De rechter heeft de zaken allerminst leuker gemaakt voor de belastingdienst vandaag, waarvoor hulde.
Ah lekker, vrijdagavond. Dit keer hebben we helaas geen kalender met mooie deernes of een Insta-babe voor je in petto, maar gelukkig is er wel ander nieuws te melden waar het betere benzinehoofd warm van wordt. De Hoge Raad heeft namelijk uitspraak gedaan in niet één, maar liefst twéé zaken omtrent de CO2-belasting. En het goede nieuws is: onze politieke overlords zullen het Spaans benauwd krijgen van de potentiële gevolgen. De hoge vrouwe Justitia oordeelde namelijk in het voordeel van twee handige tax-ontwijkers, die beiden een vergelijkbare doch net wat andere manier gevonden hebben om de pijn van de belachelijk hoge belasting op auto’s in Nederland een klein beetje te verzachten.
We kennen allemaal de basis van het probleem. In een notendop: pik je een Mustang GT op in Nederland, betaal je daar een hele dikke Euroton voor, doe je datzelfde in België of Duitsland, betaal je minder dan de helft voor exact dezelfde auto. Let wel, ook in België en Duitsland wordt er gewoon netjes BTW en nog wat andere tax afgedragen voor het voorrecht zo’n V8 ‘Stang te rijden. Het verschil met Nederland is dus puur en alleen CO2-tax. Stel dat je zo’n ding wint met pijltjes gooien en vervolgens moet besluiten of je ‘m wil invoeren of niet…Hoewel de ‘Stang V8 een redelijk extreem voorbeeld is van hoe de markt verpest wordt door deze op hol geslagen regelgeving, geldt het basisprincipe in meer of mindere mate voor elke auto en zeker de wat leukere auto’s met meer cubic inches en powah.
Een oud beginsel in de wereld van de politicologie luidt dat wetten slechts rechtmatig zijn als het grootste deel van het volk ze onderschrijft. Je zou kunnen zeggen dat dit in het geval van de CO2-tax niet zo is. Drommen mensen proberen immers linksom of rechtsom de BPM (al dan niet legaal) te ontwijken door hun auto uit het buitenland te halen en op creatieve wijze het BPM-bedrag te drukken. Dat mag namelijk als een auto tweedehands is, op basis van diverse grondslagen zoals bijvoorbeeld de welbekende ‘afschrijvingstabel’. Als je echter per se een nieuwe auto wil kopen, dan ben je het bokje. Tot op heden gold de regel dat als een auto ‘niet of nauwelijks gebruikt‘ was, de auto als ‘nieuw’ beschouwd werd en je hoe dan ook de volle mep moest betalen. Maar het leuke van taal is, dat je kan redetwisten over wat dat nou eigenlijk inhoudt, ‘niet of nauwelijks gebruikt’.
Twee ondernemende bedrijven namen de proef op de som. Het eerste bedrijf kocht een auto in Duitsland, reed er daar vervolgens zo’n 3.000 kilometer mee en zette de auto daarna op Nederlands kenteken. Het andere bedrijf ging nog een stapje verder. Het kocht een auto in Nederland, bracht ‘m daarna met een trailer naar Duitsland, reed er daar zo’n 3.000 kilometer mee en zette de auto vervolgens op Nederlands kenteken. In beide gevallen deden de bedrijven uiteraard BPM-aangifte alsof het een tweedehandsje betrof, ondanks dat ze de auto’s zélf nieuw gekocht hadden.
En daarmee staan ze helemaal in hun recht, zo heeft de Hoge Raad vandaag dus bepaald. De bezwaren van de belastingdienst werden pardoes van tafel geveegd. Een auto die een paar duizend kilometer op de teller heeft staan is per definitie gewoon niet nieuw meer, zo simpel is dat volgens de rechtsprekers. Overigens, waar we het hebben over ‘een paar duizend kilometer’ zou je potentieel ook een nog kleiner getal kunnen invullen; de Hoge Raad heeft namelijk geen harde lijn getrokken waarop een auto in status verandert van ‘nieuw’ naar ‘gebruikt’. Dat zal dus nog wel even voer voor discussie blijven.
Of je als particulier ook zal kunnen profiteren van deze uitspraak door bijvoorbeeld je GT3 Touring Package op te halen bij de fabriek en er een ommetje door Europa mee te maken alvorens je ‘m op NL platen zet, is ons niet geheel duidelijk. Aan de ene kant lijkt ons dat dit mogelijk moet zijn als je de auto op een tijdelijk buitenlands kenteken zet, maar aan de andere kant kennen we onze Haagse Pappenheimers. Als deze loophole nog niet gedicht is zullen ze dat weldra doen. Een beetje leuk én voordelig autorijden is immers nog altijd ten strengste verboten in ons kikkerlandje.
chrisvonmeer zegt
Ach… Dit is alleen interessant voor hele onzuinige en dure auto’s. Mensen die dus veel geld hebben hebben een manier gevonden om belasting te ontwijken.
Super fijn voor diegene die het kan betalen, maar hier wordt de gemiddelde Nederlander niet beter van.
porker zegt
@chrisvonmeer: straatbeeld beter dus beter voor iedereen? Ja soms moet je het ruim zien.
chrisvonmeer zegt
@porker: dat valt wel mee. Er moet bij invoeren nog steeds heel veel BPM betaald worden. Denk maar niet dat er nu opeens veel meer van dit soort wagens op onze wegen komt door dit nieuws.
defl8 zegt
@chrisvonmeer: alle beetjes helpen. Een fijne 150pk variant ipv het mueslimolenmodel door even buiten de grens te shoppen. Én ook die dure bakken komen zo voordeliger op de NL occasionmarkt.
ioosterbaan zegt
@defl8: pcies aan het begin vd vakantie ophalen, lekker Europa in en dan bij terugkomst invoeren….moet een reisbureau achtige constructie omheen te bouwen zijn…
blo3to3t zegt
@defl8: een beetje mueslimolen heeft 150pk
spidermann zegt
* koopt auto-aflevercentra precies 500 km van de NL grens*
ouwedibbes83 zegt
@spidermann: of er gaat een markt ontstaan voor het vooruit draaien van de teller; nieuwe auto kopen over de grens, 3.000 km erbij zetten en op NL platen zetten.
kareljansen zegt
@ouwedibbes83: jij denkt dat men echt 3000km rondjes heeft gereden met deze auto’s? ?
flutterby zegt
@ouwedibbes83: of je zet hem een weekend op de rollerbank..
dirkiii zegt
Gebeurd al vele jaren niks nieuws.
henk_he zegt
@dirkiii: de hoge raad heeft deze week pas uitspraak gedaan in de zaak, dus waar heb je ’t over?
Robert zegt
@henk_he: als je weet hoe snel (lees: traag) de rechtsgang in dit soort zaken van Rechtbank naar Hof van Beroep tot aan Hoge Raad verloopt, dan is ‘enkele jaren’ geen onwaarschijnlijk tijdspad, hoor.
dirkiii zegt
@henk_he: bij ons in het bedrijf gebeurd dit al sinds er BPM is.
Ultimora zegt
@dirkiii: bij ons idem
kareljansen zegt
@dirkiii: het is inderdaad al een jaar of 15 geleden dat wij trailers vol transporters ophaalden bij de fabriek met allemaal precies 310 km op de teller .
mcshine zegt
Waarom doen we alsof de BPM van een piepjong tweedehandse niks voorstelt? Ik denk dat je alsnog een Belgische Mustang EcoBoost aan BPM kwijt bent in het geval van een zeer jonge Mustang V8…
juulbe zegt
Idd, vrij oud principe dit
henkhupelschoten zegt
Als ik het dus goed begrijp, Kun je in Duitsland een auto kopen. Vervolgens de auto op zoll-platen zetten, een aantal kilometers terug rijden, en daarna invoeren in NL met een Fikse bpm korting. Mocht dit zo zijn moet je toch stapel gek zijn om nog een auto te kopen in Nederland.
dirkiii zegt
@henkhupelschoten: officieel mag je in nederland niet met zulke platen rijden. In de rest van europa mag je er wel mee rijden.
lekbak zegt
@dirkiii: Dat denkt de nederlandse overheid. Maar als je in duitsland export platen haalt die in heel europa geldig zijn moeten ze je eigenlijk gewoon accepteren. Je hebt dan in een eu land aan je verplichting voldaan. Ik ben heel benieuwd wat een Europese rechter er over te zeggen heeft.
jaapiyo zegt
@lekbak: ausfuhrkennzeichen kom je mee weg in NL, kurzzeitkennzeichen niet. Het verschil is IIRC dat
de eerste duurder isde tweede niet te herleiden is naar een persoon, terwijl de eerste ‘op naam’ staat.De officiële lijn van de EU is volgens mij dat elk kenteken afgegeven in een EU-land graccepteerd moet worden door alle lidstaten, maar Den Haag geeft zero fucks.
lekbak zegt
@jaapiyo: Ik heb er een paar jaar geleden naar geïnformeerd en toen werd mij gezegd dat een in Nederland wonende Nederlander alleen met een nederlands kenteken in nederland mag rijden. Ik mag dus nooit met een buitenlands kenteken rijden, aldus… Maar dat is zo’n 8 jaar geleden, het kan inmiddels natuurlijk anders zijn. Ik heb sindsdien besloten dat ik de trailer wel pak.
mrtrex zegt
@jaapiyo: kzk staat ook gewoon op naam? Ik heb nog nooit ergens eens sluitende beschrijving gezien over waar je wel of niet mee mag rijden in NL. Het enige waar ze je op kunnen pakken is bpm ontduiking als je geen vrijstelling hebt aangevraagd.
henkhupelschoten zegt
@dirkiii: precies wat @lekbak: zegt, alleen de rode mogen in Nederland wel. Al gaat de douane er hier zo mee om dat je ze alleen mag gebruiken tussen grens, thuis en RDW Keuringsstation. Waar natuurlijk niemand zich aan houdt.
jaapiyo zegt
@henkhupelschoten: ah…ja dit dus.
flutterby zegt
@dirkiii: dat mag zeker wel. Je moet het alleen van te voren even laten weten. Voor enkele dagen is het geen probleem. Enkele weken wordt een ander verhaal.
BrutaalAapje zegt
@henkhupelschoten: Het scheelt 8% op de bpm. Dus zoveel is nu ook weer niet. Een 2e hands auto jonger dan een jaar moet 92% BMP rest-waarde betalen.
Bron: https://www.dasimport.nl/bpm-berekenen/afschrijvingstabel
bennyyy zegt
Als ze dan de dividendbelasting gaan afschaffen, ach neem dan gelijk de BPM mee in het afschaffen #blijvendromen.
sanderp zegt
@bennyyy: Of ze schaffen gewoon de BPM af in plaats van dividendbelasting. BPM leverde in 2017 ongeveer 1.4 miljoen op terwijl dividendbelasting ongeveer 1,6 miljoen opleverde in datzelfde jaar. Iedereen zou er op vooruit gaan als de BPM wordt afgeschaft terwijl bijna niemand wat geeft om dividendbelasting. Win-win!
enjoypunani zegt
@sanderp: doe beide getallen maar keer duizend… Dan zit je beter in de buurt ;-D. Strekking blijft hetzelfde.
Ik zou eerder zeggen dat Nederlandse inwoners gediscrimineerd worden in de EU omdat in andere landen de auto’s minder kosten. Is hier geen punt van te maken? De EU staat voor vrij verkeer van goederen/diensten etc maar dit slaat als een tang op een varken.
bennyyy zegt
@sanderp: persoonlijk zou ik geen dividendbelasting wel fijn vinden, dan kan ik de hoge BPM mee compenseren in de aanschaf van een nieuwe auto. De vraag is hier denk ik; waar gaat de overheid op bezuinigen om hun hobby’s vol te houden en het afschaffen van de dividendbelasting door te voeren.
560pk zegt
@bennyyy: als (o.a.) Nederlandse belastingplichtige (maar ik neem dus aan dat jij dat niet bent), kan je de ingehouden dividendbelasting gewoon terugvorderen op je belastingaangifte; per saldo is deze belasting dus dus “0”
560pk zegt
@560pk: 1x minder “dus”
desjonnies zegt
Probeer nooit bijdehanter te zijn dan de staat der Nederlanden, ze dulden geen concurrentie en zeker niet wat het fiscale systeem van voertuigen betreft.
Geloof me ik ken twee gevaĺlen figuren die jarenlang plantjes kweekten en gepakt werden toen ze in een te dure lease Mercedes op buitenlands kenteken gingen rijden, dan ben je slimmer dan de staat der Nederlanden en dat wordt niet getolereerd, of je moet een multi national zijn
Robert zegt
@desjonnies: …of politiek actief partijlid van de VVD.
#HearNoEvilSeeNoEvil #Don’tAskDon’tTell #JeSchijtNietInDeRuifWaarJeUitVreet
flutterby zegt
@desjonnies: hoezo is je niet aan de wet houden slim? De multinationals bewegen zich in de interpretatie van de wet en komen en daarom mee weg.
kobus1967 zegt
Bpm is het probleem niet CO2 tax wel.
Een BMW I8 bijvoorbeeld is vrijgesteld van bpm en heeft maar 450 euro CO2 tax.
Erik zegt
Het bekende verhaal dat diegene die een hoog inkomen heeft en z’n dure auto kan aanschaffen ook relatief het meeste voordeel heeft van een lagere BPM.
Rijke mensen worden steeds rijker, de gewone man met minder dan modaal lukt dat haast niet om een goede slag te slaan.
turbotoll zegt
Naar verluidt wordt op het ministerie het hele weekend over gewerkt om dit plotselinge gat in de begroting voor maandag te dichten.
snuif zegt
Als we hier maar geen Amerikaanse toestanden krijgen, voor zover ik weet mag je daar alleen auto’s van 25 jaar en ouder importeren.
desjonnies zegt
@snuif:
Nee, dat geldt slechts voor merken en typen die niet in de VS toegelaten zijn, zoals Renault of Citroën.
snuif zegt
@desjonnies: Ah, dank je. Iets met een klok en een klepel :-)
moveyourmind zegt
Mooie is dat zelfs overheidsinstellingen van dit soort trucjes gebruik maken om belasting te ontwijken…
Zo heeft de politie bjj de aanschaf van de spiksplinternieuwe RS6’en flink wat bespaard door ze in te voeren als oude schadebakken:
https://static.autojunk.nl/pictures/2018/0805/222032/audi-rs6-gumball_01.jpg
ukbob zegt
@moveyourmind: ;)
Rudy zegt
Dit gebeurd toch al jaren?.
Wat levert de 3000km rijden truc daadwerkelijk op qua BPM?. In het extreme geval van een Mustang b.v.?.
dirkiii zegt
@Rudy: gaat niet op basis van km-stand maar leeftijd, een auto van 18 maanden oud heeft 41% bpm afgeschreven.
c4seum zegt
Hoezo naar het buitenland gaan? Huur een rollenbank voor een dagje, sta vroeg op de stoep, aankoppelen, cruisecontrol op 180 en ’s avonds kan je hem weer ophalen
Rudy zegt
@c4seum: Ik zie een potentiele handel voor tellers omhoog draaien, 5km gelopen en 3000km op de klok!.
duderuud zegt
Laat ik vooraf zeggen, goed nieuws! Maar wel heel vreemd want al jaren is een auto (fiscaal gezien!) nieuw als ie jonger is dan 6 maanden én minder dan 6.000km gelopen heeft. Vreemd dat nu ineens een rechter beslist dat een auto van bijv. 3 maanden oud en 10.000km gelopen heeft niet nieuw is.
CRX zegt
@duderuud: Dat klopt toch. Bij jouw voorbeeld auto wordt aan één van beide eisen niet voldaan, dus is ie niet nieuw. Net als een auto van 10 jaar met 100 km op de teller.
retetikker zegt
Scheelt dit ook nog wat geld dat anders naar de importeur gaat?
Specht zegt
Altijd mooi als de belastingdienst tegengewerkt wordt.
Naast het feit dat het tegenwoordig een toko is met alleen maar achterlijke debielen in dienst, wat uiteraard weer geregeld is door alle verantwoordelijke (en net zo achterlijke) politici van de afgelopen 20-30 jaar, heb ik ook nul respect voor de graaiers van de belastingdienst. De manier waarop zij de gewone burgers en ondernemers leegplukken, leegzuigen en lastig vallen is echt bij de beesten af.
Vroeger had je de Gestapo, tegenwoordig heb je de Belastingdienst. Want ze gaan ook fijn meekijken via de snelwegcamera’s van de Politie… Oftewel doei privacy!
En verder wordt al dat geld wat van je gestolen wordt weer in allerlei bodemloze put projecten en oninteressante ontwikkelingslandjes gestoken.
Ik stem voor het afschaffen van de belastingdienst, gewoon 1 vast inkomstenbelastingtarief, en van dat bedrag wat je dan dokt mag dan de burger zelf invullen naar welke kostenpost(en) het vervolgens gaat.
En verder gewoon een hoog en laagtarief BTW en de rest van de bullshit belastingen allemaal afschaffen.
Problem solved. :)
themaster1971 zegt
1 gelijke wetgeving in Europa. Iedereen betaalt hetzelfde en klaar.
F1Tim zegt
Dus ik moet een bedrijf opstarten dat nieuwe auto’s ‘inrijdt’. BPM lijkt soms misdadig, en daarom is het mooi dat je de Staat legaal een hak kan zetten.
vinz667 zegt
Dit gebeurd toch al jaren? Korte zoektocht kom ik op deze pagina bij DASimport over minimum KM stand en leeftijd: https://www.dasimport.nl/auto-importeren/minimum-leeftijd-kilometerstand
Dealers hebben ook ontdekt dat het winstgevender is om eerst in Duitsland te importeren en daarna in NL (dit is alleen op papier).
BTW: 3 jaar oude zuinige auto’s worden geëxporteerd en rest BPM word door verkoper terug gevraagd van belasting. Daarna importeer je een 9 of 10 jaar oude Ford Mustang met V8 (een van populairste sportauto’s in Duitsland). De BPM regeling zorgt ervoor dat ons gehele NL wagenpark gemiddeld ouder word (met leukere auto’s).
markie123 zegt
Goed nieuws? Denk er eens over na wat de impact is als dit en masse gedaan wordt. De overheid kan zwaar gechargeerd gezegd niet zomaar 10 miljard bezuinigen op zorg; dus zullen de gemiste belastinginkomsten ergens anders vandaan moeten komen. Gezien het feit dat deze truc het meest rendeert bij dure / veel CO²-uitstotende auto’s, scheelt dit belastingafdracht door relatief rijkere mensen die deze auto’s kopen. Het is maar de vraag of een eventuele belastingverhoging / compensatie voor gederfde inkomsten door de overheid ook bij diezelfde groep vandaan gehaald wordt, of dat de rekening over de ‘hele maatschappij’ wordt uitgesmeerd.