De mannen uit Woking hebben iets te vieren en daar hoort een special edition bij.
McLaren komt op moment van schrijven alweer 50 jaar uit in de Formule 1. Om bij dat heuglijke feit stil te staan werd een 570S opgetuigd in de kleuren van de McLaren M2B, de allereerste F1-auto die Nieuw-Zeelander Bruce McLaren bouwde uit onvrede over de snelheid van zijn Cooper. Wat dat betreft geniale tijden, die helaas nooit meer terug zullen keren.
Dan nog effe over de originele M2B. Deze ouderwetse sigaar nam deel aan zes Grands Prix en verscheen vier keer ook daadwerkelijk aan de start. Achterin ligt een 3.0 V8 van Ford en voor het chassis werd gebruik gemaakt van Mallite, een composiet bestaande uit hout(!) en aluminium. Daarmee was de M2B in zijn tijd overigens wel de meest stijve single seater van het moment.
Terug naar de 570S. Deze onder de kap ongewijzigd. Dat betekent een 3.8 V8 met 570 pk en 600 Nm, 0-100 km/u in 3,2 s, 328 km/u en gewicht van 1.313 kg. Hoe dat rijdt en klinkt check je HIER.
martijn11 zegt
Doe mij maar een gele
Jochempie zegt
Oei wat een lekkere kleurstelling! Dat maakt ‘m helemaal af!
rufctr01 zegt
Niet mijn favoriete kleurstelling.
lincoln zegt
Specs kunnen misschien wel hetzelfde zijn ..
Maar toch is deze ultra-rare-special-extra-plus-GTS-turbo-premium-hyper-edition een flink pak sneller ..
Aan de racingstripe te zien ..
Jochempie zegt
@lincoln: Ach het is gewoon een ideetje als je met je 570S naar JD Customs rijdt!
kilum zegt
Als het eindbazen waren geweest hadden ze hem op de markt gebracht met de uitlaat zoals bij de M2B. Een beetje Porsche 918 stijl maar dan langer en bruter.
ahs1979 zegt
@kilum: Eens. Ze hadden beter de 675 LT als basis kunnen gebruiken, gezien de lay-out van het uitlaattraject, voor deze speciale editie.
ericc zegt
Zoiets vier je met een gelimiteerde serie en niet met een model met streep.
Vrij zwak van MSO.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Meh, enkel een streepje is een beetje zwak als he het mij vraagt. In het verleden hebben ze wel eens beter gedaan
pinut187 zegt
Wat een lelijke striping zeg, past er helemaal niet bij.
trustmeiamanengineer zegt
Ziet er niet uit met die groene snoet… Doe mij maar gewoon een blauwe of rode.
Dutchdriftking zegt
T origineel is wel heeel gaaf!
mrrallycross zegt
Doe mij dan toch maar de oudere van de twee
Edge zegt
Die streep staat hem bijzonder goed, maar het is natuurlijk wel erg makkelijk om hem op basis van één streep in het exterieur een one-off te noemen. Een speciaal setje velgen en een aangepast interieur hadden er eigenlijk bij gemogen.
jeaup zegt
@Edge: precies! Als t dan toch een special is, had dan gelijk de engine cover er af gehaald om nog meer historisch correct te zijn
Edge zegt
@jeaup: Ik kan me voorstellen dat een auto zonder engine cover niet echt wenselijk is. Als compromis hadden ze een transparante engine cover kunnen maken van gorillaglass of iets dergelijks.
banaan7 zegt
Allebei erg gaaf!!!
reactief zegt
570 is leuk hoor, maar die M2B sigaar!!!
Als een Ariel ofiets dergelijks nou eens een model maakt wat hier op lijkt… Heb ik weer wat te dromen!
berlinetta zegt
Lijkt wel alsof autofabrikanten steeds minder zin hebben om hun jubilea te vieren.
Maar los daarvan moet ik wel opmerken dat ik die 570 steeds mooier ga vinden. Toch wel een van mijn favoriete supercars in dat segment. Liefst als GT.
Rob zegt
@berlinetta:
McLaren viert haar bestaan juist volop! En hoe: vijf modellen en actief in verschillende racedisciplines. Het gaat ze goed. Nieuwe dingen doen, groeien, succes hebben: een mooier eerbetoon kun je de betrokken mensen uit het verleden niet geven…
niekie1999 zegt
Ja, graag