Samen gezellig afval prikken, want nu hangt ook Charles Leclerc een taakstraf boven het hoofd.
De FIA is dit jaar lekker druk met straffen uitdelen. Het lijkt wel Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), maar dan voor de autosport. Max Verstappen kreeg eerder dit jaar een taakstraf opgelegd vanwege schelden. Charles Leclerc zit mogelijk in hetzelfde schuitje, met een taakstraf voor de Monegask.
Charles Leclerc taakstraf
Dit weekend versprak de Ferrari-rijder zich namelijk. Heel kort nam hij het verboden woord ‘fuck’ in de moment. Meteen daarna besefte hij zijn fout door er een grapje van te maken. Leclerc beschreef zijn moment dat hij overstuur had en de auto probeerde op te vangen.
Een onschuldige uitspraak van Charles, maar niet onschuldig voor de FIA. Als ze dit door de vingers zien meten ze immers met twee maten. Leclerc is nu officieel onderdeel van een onderzoek naar zijn taalgebruik. Hoogstwaarschijnlijk krijgt Charles Leclerc nu ook een taakstraf voor zijn uitspraak, hoe klein ook.
Samen met Max Verstappen ergens afval prikken en lekker bijpraten. Hoe de mogelijke taakstraf eruit komt te zien dat is niet bekend, ook Max weet dat nog niet. Afval prikken is onwaarschijnlijk. Je moet meer denken aan een educatieve straf of iets anders nuttigs waar vooral de FIA profijt van heeft.
Dus, heren F1-coureurs. Laat die emoties en gedachtes niet de vrije loop bij een persconferentie. Denk heel goed na wat je gaat zeggen. Of zeg niks zodat je ook geen fout kan maken, een strategie die Max Verstappen hanteerde. Want stel je voor dat je een pure reactie krijgt die spontaan opkomt in de rijder na afloop van een race. De horror.
Hoe zeg je wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten op z’n Frans? Ach, zoals Max Verstappen dit weekend al zei over zijn straffen: ‘ik ga er niet over janken’.
cvoo zegt
5 dagen geleden is er ook een “hotlap” door F1 zelf op YouTube gezet met Gordon Ramsay die daarvoor bij Bernd Mayländer in de Aston safetycar stapt. Dan weet je van te voren hoe dat gaat..Leuke content, maar erg hypocriet om coureurs te bestraffen en vervolgens zo’n filmpje posten. Laat de coureurs zeggen wat ze willen in the heat of the moment en laat dan andere berichten horen als je perse zo correct wil zijn. Je kan je afvragen of je die radioberichten überhaupt moet delen met het publiek.
mashell zegt
Gordon Ramsay zegt toch nooit f**k?
Edge zegt
Het is niet zozeer hypocriet, het is een probleem dat inherent is aan de manier hoe de Formule 1 in elkaar steekt. Aan de ene kant heb je de FOM, die alles vanuit een commercieel oogpunt bekijken, aan de andere kant heb je de FIA dat de regels maakt en handhaaft. Dat levert dit soort tegenstrijdige situaties op. Waar FOM dit soort dingen graag laat zien omdat het kijkers en clicks oplevert, zegt de FIA foei omdat het tegen hun regels is.
Dat neemt overigens niet weg dat ik die verscherpte regels van de FIA waarbij zelfs het gebruik van het woordje “fuck” zonder dat je daarmee naar een specifieke persoon verwijst bestraft wordt wel erg ver vind gaan.
schuimbekje3 zegt
regels zijn er alleen voor max… in 2016 voerde ze de leeftijdsgrens in, en de regel dat je f1 punten moet hebben voordat je een superlicentie krijgt. verder de moving under breaking, die ik nog steeds vaak bij anderen onbestraft zie.. toen kwam de 1 beweging om te verdedigen regel, die ik bij met name het mercedes team zelden tot nooit bestraft zie worden en bij magnussen alleen maar… in 2017 mocht je niet meer inhalen via de buitenkant en moest je altijd 4 wielen binnen de strepen houden tijdens inhalen. verder de regel dat je andere coureurs niet meer mag aanraken, ook als het asholes (Ocon?) zijn die op 1 ronde achtedstand de leider uit de race knallen. dan was er de regel dat je niet iemand mag squeezen van de baan af, als je er eenmaal voor zit (Hamilton)… dubbel gele vlag regel, ook als die 500m naast de baan gezwaaid worden ipv in zicht… breaktesting regel naar aanleiding van een gas-los actie om drs te omzeilen (Hamilton). post-race vieren van overwinning… dus de burnout over de finishlijn mag niet meer.. en de safetycar inhaal tegenstander regel, volgens mij na abu met hammi…
en dan hebben we het nog niet gehad over track limits bij races die alleen golden voor RB’s en niet voor mercedes’sen… was nooit een verstappenfan maar ben allergisch voor mensen die bullyen en regels aanpassen naar hun smaak en voor mensen die gelijker zijn dan anderen, zoals mensen die met sierraden in en op mogen rijden.
sanderkomnogeensergens zegt
Waar ik me nog het meeste aan erger zijn de regel aanpassingen als een team een gaatje in de regelementen heeft gevonden ten aanzien van de bouw van de auto. Denk aan de x-wings van tyrell (?) de bewegende voorwielen van Mercedes, de inzet van Van doorne techniek seemless shift bij Williams en misschien ook wel flex-wings. Mede daardoor komen er geen nieuwe ontwikkelingen uit de formule1 naar de straat auto’s en gaat het alleen nog over exposure.