De prijzen aan de pomp gaan stijgen tot 9 cent per liter na de jaarwisseling. Fijn he, zo’n nieuw belastingplan?
Het belastingplan is definitief, de Eerste Kamer heeft het plan aangenomen en daarmee zijn niet alleen oldtimerliefhebbers het haasje, iedereen gaat het merken als de voiture van nieuwe stooksap voorzien moet worden.
Concreet betekent het dat je aan de pomp voortaan 1,5 cent per liter meer gaat betalen voor een liter benzine. Een dieselrijder wordt drie keer zo hard geraakt in de portemonnee en moet voortaan rekenen op een extra 4,5 cent per liter satanssap. De prijs van LPG spant echter de kroon: deze zal stijgen met 9,3 cent per liter.
Het record voor hoogste accijns op benzine was al in Nederlandse handen maar met de verhoging van de dieselprijs schieten we ook daarmee nu naar de top. De pomphouders in de grensstreken balen met name als een stekker want in buurlanden België en Duitsland is de brandstof stukken goedkoper en daarnaast zijn er daar ook geen accijnsverhogingen aangekondigd. De verwachting is dat in de grensstreek veel pompstations onbemand zullen worden of dat ze worden gesloten.
Het is een flinke strop voor de pomphouders maar zoals we inmiddels weten interesseert het politiek Den Haag allemaal geen reet: zo lang de automobilist het allemaal pikt (en dat doen we) gaan ze gewoon verder met uitmelken. Sterker nog, zelfs protesten interesseren Den Haag nul komma nada. Naaierij van de bovenste plank, u doet het er maar mee!
Fotocredit: Jeffrey de Ruyter
motoragent zegt
De pomphouder hier net over de grens staat al in zijn handen te wrijven van verlangen.
nathoes zegt
@motoragent: Ja die kunnen alvast gaan uitbreiden. Al vind ik de verhoging van diesel terecht
The360box zegt
@nathoes: Verklaar?
guidoberbers zegt
@The360box: Die Duitsers lachen zich helemaal kapot met ons als idiote buren!
Brandstofprijzen in Europa per 18 december 2013
Duitsland:
Benzine € 1,503
Diesel € 1,352
Nederland:
Nu 1 Januari
Benzine € 1,753 + 0.15 = € 1.903
Diesel € 1,459 + 0.45 = € 1.459
Tankbeurt a 50L
Duitsland Diesel = € 67.60 Benzine = € 75.15
Nederland Diesel = € 72.95 Benzine = € 95.15
Verschil = € 5.35 = € 20.00
Als je dan toch redelijk naar de grens toe woont bespaar je dus op jaar toch al snel een € 100,- +… die EINDELIJK eens niet van je ontnomen word zodat die jongens in Den Haag ervan gaan tanken maar je zelf eens een dagje weg kan met de kids ;)
leandro zegt
@guidoberbers: De benzine gaat niet 0,15 maar 0,015 omhoog. Toch een meevaller van 0,135 volgens jou berekening. ;)
mierenneuker zegt
@guidoberbers: Je kan ook dramatiseren, het is 4.5 en 1.5 cent, niet 45 en 15.
Donstil zegt
@guidoberbers: Probeer het verschil tussen de comma en een punt eens op te zoeken.
€ 1,459 + 0.45 = € 1.459?
Dus je hebt 1 euro en 46 cent. daar doe je 0.45 bij (Wat is onbekend, staat niets voor) en krijgt dan Veertienhonderd en negen en vijftig euro.
demoder zegt
@guidoberbers: Diesel is in Duitsland idd iets duurder maar hou er rekening mee dat ze bijna geen wegenbelasting betalen. Bijv een VW transporter niet in de bedrijfswagen uitvoering betaald net geen 400,- pleuro per jaar. terwijl je hier bijna 450,- per kwartaal moet aftikken aan de blauwe enveloppen brigade.
grandmasterb zegt
@guidoberbers: Even afgezien van de rekenfouten, je kunt niet alle benzines met elkaar vergelijken. Wil je euro95 tanken dan ben je in Duitsland meer kwijt dan 1,50, het verschil is dan een stuk kleiner. In Duitsland moet je ppk oppassen voor benzine met een te laag octaangehalte, ik heb daardoor waarschijnlijk een keer een zware en zeer dure motorschade gehad, ik tank daarom daar alleen bij betrouwbare merkstations en niet bij supermarkten met onbekende benzineleveranciers.
lohran zegt
@nathoes: Ja waar slaat dat op? Net of dieselrijders meer moeten betalen. Ik betaal al 127 euro wegenbelasting per maand, dus mag de brandstof wel goedkoper zijn.
r32turbo zegt
@lohran: ik wil nu echt een daihtsu cuore gaan rijden.
lohran zegt
@r32turbo: Da’s wel betaalbaarder ja ;)
mashell zegt
@lohran: op je dieselauto zit al een extra boete bedrag, de houderschapsbelasting is al hoger dus wat extra accijns kan er ook nog wel bij. En dat terwijl diesel per gereden kilometer het minste CO2 uitstoot en dus eigenlijk het milieuvriendelijkste is.
lohran zegt
@mashell: Daarom, regering weet ook dat het geld me op de rug groeit ;)
Diesels zijn niet schoner volgens mij. Wel qua Co2, maar geloof niet qua Nox. Maar houd me er verder niet zoveel mee bezig, weet dat m’n TDI uit 2003 veel roet uitstoot als ik in m’n spiegel kijk ;)
mashell zegt
@lohran: niet qua Nox maar qua fijnstof doet een moderne direct ingespoten benzine het net zo goed. Al Gore is tegen CO2, hij heeft een nobelprijs en zal het dus wel weten.
lohran zegt
@mashell: Ok.
MrSkyline zegt
@lohran: Voor mij is het financieel onmogelijk aan het worden om het woon – werk ritje van 20km met een auto te doen. Ik ben maar gaan fietsen, zelfs de bus is goedkoper. Het uitmelken van de automobilist slaat helemaal nergens meer op. Donder lekker wat korting op bijtellingen de vuilnisbak in voor leaserijders, laat bedrijven dit lekker oplossen. Ik snap eigenlijk nogsteeds niet waarom bedrijven zo weinig btw hoeven te betalen over de aanschaf van producten etc. Als je bedrijven 2% btw zou laten betalen over alle aankopen die er worden gedaan zou je het hele begrotingstekort opgelost hebben.
grandmasterb zegt
@MrSkyline: bedrijven betalen 6 of 21% btw, afhankelijk van het produkt, maar ze kunnen die BTW verrekenen met de BTW die ze af moeten dragen over hun inkomsten.
3246cm252kw zegt
@motoragent: ik zeg laat de armoe maar de pest krijgen! En die mafketels die dit land niet kunnen managen ook!
Uitleg: we geven gewoon veel te veel poen weg aan nietsnutten… Uitkeringstrekkers bijvoorbeeld die rustig in het buitenland wonen… Hoe verzin je het… Iedereen moet hier verplicht meebetalen aan goede doelen hoe is het verder…
Maarja ik zal eer zeker niet minder om gaan rijden dus aan mij kunnen ze een zakcentje bijverdienen ;-)
faalhaas zegt
K heb nog meer nieuws, 1 Januari 2015, 2016 en 2017 gaat de brandstofprijs ook weer omhoog. Dit is vanwege de veiligheid en uitstoot.
amgpower63 zegt
@faalhaas: mooi he, en amerikanen maar rondblazen in die v8 en per gallon geen zak betalen, triest rotlandje is dit.
motoragent zegt
@amgpower63: Inderdaad, en dan nog klagen dat het duur is aan de pomp. Ze moesten eens weten.
lincoln zegt
@motoragent:
joh .. een “kenner” ..
lincoln zegt
@amgpower63:
en dan Amerika als voorbeeld nemen ??
FlighTom zegt
@amgpower63: Amerikanen betalen inmiddels ook meer dan 4dollar per gallon.
Das zo’n 90 eurocent per liter. Alsnog heel goedkoop, maar relatief duur als je 30cent per liter gewend was een paar jaar geleden.
gregorius zegt
@faalhaas: Veiligheid? Wat heeft dat er mee te maken? Of was dit sarcasme modus?
gop1 zegt
@gregorius: Als je dat moet vragen……
punkisback zegt
Waar gaat dit naar toe?
tupperware zegt
@punkisback:
Naar een eurootje of 3 de liter voor dit decennium over is.
Nog even en de pomphouders hier in 010 gaan de concurrentie van de Belgische pomphouders ook voelen.
bmw7 zegt
@punkisback: naar de staat
3246cm252kw zegt
@bmw7: plus 25
gregorius zegt
Tja, bagger jongens.
Maar het is wel zoals het hoort: de gebruiker betaalt.
Lullig voor de gas-rijder overigens –> hoe zit t eigenlijk met hoe vervuilend gas is ten opzichte van benzine?
En waarom moet diesel minder belast zijn dan benzine? Dat idee is toch achterhaald? Aangezien moderne diesels vergelijkbaar vervuilend zijn als benzine motoren en daarnaast ook nog eens minder verbruiken. Dus ja, als een van de doelen is om minder afhankelijk te worden vna brandstoffen, dan is het logisch dat NL langzaam de gebruiker moet stimuleren om diesel motoren te gebruiken…maar goed, dat is niet het doel.
En voor de klagers: misschien moet je maar stemmen voor een partij die minder overheid, minder regulering, minder uitkeringen en minder sociale zekerheid wil; want dat is waar we voor betalen!
lekkaah zegt
@gregorius: Mag ik op U stemmen?
gregorius zegt
@lekkaah: dat mag, maar t heeft niet veel zin. Heb t land al verlaten en woon in belastingvriendelijke Zwitserland.
(overigens willen ze de prijzen hier ook omhoog gaan gooien, maar dan officieel om wat wegenprojecten te financieren –> aangezien het verhogen van het vignette van 40 naar 100 chf er niet doorheen kwam)
1 liter Euro kost hier trouwens vandaag 1.41 eur (omgerekend).
harrie zegt
@gregorius:
LPG is de meest schone brandstof van de grote drie, dus waarom die de dikste accijnsverhoging krijgt ontgaat mij ook volledig. De huidige accijns op LPG zijn 18 cent, het is dus een accijns verhoging van ruim 50 procent!
gregorius zegt
@harrie: Goed, ik probeer het evne uit te zoeken.
Ik heb nu 3 bronnen gevonden en 3 keer een andere waarde gevonden.
amortisationsrechner.de heeft autogas & aardgas: zij zijn van mening dat Diesel & gas hetzelfde aan CO2 produceren. Benzine doet 10-15% meer.
Veit-forum hebben mensen het over een test met een Volvo V70 waar ze van mening zijn dat Gas 22% minder uitstoot dan diesel. Vervolgens is er nog een lange discussie of er rekening gehouden moet worden met dichtheid van gas en dergelijke: daar ga ik mijn tijd niet aan verspillen.
Engelse wiki zegt vervolgens dat LPG ongeveer 81% van olie uitstoot per verkregen kWh. Geen vergelijking tov diesel en benzine.
Met andere woorden; als de accijns op auto-brandstof dus echt uitstoot gerelateerd is dan kom ik op het volgende uit:
LPG 0.705 + 0.095 = 0.8 eur
Benzine 1.60 + 0.015 = 1.615 eur
Diesel 1.355 + 0.045 = 1.40 eur.
Dus ja, zelfs met de nieuwe accijns, zijn de accijns voor verbuik nog steeds vele malen goedkoper bij LPG.
Dus ja, dan kan je de accijnt op LPG best een beetje harder op laten lopen.
autobart zegt
@gregorius: De hoeveelheid fijnstof die een LPG motor uitstoot t.o.v. een dieselmotor is lager, net als de hoeveelheid uitgestoten NOx. Dus is een motor die op LPG draait milieuvriendelijker. Plus dat LPG produceren niet zoveel energie kost tijdens het kraakproces (aardolie wordt gekraakt tot andere fracties).
TDI-goeroe zegt
@harrie: ach, dat ligt voor de hand. Steeds meer mensen zijn het goedkopere LPG gaan tanken, dus daar valt nu heel wat te halen.
9000cse zegt
@gregorius:
Waarom geef je niet aan, dat je bedoelt, dat die mensen maar op de Libertarische Partij zouden moeten stemmen? Daarbij vergeleken is de VVD nog maar een stelletje ultra linkse rakkers.
Arco zegt
@gregorius:
Stemmen op een partij die de auto niet als melkkoe ziet ??
Voorafgaand aan de verkiezingen schreeuwde de VVD dat de auto geen melkkoe is en wat schetste mijn verbazing, de VVD was en is voor de verhoging van accijns op brandstof …
Ik zal eens vragen of mijn werkgever de reiskosten wil gaan verhogen met zo’n 15% … 9 cent verhoging op de LPG… De makkelijkste weg om centen binnen te harken, aangezien er afgelopen jaren genoeg diesels en LPG op de weg zijn gezet.
gregorius zegt
@Arco: Ja dat wordt lsatig; maar goed, de discussie moet ergens beginnen. Op het moment ziet elke partij het als melkkoe (of ze het nou toegeven of niet).
Maar ja, ergens bezuinigen levert niet veel stemmers op; dus dat zit er niet in!
guidoberbers zegt
Waar gaan we heen jippie, ik kan me nog herinneren dat mensen kritiek hadden op Nederlanders die op Duitse platen reden, ik geef ze groot gelijk…
Wij werken niet voor onszelf, niet voor ons gezin, we werken uiteindelijk allemaal voor de overheid omdat die prutsers in Den Haag zo nodig een dikke auto en een 100.000+ salaris moeten hebben, goed bezig Nederland mij zien jullie straks lekker 5km verder over de grens tanken …
Chapeau
gregorius zegt
@guidoberbers: het geld gaat niet op aan de volksvertegenwoordigs maar eerder aan verschillende sociale regelingen, ziektenkosten, overbodige projecten en het zeer hoge percentage van overheidsbetaalde werknemers op de totale beroepsbevolking.
Overigens werken de meeste politici zich het pestpleuris en zijn een groot gedeelte van deze politici (zeker bij de meer gevestigde partijen) ook zeer goed geschoolde en capabele mensen. Een salaris van 140k en betaald vervoer is in mijn ogen een redelijke vergoeding voor de meeste van deze politici!
lincoln zegt
@gregorius:
LOL .. anders worden ze weggekocht door het bedrijfsleven zeker ..
mashell zegt
@gregorius: nou nou. Het geld wordt uitgegeven aan onderhoud van de maatschappij, daar is de overheid niet bepaald verkwistend bezig, onze bejaarden zitten niet de hele dag met champagne en kaviaar in het bubbelbad in het verzorgingstehuis. Het probleem is dat er een crisis is die voor grote uitgaven heeft gezorgd (banken, Griekenland, deeltijd WW) maar ook voor een daling van de inkomsten. Dat is dus best wel een lastige situatie.
SpiderIV zegt
@guidoberbers: beste Guido, wel een bijzondere en stellige reactie voor een man van 19 …………..
Zoals Gregorius ook al aangeeft “al die belasting die jij in je leven betaald hebt gaat echt niet naar die paar man/vrouw in Den Haag”. Die politici kunnen stuk voor stuk meer centen verdienen in het bedrijfsleven als ze willen.
lincoln zegt
@SpiderIV:
wie dan .. en waar dan ??
tupperware zegt
@lincoln:
Kok heeft anders aardig zijn zakken gevuld na de politiek, ook Weijers boert prima en dat sufkutje van een Bakellende harkt nu meer bij elkaar dan destijds als premier.
Zo maar even een paar namen die ik er zonder research uit kon spugen.
turbovu zegt
Kortom, er wordt zuiniger gereden of minder. Staatssok wordt minder gevuld door het mislopen van zuinige rijders. Volgend jaar weer omhoog.
motoragent zegt
@turbovu: Ik probeer altijd zuinig te rijden (in mijn dagelijkse auto dan, mijn hobby-auto zien we maar even door de vingers), en minder rijden zit er simpelweg niet in omdat ik toch naar mijn werk moet. Ik heb simpelweg geen andere keuze dan meer betalen, en dat weten ze in Den Haag ook.
Alleen jammer voor ze dat ik maar een paar km van de grens woon…
logistiek zegt
ik rij lpg. zag dit al aan komen. wel zuur maarja nog wel goedkoper.
volgens mij is lpg wel schoner als benzine en diesel..
Melvivio zegt
Daar gaan we weer. Heel NL in rep en roer. Prijs stijging van paar cent en het krijgt een nieuws artikel en het gezanik begint weer. Waar was iedereen tijdens het protest van maandag? Paar tientjes misschien per tankbeurt misschien, maar de kosten kruipen wel langzaam flink omhoog. Blegh…
ivofga zegt
Gelukkig heb ik de Belgische grens op steenworp afstand van de voordeur. Kon ik mijn huis er maar overheen zetten dan was alles een stuk makkelijker
lincoln zegt
grote vraag is ..
krijgen we nu meer of minder paupers op de weg ??
Simpson zegt
@lincoln: Meer, rijdend op duitse/belgische brandstof.
lincoln zegt
@Simpson:
o.k. brandstof heeft dus een nationaliteit ..
C6_R zegt
Zie het probleem niet, zijn allemaal maatregelen van tijdelijke aard om ons land uit de crisis te lastenverzwaren. Tot nu toe heeft die aanpak vreselijk veel succes, dus ga zo door!
lincoln zegt
@C6_R:
en bovendien krijgen we alles weer terug ook ..
met rente ..
guidoberbers zegt
@C6_R: Politieke auto met tank-pas van de zaak ? ;)
gregorius zegt
@C6_R: maatregelen van tijdelijke aard? Zoals het kwartje van Kok in 1990 – 1995 zeker?
mashell zegt
@gregorius: je noemt notabene een einddatum voor de tijdelijke maatregel. Je wist trouwens dat de eerste kamer ook heeft aangenomen dat mensen die in 2014 nog zeuren over het kwartje van Kok hun Zalmsnip weer moeten inleveren?
super zegt
@C6_R:
in jaren 30 heeft nederland hetzelfde geprobeerd en faalde toen ook al, Rutte is dan wel economicus, maar je zou toch op z’n minst verwachten dat hij als historicus de geschiedenis kent, misschien moet ie Loe de Jong er nog eens op naslaan….
fant zegt
Ik woon in Emmen, dus vlakbij de grens, en heb de laatste 3 jaar netjes gewoon braaf in eigen woonplaats getankt. Maar waarschijnlijk kan het zo langzamerhand wel uit om naar Duitsland te rijden met dit soort geintjes elke keer.
bertorelli zegt
@fant:
Als ik in Emmen zou wonen, dan ging ik echt de grens wel even over ;-)
Heb er familie zitten en nu ik noodgedwongen mijn LPG moet laten uitbouwen uit mijn oldtimer, zit ik er sterk aan te denken om als ik daar dan toch ben, om even de grens over te wippen om daar bij te tanken.
Neem ik meteen een paar jerrycans extra mee ;-)
endofline zegt
Als belg zeg ik “Dank je om onze economie te steunen”. Onze pompen staan klaar met goedkopere brandstof.
towi1989 zegt
@endofline: Nee, jullie bedankt ;)
desjonnies zegt
Ik was in Venezuela, ooit lang geleden.
De benzine ging van € ,013 naar € 0,19 de liter.
Er reden die avond tanks door de straten van Caracas om de bevolking in toom te houden.
Wij, wij zijn watjes.
lincoln zegt
@desjonnies:
ik was in Indonesie ten tijden van ongeveer 15 naar 25 cent de liter ..
alle producten werden ineens 50% duurder ..
voor de armere bevolking een ramp ..
maar iedereen bleef relatief kalm ..
6 jaar na dato zijn de vruchten duidelijk zichtbaar ..
en is de levensstandaard echt een serieuse zwik hoger ..
pleiades zegt
@desjonnies: Als het hier 15x duurder wordt verwacht ik niet dat bevolking stil zal blijven. 26 euro per liter?
markietwo zegt
Vorige week in Belgie mijn auto met benzine opgetopt…. voor 1,422 per liter
Toen was hij hier in NL 1,759 langs de snelweg ….
Wat een verschil…
robert110 zegt
En nog vind ik het goedkoop. Voor een litertje goeie sinnasappel sap betaal je 1.25 en voor een liter Hertog Jan kan je 3.10 aftikken. We worden er gewoon iets te afhankelijk van en dan wordt het opeens “duur”. En dan toch weer groot uitpakken met kerst. Je kan wel roepen naar de overheid dat ze het verkeed doen maar je kan ook eerst een even naar jezelf kijken en je afvragen of het echt zo is. (Ik ben overigens wel van mening dat de politiek een hypocrite idiote domme rotzooi is maar dat is zo ongeveer de hele samenleving momenteel).
lincoln zegt
@robert110:
energie-belasting in NL is exorbitant hoog ..
dat is gewoon exacte wetenschap ..
The360box zegt
@robert110: Jesus, wat een vergelijk wordt hier gemaakt zeg…
TDI-goeroe zegt
ik denk dat ik zaterdag maar eens ga tanken bij die pomp op de foto :P
Vincegail zegt
@TDI-goeroe: Veel plezier op de Ring!
retetikker zegt
Zit er eigenlijk een logische redenering achter dit besluit?
mashell zegt
@retetikker: jazeker. Er moet meer geld binnenkomen bij de regering.
hoonigan247 zegt
Deutschland Deutschland über alles !!!
bayernmunchen zegt
Wat ben ik blij dat ik slechts tien
minuten hoef te rijden,en sta bij de
oosterburen lekker te tanken.Daarbij daar tank ik al jaren.Ik laat mij hier niet naaien,in graailand.Lang leve Duitsland!
patrickae86 zegt
Blij dat ik dicht bij Duitsland woon :)
jeffreyderuiter zegt
Thanks boys, maar for once and for all het is
Jeffrey de RUITER :) CTRL C – CTRL V
dnadave zegt
Hoezo schieten we qua diesel naar de top? Italie was deze zomer een stuk duurder.
slickrick zegt
We staan toch nog steeds met z’n allen in de file…….dus die prijzen kunnen nog verder naar de 2 EURO per liter gegooid worden….
Het zou mij een rotzorg zijn, zolang ik maar lekker door kan rijden…
diffus zegt
Is dit niet de nieuwe aanpak om de file te bestrijden?
HZW zegt
Ik leg er echt niet wakker van, als de tank gevuld moet worden dan vul ik de tank bij een A-merk tankstation. ;)
house zegt
Betaal toch al 143,44 per volle tank dus ik ga me niet druk maken om die 13,20 extra per volle tank, de overheid heeft toch schijt aan ons automobilisten.
Pas als wij op een effectieve wijze protesteren zal de overheid misschien luisteren, bijvoorbeeld met 1 miljoen man de meest belangrijke wegen blokkeren om maar wat geks te noemen.
Dus niet meer dit staan doen met zn allen : http://www.youtube.com/watch?v=9gSQg1i_q2g want die simpele protesten halen geen zak uit.
newguy92 zegt
Tijd om paard en wagen weer van stal te halen. Kut overheid.
VeniVidiVici zegt
Mensen niet zeuren! Alles op alles zetten om de NL begrotingstekort op orde te krijgen die Brussel opgelegd heeft.
Rutte en Dijsselbloem hebben ons beloofd dat we er uiteindelijk sterker uit gaan komen… Ahum!!! http://www.geennieuws.com/2013/09/nederland-haalt-begrotingstekort-niet-en-brussel-zwijgt/
peugeotgek zegt
Woon in landgraaf en ben gisteren geweest tanken in duitsland.
Moest 1,509 betalen per liter voor de euro 95.
Als dat autobahn vignet doorgaat wordt dat gecompenseerd met de wegenbelasting in duitsland.
Zoals ik het heb begrepen zit een deel van de wegenbelasting in DE in de brandstof.
Dan zou het verschil met NL nog groter worden.
Op de foto boven het artikel is de benzine nog aan de prijzige kant bij de nürburgring.
Is waarschijnlijk een foto van een tijdje terug/
varln1991 zegt
”Het is een flinke strop voor de pomphouders maar zoals we inmiddels weten interesseert het politiek Den Haag allemaal geen reet: zo lang de automobilist het allemaal pikt (en dat doen we) gaan ze gewoon verder met uitmelken. Sterker nog, zelfs protesten interesseren Den Haag nul komma nada. Naaierij van de bovenste plank, u doet het er maar mee!”
En wat zouden we eraan moeten doen als automobilist?
Ik overweeg persoonlijk elke suggestie, strontberoerd wordt ervan. Bah!
tvr1974 zegt
@desjonnies.. Venezuela is het goedkoopste land ter wereld voor brandstof… Momenteel heb je een tank vol van 70 liter voor minder dan 1 USD ;)
Ja we worden hier getild door de regering maar zolang er niemand in actie komt doen we er niets aan… Hoop eind dit jaar dit land te verlaten dus het kan me eigenlijk al weinig meer boeien… We zijn hier met zijn allen debet aan… Of wel een slap volkje. Als benzine pomphouders nou eens beginnen met een cordon om de 2e kamer te leggen.. en dan is kijken wat er gebeurt..
lincoln zegt
@tvr1974:
Venezuela heeft oliebronnen ..
weet zeker dat drinkwater in NL dan weer een stuk goedkoper is ..
potver7 zegt
Ik ben ooit in Aarlen (in Wallonië, een kleine 10 km van de grens met Luxemburg) op zoek geweest naar een tankstation – die was er dus gewoon niet, terwijl het nog best een redelijk grote plaats is. Iedereen tankt daar bij de buren.
Ik kan me vergissen, maar zo erg is het in onze grensstreek nog niet.
roadrebel123d zegt
@potver7: klopt, op 25km van de Luxemburgse grens vind je geen tankstations meer (uitzondering daar gelaten)!
grandmasterb zegt
@roadrebel123d: Ik heb eens het tanken in Luxemburg overgeslagen omdat er lange wachtrijen waren en ik dacht een eind verderop wel te kunnen tanken langs de snelweg in Belgiè, dat werd peentjes zweten want het duurde circa 100 km voordat er een tankstation langs de snelweg richting Brussel in zicht kwam.
tom307 zegt
Haha hier in België is de diesel net 2 cent goedkoper geworden
shicomm zegt
Dan word het 26 cent de liter goedkoper in belgië in vergelijk met de prijs in NL bij m’n vaste adresje….
Een keer per maand die kant op en als we er dan toch zijn meteen even naar de slijter om de hoek voor nog wat extra voordeel…
135i zegt
Je moet het maar accepteren. Wat kan je er tegen doen? Deze manier stimuleert ook niet bepaald de economie.
MarcoM zegt
Ik ben blij dat ik Duitsland kan tanken en ook de boodschappen scheelt, wekelijks 40 euro goedkoper uit. Hoezo 1 Europa
johnny23 zegt
Prima hoor, ik maak er geen punt meer van. Ze willen zo graag dat ik een zuiniger auto ga rijden, maar dat is economisch totaal niet meer verantwoord.
Voor mijn 6 jaar oude liefhebbersauto krijg ik inmiddels zo weinig terug dat ik er zoveel bij moet leggen dat ik dat nooit terugverdien, zelfs niet met een 50% zuiniger auto. Maar goed een mens wil toch wel eens wat anders, dus dit is niet altijd doorslaggevend.
Door de volgende accijnsverhoging heb ik echter wel een ander probleem: Sparen voor een nieuwe auto gaat langzamer. “Het Nederlandse wagenpark vergrijst” lees je dan in de krant, en dat snap ik dus wel.
Is er een oplossing? Ja, gelukkig wel. Het schijnt dat mijn auto ruim 10% zuiniger gaat rijden als ik mijn roetfilter er onder vandaan knutsel, en dat is met deze accijnsverhoging opeens wel heel erg interessant aan het worden. Zeker omdat hij dan toch nog steeds aan de emissie-eisen blijft voldoen is er dus letterlijk geen vuiltje aan de lucht.
alfista zegt
mijn vrouw en ik tanken nooit in NL, we wonen dicht bij Belgie en tanken daar, scheelt 25 a 30 cent per liter. Met 3 auto’s loopt dat lekker in de papieren, ze zoeken het maar uit in Den Haag. Ik roep iedereen op die op 50 km of minder van grens woont om in Belgie of Duitsland te gaan tanken, neem je meteen sigaretten, drank en vleeswaren mee die daar ook vele malen goedkoper zijn dan in NL. Overheid bashen!!!!
rob68 zegt
@alfista: Je bent een grensgeval..
kingdecay zegt
Ik ben een geboren autoliefhebber, maar eerlijk gezegd, brandstof kan niet duur genoeg zijn. Dus op zich is het goed dat dit gebeurt, maar dat het tijdens deze voor velen koude, harde tijden moet gebeuren is natuurlijk een slag voor velen. Mij maakt het niet uit op zich, ik heb toch geen wagen, maar het is jammer voor veel mensen.
Ook jammer is dat het meest voor de hand liggende alternatief (verantwoord met jezelf en je omgeving omgaan) nog steeds zo ver weg lijkt. Al hoort dat op zich dan ook weer bij het hele groeiproces van onze planeet.
Moeder Natuur heeft honger, grote honger. En een bloedtransfusie kan ze ook wel gebruiken.
Gelukkig nieuwjaar iedereen. Dat 2014 een goed jaar mag wezen voor iedereen.