Vroaaaaaaaar!
Red Bull Racing doet wat we van ze gehoopt hadden: ze gaan lekker op risico voor de Grand Prix van Italië op het circuit van Monza. Gisteren schreven we nog over de iets te vertrouwd aandoende problemen bij Renault, dat al enige tijd veel tamtam maakt over hun Spec C-motor, maar nu het moment suprême daar is terugkrabbelende bewegingen maakt. Het fabrieksteam zet de Spec C-motor volgend weekend niet in, ondanks dat elke pk extra op Monza welkom is. Maar La Régie heeft geen vertrouwen in de betrouwbaarheid van de nieuwe moteur én bovendien geen trek om een paar gele theepotten te zien stilvallen op een van de rechte stukken die het Autodromo Nazionale di Monza rijk is.
Heel even leek het erop dat de klantenteams de Spec C ook door de neus geboord zou worden, maar het enige positieve wat we in deze over Renault kunnen zeggen is dat ze Red Bull Racing en McLaren de vrije keuze laten in dit geval. Ze mogen de motor gebruiken ‘op eigen risico’. Verstappen deed gisteren nog een beetje ambigu over of hij dat ook daadwerkelijk van plan was en suggereerde met een knipoog dat ze bij Red Bull Racing de vertrekkende Ricciardo maar moesten inzetten als proefkonijn. Maar inmiddels heeft het team een beslissing genomen: beide coureurs nemen het risico en gaan voor de Spec C!
Voor Ricciardo betekent dat overigens automatisch een gridstraf. Hij zat al aan zijn maximale allocatie van verbrandingsmotoren vanwege het simpele feit dat hij dit jaar vaker is uitgevallen met technische malheur. Max kan in theorie aan een gridstraf ontsnappen, mits het team naast de ICE geen extra onderdelen hoeft te wisselen.
We juichen de aanvallende aanpak van Red Bull Racing toe, maar zoals we gisteren al zeiden is het wel zaak dat de Renaults heel blijven. Niet eens zozeer voor het resultaat in Monza zelf, want de Ferrari en Merc moeten hoe dan ook geacht worden sneller op die baan te zijn dan de Red Bull. De volgende race is echter in Singapore en daar hoopt Red Bull Racing nog een keer te vlammen dit jaar. Een gridstraf op het stratencircuit vanwege de volgende motorwissel zou dan flink roet in het eten gooien. Aan de andere kant: misschien beredeneert de Oostenrijkse renstal dat ze ook in Singapore het extra vermogen van de Spec C nodig hebben om Ferrari en Mercedes te verslaan…Zoals Louis van Gaal zou zeggen: “Death or the gladiolas!”
20klepper zegt
En nu maar hopen dat die niet langs de kant staat na ronde 2…
pomoek zegt
Kunnen ze voor Singapore niet terug vallen op de oude spec motor? Als zelfs Renault het niet ziet zitten om het nieuwe torretje in te zetten dan begrijp ik de logica van RB niet helemaal.
jaapiyo zegt
@pomoek: ja dat kan in principe, maar dan moet het een oud blok zijn dat dit jaar al gebruikt is waar nog wat leven inzit. Dat is dus op zijn minst ook niet ideaal. Ze kunnen er waarschijnlijk ook alsnog een splinternieuwe Spec B inhangen (ervan uitgaande dat Renault die kan leveren), maar dan pak je dus (weer) een gridstraf.
dawwg zegt
@pomoek: Die huidige Spec B is EN niet snel EN niet betrouwbaar. Veel slechter kan het dus niet woorden, als best-of-the-rest kun je best een gokje wagen, veel te verliezen hebben ze immers niet.
bakboord1 zegt
En dus mag RedBull proefkonijn zijn voor het eigen team..
Vreemde keuze om dit meteen met twee motoren te doen.
jaapiyo zegt
@bakboord1: Death or the gladiolas!
berlinetta zegt
@bakboord1: Wat heeft RB te verliezen? Ze staan 3e in het kampioenschap en zullen dat ook wel blijven.
bakboord1 zegt
Lees op gpupdate dat Ricciardo op vrijdag de spec C gebruikt en Verstappen deze krijgt als de vrijdag goed verloopt voor Ricciardo. (Strookt met eerdere suggestie van Verstappen zelf)
Volgens Renault zelf is de motor krachtiger maar ook onbetrouwbaarder. Als ie vrijdag niet sneller blijkt dan zal Ver de gok niet nemen vermoed ik.
willemseles zegt
In 2016 werd hij 7e en vorig jaar 10e , puntjes zitten er nu dus ook wel weer in. Zolang dat er meer zijn dan Ricci en gaat strijden voor een WK-stand als derde.
lekkerlinksrijden zegt
Ik begrijp niet dat Renault ze zelf er niet in hangt. Ze hebben totaal niets te verliezen want ze rijden toch al achterin. En zeker op Monza heb je topsnelheid nodig anders kun je beter gelijk doorvliegen naar Singapore.
gregorius zegt
@lekkerlinksrijden: dank u. Precies wat ik zou zeggen. Met het huidige blok is het maar de vraag of ze een punt kunnen halen. Dus rag m er gewoon in: als je de power hebt op Monza kan je met 2 vingers neus erlangs; dat betekent dus ook dat evt Williams, Force Whatever en STR er bij hun langs kunnen.
piquet1986 zegt
@lekkerlinksrijden: heeft met het constructeurs kampioenschap te maken. Ze hebben nu maar 6 schamele puntjes voorsprong op Haas. Zit hem in de beloning voor 4e worden in de stand, krijg je een veel dikkere bonus voor. Die bonus kunnen ze weer gebruiken voor de ontwikkeling van hun 2019 wagen. Dus uitvallen met een c-spec is geen optie
lekkerlinksrijden zegt
@piquet1986: maar niets scoren met de b-spec wel dan. Als ieder ander team je de moeder rijdt dan eindig je buiten de punten dus heb je ook niets. En de Ferrari motor die zij hebben die loopt wel, en hard ook. Dus je hebt als Renault niets te verliezen. Maar je hebt wel een kans in een verloren wedstrijd om data te verzamelen over de c-spec
piquet1986 zegt
@lekkerlinksrijden: zit ook weer wat in, tja “Being Renault sucks.”
peug206 zegt
@lekkerlinksrijden: en rij je hem total loss dan heb je inderdaad 2x een gridpenalty ipv 1x.
viezefreddyw zegt
Voor elk team met een Renault-blok is het seizoen toch al verloren. Lekker dat blok er in hangen en gaan. Wie niet waagt wie niet wint. Naja, winnen op Monza met een Renault-blok…
w0o0dy zegt
@viezefreddyw: of alle trainingen met de nieuwe doen en dan afwachten hoe het gaat en als je denkt dat de motor het niet houdt of kaboem doet dan kun je terug naar de oude motor. Maar dan hebben de spec B motoren minder draaiuren. Blijft het heel dan kun je op zondag gaan gokken met één van de twee of beide met de nieuwe of toch gaan voor veilig..
viezefreddyw zegt
@w0o0dy: Zou je kunnen doen ja. Maar dan moet je het op vrijdag doen. Tussen de derde vrije training en kwalificatie lijkt het mij lastig om er snel een andere motor in te hangen. Anderhalf uur is dan wel een beetje kort denk ik.
mashell zegt
@viezefreddyw: mee eens. Als je nee zegt tegen een snellere motor wat heb je dan eigenlijk in de formule 1 te zoeken? Ik snap dat een Vettel en Hamilton liever geen risico durven aangaan, maar een Verstappen? Die heeft niks meer te verliezen.
w0o0dy zegt
@mashell: behalve het interne duel met Ricciardo misschien. Staat eindelijk daar waar hij hoort.
mashell zegt
@w0o0dy: welk intern duel? Ric heeft een contract elders. Dat interne duel heeft nu geen waarde meer, niemand kan er iets mee bewijzen.
w0o0dy zegt
@mashell: Ricciardo kloppen dit jaar staat toch op je CV. Wat er verder gaat gebeuren zien we daarna wel. Binnen is binnen.
technofreak zegt
Kan niet mis gaan voor Red Bull:
1. De moteur de spécification C geeft wat extra vermogen en is betrouwbaar. Weer wat extr apunten voor het contructeurs én het rijders kampioenschap
2. Geweldig PR moment voor Red Bull en Honda om de stilvallende Renault moteur de spécification C fi-naal de grond in te boeren bij iedereen die het maar wil horen en opschrijven. Een extra lekkere schop in de ballen van Cyril Abitterboules.
gwnbmw zegt
@technofreak: de c-spec is juist niet betrouwbaar, dat is het hele probleem. vandaar dat renault en mclaren er geen gebruik van maken. de afweging power/betrouwbaarheid werd bij red bull naar power getrokken, bij de andere 2 naar betrouwbaarheid.
technofreak zegt
@gwnbmw: Dat zeg ik, er is GEEN probleem. Nog maar ff jip-en-janneke dan
1. dikke mazzel en de motor houdt het = punten
2. geen mazzel, maar een week lang headlines voor Red Bull die Renault afmaakt in de media = aandacht, dus meer inkomsten
Beide zijn voor het team een win.
technofreak zegt
extr apunten = extra punten, de grond in te boeren = de grond in te boren
stop de tijd.
alfalfa zegt
@technofreak: Hahaha!
Pallas zegt
Kwam de (bij)naam “la regie” niet vervallen toen Renault geprivatiseerd werd?
w0o0dy zegt
@pallas: of pas toen Abiteboul de scepter ging zwaaien. Want Regie is ver te zoeken bij die tent.
w0o0dy zegt
@pallas: welkom terug btw.
VeniVidiVici zegt
Het lijkt wel alsof ze met Nissan e34 GT-R’s rijden met dat Spec-A, Spec-B en Spec-C.
trustmeiamanengineer zegt
Gewoon meteen voor Monza de hele bende vervangen, rijden ze in Singapore met nieuwste spul rond. Er even van uitgaand dat die meuk eindelijk eens heel blijft….
skinnybmw zegt
Blijft toch raar…veel uitvallen door technische problemen en je krijgt daardoor een gridstraf…
pomoek zegt
Of gewoon meteen het Honda blokje erin. Met Tag Heuer stickertjes erop anders mag het niet.
cloverleaf zegt
Snap RBR wel. Zonder motorenwissel blijven ze derde. Met motorenwissel blijven ze derde. Dan maar beetje risico. Gridstaf is veel inhalen is extra exposure. Doelloos rondjes rijden zoals Max deed gister is voor niemand goed.
rob5nismo zegt
Hopen dat de C-spec motor in combinatie met de brandstof de broodnodige Pks brengt.Dan weet nr 3 gelijk wat er volgend jaar achterin zn bolide ligt
metalmike zegt
@rob5nismo: Ik heb Renault nog niet horen opscheppen over wat voor geweldige toename in pk’s de spec C heeft. Deden ze bij B wel, maar dat stelde nauwelijks iets voor, doordat Ferrari en Mercedes ook door blijven ontwikkelen.
Ik verwacht er helemaal niks van, misschien een paar honderdsten per ronde.
rob5nismo zegt
@metalmike: misschien is het wel juist een verassing omdat ze zo stil blijven al denk ik wel dat ze red bull niet volledig meer in de keuken laten kijken
notsobig zegt
Geef ze eens ongelijk…
Minder slijtage op de huidige spec B motoren die ze er dan in Singapore evt weer in kunnen hangen, waar ze willen knallen zeker geen uitvalbeurt kunnen gebruiken.
Vroeg of laat zullen ze toch die gridstraffen moeten krijgen. Dan liever op Monza…