Oké, Nederland en nog 17 landen, maar toch.
Als je al onze content opvreet alsof het pilletjes zijn die je de eeuwige jeugd geven (dank!), heb je de Polestar 1 al een paar keer voorbij zien komen in onze Genève-coverage. Eigenlijk is dat best opvallend, want helemaal nieuw is het model natuurlijk niet meer. Dat zegt genoeg over de begeerlijkheid van de svelte Zweedse coupé.
Grote vraag was eigenlijk nog: wanneer komt ‘ie nou op de markt en voor hoeveel geld. Zoals @wouter al aangaf in deze video, heeft Polestar het plannetje bedacht om de auto aan te bieden via een soort abonnement/private lease constructie. Zoals we al dachten, blijkt nu echter dat je de auto ook ‘gewoon’ kan kopen. Gelukkig maar, anders zouden sommige commenters je als Polestar 1-rijder verwijten in een huurauto te rollen en dat wil je uiteraard niet.
Inmiddels is ook bekend geworden wanneer je je handtekening onder een koopcontract kan zetten. Dat wil zeggen, de totaalprijs is nog steeds níet duidelijk, maar je vanaf 13 maart (al snel dus) vast een aanbetaling doen van 2.500 Euro. Tenminste, mits je in een van de zeventien markten woont waar de Polestar 1 (of moeten we zeggen de 1) als eerste gelanceerd wordt. Deze markten bestaan uit de zes landen die al aangekondigd waren in januari, te weten China, Amerika, Zweden, Duitsland, Noorwegen en Nederland, plus nog twaalf extra landen. In ruil voor de aanbetaling krijg je in eerste instantie een plaats in de rij om een pre-order te doen. Mocht je dat laatste uiteindelijk toch niet willen, kan je je geld terugkrijgen.
Polestar geeft aan dat al 6.000 geïnteresseerden zich gemeld hebben voor de grote coupé en dat ze van plan zijn er maar 500 per jaar te maken. De productiestart staat gepland voor halverwege 2019. Dat wordt dus potentieel een lange wachtlijst. Klanten kunnen zoals gezegd opteren om de auto helemaal te kopen, of voor een lease-constructie van twee of drie jaar. In het laatste geval krijg je er ook wat extra goodies bij zoals een haal- en brengservice voor onderhoud en dergelijke.
rufctr01 zegt
En dat zal dan waarschijnlijk wel de mooiste coupé worden!
Edge zegt
Zouden wij bij de eerste landen horen vanwege de 4% bijtelling die alleen dit jaar nog over de gehele cataloguswaarde geldt? Of worden de Polestars 1 pas in 2019 geleverd en ben je in de lease sowieso al de Sjaak met 4% over de eerste 50k en 22% over de rest van de cataloguswaarde?
Edge zegt
@edge: Goedemorgen, beter lezen. ‘De productiestart staat gepland voor halverwege 2019’ staat er niet voor niks.
kobus1967 zegt
@edge: de Polestar 1 is geen full EV maar een PIH dus 22% over het hele aankoopbedrag.
Kansloos in Nederland.
fapfap zegt
Maar hoeveel gaat ie kosten, en in welke andere 11 landen komt ie vanaf 13 maart?
Dimglor zegt
Zit België ook bij die eerste 17 landen? Misschien interessant voor alle Belgische lezertjes hier ;-)
rijnounsdoor zegt
@dimglor: de offroad editie die de Belgische wegen aankan, komt subiet iets later zunne.
WinkeB zegt
@rijnounsdoor: komt hij nu sebiet of iets later?
detroitthemotorcity zegt
Als het even tegen zit 12 jaar wachten op nummer 6.000..
2wheeler zegt
Productiestart in 2019, nice! Is ‘ie toch nog eerder dan de Model 3
dirkv zegt
Ik ben zeer benieuwt wat de Polestar moet gaan kosten.
tom307 zegt
@dirkv: Bij interesse wordt er een bedrag van rond de 160k genoemd
Gulli zegt
Ah ze doen een Teslaatje, aanbetalen en heel lang wachten. Valt me een beetje tegen eigenlijk.