worden is dat wel enorm. Tel daarbij op dat de wekenlijkse boodschappen ook gigantisch in prijs zijn gestegen. Daardoor neemt de bereidheid onder de bevolking toe om wat tijd te investeren om over de grens te gaan tanken.
pomoek zegt
Accijns is 3 of 4% van de overheidsinkomsten. Het BBP van Nederland is iets van 1000 miljard. Totale kosten accijns is dus 1,5% Een verhoging, of liever gezegd einde van de korting is daar een fractie van. Dat gaat niemand merken.
Dat gezegd, als gezonde Hollandse patriot ga ik natuurlijk niet de grens over om te tanken in het buitenland. En ja, ik woon dicht bij de grens.
Hubert zegt
Heel herkenbaar.
Een beetje wandeling met de hond en ik zit in Herongen.
Maar ben nog nooit speciaal naar Duitsland gereden voor benzine.
mashell zegt
We hebben wel eens situaties gehad dat diesel goedkoper was in Nederland dan in Duitsland, toen hoorde je Beta niet want ze waren veel te druk met geld verdienen. Aan de grens een tankstation hebben is hollen of stilstaan, dat is altijd al zo geweest. Een klagende Beta is er ook altijd al geweest en de reactie van de politici “doen we niks mee” is ook altijd al hetzelfde geweest. Want het overgrote deel van Nederland woont in het westen en voor hen is over de grens tanken te ver en te moeilijk (weil die ja gar kein vernünftiges Deutsch können) en zij zorgen er dus wel voor dat die accijnsverhoging werkt. De mensen in het westen genieten andere voordelen, beter openbaar vervoer, meer wegen aanleg, strand dichtbij, etc.
beetec zegt
“Want het overgrote deel van Nederland woont in het westen”
8 miljoen. Meer dan de helft van NL dus niet.
Stefje zegt
Als er 8 miljoen in het westen wonen, dan wonen er in het noorden, zuiden en oosten gezamenlijk nog 9 miljoen.
Dan kun je weldegelijk stellen dat het overgrote deel in het westen woont.
beetec zegt
Vreemde logica. De meerderheid woont niet in het westen. Dus de overgrote meerderheid woont wel in het westen? Ok.
scheurbuik zegt
Dat er nog organisaties en mensen zijn die hopen of denken dat een accijnsverhoging niet doorgaat. Natuurlijk gaat die accijnsverhoging door! Je kunt zoveel argumenten aandragen als je wilt, maar dat gaat echt niet helpen. Per 1 januari zijn we allemaal nog duurder uit. Het is niet anders. Wil je flink besparen op autorijden dan heb ik een hele goede tip voor je, die meer zoden aan de dijk zet dan op en neer tuffen naar D of B: Rijdt zo lang mogelijk door in je huidige auto. De afschrijving neemt dan fors af en afschrijving is voor vrijwel iedereen de grootste kostenpost van het autorijden.
mashell zegt
Ben het met je eens dat afschrijving een grote en onzichtbare post is die mensen waar de mensen bij dagelijks gebruik aan voorbij kijken. Als je langer doorrijdt verdwijnt je afschrijving bijna helemaal maar nemen de onderhouds- en reparatiekosten fors toen. Dan is dit lager weer versleten, dan weer nieuwe bougies, dan weer de fuseekogels, dan de distributieriem, dan de uitlaat, tussendoor twee nieuwe banden. Ik snap best dat mensen die een oudere auto rijden het idee krijgen dat er elk jaar wel een grote dure onverwachte reparatie gedaan moet worden.
Er is ergens een “sweet spot” waar de afschrijving laag is en de onderhoudskosten laag en het verschilt per auto waar die ligt maar ik betwijfel of die ooit na de 10 jaar ligt.
ouwedibbes83 zegt
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan in welke staat die 10 jaar oude auto verkeert. As die goed is onderhouden, hoef je niet al dat achterstallige onderhoud in te halen.
.
Maar je zult wel gelijk hebben, je wint maar weinig meer op afschrijving na 10 jaar, dan is de meeste waarde “verloren”. 11, 12 of 13 jaar oud maakt m niet plotsklaps stukken minder waardevol.
.
En de auto’s die hard afschrijven, zoals grote, luxe wagens, daar wegen de onderhoudskosten ook zwaar. Tegenover de kleine wagentjes, die niet veel afschrijven maar ook relatief weinig aan onderhoud kosten.
quincy zegt
Het is geen accijnsverhoging. Het is het terugdraaien van de accijnsverlaging.
En die gasten zeiken alleen als het duurder wordt door anderen. Maar intussen hebben zij de prijs aan de pomp toen enorm verhoogd door de oorlog, maar nooit meer zo drastisch verlaagd aan de hand van o.a. de olieprijs. Als je wilt genieten van de mega winsten, moet je ook op de blaren zitten in slechte tijden en die buffer (die ze moeten hebben aan de hand van die winsten) daarvoor gebruiken. Dat is hoe ondernemen gaat en zou moeten zijn. Niet altijd maar rooskleurig en een stijgende lijn. Net zoals mensen dat thuis hebben. Ik walg van dit soort mensen en bedrijven. Die ontwrichten onze maatschappij en economie nog meer dan onze overheid al doet.
alfa147ti zegt
Ben net terug van vakantie in Kroatië kost de E5 1,50 euro en Italië 1,90 euro per liter dat zijn nog redelijke prijzen, hier in de nl wordt alles minder ik heb met verbazing gekeken hoe schoon het was in Kroatië en Italië als je kijkt wat je in Nederland tegenwoordig aan rotzooi langs de weg tegen komt en onkruid dan begint Nederland echt een zooitje te worden, trouwens ook heerlijk ook kunnen door rijden en dan niet 100 km/u.
maotje zegt
En wat is t modaal salaris in kroatie en italie? Zet daar de benzineprijs eens tegenaf in vergelijking met modaal in nederland en de benzineprijs hier.
marh zegt
Het witte of het zwarte inkomen?
kilum zegt
Tsja, waar ik woon in de Randstad gaat het echt nooit lonen om naar Belgie of Duitsland te rijden. Tenzij ik met een tankwagen ga rijden. Het dichtstbijzijnde tank station over de grens is 140km enkele reis. Dan moet het verschil wel heel groot zijn wil dit de moeite worden.
barchettadriver zegt
Je moet ook niet alleen voor het tanken gaan. Sla je alcohol en shampoo e.d. gelijk in, en het wordt al een heel ander plaatje.
Ik woon in Kleve en ze komen hier tot vanuit Almere de boodschappen doen. De NL’ers herken je overigens gelijk, dat zijn de karren vol met drank.
alcantara zegt
Lekker belangrijk die paar cent, ik maak me meer zorgen over de nieuwe Box 3 regelingen.
jelmer zegt
O, wat gaat er veranderen?
ouwedibbes83 zegt
Fictief rendement wordt serieuze factor om rekening mee te houden, daarbij maken ze ook een onderscheid tussen spaargeld, beleggen, etc. Korte conclusie: vermogen wordt zwaarder belast
mashell zegt
Ze gaan van fictief rendement naar reëel rendement. Je spaargeld wordt dus niet langer belast alsof je 4 procent kreeg terwijl het er maar 0,5 waren. Dat inkomsten uit vermogen (lees: beleggingen)zwaarder belast moesten worden was al langer de wens van de kamer want speculanten betaalden veel minder dan mensen die hun brood verdienen met arbeid.
maotje zegt
Wat gaat er in box 3 veranderen?
MarcoM zegt
Volgens mij zijn we allemaal moedeloos van onze overheid. Ben benieuwd na 22 november hoe ons kabinet er uit gaat zien, momenteel, tja, laat maar.
mashell zegt
Op 22 november zijn de verkiezingen, op 23 november worden we dan wakker in een land waarin de NSC (was er niet al eens een NSB?) met de BBB en de PvdA/GL combinatie een regering moeten zien te vormen. Of met splinterpartijen als CDA, VVD of D66. Of met PvdD en PVV. Dat wordt weer een eindeloze formatie, tot na de zomer 2024 minstens. En tot zolang zitten we met de glimlach van Rutte…
sanderkomnogeensergens zegt
Ik hoor ook nooit iemand over de ruim 30 cent prijsverschil die er zit tussen de pomp bij mij in de wijk en de pomp langs de snelweg.
Richmond zegt
Dat prijsverschil komt door de duurdere locatie
maotje zegt
Duurdere locatie? De grondprijs langs de snelweg is goedkoper dan in de wijk.
mashell zegt
Maar de pacht (de grond is namelijk niet van het tankstation) die je moet betalen voor een tankstation langs de snelweg is nogal hoog, want er komen nogal wat potentiele klanten langs.
moveyourmind zegt
Als ik pompstationhouder in de grensstreek zou zijn slim zou ik mijn bedrijf gewoon in een plaats neerzetten waar de grens dwars door het dorp loopt. En dan de zaak bovenop de grens in twee landen. En dan zou ik één kassahok aan de ene kant van de zaak plaatsen op Nederlands grondgebied, en één kassahok aan de andere kant van de zaak op buitenlands grondgebied.
Kan je ieder moment swirchen naar het land met de laagste accijnzen door gewoon de kassajuffrouw bij de kassa in het land te zetren waar het het voordeligst is.
marh zegt
In Groesbeek heb je dat.
jelmer zegt
De accijnsverhoging lijkt me persoonlijk wat te veel van het goede, maar in ieder geval niet vanwege de pomphouders in de grensstreek. Een groep die bewust ondernemersrisico heeft genomen en economisch irrelevant is (er is vaak niet eens meer een winkeltje en bijbehorend personeelslid), maar voortdurend aandacht vraagt en krijgt van de rechtse pers. Ophouden met deze onzin persberichten.
rob5nismo zegt
Net als iedereen ga ik voor de eigen portemonnee.
Dat is gewoon zakelijk want het eerste wat je bespaart is wat je in je zak houdt met inkoop
shicomm zegt
*** Het prijsverschil met België wordt dan 40 cent op een liter benzine ***
Ietsje meer want bij de zuiderburen is ie 1,88 momenteel.
Dat zal vast iets omhoog gaan maar ik zie het niet zo snel gebeuren dat ie door de 2 euro gaat..
Robert zegt
Zolang het verschil onder de 10 cent per liter was vond ik het de moeite niet, maar nu is het al 20 cent per liter. En straks dik 40 cent per liter. Als je zoals ik drie keer per maand aan de pomp staat, scheelt het me dik 60 euro per maand: vrijwel hetzelfde bedrag als wat ik maandelijks aan MRB mag afdragen.
auto62 zegt
Sorry voor ze en de overheid. Ik heb al 7 jeeycans van 30 liter gekocht.
fedal zegt
Er was een korte tijd dat de benzine in Duitsland duurder was dan in Nederland maar toch ben ik in die tijd blijven tanken in Duitsland. Hoe het precies komt weet ik niet maar ik rij met een tank Duitse benzine van she’ll, 75 kilometertjes verder dan een tank vol Nederlandse benzine van de shell. Nu woon ik gelukkig op 150 secondes afstand van de Duitse shell,haha.