Suzuki heeft er tabak van. Als Volkswagen graag ruzie wil zoeken over de dieselmotoren die Suzuki bij Fiat wil inkopen, dan kunnen ze het krijgen ook. Ze eisen officieel excuses voor Volkswagens aantijgingen van contractbreuk. Reputatie is big in Japan.
Suzuki heeft in een open brief officieel excuses geëist van Volkswagen voor de reputatieschade die het merk heeft opgelopen. Suzuki is van mening dat Volkswagen niet mag stellen dat Suzuki haar contract met VW breekt door bij Fiat te gaan shoppen voor dieselmotoren. Volgens Suzuki is alles gedaan om uit de schappen van Volkswagen motoren te vissen, maar de Duitsers konden niet aan de eisen van Suzuki voldoen en dus is uiteindelijk na het afronden van enkele formaliteiten tussen VW en Suzuki begin dit jaar gekozen om bij Fiat te gaan shoppen.
Suzuki gebruikt het relletje nu om wat opgekropte frustraties te lozen, zo lijkt het. Volgens hen is het belang van VW in Suzuki van 19,89% een “ball and chain” voor Suzuki. Hun management zou door de deal niet meer onafhankelijk genoeg zijn. Suzuki’s CEO Osamu Suzuki is ernstig teleurgesteld en eindigt het statement met de volgende zin:
“I think you can share my view why Suzuki would like to dissolve partnership and cross-shareholding relationship with Volkswagen AG.”
De volledige verklaring van Suzuki is hier te lezen. Suzuki heeft Volkswagen een ultimatum gesteld voor de excuses: op 30 september moeten die in the pocket zijn, en anders… Ja, wat anders eigenlijk? Schadevergoedingen? Rechtszaken? Of gaat Volkswagen het gejammer van Suzuki gewoon afkopen?
RickB zegt
Suzuki had ver van te voren al kunnen weten wat VW allemaal in huis had… Ga er dan ook niet mee in zee! Lutsers!
mout zegt
@RickB: Ik wou dat dat waar was. Wat je koopt is niet toegang tot het bestaande onderdelenaanbod, maar deelname aan de ontwikkelingsprogramma’s (en gebruik daarvan).
En wat VAG riep, drie / vier jaar terug, was dat ze groot gingen worden in kleintjes. Ze begonnen aan wat nu de Up! wordt, hadden de mond vol van nog zuiniger projecten dan de 3L, zouden écht aan de slag met hybride, dat soort dingen.
In plaats daarvan gaat alle aandacht naar het topsegment, en komt er geen vernieuwing aan de onderkant. Of je moet de 3-cilinder 60pk in de Up! wereldnieuws vinden…
Echt alle reviews en tests geven aan dat de lichtste Fiat-diesel stukken beter is dan die van VAG.
En Fiat is in lichte benzine-motoren een lichtjaar voor op VAG. Kiest u maar: een 2-cilinder twinair van 80 pk en 95g/km of toch de 3-cilinder van 60 pk en 136g/km?
Bovendien wordt die twinair techniek straks ook op diesels geschroefd. Bij VAG blijft het eng stil…
Dat VAG stil zou staan, en Fiat door zou breken, dat was toen niet voldoende zichtbaar.
Is er dan iets mis met VAG-techniek? Nee, dat valt wel mee. Ze bouwen leuke diesels van 160 – 300 pk. Maar wat moet Suzuki daarmee?
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: “een 2-cilinder twinair van 80 pk en 95g/km of toch de 3-cilinder van 60 pk en 136g/km?”
Wow, groot verschil.
besaram zegt
@Esprit_de_Flandre:
80 pk tegen over 60 is een verschil van 1derde voor de 60 pk motor en dat met 1 cilinder minder en minder uitstoot.
nu jij.
knalfa zegt
@besaram: Inderdaad. Bekijk het eens anders:
40 pk per cilinder of 20 pk per cilinder!
baasbas zegt
http://www.youtube.com/watch?v=6jsZyS-DL5Y&hd=1
baasbas zegt
@baasbas: Is dit een reply geworden?? Eh, oeps..?
Esprit_de_Flandre zegt
@besaram: Ok, nu ik.
Ik bedoel het niet sarcastisch. Ik bedoel letterlijk: “Wow, groot verschil.” ;)
koenmb zegt
@mout: een lichtjaar is een eenheid van afstand, niet van tijd…
jack_abarth zegt
@koenmb:
Dan ligt hij toch met “afstand” voor op VW…
Poll zegt
@RickB: wat is een Lutser..
RickB zegt
@Poll: Loser + Prutser = Lutser
mashell zegt
-edit: check, thanks-
On topic: dit is natuurlijk een slimme strategie van Suzuki om VW te bewegen de hele toko over te nemen.
sir_smokalot zegt
Volgens ingewijden was de kous voor VW al af met de mededeling van Suzuki dat ze er uit wilden stappen. Toen belde Suzuki met VW, waarop Winterkorn in het gesprek aangaf niet te snappen wat het probleem van Suzuki was.
Hierna heeft Winterkorn de hele situatie nog eens omschreven, maar het knelpunt was nog steeds een raadsel voor de Duitser. Waarop hij het gesprek beeindigde met: dus wat is precies je probleem, Suzuki?
En toen gingen ze toch een partij over de zeik daar in Japan…..
schellekens006 zegt
Eerst een beetje gaan neuzen in de schappen bij Volkswagen en dan kopen bij Fiat. Blijven stiekem volk die japanners… remember Pearl Heabor!
sir_smokalot zegt
Don’t worry Mr Suzuki, these gentlemen will take care of your problem:
ricardo zegt
@sir_smokalot: Nice, een foto van 18 ninjas.
CasperH zegt
@ricardo: je vergeet de drie onder het stenen bankje.
ricardo zegt
@CasperH: Yeah right, die “drie” onder het stenen bankje.
mout zegt
VAG is sinds 2000 wel ongeveer marktleider obesitas. Modellen worden niet alleen zwaarder (hebben meer merken last van), maar van elk type komen er zwaardere afgeleiden. Allroad, SUV, klapdakjes, MPV, LWB’s, armoured, of simpelweg heel zware motoren en bakken.
Tenslotte is er uitbreiding aan de bovenkant van de markt (ja, er komt zelfs van de geflopte Phaeton een opvolger), maar laten ze aan de onderkant grote gaten vallen (nu eindelijk de Up!, 6 jaar na de PSA/Toyota drieling. En dan nog is ie groter).
Voor een Suzuki dat op de Kei-markt actief wil zijn, schiet dat helemaal niet op.
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: Pheaton is niet geflopt als je het Chinees bekijkt. Daar is potentieel voor die auto, vandaar dat ze er een nieuwe maken ook. Als PSA zo’n grote luxe-bak in China lanceert, kan VW natuurlijk niet achterblijven…
sir_smokalot zegt
@Esprit_de_Flandre: Nieuwe Phaeton (2015?) zal trouwens wel kleiner gaan worden dan de huidige. Zal meer aansluiten bij Audi A6/7 dan A8.
En @Mout: hoe verklaar je met name Audi’s drang naar lichtgewicht dan? Nieuwe Q7 moet honderden kilo’s lichter gaan worden dan de huidige. En de Sesto Elemento als meest radicale voorbeeld? (ok, is meer een showcase, maar toch)
robbie zegt
@sir_smokalot: waar haal jij de wijsheid vandaan dat die kleiner gaat worden? Is nog niks over bekend voor zover ik weet.
mout zegt
@sir_smokalot: Mijn verklaring is historisch: Horg had al aluminium body’s, en dat is hun grootste ‘voorsprong door techniek’-troef. Zonder dat wordt de verklaring ook lastig, want alu Audi’s zijn (uitzondering A2) zelden opvallend lichter uitgevallen dan de concurrentie.
Maar, vooruit, binnen VAG zijn Audi en Lambo best slank.
Wat de Q7 betreft: Dat is wel het meest draconische voorbeeld van obesitas dat ik ken. Hij voldoet aan drie van de criteria die ik noem: supersized motorenaanbod, uitbreiding naar boven in het gamma, en een SUV. Hij ziet er uit alsof je alleen al op de spiegels 100 kg kunt besparen. De verklaring lijkt me dus ‘verstand komt met de jaren’. Al doet het er in dit topic niet toe. Al zou het ding halveren in gewicht, dan nog krijgt Suzuki er geen warm gevoel bij.
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: de Phaeton was zeker geflopt tot het moment dat ze er wonder boven wonder achter kwamen dat de Chinezen het iets vonden. Maar dat is pas sinds enkele jaren.
mout zegt
@Esprit_de_Flandre: Phaeton is geflopt, in die zin, dat hij voor europese en amerikaanse markt getekend was, en van introductie in 1999 tot 2006 niet eens een kwart van de productiecapaciteit nodig was.
Het is natuurlijk leuk voor VW dat de chinese markt niet op datum kijkt, en een model na 8 jaar alsnog gaat waarderen.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie & @mout: Dus alles is nog goed gekomen. Niet geflopt dus… :P
sebasjuhh zegt
looks like we’ve got ourselves a new soap!
Poll zegt
Go Suzuki, laat die braadworstvreters maar werken voor hun geld ;)
lincoln zegt
it all starts so pretty .. never stays that way ..
ongeacht de partner ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Bij mij juist andersom 8)
lincoln zegt
@kaasboerin:
high five partner ..
mout zegt
@lincoln @kaasboerin: Zie ik hier iets moois (op-?) bloeien?
taxman zegt
Iedere klungel zonder petje weet dat VAG niet veel bijzonders in huis heeft. Design & techniek van eergisteren.
TSI-tje zegt
@taxman: Iedereen met een -beetje-verstand in z’n pan kan zien dat jouw anti-VAG commentaar kant-nog-wal raakt.
OT: Suzuki heeft zelf die 19,89% aandelen in hun bedrijf verkocht aan VW-AG…. en nu onder de verplichtingen uit proberen te komen en elders gaan shoppen. Dat noemen wij ‘koopman-kak’. Wel de centen vangen maar niet aan de verplichtingen van de deal willen voldoen. het’wat is nou eigenlijk jullie probleem Suzuki’van Waldkorn dekt de lading redelijk i.m.o. Ik denk dat een ontwikkeling in dit geval ook door beide bedrijven gedaan zou moeten worden. Welke duit heeft Soez in het zakje gedaan?…..
Maar goe, we gaan wel weer zien waar deze Duits-Japanse soap op uitdraaid.
jack_abarth zegt
@TSI-tje:
Heb de “deal” niet gezien tussen VW en Suzuki. Maar als ik als ijscoman 20% van de aandelen heb, is Suzuki nog steeds niet verplicht om bij mij ijsjes te kopen.
Hetzelfde geldt voor de motoren.
Pas wanneer er sprake is van een Jointventure kunnen ze het gaan verplichten.
Verder nogmaals, ik weet niet hoe de zaak in elkaar steekt…
TSI-tje zegt
@jack_abarth: Dat ligt eraan, als dit het geval zou zijn waarom maakt VW dan zoveel herrie over de voorgenomen deal tussen Suzuki en Fiat? Ik denk dat er in die deal zeker wél een overeenkomst besproken is. Anders zou Suzuki zich niet aan VW hoeven storen en zouden ze gewoon vrij de Fiat motoren kunnen kopen. Toch doen ze dit niet…..
@SimonMc. Bedankt voor de correctie. Maar moet jij je niet melden op http://www.schoolmeester.nl?
desjonnies zegt
@jack_abarth:
heerlijk en helder antwoord. krijg ook trek in ijs.
Zoals @lincoln al een keer kommentaar gaf : Suzuki wil kwaliteit inkopen en kijkt niet op een euro prijsverschil.
’t is eerder huilen met de wolven in het bos van VAG en onmacht.
mout zegt
@TSI-tje: Nee, dat heeft Suzuki niet. VAG heeft op de vrije markt aandelen gekocht. Van willekeurige beleggers, fondsen, pensioenboeren, dat soort volk. Het was onderdeel van een afspraak met Suzuki. Dat dan weer wel.
Voor de duidelijkheid: het is een € 0,- deal. Die aandelen zijn een soort wederzijdse garantie dat je eigen belangen verbindt aan papieren afspraken. Nu heb je in theorie er belang bij om deze concurrent te bevoordelen – daar worden je aandeeltjes meer waard van. Maar ja, Suzuki koopt nog geen 2% VW, dus het is wel een olifant en muis verhaal.
SimonMc zegt
@TSI-tje: En iedereen kan zien dat jouw zegswijze kant NOCH wal raakt.
reality2030 zegt
Suzuki heeft Volks wagggonn niet nodig alle die kut B merken omheen Suzuki moet asfstand houden met dit schimmel VW… en eigen naam en waaarde bewaren 50% Indiase auto verkoop is in handen van Suzuki VW gaat in 1 week al kapot daar in zware omstandigheden…
The360box zegt
Als ik naar dat plaatje kijk krijgik toch weer het gevoel waar de duitsers van houden, de wereld overnemen, en daar zijn ze hard mee bezig zo te zien
dennisr zegt
VW aan de macht ?
TSI-tje zegt
OF Topic: Heerlijk om te zien dat na maanden van afweigheid de anti-VAG brigade nog steeds op de zelfde saaie manier zijn frustraties spuwt op fora als deze. Toch wel fijn dat sommige dingen nooit veranderen. En als het dan het ‘design’ van VAG betreft klagen dezelfde proleten. ZELF zijn ze niet anders en kunnen ook niets nieuws en venieuwends verzinnen…. snap er niks van…. :?
norge zegt
Ik vind Suzuki steeds leuker worden, mooi hoe ze VAG even laten weten dat ze VAG techniek maar niks vinden.
pikes83 zegt
jongens jullie maken je veel te druk om iets waar wij volledig buiten staan en geen invloed op kunnen uitoefenen,ben er wel zeker van dat volkswagen nu aan zet is en de toko overneemt.volkswagen is een haai die alle kleine visjes opeet.
jack_abarth zegt
@pikes83:
Suzuki is naar mijn weten geen “klein visje”.
pikes83 zegt
@jack_abarth: oké dan is het een dikke vis maar nog niet zo groot als een haai.
reality2030 zegt
@pikes83: als Vw dat slikt ik ben bang dat maag van Vw gaat ontploffen opeens..
pikes83 zegt
@reality2030: ja die zit wel heel erg vol die maag van volkswagen ha ha
reality2030 zegt
Ik will graag keertje race zien tussen VW Buggati Veron en Suzuki Hayabusa zal heel spanned worden de eerste 500 meter…
jack_abarth zegt
@reality2030:
Nee hoor, dat legt de Busa af…
Misschien met een verlengde achterbrug, maar standaard in elk geval niet.
reality2030 zegt
@jack_abarth: Ja natuurlijk ik ben vergeten Veron heeft 800 pk’s meer dan Hayabusa standard…
KaCh1ng zegt
@reality2030: ook vergeten dat een veyron 2 ton weegt?
SimonMc zegt
@reality2030: En zou graag een keertje een commentaar van jou willen zien zonder spelfouten.
*wil
*een race
*Bugatti
*Veyron
*spannend
pikes83 zegt
@SimonMc: he we zijn hier niet op school ha ha
HBK zegt
@SimonMc: das kut he SimonMc maar het was goed te lesen
kanker lekker op naar dumpert
@reality2030: En zou graag een keertje een commentaar van jou willen zien zonder spelfouten.
*wil
*een race
*Bugatti
*Veyron
*spannend
TSI-tje zegt
@reality2030: Race tussen een ZX12R en een Busa, dat zou spannend zijn.