Met ingrediënten uit het Verre Oosten heeft Syrena een heel lekker bommetje weten te bouwen.
Syrena is een sportwagenfabrikant uit Polen. Ruim twee jaar geleden kwam het merk met een flitsende coachbuild op basis van de Nissan 370Z. De oostblokkers zijn terug met een gaaf project en opnieuw werd gebruik gemaakt van een Japanse saus. De Meluzyna R is een nieuwe racer van het merk en wordt aangedreven door het blok uit de Mitsubishi Lancer Evo X. Goed voor 400 pk en een 0-100 km/u tijd in 3.8 seconden.
De Meluzyna R debuteerde tijdens de Barborka Rally in Polen. Qua grootte kun je de auto het beste vergelijken met een Volkswagen Beetle. De racer staat op 225/650-18 Pirelli’s en weegt slechts 1100 kg.
Syrena gebruikte de rally tevens om aandacht te genereren voor het nieuwe model. De bedoeling is dat in 2016 een versie voor de straat in productie moet gaan. De basisversie zal een benzinemotor krijgen van maximaal 1.5 liter groot. Omgerekend zal de auto in basisvorm 8.250 euro moeten gaan kosten.
henkhupelschoten zegt
Die trabant van laatst vond ik toch gaver..
norge zegt
Gaaf, leuk met iets wat net anders is…
smoothoperator zegt
@norge: ja ik vind het best een tof ding! Leuker dan een mini oid
leemster zegt
En wat gaat het top model kosten?
Dutchdriftking zegt
Mooi is ie niet. Wel gaaf.
deora zegt
Dit is wel erg leuk!
thomcarspotter zegt
Lancer Evo leeft voort, heuy!
volvo-s60-adept zegt
Heeft qua profiel iets weg van een Alfa GT Junior. Gaaf ding!
danielj zegt
@volvo-s60-adept: Inderdaad! Komt door die c-stijl en dat korte kontje. Prachtig!
moveyourmind zegt
Oude tijden herleven!
In de goede oude tijd in stond bijna ieder Engels gehucht wel één of meerdere oude vervallen schuurtjes waar kitcars, racewagens en andere automobiele buitenbeentjes gebouwd werden. Helaas zijn niet alleen veel grote Engelse autofabrikanten ten onder gegaan, maar ook veel van deze kleine producenten.
Het lijkt erop alsof ze in Oost-Europa sinds een aantal jaren vrolijk verder gaan waar de Engelsen gestopt zijn. Steeds vaker duiken er van dit soort exoten op. Ik ben benieuwd wat er nog komen gaat. Uit die regio kon nog wel eens erg leuk spul komen.
Robert zegt
@moveyourmind: mooi verwoord. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik hóóp dat je gelijk hebt.
Het model is m.i. een aardig geslaagde mix, van een beetje Nissan 370 gekruist met een Audi TT van de eerste generatie. Ik vind hem leuk!
gieltj zegt
@RRRobert: ook een beetje mini trekjes
stephanotis zegt
Als die Syrena Sport van 2 jaar geleden een moderne interpretatie moet voorstellen van de eind jaren ’50 FSO Syrena Sport, dan is dit zeker bedoeld als een moderne interpretatie van de Syreena 100-serie (met name de 103, 104 en 105)?
stephanotis zegt
@stephanotis: Ja.
freezzr zegt
Aan het design te zien kan ie even hard vooruit als achteruit
moatie zegt
De bandenmaat is vast 245/40R18 oid
rob5nismo zegt
Nice ??
michaelb zegt
Mini cooper on steroids
biohazardracer zegt
Vet dingetje ?
supersjakie zegt
Gaaf bakkie, zie ik mijzelf wel in rijden.
Alfarobert zegt
Een 1.5ltr als basismodel en dan voor 8.250 euro.Lijkt me helemaal niet verkeerd.Lijkt me goed voor de werkgelegenheid.Sinds DAF geen personenauto’s meer maakt hebben we geen echte autoindustrie meer.Ik bedoel dus een fabriek waar duizenden mensen werken.
Calimero zegt
Ik dacht,bij het zien van de foto boven het artikel, eerst aan de Fiat 500 (Model vanaf 2006) maar zo te lezen ben ik waarschijnlijk de enige? Toen zag ik,na het lezen van het artikel, de FSO stickers op de auto en dat verklaarde voor mij al iets meer.
Hij ziet er in ieder geval een heeeel stuk beter uit dan de FSO Polonez van jaren geleden.
Leuke auto met een mooie vanaf prijs. Al zal zoiets in NL wel een flink stuk duurder zijn door de sloot belastingen die er over heen gaan.
driver28 zegt
@milan0: ik zag ook beetje meer fiat dan een mini.. Vooral de achterkant beetje 500 abarth achtig:)
clarkson zegt
Wat goedkoop zeg! Zo kan iedereen rally rijden.
w0o0dy zegt
@clarkson: eigen klasse, Group N Idee en dan voor 25/30 mille een seizoen knallen.. Lijkt me een succes worden.
clarkson zegt
@w0o0dy: Ja ik ben er wel voor in! Alleen de tijd die er in gaat zitten word lastig voor mij