We hebben al een tijdje niks gehoord over die rappe I-Pace, toch verzekert SVO dat ze er nog steeds aan werken.
Waar Jaguar vroeger vooral bekend stond om grace, pace and space, staan ze de laatste jaren ook bekend om hun rappe, snauwende supercharged V8-monsters. Deze SVR-modellen worden door de Special Vehicle Operations-afdeling gemaakt van JLR. We wisten al dat SVO aan een rappe I-Pace werkte. Al hebben ze sinds medio 2019 er niks meer over laten horen. De I-Pace rijdt immers al drie jaar rond. Genoeg tijd om er een snel model van te maken, zou je zeggen. SVO-baas Michael van der Sande legt nu aan het Australische Car Sales uit waarom het zo lang duurt.
Het antwoord is eigenlijk vrij makkelijk; niemand nodigde ze uit. Nederlander Van der Sande zegt dat ze pas laat bij de ontwikkeling van de I-Pace waren betrokken. Normaal willen ze juist vroeg bij de ontwikkeling aanwezig zijn, zodat ze bij het begin al kunnen sturen naar een SVR-model. Dan kunnen ze er bijvoorbeeld voor zorgen dat bepaalde elementen zo ontwikkeld worden dat SVO er meteen mee aan de slag kan.
Omdat ze er pas later bij betrokken werden, is het volgens de SVO-baas nu lastiger om er een SVR van te maken. “Maar we zullen misschien alsnog iets doen met de I-Pace, omdat die auto nog veel leven in zich heeft.”
De Nederlander zegt niet daadwerkelijk dat er een I-Pace SVR komt, daarvoor zou het nog ’te vroeg’ zijn. Maar SVO is er dus wel mee bezig. Misschien komt er dan eerder iets als een I-Pace R. Hij wilde daarom niet specifiek zijn over wat er met die rappe I-Pace gaat gebeuren. Wel zegt hij dat een SVR-meer kracht moet hebben dan een standaardmodel. Daarnaast moet het chassis worden aangepast en denkt hij aan elektronische snufjes als een e-diff en torque vectoring.
Wanneer we een rappe I-Pace moeten verwachten, blijft onduidelijk. Mogelijk krijgen we die volgend jaar al. Dan valt het samen met een mogelijke facelift die Car Sales noemt. De elektrische Jag levert nu maximaal 400 pk en 696 Nm.
cossiekiller zegt
400pk en 700Nm is nu ook niet echt nehelpen.
kennone zegt
@cossiekiller: maar echt snel ook niet. Heb een tijdje terug op de N265 3x een stoplicht sprintje gehad en 3x was ik iets sneller met een RangeRover Sport SDV6..
Dutchdriftking zegt
Misschien omdat er geen 5.0 supercharged in past?
kennone zegt
@dutchdriftking: eens!
vpowert zegt
Het is zo vreselijk jammer hoe het JLR vergaat. Vooral Jaguar heeft sinds de I-PACE niets interessants meer gedaan. De E-PACE is totaal een mislukte Jaguarificatie van een oude Evoque terwijl de nieuwe Evoque er al aan zat te komen. En dan hebben ze ook nog eens zulke genieen als Michael van der Sande daar een beetje zitten duimen draaien. Die beste man maakte van Alpine weer een merk dat nu alom geliefd wordt. Een custom paint job of een restomod van SVO is geinig, maar maakt niet het verschil. Nu was hij vast wel betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe platform waar de toekomstige XJ op zou komen, maar de nieuwe XJ en dat ontwikkelde platform is inmiddels afgeschoten door de nieuwe CEO. Het is bizar en buitengewoon jammer.
mashell zegt
Waarom doel al die fabrikanten toch alsof dit soort labels als SVO, ///M, AMG zelfstandige entiteiten zijn.
jarnobakker zegt
Mijn baas rijd zo’n ding. Mooie auto hoor en gaat als een speer. Maar hij haalt met een beetje vorst nog geen 250 km net een volle accu. 1 keer samen met hem naar een leverancier in DE gereden. Ik zei red je dat wel? Hij zei : makkelijk , ze hebben daar laadpalen. Dus niet… Ik heb nog nooit iemand zo beroerd zien kijken😂
rvdw zegt
@jarnobakker: geen 150 gaan rijden en de auto goed voorverwarmen. Dan zal je makkelijk 300 km moeten halen