Het is over en uit met de pret. De Volvo C30 T5 Ford Focus ST is uit productie. Het begin van het einde voor de vijfcilinder? Dik kans, Volvo is verkocht en de RS is maar beperkt beschikbaar. Zelfs de Mondeo moet het in 2011 met enkel viercilinders gaan doen.
De tweede generatie Ford Focus kennen we sinds 2004. Een auto die flinke schoenen te vullen had als het gaat om de rij-ervaring. Dat deed hij prima. Natuurlijk maakt alleen een beetje stuurgevoel nog geen zomer. Het was tijd voor wat meer pit onder de kap. De vorige Focus had het goed voor elkaar met een viercilinder RS-versie. Voor de nieuwe generatie leek het Ford wel een leuk idee bij dochter Volvo in de schappen te gaan kijken. Ze vonden een 2.5 vijfcilinder turbo die wonder boven wonder tussen de voorwielen van een Focus paste.
De enthousiaste vijfcilinder kreeg in de Ford Focus ST 225pk en belangrijker nog: een volle bak koppel over het hele toerenbereik. De turbo moet natuurlijk even ‘aan’, maar dan heb je ook wat.
Omdat de vijfcilinder ook op lage toeren graag zijn rondes maakt is de Focus prima te rijden als ‘grote’ auto. Rustig, stil en comfortabel. Geef je hem de sporen, dan blaast hij zijn spieren op en breekt er een fantastisch geluid los. Met de prestaties kan je prima uit de voeten in normaal verkeer, houdt je je een beetje in dan blijft het rijbewijs buiten gevaar.
Hij is dus niet meer. Met de introductie van de Focus 3 gaat de oude meuk er uit. De (waarschijnlijke) nieuwe ST krijgt weer een viercilinder, de RS ook. Mogelijk zag ik vorige week op mijn terugreis door Franse regionen de laatste vrachtwagen met oplegger vol nieuwe ST en RS’jes rijden. Niet wetende hoe bijzonder dit was, is een foto erbij in geschoten. Brutaal brommen met vijf cilinders kan natuurlijk nog wel in de Volvo C30 T5, of je moet toch nog een laatste oranje exemplaar bij Ford los zien te peuteren.
BmwMPower zegt
Heb altijd omgekeken als ik er een zag rijden.
Mooie wagens zijn het. Doe mij een lichtblauwe 3 deurs.
Jammer dat het proces stop gezet is.
JMWPvG zegt
Ik denk al aan de laatste tijd over een ST te kopen.(2008-)
Maar dan een 5-deurs.
Had ook al gelezen , dat de nieuwere generatie focus ST/RS een vierwielaandrijving komt 8-)
HDM zegt
Opvallende en mooie Focus, ik kan me niet vinden in de vorige Focus en aankomende Focus.
Jammer.
Merry zegt
De mazzel met je dikke reedt!!!
En nou als de wiedeweer aan de slag met een AWD systeem en niet terug komen voordat het gelukt is!
rb zegt
Aan de voorkant vind ik het model nog wel gaan. Maar de achterkant heeft mij nooit kunnen bekoren. Ik ben niet zo van de lange achterlichten langs zijkant. Vind dat persoonlijk ooit nooit zo mooi bij Volvo’s.
BJ zegt
Jammer. Maar 3 maanden geleden keek mijn local Ford dealer al moeilijk toen ik daar kwam voor een ST… Is’m uiteindelijk ook niet geworden, maar zal nu wel helemaal lastig worden om er nog één te bestellen…
Tinus zegt
Tabee mooie 5 cilinder! Het maakt niet uit waar die motor in ligt. Het is dan namelijk altijd een feestje.
petervd3 zegt
Houdoe en bedankt!
the-budel-guy zegt
rond de tijd dat ik me rijbewijs heb zou deze wel op de 2de hans markt voordeliger zijn dan nu en heb ik toch een leuke 1ste auto
Ronald zegt
Super auto, rijd zelf de Blauwe 5D ST , al 80.000 op de teler zitten, en nog geen minuut spijt . Zeer jammer dat de 5cl er uitgaat , wat dat was een van de redenen dat ik hem gekocht heb.
pedro zegt
ik ben al alsan voor opel gte/gsi/opc geweest
maar de focus st en rs mogen er gvd zijn :D
toch beter dan een duurdere golf gti of golf R ;)
silly zegt
Ja,laat Ford nu alle andere focussen een beetje pit geven.
Slappe hap is het !!!
Ik heb een 2.0 focus uit 2008,en ik word nog steeds zoek gereden.
Leuk die 145 PK….maar niet pas bij 6000 toeren,hahahaha
Dussss…kom maar op,anders is dit mijn laatste Ford.
rikl zegt
beste ford focus ooit, heel jammer…
JoepeN zegt
Aantal vijfcilinders sterft snel uit zo. Volgens mij zijn er alleen de Volvo D5 (C30 T5 kan ook nooit lang meer duren) en de Audi TT-RS nog over. Eeuwig zonde, zo’n vijfcilinder op benzine klinkt fantastisch.
Alwood zegt
@JoepeN: Volvo heeft ook net een nieuwe D3 (vijfcilinder) gemaakt, maar zeldzaam zijn vijfcilinders idd wel.
edgar zegt
beetje jammer, over een paar jaar moet je als je een nieuwe auto koopt in de burgerklasse zo’n beetje per se viercilinder rijden… dan rijd ik dus een commodore 6 cilinder 3 liter :-D
RenesisHP zegt
Dat moet ik Volvo nageven. Ook de saaie modellen blinken uit door het motorgeluid.
lambo4all zegt
jammer! vond het erg mooie wagens! ging ook altijd ff kijken als er eentje stond geparkeerd. en ze waren ook altijd in te vette kleuren!
atakan zegt
De eerste drie letters staan op de kenteken lol :P
OT: Superbak! Bommetje op wielen :D.
Dimglor zegt
Was inderdaad best wel een mooie wagen… Zie je eigenlijk wel niet echt veel rondrijden…
Tommy2 zegt
Hopen dat Audi die vijfcilinder er wat in houd, want anders is het aanbod snel weg.
Trouwens een Mondeo met alleen 4 cilinders is wel ontzettend schraal, ook geen V6’en?
Flatfour zegt
Lang leve de occasion markt.
Timmie zegt
Een Mondeo met enkel viercilinders. Dan moeten ze enige premium-ambities meteen opbergen!
clubbtraxx zegt
Hebben we allemaal aan de boomknuffelaars te danken anders.
Deze vijfpitter gaat alleen weg wegens de emissie eisen van heden ten dagen.
jorden zegt
De versie voor de facelift, dat typische ST oranje, 3 deurs en ik ben een gelukkig man!
Alleen jammer dat er al één een paar jaar in de straat staat. :P
Leon zegt
Doodzonde, het blijft zo’n strakke wagen!