We zijn weer terug bij af. Tanken over de grens is geen gek idee meer.
Geniet nog even van deze maand met de volle accijnskorting op benzine en diesel. Want over dik twee weken is het afgelopen. En dat ga je meteen voelen in de portemonnee. Het zit er al een tijdje aan te komen en toch is het pijnlijk. Vanaf 1 juli is het weer huilen als je aan de pomp staat. Zeker als je een (onzuinige) auto hebt met een grote tankinhoud. Zoals een Range Rover of een Mercedes G-klasse..
Tanken over de grens
Op dit moment zijn de prijsverschillen met onze buurlanden niet mega groot. In België tank je voor zo’n tien cent per liter minder dan bij ons als het gaat om benzine. In vergelijking met Duitsland is de prijs ongeveer gelijk. Dat is vanaf 1 juli wel anders.
Door afbouwen van de korting gaat de benzineprijs in een klap met 17 cent omhoog. Ook diesel is straks 12 cent per liter duurder. De verschillen met de grensstreek worden groot, zeker in vergelijking met België. Mits je in de buurt woont van de grens is omrijden aantrekkelijk. Volgens Nu.nl kan het per 1 juli al 12,50 euro op een tank schelen als je in België peut haalt. De berekening is gemaakt met een tankinhoud van 50 liter. Reken jezelf echter niet rijk, hoe verder je van de grens woont hoe minder groot het voordeel is. Afhankelijk hoe zuinig je auto is kan het wel de moeite zijn om even een rekensommetje te maken.
Benzineprijzen 1 juli
Juli is nog enkele weken van ons verwijderd. Pak je de brandstofprijzen van vandaag erbij dan ziet het er toch wel pijnlijk uit. Euro95 gaat met de adviesprijs van 1,97 naar 2,14 euro per liter. Aan premium 98 tanken hangt nu een adviesprijs van 2,12 euro per liter. Dat kost je dan 2,24 euro per liter. Diesel gaat van 1,66 euro per liter naar 1,78 euro per liter.
Nu is dit gebaseerd op de adviesprijzen. Lokaal tanken is nog altijd een stuk voordeliger. In 2022 hadden we te maken met recordprijzen voor brandstof. Laten we dat soort praktijken niet in 2024 krijgen, pretty please. Meer dan 2,5 euro per liter voor benzine is toch een aanslag op je portemonnee. Zeker als je veel kilometers maakt.
Het is te hopen dat de benzineprijzen een beetje stabiel blijven en, liever nog, zakken. Én dat het kabinet het hierbij laat en niet per 1 januari 2024 de korting helemaal wegneemt. Want in dat geval zou de financiële auw nog hoger kunnen uitpakken.
V8Vantage zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tsteg zegt
Weet niet hoe het in België zit, maar in Duitsland wordt 2024 ook een belastingstijging doorgevoerd. Ca 10 Cent voor een liter benzine meer en 12 voor een liter Diesel zo uit mijn hoofd.
Robert zegt
Datzelfde gaat ook in Nederland per 1 januari 2024 (weer) gebeuren. Sterker nog, die verhoging zal waarschijnlijk nog eens 17 cent bedragen én mogelijk nog een inflatiecorrectie op de accijnzen krijgen. En dan zijn we qua prijsverschillen op de E10 brandstof weer op het punt aanbeland van begin 2022: een verschil van 20-35 cent per liter.
Richmond zegt
Ik tank al heel lang weer in België bij Poppel. Scheelt 10-12 cent gemiddeld met de goedkoopste in Tilburg. Laatste keer dat ik in Duitsland was, maand of 2 geleden in Oberhausen, was het verschil met Nederland niet noemenswaardig.
Maar het is afwachten na alle accijns veranderingen hoe het plaatje er dan uitziet.
jaso013 zegt
10 cent op 50 liter. €5 verschil en je moet dan nog op en neer rijden. Als het verschil 30 cent per liter is dan zal ik er nog eens over nadenken.
vodgen zegt
@ DarkSchneider: Het verschil tussen NL en BE scheelt meer dan 10-12 cent per liter.
Ik woon in Goirle en tank altijd in Baarle Hertog bij de Shell pomp aan de Turnhoutseweg, Het verschil met Nederland is daar de laatse maanden altijd ca 18 cent per liter. Per 1 juli gaat het verschil dus naar 32-35 cent per liter.
Zie: https://carbu.com/belgie/index.php/station/shell-express/baarle-hertog/2387/3439
grandmasterb zegt
Gisteren in Duitsland geweest, gewone super is daar nu ca 8 cent DUURDER dan bij mij in NL. Zelfs vlak voor de grens in Denekamp nog goedkopere super: nl 1.66.