Als je straks een auto ziet rondrijden met dit logo, dan is het dus een Kia.
De laatste tijd hebben diverse autofabrikanten een nieuw logo gepresenteerd. Bij sommige merken (lees: Volkswagen en BMW) was daar geen enkele noodzaak toe en werd er ook weinig veranderd. Er zijn echter ook merken waarbij het logo wel een opfrisbeurt kon gebruiken.
Gedateerd
Neem bijvoorbeeld het Kia-logo: dat is al sinds 1994 nauwelijks gewijzigd en het begon nu toch een klein beetje gedateerd te ogen. Aangezien Kia grote plannen heeft om een buitengewoon vooruitstrevend merk te worden kan een nieuw logo geen kwaad. Kia presenteert daarom nu een geheel nieuw logo.
Aan elkaar
Met nieuw bedoelen we dit keer ook echt nieuw. Het is geen update van het bestaande logo. De ovaal is verdwenen en het logo bestaat nu alleen uit de gestileerde letter K, I en A, die aan elkaar ‘geschreven’ zijn. De bijbehorende marketing-blabla zullen we jullie besparen.
Imagine
Bij de presentatie van het logo zet Kia een wereldrecord voor ‘de meeste onbemande luchtvaartuigen die gelijktijdig vuurwerk afschieten tijdens de onthulling van een logo’ (geen grap). Hoewel Kia het logo dus met veel bombarie presenteert, kennen we het logo eigenlijk al lang. Een soortgelijk embleem zat namelijk al op de Imagine Concept, die bijna twee jaar geleden onthuld werd. Als Kia nog iets langer had gewacht, was dit ‘nieuwe’ logo ook al weer gedateerd geweest.
Slogan
De Koreaanse paarse broeken hebben voor de gelegenheid ook een nieuwe slogan uit hun mouw geschud. Waar ze voorheen als leus ‘The Power to Surprise’ hadden is daar nu een andere loze kreet voor in de plaats gekomen: ‘Movement that Inspires’. We hebben dat hun toekomstige modellen iets minder ongeïnspireerd zijn dan deze slogan.
Nieuwe modellen
Over toekomstige modellen gesproken: er zit heel wat aan te komen. Het nieuwe logo van Kia komt dan ook niet op een willekeurig moment. Er zit namelijk een hele reeks elektrische auto’s in de pijplijn die op het nieuwe E-GMP-platform staan. Om precies te zijn gaat het om zeven nieuwe modellen, die verspreid over even zoveel jaar op de markt gebracht zullen worden. De eerste auto uit het rijtje kunnen we nog dit jaar verwachten.
donjunior zegt
Het oogt toch een beetje vreemd .. alsof er KN staat, maar dan een gespiegelde N (want hip)
Op het concept staat het logo er wel duidelijker, daar is de ‘i’ wel iets verder van de ‘A’ afgezet ..
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
KИ dus…
MrHyde zegt
Voor alle Oekrainers, Serviers, Russen etc is het dus van Kia naar Ki gegaan.
osmo zegt
Ik moest ook gelijk aan KN denken of eerder een gestileerde versie van “KTM”
raoufff zegt
Ik zie KUT staan, maar misschien moet ik eens wat minder natuurfilms bekijken.
dhrr zegt
De wens is de vader van de gedachte?
toniominestrone zegt
@raoufff: what’s in a name.
mashell zegt
@raoufff: minder David Attenborough en meer Jenna Jameson dus.
mark997gt3 zegt
@mashell: die is toch al de 50 gepasseerd?
mashell zegt
@mark997gt3: yep. David is al 93.
bernoulli zegt
KUT Picanto!
knapzuur zegt
Gelukkig zijn de bijtelling feestjes bijna afgelopen en hebben de meeste inmiddels ervaren dat “7 jaar garantie” geen garanties bied voor alle gangbare zaken* dus de kans dat we nog veel van dit logo in Nederland terug gaan zien acht ik vrij klein.
* en ook genoeg ongangbare zaken zijn uiteraard uitgesloten
christian85 zegt
@knapzuur: onzin, Kia is hedendaags één van de kwalitatief betere merken, even los of je ze mooi vindt of niet
knapzuur zegt
Dat kan zijn maar je betaald de rekening wel zelf voor veel zaken waarvan je wél zou verwachten dat ze onder de 7 jaar garantie vallen.
viezefreddyw zegt
Als de letters nou los van elkaar staan, zoals op de concept, dan zie ik er wel KIA in. Dat hippe gedoe hoeft van mij niet zo.
escort77 zegt
Kia, daar kan je toch veel mooiere logo’s voor verzinnen?
Iets met een fabriek ofzo. En een dikke zwarte rookpluim. En dan is de K een schoorsteen.
berlinetta zegt
Niet dat ik het oude logo mooi vond – sterker nog, ik vond het zelfs afbreuk doen aan de best fraaie auto’s – maar hier lees ik geen KIA meer in.
Mas zegt
Lelijk logo man, past goed bij Kia, voor mij noKia
posthumus zegt
@marchel69: 1999 belde… ze willen hun grapje terug. En hun telefoon.
Mas zegt
@posthumus: lang gesprek zeker ? Jaartje of 22 🤔
toyotafortuner zegt
Much originele grap broh…
Zelf verzonnen?
Dutchdriftking zegt
Binnenkort vraagt een oom op een verjaardag aan je of je een beetje blij bent met je nieuwe KN……
retsok zegt
Movement that inspires… to buy something less boring, next!
mashell zegt
Het is ook wel een bijzonder nietszeggende slogan.
retsok zegt
Je kunt het logo ook bekijken als kVA. Leuk bedoeld/onbedoeld ontwerp grapje met betrekking tot de elektrificering van het wagenpark.
porker zegt
Lelijk logo. Lelijke slogan. Gelukkig zijn de auto’s mooi. Oh wacht
airditude zegt
Sinds wanneer moet een beeldmerk leesbaar zijn? Audi leest anders toch ook als “oooo” En hoe zou je dan die double chevron’s moeten lezen 😂. Ik vind het lekker strak zo, past veel beter bij de huidige design taal.
elemento zegt
Het is wel verbetering tov oude. Ik zie nu reclame voorbijkomen van seat. Die is ook beetjr gedateerd….. mercedes en audi bijv blijven tijdloos
monsieurleloure zegt
Gewoon een strak mooi logo, niet meer en niets minder, daar kan Kia pride op zijn.
vaakbenjetebang zegt
“Movement that inspires”. Beetje ongelukkige slogan. De grappen over bowel movements liggen voor het oprapen.