Nooit meer vechten om wie er aan de knoppen draait.
In het stenen tijdperk bestond er een spreekwoord dat luidde ’twee geloven op een kussen, dan slaapt de duivel ertussen’. Gelukkig doen de meesten onder ons tegenwoordig wat relaxter over religie, dankzij Faithless is god nu immers een DJ. Maar, dat wil niet zeggen dat er geen onoverkomelijke verschillen meer kunnen bestaan tussen tortelduifjes. De een kan bijvoorbeeld voor Ajax zijn en de ander voor Feyenoord. De een graaft ouderwets benzine stoken en de ander Tesla. Of de een wil continu naar rap luisteren en de ander naar rock. Nou zou dát misschien nog samen kunnen gaan, getuige de enge banger van Aerosmith en Run DMC, maar wat nou als een van de twee partijen naar -oh gruwel- 100 procent NL wil luisteren?
Tot nu toe was dat voldoende reden voor een directe aanvraag van de scheidingspapieren, maar Kia presenteert nu een workaround in de vorm van Separated Sound Zones. Het idee is letterlijk afzonderlijke ‘geluidzones’ in de auto creëren zónder daarbij gebruik te maken van koptelefoons. En natuurlijk ook zonder gebruik te maken van separatiewanden of iets dergelijks, althans geen fysieke exemplaren. Het systeem maakt in basis namelijk slim gebruik van moderne noise cancellation technologie. Het allermooiste: het is de bedoeling dat ondanks het feit dat je naar verschillende muziek luistert, je alsnog gewoon een gesprek met elkaar kan hebben. Een en ander wordt duidelijk gemaakt in onderstaande video.
Kia (en Hyundai) hopen het concept, waar ze uiteraard al enkele jaren aan werken, over twee jaar productieklaar te hebben. De techniek staat voor niks!
drdre1 zegt
Mooi. Nu nog een KIA in huis en klaar! ??
pielemuis zegt
Als uit de passagierszone ook het geluid van mijn vrouw kan worden gefilterd, zal ik eens een kia overwegen.
piquet1986 zegt
@pielemuis: Women noise cancelling, kijk dat zou een mooie optie zijn.
rynnus zegt
@pielemuis: ‘Passagierszone’ is uiteraard een ruim begrip. Want dan is het probleem natuurlijk relatief eenvoudig te verplaatsen naar de kofferbak. Of de dakkoffer. In het geval van de dakkoffer, wel de schoonmoeder even ruimen ruimen voor vertrek.
Dutchdriftking zegt
@pielemuis: gillende kinderen op de achterbank?
lekkerlinksrijden zegt
@dutchdriftking: aanhangwagen
pielemuis zegt
@dutchdriftking: kinderen achterin een kia classificeren ze volgensmij nog altijd onder kindermishandeling.
rob5nismo zegt
@dutchdriftking: dat zou weleens heel fijn zijn.of duct tape
faalhaas zegt
@pielemuis: Overweeg eens de kofferbak zone, werkt perfect. Wel op afstand openmaken na afloop.
saxoke zegt
@faalhaas: je moet eens je vrouw en je hond in de koffer opsluiten. Moet je na 15min eens kijken wie er blij is dat je t koffer open maakt
kilum zegt
Heerlijk artikel Jaap.
Slimme technologie, maar wat nou als er iemand gaat meezingen op de muziek? Kunnen ze dat geluid ook filteren?
weetikveel zegt
@kilum: als degene vals zingt, zijn het andere geluidsgolven, dus denk dat je alleen vals meezingen hoort helaas.
Gulli zegt
Als ik zulke kinderen had gehad stonden ze allang op catawiki denk ik
toyotafortuner zegt
Geweldig geschreven artikel
ikleesookoverautos zegt
Heb ik gelukkig niet nodig.
quincy zegt
In ieder geval Harmann heeft 3 jaar geleden ook hier iets over gepresenteerd, zie: http://www.connectedcar-news.com/news/2015/jan/08/harman-creates-separate-audio-zones-each-passenger/ en https://www.theverge.com/2015/1/8/7518235/harman-individual-sound-zone-isz-ces-2015 voor een review van dit systeem. Ik dacht dat Ford ook een keer een ‘individual sound zone’ systeem had bedacht (samen met Sony), door middel van het geluid met lasers direct op de gebruiker te richten. Maar daar kan ik zo snel niets meer over vinden.
e28forever zegt
@quincy:
Harman
quincy zegt
@e28forever: Scherp! Thanks!
dare2think zegt
Sociaal hoor, iedereen zijn eigen muziek binnen dezelfde kleine ruimte…
OT: mooi stukje techniek waar serieuze engineering voor nodig is. Met het aantal personen varieert immers de manier en richting van alle geluiden. Ook zijn er een hoop speakers nodig. Dit zou eigenlijk meer techniek zijn voor de nieuwe Mercedes S klasse, maar nu komt Kia ermee… wat mij betreft een signaal.
maddog74 zegt
Man man man wat een aparte posts weer van Jaapiyo.. misschien tijd om er Popiyo(pi) van te maken. Jezelf belangrijker maken dan de kern vh topic2.0?
koekwaus zegt
Zouden ze ook mogen toepassen in sommige kantoortuinen