Suzuki toont op de Tokyo Motor Show 4 conceptcars, eentje daarvan is de LC concept, een retro-achtig wagentje die lijkt te verwijzen naar de eerste Suzuki-modellen uit de jaren vijftig. Maar de LC lijkt bovendien te verwijzen naar de klassieke Fiat 850. Van binnen is rode stof gebruikt om een nostalgisch interieur te creeëren, er is plaats voor twee personen. Suzuki geeft aan dat serieproductie voor de Japanse markt tot de mogelijkheden behoort.
De Italianen zijn niet blij met de kopie-stijl van Suzuki en mocht de wagen ooit een verkooprecord gaan halen dan is dat volgens autoblog.it puur en alleen te danken aan Fiat-designer Dante Giacosa. De Japanse site response.jp heeft trouwens meer images van de LC Concept.
De meest realistische studie lijkt de ’Mom’s Personal Wagon’, zoals Suzuki de mini MPV noemt. De 3,40 meter lange auto lijkt een potentiële opvolger voor de Alto. De Mom biedt aan vier personen plaats. Aan de rechterzijde bevinden zich twee conventionele portieren, aan de linkerzijde openen ze tegengesteld. De auto wordt aangedreven door een 660cc driecilinder die de voorwielen aandrijft.
De futuristische Ionis laat zien hoe Suzuki de toekomst ziet. De auto wordt aangedreven door een elektromotor die door een brandstofcel voorzien wordt van stroom. De Ionis is net als de Mom 3,40 meter lang. Het interieur wordt gedomineerd door een groot LED-beeldscherm waarop de bestuurder alle relevante informatie kan aflezen. De Ionis kent geen mechanische bedieningscomponenten meer. Besturing, remmen en transmissie, alles gaat ’by wire’.
De PX is Suzuki’s antwoord op de Chrysler PT Cruiser. De PX beschikt over diverse retro-elementen, vooral in het interieur. De 4,42 meter lange PX staat op een wielbasis van liefst 3 meter, wat een positieve uitwerking heeft op de binnenruimte. Onder de motorkap bevind zich een 140 pk sterke viercilinder 2-liter benzinemotor die de voorwielen aandrijft (bron: autoweek.nl).
Update: Edmunds.com heeft nog wat meer info over de PX en de Ionis (via autoblog.com).
Jan zegt
LED Beeldscherm? Bedoel je niet LCD beeldscherm?
autoblogger zegt
Geen idee, autoweek schrijft dat het een LED-beeldscherm is, best mogelijk dat het beeldscherm/dashboard dus gemaakt is met “ledjes” of iets dergelijks… LCD lijkt mij ook logischer