De milieulobby zal wel balen als een stekker.
Over de DBX werd aanvankelijk namelijk gespeculeerd dat hij er alleen als elektrogebakje zou komen. Met deze move wilde Aston Martin naar verluidt vooral vrouwen aanspreken. De fairer sex zou namelijk wel in stijl en luxe rond willen kachelen, maar dan wel met een schoon geweten in een schone auto.
Maar dat idee is nu, in ieder geval deels, van tafel. Volgens Autobild komt de DBX namelijk ook gewoon als ouderwetse oliestoker op de markt. Een auto voor echte mannen dus, die geplette dino’s omzet in honderden pk’s. Sterker nog, de varianten met conventionele aandrijving komen eerst op de markt en daarna is het pas de beurt aan een hybride en tenslotte een EV.
We zagen de DBX in 2015 al in Genève, maar de introductie van de auto staat nu op de planning voor 2019. Op dat moment wordt ‘ie waarschijnlijk zowel beschikbaar met de AMG-V8 als de geblazen 5.2-liter grote V12 die we kennen uit de DB11. Waarom Aston nu kiest voor deze aanpak weten we trouwens niet. Het blijft natuurlijk een vrij klein merk, dus misschien hebben ze simpelweg nog wat meer tijd nodig om de elektro-techniek productieklaar te maken. Zo lang het maar niet de tweede Spyker D8/12 SSUV wordt, zijn wij tevreden.
Edge zegt
Ik zou het helemaal niet erg vinden als dit een tweede Spyker D8/D12 SSUV zou worden. Ik vind het maar niks, roemruchte sportwagenfabrikanten die aan de SUV gaan terwijl het niet zoals bij Porsche destijds een noodgreep is.
E34M5Touring zegt
@edge: Nah, AM kan de extra inkomsten ook goed gebruiken hoor. Die waren vorig jaar voor t eerst winstgevend geloof ik.
autodrome zegt
Ach, waarom niet?
nout zegt
@autodrome: precies.
djim zegt
Kijk jaapiyo, die troll-ondertitel, dat hoeft dus niet. Ik rij zelf met een T boven op mijn frunk maar kan desondanks dit soort wagens wel appreciëren. Dat had je niet voor mogelijk genomen he?? Ik blijf ze leuk vinden, goed wetende dat ze bedoeld zijn voor woestijnbewoners die er minder belang bij hebben dat schadelijke uitstoot beperkt wordt en beseffend dat het verdorie tijd wordt dat we dit soort van vervuilende “technologie” compleet bannen. Dat gaat niet over milieulobby maar over gezond verstand. Je kan dat spijtig vinden but that’s life man. Get over it. Oh ja, ik vind stoomtreinen ook de Mac. Die maken ze ook niet meer. Jammer he?
djim zegt
@djim: de max, stomme autocorrect
FieRo zegt
@djim: to correct your autocorrect: read before posting..
Verder met je eens !
BaRa zegt
@djim: eens. Je mag gerust lachen met de milieulobby (please do), but please pretty please, make it stick. Op die manier zet je jezelf te kakken.
ff40 zegt
@djim: praat de media niet zo na en trap niet overal in!
Co2 uitstoot van auto doet NIETS met opwarming van de aarde
Daarintegen bosbranden wel!
De wereld gaat kapot aan het napraten van elkaar!
djim zegt
@ff40: Juist. Straks ga je mij ook vertellen dat de aarde plat is, dat er nooit een maanlanding geweest is en dat je AIDS geneest door eens goed te douchen. De klimaatverandering is écht (meetbaar) en ze is enkel uit te leggen door menselijke activiteit. Los daarvan is het toch ook gewoon niet verkeerd om wat zuiniger om te springen met de beperkte grondstoffen die we hebben?
Artikeltje vol met wat jij als leugens beschouwt: https://en.wikipedia.org/wiki/Attribution_of_recent_climate_change
djim zegt
@ff40: en bovendien is uitstoot ook meer dan enkel CO2. Je hebt ook de NOx die de longetjes van onze kindertjes om zeep helpt, fijn stof, roet, koolstofmonoxide, ozon… De verbrandingsmotor is één van de belangrijkste oorzaken van overlast in de vorm van smog, geur- en lawaaihinder.
Ik vind dat we best met z’n allen vooruit kijken. De automobielsector is zichzelf aan het heruitvinden. Het zijn staaltjes van toptechnologie die we de komende jaren te zien gaan krijgen. Het heeft geen zin om ons krampachtig aan de verbrandingsmotor vast te klampen. Wat we in de plaats gaan krijgen is op alle vlakken beter. En de rest is nostalgie.
Gulli zegt
Kunnen ze geen elektro bij Mercedes vandaan halen? Die levert toch de gang bij AM tegenwoordig?
jaapiyo zegt
@gulli: welke EV’s biedt Mercedes dan aan? De B Klasse op stroom is er nu ook niet meer…
Gulli zegt
@jaapiyo: ze hadden iig de kennis in huis om een bemmende elektrieke SLS met 740pk te maken. Zou ook niet weten wat ze nu bouwen dat helpt. Al denk ik dat de normale accu van een S-klasse al een aardig eind komt ?
2wheeler zegt
Voor een SUV vind ik ‘m fraai. Meerdere aandrijflijnen lijkt me alleen maar positief, als ze de ontwikkelingskosten maar onder controle kunnen houden. De hybride had ik overgeslagen, maar soit.
jorden zegt
Dat relatief piepkleine groepje “the happy few” die dit kunnen aanschaffen, gaan echt de poolkappen niet doen smelten. Laten fabrikanten zich richten op het uitroeien van hun 4-cilinders. Dat is de grootste groep en de motor kan je missen als kiespijn, als je ze voor batterijen vervangt.