Bij Switzer denk je ongetwijfeld direct aan gruwelijk potente Nissan GT-R’s of Porsches, en da’s logisch. Toch wenst het concern het zescilinder-stigma van zich af te werpen, door zijn geluk op de BMW M5 te beproeven. Want die wordt nog niet door genoeg partijen opgevoerd immers.
Het apparaat, dat de naam ‘P700’ meekrijgt, krijgt een aantal aantrekkelijke upgrades mee. Zo maakt eigenaar Neil Switzer in niet mis te verstane bewoordingen korte metten met de audiostreken die BMW M GmbH zijn klanten levert: “BMW actually pumps engine noise into the cabin through the stereo on the new M5s. If I buy a twin-turbo V8, I want to hear the twin-turbo V8.” Door een eigen uitlaatsysteem te monteren, met minder beperkende einddempers en een iets grotere diameter, schijn je nu ook gewoon zonder stereo van het geluid te kunnen genieten.
Dankzij diverse tweaks (o.a. een hogere turbodruk) wordt er nu 700 pk en 868 Nm op de achterwielen afgevuurd. Dan zou zo’n xDrive-systeempje helemaal zo gek nog niet zijn..
Voor later dit jaar staan Switzer Signature series wielen en carbon-nano remblokken op het programma, maar vooralsnog kan je alleen lekker incognito in je 140 pk sterkere M5 rondcruisen. Kosten? $6.995. Dat zijn Amerikaanse dollars, want Switzer is en blijft een tuner uit de States.
punkisback zegt
Respect voor de tuner, wat een machtige machine zeg! lekker smullen en optrekken!
tuning zegt
Dat is zeker wel het geld waard, had het eigenlijk een stuk duurder verwacht
karsvdtuin zegt
Lekker maar is dit uniek? Wel leuk dat je door die pk upgrade (wat overigens niet te zien is) iedereen wat je tegenkomt weg trekt…
escort77 zegt
@karsvdtuin: idd, dat zou met een standaard M5 niet lukken.
karsvdtuin zegt
@escort77: jawel maar dat is niet wat ik bedoel… Stel je komt tegen een andere m5 te staan?
VeniVidiVici zegt
@karsvdtuin: Ehhh… ik zie de performance winst nergens staan en aangezien de standaard M5 al goed snel is vraag ik mij af of dat Switzer pakketje zoveel verschil geeft als je naast een standaard M5 komt te staan.
karsvdtuin zegt
@VeniVidiVici: euhhh 2 turbos en switzer? Dat is bij de gtr altijd nog te merken geweest…. Dus dan zal dat ook bij de m5 wel zo zijn (natuurlijk het verschil 0 naar 100 zal niet zo groot zijn ivm grip enzo) maar daarna denk k wel dat je sneller bent
VeniVidiVici zegt
@karsvdtuin: Tja, eerst zien dan geloven… (er is nog geen filmpje namelijk)
Uitlaatsound ben ik ook wel benieuwd naar :-)
jweelden zegt
Ik wil die andere m5 velgen en dan mag hij afgeleverd worden!
mashell zegt
Hopelijk hebben ze meer verstand van techniek dan van fotograferen. Want dit verdiend een nominatie voor slechtste persfoto’s van het jaar.
justaminifan zegt
Incognito… Oh the irony…
escort77 zegt
@justaminifan:
bij mij om de hoek stond pas een M5 van dit type maar dan met een “520d” badge op de kont, dat is pas incognito ;-)
ropbp zegt
Das een koopje. Voor 140-Audi-pk’s betaal je aanzienlijk meer en die zijn nog lelijk verpakt ook ;-)
mrB zegt
iets grotere diameter zegt die. Die Smoke toch!
Ik geloof niet dat de m5 het nodig heeft, maar meer kan altijd leuk zijn
toyotafortuner zegt
Dik en toch subtiel… Dat ziet er goed uit!
schellekens006 zegt
Die fotos kan ik met mijn iphone ook maken . Hopelijk is de tuning wel op een hoger niveau.
undifined1 zegt
Toch liever een ouwe G Power dan, zou wel geniaal zijn als G power gewoon met een f10 met opgevoerde V10 kwam.
jrmpower24 zegt
mooi dat ze het design met rust gelaten hebben..
De M5 F10 is naar mijn mening een van de mooiste en lekkerste wagens van het moment.
vtecrider zegt
Switzer is inderdaad een tuner uit de states, maar Total Car Concept in Bleiswijk heeft de Europese licentie voor Switzer en kan hier in NL ook alles doen wat ze in de USA doen ;-)