Gewoon af fabriek. Lifehacks om je leven beter te maken, met dank aan de autoblog-community.
Circa een maandje geleden trok Porsche het doek af van de nieuwe generatie 911. Volgens Ivo van Hulten, een bij Porsche werkzame Nederlandse designheld (video), was het een van de designdoelen om een vleugje 911 G-model terug te brengen in de Neunelfer. Kijk, dat is nog eens een intentie waar ik achter kan staan. Maar ja, doelstellingen zijn een ding, resultaten zijn een tweede. Over smaak valt niet te twisten, maar mensen mét smaak zagen direct dat de voorkant van de 992 er weliswaar op vooruit is gegaan, maar de achterkant van de 992 er juist op achteruit is gegaan ten opzichte van de 991. Klinkt op zich overigens wel soort van logisch als je het zo opschrijft.
In mijn ogen is het optische zwaartepunt van de 992 namelijk wat hoger komen te liggen recht van achteren bekeken. De koets lijkt hoger en smaller te zijn, ondanks dat de heupen nu standaard breed zijn. Het lijkt wel alsof de 992 een schop onder zijn gat heeft gekregen. Ik denk dat dit deels komt door de plaatsing van de uitlaten, die wat meer naar het midden zitten. Het werkte al nooit voor de BMW ’35i’ modellen en het werkt ook niet voor deze 911, in mijn ogen. Wat je sowieso niet moet doen is de optionele sportuitlaat bestellen, want dan krijg je in plaats van twee keer twee ronde pijpjes (zoals het heurt) twee Audi RS-esque ovalen stortkokers.
Het gimmicky derde remlicht en het verdwijnen van de scheiding tussen achterruit en luchtrooster helpen ook niet mee aan de look van de achterkant, maar de échte boosdoener is de plaatsing van de kentekenplaat. Deze verplaatste zich van de bumper tot een positie onder de bumper, tussen de uitlaten. Ook hierdoor zit er meer staal ‘boven de plaat’ en gaat de bolle achterkant optisch een stukje boven de grond zweven, alsof Kim Kardashian een poging doet om op stelten te lopen. Man man man, Porsche, wat was je denkende? Dit is duidelijk een reden om de 992 bij de dealer te laten staan.
Groot was dan ook mijn vreugde toen er een mailtje in de brievenbus plofte van Simon, die diep in de krochten van de 911-configurator de oplossing vond voor deze gruwelijke wandaad van Porsche. Vink je namelijk het SportDesign-pakket aan (+4.260 Euro), dan krijg je ietwat anders gevormde bumpertjes én…een ander bevestigingspunt voor de kentekenplaat achter! Jawel, je kan ‘m dus gewoon op de juiste positie laten schroeven. Moet je alleen wel weer wat extra geld overmaken naar Porsche. In feite is de nieuwe, lelijke plek van het kenteken op de standaard 911 dus gewoon een soort pauper-tax van Porsche…Stelletje Stuttgartse geldwolven ook.
Dank Simon voor de tip!
str8six zegt
Al met al, de 992 is een geslaagd design.
jaapiyo zegt
@str8six: nou ja, met dit pakketje erop dan…
str8six zegt
@jaapiyo: ook zonder dit pakketje. Mazda had iets dergelijks beter voor de voorbumper vd Mazda 3 kunnen ontwikkelen.
jpoers zegt
Ben ik de enige die de sgo er toch beter uit vind zien???
m-tfsi zegt
@jpoers: ja
jpoers zegt
@m-tfsi: sorry maar ik vind bij de gele die extra gaten in de bumper niet fraai. Ook de lampen vind ik bij de “budget”versie veel strakker. Aan de andere kant wat zeuren we nu bij t gros zit zoiets toch niet in het budget :)
rhellema zegt
@jpoers: die gele is ook het uitzwaaiende type 911
jpoers zegt
@rhellema: oooooooo
rhellema zegt
@jpoers: ik heb ook een beetje het idee dat het weer zo’n typisch “jaapiyo heeft een probleem met een stylingsdetail” probleem is (denk aan het “overhang aan de voorzijde” probleem).
Het is wel heel erg toevallig dat ene Simon compleet out of the blue een mail stuurt naar de Autoblogredactie om even te melden dat hij diep in de configurator is gedoken en er achter is gekomen dat bij een bepaalde aangevinkte optie de kentekenplaat iets hoger geplaatst wordt.
Ik denk dat er twee verschillende modellen met elkaar vergeleken zijn, er toen iets is opgevallen en er direct een artikel over geschreven is, een andere reden zou ik mij niet kunnen bedenken bij het zien van de foto’s van de gele 991.2 en de 992.
Donstil zegt
@jpoers: Vast niet. Ik vind het voornamelijk een hoop gedoe om een kentekenplaat. Maar goed sommige mensen denken dat zulke zaken er toe doen in het leven.
Edge zegt
Maar dan krijg je wel die lelijke meegespoten inzetstukjes in het plastic gedeelte van je bumper.
granturismocollector zegt
@edge: Porsche Exclusive Manufacturer: ‘U vraagt?’
pjansen zegt
Dan moet je eigenlijk gelijk ook die sportdesign zijskirts aanvinken als je toch bezig bent. Grappig dat je wel de sportdesign voorkant afzonderlijk kunt bestellen en weer niet de achterkant.
ikleesookoverautos zegt
@pjansen: vind daar niks grappig aan.
marc94 zegt
@pjansen: ik vraag het me wel eens af als je 1 tot 2 ton aan een auto uit komt geven, of ze echt zeggen dat je pech hebt met je anderhalve ton als je alleen de achterbumper wilt.
pjansen zegt
@marc94: Mijn ervaring met Porsche is dat het hun niet veel uitmaakt of je 2 ton te spenderen hebt.
sjonnie82 zegt
@pjansen: welke ervaring heb je dan?
pjansen zegt
@sjonnie82: Ik heb in het verleden al eens 2 Porsche 911’s gekocht samen met een bekende zelfs dan krijg je niet veel korting.
fconderkantlat zegt
ik vind heel de onderkant van de achterbumper foeilelijk ontworpen. uitlaten zitten te ver in het midden, maar ook niet helemaal in het midden net als de sportuitlaat van de 991. Het zit ergens een beetje in niemandsland ofzo. uitlaatpijpen zijn tezamen met de roosters echt gewoon niet mooi. Ik moet tevens aan robocop steeds denken als ik van recht achter de achterkant zie
mashell zegt
@arashrsf: de uitlaten zitten juist precies goed. Het probleem met het achterste van de 911 is dat het er te massief uitziet, gewoon omdat het inmiddels behoorlijk massief is, het is hoog en breed. Door de kentekenplaat hoger te plaatsen ziet het er minder hoog uit (de essentie van dit artikel) en door de uitlaateindstukken niet helemaal op de hoeken te plaatsen ziet het er minder breed uit.
fabian1978 zegt
Absoluut een verbetering inderdaad.
rickthestig zegt
Juist de achterkant vind ik zeer geslaagd. De voorkant vind ik juist minder. Smaken verschillen.
atrak zegt
Dan maar zonder sportpijpen. Ziet er een stuk smakelijker uit. Fijne kerst, collega reaguurders!
henrie zegt
Ik vind die doorlopende achterlichten, van links naar rechts, echt geen gezicht. Dat verandert helaas niet met deze nieuwe bumper. Ik blijf de 991 mooier vinden…
FieRo zegt
Stomme modegrillen..een paar jaar gelden moesten alle lichtunits groter dan groot, nu weer klein en smal. Kijk dan naar het geheel en wat het hebben kan. Dit stripje is wat het is.
dubcars zegt
Misschien een job voor Startech, met de Land Rover Discovery hebben ze ook een kentekenplaatsingsprobleem opgelost.
MAB zegt
Veel beter zo onderaan.
mats106rallye zegt
Helemaal mee eens, ook de deurklinken vind ik net iets te laag geplaatst. Verder is het design gewoon netjes en mooi
snellerdaneenaudi zegt
De achterkant is juist mooi
sjonnie82 zegt
Waar ik mij meer zorgen overmaak, is dat er mensen die gewoon tijd hebben om een auto helemaal uit te pluizen in een configurator en niet gaan (lees kunnen) kopen.
sjonnie82 zegt
@sjonnie82: typo: is dat er mensen zijn
pjansen zegt
@sjonnie82: Maak je maar geen zorgen, geloof me er zijn mensen die omdat ze deze misschien gaan en zeker kunnen kopen ontzettend veel tijd over hebben om de configurator helemaal uit te pluizen ;)
flik2punt0 zegt
Met dat pakketje staat het wel echt een heel stuk beter ja
saxoke zegt
Die gele platen uit NL op eender welke auto maakt een auto al lelijker. Ik zou een Porsche echt niet laten staan “omdat de bevestigingsplaats voor de kentekenplaat me niet aanstaat”.
mashell zegt
@saxoke: smaken verschillen, ik vind de vrolijke gele Nederlandse plaat een stuk beter staan dan bijvoorbeeld zo’n saaie witte.
appeltaartislekker zegt
Alles verder goed?
zwafra zegt
De witte vind ik persoonlijk de mooiste achterkant hebben.?
harrie zegt
Veel mooier, plus dat er nu ruimte is voor een trekhaak.
phaeton zegt
Maar de artikel foto toont dus de juiste positie, ik veronderstel met dat pakket, alleen zonder de sportuitlaat. Stel je wilt toch die Sport Auspuff, dan zal het mij niets verbazen als dat niet icm dat bumper pakket kan. Of verwarmde stoelen, zoals Duitsers altijd iets verzinnen.
niex zegt
Dit moet de schrijver zijn met de front-overhang fetisj alsook dat gezwets over een achterst raampje bij duitse sedans. Ja de oude is mooier, dat is de regel. Die kenteken zit prima daar beneden. En optisch lijkt de gele smaller/hoger, sws doet kleur heel veel met perceptie en dat zou zo een oude zeur (vermeend ontwerper) moeten weten.