Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn! Want wie wil er nou geen tankpas kopen voor 100 euro waarmee je tot eind volgend jaar gratis kan tanken. Er zitten echter wel twee kleine addertjes onder het groene gras in dit geval. Wat die precies zijn?
Je kan alleen maar elektriciteit ’tanken’ en verder zijn er op dit moment slechts 16 oplaadpunten en eind van het jaar kan je pas terecht in 21 steden. Wel heeft e-laad.nl het streven om in 3 jaar tijd maar liefst 10.000 oplaadpunten in Nederland te realiseren.
En om de kip-ei situatie rondom elektrische auto’s te doorbreken is dit natuurlijk een prima initiatief. Helemaal als je tegen eenmalige betaling van 100 euro tot en met 31 december 2010 bij alle oplaadpunten gratis stroom af kan tappen. En wil je wel elektrisch rijden, maar is er geen oplaadpunt in de buurt? Dan kan je via e-laad.nl zelf een (gratis) oplaadpunt aanvragen.
Vandaag heeft oud premier Ruud Lubbers de eerst tankpas uit handen van Ton Rombouts, stichtingsvoorzitter en burgemeester van Den Bosch, ontvangen. Volgens het persbericht is Ruud Lubbers een van de eerste Nederlanders die is overgestapt op elektrisch rijden.
“Het ontbreekt nu nog aan een landelijk netwerk waar ik mijn auto kan opladen,” aldus Lubbers. “Ik moet mijn ritten daarom goed plannen. Als straks de tienduizend oplaadpunten door heel Nederland staan, wordt dat veel gemakkelijker. Dan zullen ook steeds meer mensen en bedrijven elektrisch gaan rijden. En dat is nodig om CO2-uitstoot terug te dringen.”
Het project is een initiatief van de samenwerkende netbeheerders die Nederland rijk is. Ik ben benieuwd of mensen nu massaal oplaadpunten gaan aanvragen en over gaan stappen op elektrische auto’s.
Kijk hieronder voor een kaart waarop te zien is waar de geplande oplaadpunten voor 2009 geplaatst worden.
PS Op TV zag ik overigens dat Lubbers niet rijdt in een vet coole Tesla of elektrische Lotus, maar een elektrische VW Golf Variant.
BmwMPower zegt
Mm, in de Randstad, waar men juist een vermindering van CO2 wil hebben, staan dan geen oplaadpunten?
Bart zegt
Wat dan wel weer vreemd is dat het oplaadpunt op avantis hier om de hoek waar jullie ook laatst over schreven er niet bij staat.
robbie zegt
@Bart & John: die vallen dus niet onder dit project. Er zijn toch ook verschillende merken tankstations voor benzine ;)
John zegt
Op de Karel Doormanstraat in Rotterdam staat volgens mij ook zo`n ding, van Eneco..
RenesisHP zegt
@John:
Die gebruik ik om stroom af te tappen voor het groene doel. ;)
C6_R zegt
@John: Waar ergens op de Karel Doorman? Ik woon twee straten verderop is me nooit iets opgevallen?
RenesisHP zegt
Ruud Lubbers hoopt zeker op extra vrouwelijke aandacht. :twisted:
Citrofiel zegt
Stroom is goedkoop… Hoeveel voordeel zou zo’n tankpas nou opleveren?
erce zegt
oh man, er is waarschijnlijk geen ontkomen aan, maar ik ga zo ontzettend het geluid van een dikke geblazen v8, a la een amg 55 missen
amg zegt
@erce: geen zorgen ik blijf erin rijden tot me dood.
OT Kan ik iemand vermoorden om dit hele electrische hoop te laten ophouden?
Platform Elektrisch Vervoer zegt
Alle oplaadpunten tot nu toe zijn terug te vinden op de website van Platform Elektrisch Vervoer.
http://www.elektrischvervoer.nl/epoints.php
FarmerFORCE zegt
Hm…ben benieuwd waar al die elektriciteit vandaan zal komen wanneer we massaal met elektro-autootjes gaan beginnen rijden?
Esprit_de_Flandre zegt
“op dit moment slechts 16 oplaadpunten”
Op hun kaartje staat nochtans maar ‘het eerste van 10.000’ en de rest zijn ‘in 2009 te plaatsen oplaadpunten’.
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: praat geen peop! Zoals duidelijk in het artikel staat(!) willen ze over 3(!) jaar 10.000 oplaadpunten hebben.
Op de kaart staat:
“De eerste van 10.000 oplaadpunten”
&
“In 2009 te plaatsen oplaadpunten.”
De plaatsen op de kaart geven aan waar er in 2009 oplaadpunten komen (21 gemeenten). Eind 2009 zijn er dus een stuk of 100 (maximaal) oplaadpunten. In de jaren daarna (tm 2012) zal het uitgebreid worden tot 10.000 oplaadpunten.
De planning is als volgt:
2009: 100
2010: 1.000
2011: 3.000
2012: 6.000
En dat maakt in totaal 10.100 oplaadpunten.
bart_V via HTC touch PRO zegt
een golf variant heb ik in gereden op de electoro
jaarbeurs in utrecht
helaas was het parcoer wat we konden afleggen te krap om echt een spuit gas(of electricteit) te geven om er achter te komen of het echt door trekt maar de kleine spritjes die je kon trekken waren niet kinderachtig
WieAndersDasAuto zegt
Zo haal je de mensen ten minste over om toch elektrisch gaan rijden. Dus een goed initiatief voor de milieu-freaks.
Toyota Prius zegt
Kan niet wachten op mijn volledige electrische Prius. En dat ik deze dan kan aansluiten, op een oplaad punt.
tom zegt
Wanneer gaan de veengronden aan Co2 reductie doen? Zie: http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/24/veengrond-is-de-grootste-vervuiler
Heel dat Co2 verhaal is 1 grote leugen!!!
Kijk hier ook ff naar! (deel 1 t/5)
http://www.youtube.com/watch?v=OBijSd9hipU&feature=related
six-trey zegt
handig om de batterijen van mijn hydraulische set up in mijn 5.3L V8 lowrider opteladen :twisted:
Art-Rich zegt
@Six-trey: haha Thats the spirit! Fuck The whole Global Warming Swindle….
Facts don’t lie!! Politics do!!!! Fuck Co2 bullshit, allemaal aan de V8, V10 EN V12 en als je mazzel hebt16 cilinders van Bugatti!!!! DAn sponsor je het milleu meer dan de gemiddelde geiten wollen sokken, uitkering terekkende hippie en doen ze dezelfde onzinnige shit met je geld als altijd: verspillen aan meer onderzoek, zodat er meer ambtenaren kunnen komen die daar weer over kunnendiscucieren en er nog minder gedaan kan worden door de mensen waar het daadwerkelijk op aan komt: juist, de ondernemers en werknemers van NL!!!!
ZO hehe dat lucht op…
Roy zegt
Je koopt een Tesla Roadster, trapt iedere dag die accu leeg. Want ja, ies graties. En aan het einde van het jaar blijk jij de grootste CO2 uitstoot van Nederland te hebben. (en kan je een nieuwe accu er in zetten).
Jax zegt
mijn oma rijdt al 11 jaar elektrisch:
Cantago zegt
CO2 reductie? Wil je dat wel? NEE! Want plantjes groeien goed van CO2! Dus weg met die energie verslindende palen!
Invader Zim zegt
Zolang de electriciteit nog steeds van kolencentrales komt zal het met de CO2 reductie wel behoorlijk meevallen. En aangezien we hier in Nederland weigeren om kerncentrales te bouwen is het hele electrische auto concept te belachelijk voor woorden. Kunnen we dit hele circus niet gewoon overslaan en meteen doorstoten naar de H2 brandstofcel? Een enorme batterij aan door zonnecellen van stroom voorziene hydrolyseinstallaties overal ter wereld. Dan levert gratis stroom zeer goedkoop H2 uit zeewater terwijl de knappe koppen zoeken naar methodes om het nog efficienter te maken. Kunnen alle gascentrales en kolencentrales en kerncentrales lekker dicht.
John zegt
Handig, alleen de stroom wordt opgewekt in milieuvervuilende kolengestookte centrales => elektrisch rijden is hypocriet, je verlegt het probleem van jezelf naar een ander.
Of een deel wordt opgewekt in kerncentrales. Dan denk ik Tsjernobyl, 1986.
Nee hoor, dat kan nu niet meer gebeuren? Tuurlijk niet, de Titanic kon ook niet zinken ;)
En wat als alle palen vol zijn? Waar moet je dan opladen? Of als grappenmakers jou stekker er uit trekken? of vandalen je kabeltje doorsnijden?
Dat hele electrische rijden is één groot politiek bullshitverhaal. Mensen die zelf niet kunnen nadenken laten zich verleiden tot het rijden in zo’n sluipmoordenaar, want je hoort die krengen dus ook nog eens niet aankomen! Loop je snel sms-end over te steken staat er opeens zo’n mongolenwagen voor je neus. Heeft me al bijna een keer een goed pak gekost. Milieucriminelen!
Ik zeg: Waterstof! Het is technisch al ruim 20 jaar mogelijk, het wordt alleen politiek tegengehouden door de olie- en electriciteitslobby. Toch wel toevallig dat NL gemeenten en provincies grootaandeelhouders zijn bij de electriciteitsbedrijven en massaal achter electrisch rijden staan. Ik voorspel: Hier zit een luchtje aan, een stinkend luchtje van een beerputje.
Herke zegt
John heeft het aardig in de gaten, ik dacht dat ik de enigste was die zo dacht!
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
Zorgen ze ook voor wat entertainment tijdens het wachten tot je accu weer vol is?
John zegt
@Herke: Nee hoor, ik ken heel veel mensen die zo denken! Praat er maar eens links en rechts over en je zult verbaasd staan over het aantal mensen wat die politieke onzin helemaal niet geloven.
robbie zegt
Gelukkig is er alweer kritiek op de beweringen van e-laad:
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Algemeen/Tonen-Nieuws-Algemeen/e-laad.nl-sjoemelt-met-elektrocijfers.htm
hans zegt
en maar weer zeuren mensen, wat er ook gedaan word het is toch nooit goed ,bedenk wel dat we deze aarde slechts in bruikleen hebben van onze kinderen en dat we erg hard op weg zijn om het behoorlijk te verkloten voor deze kinderen
John zegt
@hans:
Dat is het aangeleerde bedpraatje. Er zijn nog steeds wetenschappers die een heel andere mening hebben. Zelf onderzoeken is een mooi ding, maar ja, hoeveel tijd heb je daar nog voor naast je werk, sporten, sociale activiteiten? Dan ben je zo moe geleefd in de ratrace dat je alles wat via het moderne orakel voor zoete koek slikt.
Kun je je de voorspellingen van Ed ‘raket’ Nijpels nog herinneren (ja, dat is dezelfde die een paar maanden bij DSB riep dat alles zo goed ging ;) ). Als hij gelijk had gehad, hadden we nu in de woestijn gewoond in NL. En die geluiden horen we nu weer, en weet je wat het gekke is? De enige oplossing die de politiek weet te verzinnen is meer belastingen heffen. En jij gelooft nog steeds dat het niet gewoon om de pegels gaat?
Essent werkt maar om één reden mee aan electrische auto’s: geld verdienen. Ze zijn niet voor niets een energiemaatschappij! Wel heel toevallig dat zij de afname van hun eigen produkten promoten als milieuvriendelijk, niet?
O ja, dan moet je even die kolencentrales vergeten (=fossiele brandstoffen!) en de uit Frankrijk geïmporteerde kernenergie ook maar even niet te duidelijk vermelden, dat levert alleen maar lastige vragen op. Zeker als ook nog eens iemand op het idee Tsjernobyl 1986 komt.
Als we het energieverbruik daadwerkelijk willen verminderen moet dat constructief gebeuren. Dat kan NIET met de bestaande technieken omdat die allemaal te afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Wist jij dat er in NL veel meer groene stroom verkocht wordt dan dat er wordt opgewekt? Ik heb nooit om groene stroom gevraagd (vanwege de fraude met de subsidies waar ik niet aan mee wilde werken) maar ik krijg het inmiddels wel volgens de opgave van mijn energieleverancier (100% zelfs) en dat beeld hoor ik door de hele wijk bij ons => heel die subsidieregeling is vriendjespolitiek geweest.
En dan lees je in de krant dat de regering wil dat in 2020 maar liefst 20% van de stroom groen moet zijn? Wie wordt er dan voor de gek gehouden?
Henk Daalder Dutch EV zegt
Publieke laadpunten zijn vrijwel overbodig.
Ieder zinnig mens gaat thuis opladen
Een EV moet ook aan de slimme lader, dan levert hij geld op, waarmee de dure accu betaalt kan worden.
http://www.dutch-ev.nl/grid-cloud
John zegt
@Henk Daalder:
Ik weet niet waar jij je auto voor gebruikt, maar met de huidige actieradius red ik het echt niet heen en weer :(
Maar waarom zou je een dure accu willen, die ook weer gemaakt wordt van beperkt beschikbare grondstoffen? Laten we nu eens slim zijn en gewoon deze stap overslaan en gelijk voor waterstof gaan.
Henk Daalder Dutch EV zegt
Die accu is niet duur als je mee doet in een Grid Cloud, hij levert dan juist geld op.
Bovendien gaat die accu zich ontwikkelen en krijgt hij een hogere capaciteit, of een kleinere accu voor een lagere prijs.
Ook al daarom is het interessant om die accu snel te kunnen vervangen.
Overigens zijn accus goedkoper dan waterstof techniek, op dit moment. Omdat accu’s in massa gemaakt worden.
En accu’s zijn op zichzelf al kleine waterstof opslag dingen.
John zegt
Hoe wil jij een accu delen? Die accu gaat zich helemaal niet ontwikkelen, je moet steeds nieuwe kopen. Daarmee wordt electrisch rijden dus helemaal onbetaalbaar!
Je beseft toch hopelijk wel dat het kabinet net weer een prijsverhoging heeft beloofd voor de energierekeningen. Daarmee wordt electrisch rijden dus gelijk weer minder interessant.
Goede reden om waterstof zo snel mogelijk in massa te gaan maken! Ik rij geregeld op en neer naar diverse lokaties in Europa. Kom maar eens terug tegen de tijd dat je dat met een accu kunt doen. Dat is met een accu voorlopig bepaald geen realiteit, of ik moet drie dagen onderweg willen zijn naar een plaats die ik nu in een uur of drie aanrijdt.