Alle mensen die de verkeerde brandstof tanken zouden vrijwillig euthanasie moeten plegen. Wanneer je zo dement bent dat je niet eens meer kunt onthouden of je diesel of benzine rijdt, dan heeft verder leven eigenlijk ook niet zoveel zin. Natuurlijk overdrijf ik zwaar, want het schijnt de beste te overkomen. Vooral bij mensen die vaak wisselen van auto of incidenteel een vervangende auto rijden, gaat het nog weleens mis. Jaarlijks wordt er in ons land tienduizenden keren verkeerd getankt.
Voor die mensen had de ANWB al de fuel warner in het leven geroepen en we kende ook de diesel guard al een poosje, maar er is ook zoiets als de Fuel Checker. Het heeft wat weg van een flesopener en je monteert het achter het benzine klepje. Wanneer je het tankpistool even in het mondje van de Fuel Checker houdt, gaat er een rood of groen lampje branden waaraan je kunt zien of je op het punt staat om de juiste brandstof te tanken.
Voor 25 euro heb je zo’n gadget en dat is een stuk goedkoper dan het bedrag dat je kwijt bent om je tank leeg te laten pompen. Dan heb ik het nog niet eens over de schade die de “ingewanden” van je auto kunnen oplopen door verkeerd tanken. Het enige waar je nu nog eventjes over na moet denken is dat je de juiste Fuel Checker bestelt. Mocht dat niet lukken, dan is euthanasie misschien toch nog een serieuze optie.
opa plas piemel zegt
paupers willen en kunnen zelf niet denken…dat moet een ander voor ze doen…toch een sneue ontwikkeling dit.
Blaffert zegt
Wat voor dikke idioot ben je als je niet eens weet wat voor brandstof je moet tanken.
Emmanuel zegt
Trouwens, in een benzinewagen kan je geen diesel tanken, die pompen zijn iets dikker en passen dus niet. Enkel het omgekeerde (benzine in dieseltank) is mogelijk.
david zegt
Als je het tankpistool tegen fuel checker houd, waarop met koeien letters diesel of petrol op staat, dan weet je toch al direct wat je moet gaan tanken. Een sticker zou dus net zo goed moeten werken.
acacac zegt
ik wil niet lullig doen maar ik rij voor mijn bijbaan iedere dag in andere auto’s en soms ben ik wel ff 2x aan het kijken. Meestal check ik gewoon toerenteller dat zegt vaak genoeg maar niet bij iedere. Toch nog niet fout getankt gelukkig.
Larss. zegt
Welke aap tankt nou het verkeerde in zijn auto?
ju zegt
Ik heb al eens de benzine V-power variant per ongeluk in een diesel gegooit. Ik dacht dat het de diesel v-power was. Anyway, na 15liter had ik het door en dan heb ik gewoon diesel bij gegooid. Het was mijn auto niet (auto van de zaak van men pa), dus ben ik gewoon beginnen rijden. Auto heeft het overleefd
Motophobia zegt
Ik rijd ook in veel verschillende auto’s, maar het is mij nog niet overkomen. :)
GOD zegt
Alsof jullie je slang nooit perongelijk ergens anders in hebben gestopt ;)
Marks zegt
Haha, moet je niet vergeten om de slang in dat ding te duwen :D
Denk dat je je beter kunt aanleren om ’t ff te checken als je gaat tanken, net zoiets als dat ze je bij rijlessen leren om de koppeling en rem in te trappen bij het starten, met twee handen de deur te openen, enz…
MrSelected zegt
@acacac: Ik rijd ook dagelijks in vele auto’s die getankt moeten worden, maar ik heb nooit een moment twijfel over de brandstof. Op het moment dat je wegrijdt heb ik altijd door of het een benzine of diesel is..
opa plas piemel zegt
maar ja,…dat krijg je als de onkunde de kunde probeerd te vertellen hoe het moet….hahaha.
danny zegt
bij een diesel mag je trouwens een beetje benzine toevoegen, trekt die nog beter ook nog
donzobar zegt
misschien kun je ook een sticker bestellen met ‘front’ zodat je weet wat de voorkant van de wagen is.
Mardec zegt
Lol @ donzobar :D
volvo-adept zegt
Wow, ben onder de indruk van het onfeilbare zelfvertrouwen van de leute hier. Het is mij nog nooit overkomen, maar zal niet luidkeels verkondigen dat het mij ook nooit zal gebeuren. Vergissen is menselijk, toch? Vraag me alleen af of deze fuel-checker daar iets aan veranderd.
@opa plas piemel
Weet niet of je al terug bent van vakantie, maar laat je het weten als je op de terugweg, per ongeluk, de verkeerde brandstof tankt?
jela zegt
verkeerd tanken gebeurt ongeveer 5 keer per dag in de hele wereld (heb ik me ergens laten vertellen)… toen we op de terugreis van frankrijk motorpech hadden, kwamen we bij de garage ook zo een gevalletje tegen, vind het toch vreemd dat je het niet merkt wanneer je aan de pomp staat.
mashell zegt
Ford heeft tegenwoordig van die vulopeningen waarmee je niet verkeerd kunt tanken. Helaas zijn die ook zonder tankdoppen (die je dus niet handig onder de handgreep van het vul pistool kunt duwen)… Elk voordeel heb z’n nadeel zei een oud feyenoord speler ooit.
classic red zegt
Het komt ook wel eens voor, dat de tankwagen de verkeerde brandstof in de verkeerde tank gooit. Dan gebruik je het goede tankpistool, maar heb je toch de verkeerde brandstof. Gebeurt een paar keer per jaar, volgens de wegenwacht.
Stefan zegt
Ze moeten gewoon de slangen verschillende vormen geven zodat benzineslang alleen in benzinetank past en viceversa.
rutger zegt
ik denk dat dit vooral handig is voor huurauto’s of vervangd vervoer bij schade. ik vind het niet echt iets dat je zelf moet kopen, zowiezo als je bezig bent met het pistool tegen dat ding houden dan denk je er al over na dus dan pak je volgens mij ook wel de juiste..
Marcel zegt
Het is mij ook één keer overkomen met V-power benzine ipv V-power diesel.
Na een paar litertjes begon bij bij pas het lampje te branden. Gelukkig was de tank goed leeg, dus de rest vol met diesel gegooid. Ik reed met geknepen billen de snelweg op, gelukkig gaf de e60 geen hik.
Maargoed, volgens de meeste hier ben ik nu ezel, ach ik kan er mee leven
Montego Blue zegt
Ik dacht ook dat het mij nooit zou kunnen overkomen. Maar als je prive MX-5 rijdt, je leaseauto een diesel is, en je hoofd staat op de automatische piloot dan kan het toch een keer gebeuren. Toen mijn blik viel op de literprijs wist ik dat ik fout zat (het prijsverschil tussen benzine en diesel was toen nog aanzienlijk). Leasemaatschappij wikkelde het routineus af en ik heb er verder niks meer van gehoord. Sindsdien let ik natuurlijk extra goed op in welke auto ik welke slang hang.
Pieter-Jan zegt
Ik keek gisteren naar BBC Dragons Den waar ze zwaar hebben geïnvesteerd in een veel duurder retro-fit systeem dat de brandstofpijp afsluit bij Dieselwagens (bestaat al in nieuwe productie wagens, maar niet als retro-fit). Dat word misschien een slechte investering voor de dragons als mensen kiezen voor deze goedkope oplossing.
de sjonnies zegt
@ danny – forget it ! met een moderne TDI, HDI, CDI of weet ik veel wat voor I, is benzine funest voor je inspuit systeem, heb je pech dan kun je je injectoren, je pomp en bij een TDI even nieuwe pompverstuivers laten moteren, zo’n geintje kost door de bank genomen tussen de € 2000 – € 5000
Bij onze bedrijfswagens staat idd DIESEL op iedere tankklep geplakt !
Je kunt natuurlijk ook even ruiken als je niet zeker van je zaak bent !
jeewee zegt
Tja, volgens iedereen is het onmogelijk, maar ik heb toch echt 50 liter diesel in mijn benzinetank weten te krijgen. Nee, het ging niet echt gemakkelijk, en ja, ik had mijn dag niet :( Bij zowel garage als leasemaatschappij heb ik het gebeuren menigmaal moeten uitleggen, want ook zij waren ervan overtuigd dat het technisch gezien niet kon. Geen schade, doordat ik ook nog een lpg-tank bezit en daarop wegreed, maar schoonmaken kostte veel hoofdbrekens en een kleine week. Doe mij dus maar zo’n checker!
DR zegt
Ik rijdt dagelijks in zeer veel verschillende wagens, die alleen maar op benzine rijden, toen moest ik een keer de wagen van de zaak meenemen en dat was een diesel. Had zware dag en alles ging zoals boven genoemd op automatische piloot. Was ik ook benzine aan het tanken wat diesel had moeten zijn! Na 10 liter kwam ik er achter. Toen is mij trouwens verteld dat het allemaal nog wel meevalt want je mag van je totale tankcapaciteit 10% benzine erin hebben zitten, als de rest maar diesel is. (tank van 70 liter, mag er dus 7 liter benzine ongeveer in zitten voordat de tank moet worden leeggepompt)
dekster zegt
Als je vergeet dat er diesel ipv benzine in moet, zal je ook wel vergeten je checker te gebruiken.
C-Driver zegt
Ik vraag me nog altijd af waarom ze vanaf het begin niet dieseltankpistolen ovaal hebben gemaakt en benzinetankpistolen rond, of andersom. Dan kan je nooit meer het verkeerde tanken…
lincoln zegt
waarom maken ze niet gewoon motoren die op elke brandstof kunnen kachellen ??
Jan zegt
Dankzij Texaco heb ik ooit diesel in mijn bezine tank gehad. De droplullen hadden de benzinetank onder de grond met diesel aangevuld!
Raptor zegt
Kunnen ze de tankdingen niet allemaal in een andere vorm maken met een DIN aansluiting ?
Angelique zegt
Ik denk dat veel verkeerd tankers er met hun kop niet bij zijn.
Gister nog heeft een man EURO95 getankt ipv Diesel TERWIJL de Dieselwagen zijn vaste wagen is!!!
Ook tankstations proberen fouttanken te voorkomen = duidelijke labels!
OOK op het vulpistool. Maar als iemand met zijn gedachten verweg is???
Daar is toch haast geen kruid tegen gewassen.
Daarbij zullen met name mannen zo’n produkt als de Fuel Warner niet willen kopen omdat mannen nu eenmaal zulke stomme fouten niet maken ;)
Feit is de kans dat je ooit fout tankt is klein. Maar deze kun je nog meer verkleinen door gewoon domweg hardop (je hoeft het niet te schreeuwen) het etiket van het vulpistool(houder) op te lezen. Tuurlijk gaat het 10.000 keer goed … misschien wel 100.000 keer … maar ieder mens kan een fout maken.
Ik heb hem aangeraden (hij vroeg mij -tankwagenchauffeur- om raad) om geen meter te rijden en zijn auto dus niet te starten.
Helaas was hij geen lid van de ANWB … hoe hij de brandstof er dus uiteindelijk uit heeft gekregen???
… Tja … als je een aquarium leeg moet krijgen kun je aan de slang zuigen en krijg je hooguit een beetje vies aquarium water binnen (beter natuurlijk nog je douwt de hele slang onderwater in je aquarium, hetgeen in een brandstoftank van een auto natuurlijk niet kan) ….. maar Benzine aanzuigen … brrrrrr… bah … ik moet er niet aan denken. En hoop dat de man toch maar even de Wegenwacht heeft gebeld.
Vincent zegt
Nog een ezel hier…die er met zijn kop helemaal niet bij is. Ik rij nu een jaar of 12 zo’n +60.000 km per jaar. Nog nooit is het fout gegaan. Vanochtend was ik dan de spreekwordelijke l*l. Ik was aan het tanken en keek toevallig op het klepje om de bandenspanning te lezen…toe las ik dat het niet voor bio diesel was..(kraak..rammel..schut)…shit, ik sta benzine te tanken. Ik had 9 ltr getankt, daarna op aanraden van pomphouder helemaal afgetankt met diesel en vanuit r’dam naar schiphol gereden…was een spannende rit, maar vooralsnog geen problemen. Na het werk ga ik hem weer bijvullen, en dat doe ik de komende week iedere dan, maar dan met Diesel.
Ook ik ben dus een enorme ezel, maar kan er ook goed mee leven…
realhustler zegt
Als het tankstation het verkeerd in de tank heeft, dan heb je mooi gratis een flinke beurt voor je auto, en een leenauto.
Ze zijn dan natuurlijk volledig aansprakelijk.
Ik hoop wel dat de ‘fout’ tankers wel thuis *altijd* de juiste naam gebruiken voor hun vrouw…..