Lekker opvallen in je Franse voiture. Met de Peugeot 408 is dat geen moeilijke opgave. Mits je voor een kek kleurtje kiest.
Is het een crossover? Is het een SUV? Of een stationwagen? Fout, fout en fout. Peugeot heeft de blender aangezet met de komst van de nieuwe 408. Allerlei carrosserievormen zijn door elkaar gemixt om vervolgens met dit resultaat te komen. Ze noemen het zelf een fastback. Très bien.
De 408 is 32 centimeter langer in vergelijking met 308. Daarmee gaat het model opereren in het C-segment. Ook voor de Fransen is het even wennen. Peugeot zegt nooit eerder een dergelijk model op de markt te hebben gebracht. De vraag is natuurlijk of dit gaat aanslaan onder het Peugeot-volk. Het is een soort 308 die een bord spinazie heeft opgegeten.
Praktisch
Het is echt wel een flink apparaat. Peugeot zet de 408 bijvoorbeeld op 20-inch wielen. De auto zelf is 4,69 meter lang, 1.48 meter hoog en een wielbasis van 2,79 meter. Op de tweede zitrij moet het met 188 mm aan beenruimte goed toeven zijn. Ook in de kofferbak kun je naar hartelust spullen kwijt. De volume bedraagt 536 liter of 1.611 liter met de stoelen plat.
Hulpsystemen
De fastback is uitgerust met een reeks assistentiesystemen om het rijden makkelijker te maken. 6 camera’s en 9 radars zijn op de 408 te vinden. Daardoor heb je onder meer Adaptive Cruise Control, Night Vision, een dodehoekassistent tot 75 meter en waarschuwt de auto voor eventueel verkeer met het achteruit rijden.
Motoren
Qua motoren is er keuze uit drie smaakjes. Een 130 pk benzinemotor, een 180 pk hybride benzine en een 225 pk hybride benzinemotor. Dieselen is er niet bij. De drie motoren zijn standaard gekoppeld aan een EAT8 automaat. Later volgt er ook nog een volledig elektrische variant van de 408.
De marktlancering van de Peugeot 408 is in het begin van 2023. Peugeot ambieert het model wereldwijd te verkopen, met de productie vanuit Frankrijk. Voor de Chinese markt rolt het model van de eigen fabriek in Chengdu van de band.
tjorque zegt
Een voorzichtige start ik neerwaartse trend van de SUV-hype?
Ik hoop het. Laat “all-road” de nieuwe standaard maar worden, dat lust ik wel.
grandvitara zegt
Mijn favoriete segment, by far………
Ik z’n leasen wanneer hij er als 100% elektrisch komt…
eerst nog 2,5 jaar de id3 rijden
detroitv8 zegt
Jeetje, dat je er voor uit durft te komen.
audicoupe84 zegt
Kek kleurtje? Je praat wel tegen de wereld kampioenen suffe kleuren (binnen&buiten) bestellen. Jawel dit Nederlandse volk heeft de spreuken met een witte blijf je zitten, en met een rooie blijf je klooien bedacht.
sizedoesmatter zegt
Blijft jammer, dat rebadgen. Waarom staat in het artikel niet dat deze ook te koop is als Citroën?
Loek zegt
Omdat je dan zou liegen. (e)-C4 is een iets vergrote B-segmenter (208 en Corsa) terwijl dit een iets vergrote 308 is. Daarom is de C4 er al als volledig EV en komt die nog voor de 408 (en 308). Het is absoluut niet dezelfde auto.
Verder zou een rebadge zijn als ze de Citroën hadden gepakt en een Peugeot logo erop hadden gelijmd. Met een volledig eigen gezicht op hetzelfde platform is er geen sprake van een rebadge.
dubcars zegt
En als je kijkt naar de nieuwe C5 X, dan klopt het ook niet. Met 20 centimeter verschil, is die ook echt een stukje groter.
turbolife zegt
Tja z’n ‘soort’ een van de betere..
karhengst zegt
De definitie van een Crossover is toch juist dat het niet per sé een station, suv of klassieke hatchback is maar een blend hiervan. Ook wel het vullisbakkenras onder de auto’s.
Echter wel een relatief fraai vullisbakkie, zeker in deze kleur!
faalhaas zegt
Niks fastback, gewoon een PriuSUV.
Dutchdriftking zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom ik deze zou kiezen IPV een 508?
Richmond zegt
Prijs, grootte, ruimte. Als je een 308 wil kopen dan twijfel je ook niet of je een 208 of 108 pakt. Dan is het eerder of de golf of focus pakt.
mashell zegt
Matzwarte spatbordranden! Dat waar elke auto beter van wordt.
Dutchdriftking zegt
@benja01: Prijs en afmetingen zullen behoorlijk overeen komen. Vooral de binnenruimte is minder bij deze. Een voordeel kan ik hier niet aan ontdekken.
Elise zegt
Lijkt qua idee nog het meest op de Polestar 2
allesmetturbo zegt
Nu nog 408pk en dan is ie af
erics zegt
Ik vind hem wel fraai !
Doet mij denken aan een Rover 3500 uit de begin jaren 80… jaja, al een tijdje geleden, maar Google maar eens naar plaatjes. Een voor die tijd zeer bijzondere en luxe auto. (en matig in kwaliteit…)
martingtv zegt
Een opvolgeer voor de peugeot 309
redbeams zegt
En de amerikanen krikgen de nieuwe toyota crown die hierop lijkt maar langer is.
https://www.carexpert.com.au/car-news/2023-toyota-crown-crossover-leaked-in-patent-images
slowland zegt
Ja, en dat is best jammer…. Ik denk dat Peugeot, qua design, het weer heel goed kan gaan doen in US en Canada.
Het probleem met Peugeot is; ze hebben geen compleet gamma voor hier.
Deze 408 is hier een ‘kleine sedan’ en al het andere dat ze gaan leveren moet dan groter zijn.
Kijk bijvoorbeeld naar VW.
Ze leveren de Golf, omdat dat een icoon is. Maar eigenlijk begint hun gamma in Amerika met de Jetta (Passat in Europa). Verder leveren ze de Tiguan, Taos en de Atlas.
redbeams zegt
Klopt inderdaad wat je zegt over het formaat.Al moet ik zeggen dat de wielbasis wel lekker ruim is maar de lengte weer wat krap is.
dawwg zegt
Ziet er van buiten wel oke uit; maar is dit een erg slechte fotosoep of ziet het interieur eruit als goedkoop glimmend plastic ?
Ben ook benieuwd of blauwe nagellak op mannen-handen de PR in Frankrijk goed zal doen; volgens mij zijn ze daar gemiddeld genomen een stuk conservatiever …
Jetlag zegt
Wie zegt dat die persoon een man is? ;-)
bernoulli zegt
Het interieur = 308
Mee zegt
188 mm beenruimte achterin. Ligt het aan mij of klinkt dat heel erg weinig?
Edge zegt
Dit is toch wel een hele fraaie bak geworden. Nog niet zo fraai als een liftback of eh… “vierdeurs coupe”, maar wel een stuk fraaier dan de 308 (die toch erg opgeblazen oogt) en een stuk mooier dan die hele hoge SUVs
HZW zegt
Vind het meer een 4008.
detroitv8 zegt
Gaaf ontwerp. Tegenvaller dat ‘ie bij aanvang niet direct als EV leverbaar is.
donjunior zegt
..zo een dag later.. vanochtend nog eens rustig gekeken naar deze auto. Maar ik wordt er echt enthousiast van.
Mits straks full-electric natuurlijk. Want om nu vanuit een EV weer terug te gaan naar benzine dat doe ik liever niet.
De petrolhead welke ik ooit eerst was.. na enkele keren met een EV te hebben gereden en nu zelf eentje al een tijdje in de lease te rijden, kan ik oprecht zeggen dat ik benzine leuk vind (mits V6 of hoger en dan eigenlijk alleen voor het geluid) voor de rest gewoon electrisch.