Het zal wel een tik zijn, maar bij Suzuki Vitara’s moet ik altijd denken aan kapsters die rondcrossen in een zuurstokroze exemplaar. Gelukkig heeft de afgebeelde Vitara een beter kleurtje en er is een prestatie van formaat neergezet. Op 1 juli werd in Colorado Springs, USA, de 84e ‘Pikes Peak International’ heuvelklim georganiseerd en ‘Monster’ Tajima behaalde in zijn Suzuki Grand Vitara Hill Climb Special de overall overwinning.
De Pikes Peak International heuvelklim wordt ook wel de ‘De Race naar de Wolken’ genoemd en werd voor het eerst georganiseerd in 1916. De startstreep bevindt zich op een hoogte van 2.862 meter en de finishlijn op 4.300 meter. De totale af te leggen afstand is 20 km, waarbij dus meer dan 1400 meter hoogteverschil moeten worden overbrugd. De formule van de race is heel simpel: wie het snelst boven is, is de winnaar. Enige probleempje zijn misschien de 156 bochten in het parcours of het soms verraderlijk gladde wegdek. Coureurs met hoogtevrees kunnen ook beter thuisblijven, want dit bergweggetje heeft geen vangrails om te voorkomen dat je een vrije val met de auto maakt.
Dit jaar noopte hevige sneeuw en hagel de organisatie het traject met 1/3 in te korten. Overwinningen op Pikes Peak krijg je niet in de schoot geworpen en dus werden er enkele aanpassingen aan de Vitara doorgevoerd. De Vitara werd uitgerust met een 940 pk, twin-turbo V6 motor en gebouwd op een speciaal space-frame chassis, met daarop een verstevigde, licht-gewicht body van koolstofvezel.
Mpower zegt
Ow deze nieuwe had ik nog niet gezien, ik vind hem in ieder geval mooier dan zijn voorganger
http://www.supercars.de/data/suzuki/1996escudo%20pikes%20peak/480/020.jpg
SimonMc zegt
Is dit een vitara??Jawadde, dat had ik niet echt gedacht.Moest wel direct aan een escudo denken toen ik die foto zag.
christoff zegt
noemde de Q7 niet eerst Pike Peak? (2003 conceptcar waar de Q7 is op gebaseerd is)???
Mpower zegt
@cristoff
Ja klopt, maar dat was volgens mij in de concept fase
En ja ik heb die oude ook altijd als Escudo Pike Peak’s gekend
autoblogger zegt
Filmpje: http://www.autoblog.nl/archive/2005/07/07/ari_vatanen_doet_pikes_peak_ch
Danny zegt
En het gaat gelukkig niet zo heel hard…
En is het niet zo dat je met één stuurfoutje een paar duizend meter lager de stenen eens van dichtbij gaat bekijken?
autofreak zegt
Ziet er goed uit als die in productie zou komen zou het de eerste suzuki zijn die ik zou willen kopen, @ autoblogger waarom is dat filmpje in 2005 op de site gezet en is het filmpje van een paar jaar terug??
Alfaxa zegt
Deze auto zit ook in Rallysport Challenge 1 en 2 voor de XBOX.
Ary zegt
echt die pikes peak generatie van suzuki slaat nergens op:P spoiler is groter dan 3 vrachtwagens bij elkaar:P is toch nie meer als een auto te noemen, ook al heeft ut 4 wielen :P
Fruitcake zegt
@ Alfaxa
Volgens mij is dat net als in de Gran Turismo serie de Vitara (Escudo) uit ’96 :)
check: http://reg.3dactionplanet.gamespy.com/gallery/albums/userpics/10010/Escu5.jpg
autoblogger zegt
@autofreak: dat filmpje is een klassieker en kwam op dat moment even bovendrijven;)
Remco zegt
Ja klopt. Audi heeft ooit ook in B-groep rally de Pikes Peak gewonnen met de beruchte en tevens de legendarisch Quattro. Vandaar dat Audi de naam Pikes Peak gebruikt heeft. Net zoals Spyker ook de naam Paris to Peking gebruikt.
Dr. 156 zegt
@autoblogger:
Na het lezen van het berichtje moest ik meteen aan Ari in zijn 405 denken. Die run is echt onvergetelijk, zooo gaaf !!! Bedankt voor de link.
lambo zegt
waarom zo een hoge spoiler
Dr. 156 zegt
Hoge spoiler = veel downforce = veel grip en hoge bocht snelheden.
En met 940pk heeft deze vitara genoeg power om de luchtweerstand te overwinnen. Die luchtweerstand is nml voor veel auto’s de reden om voor een bescheidener spoiler te kiezen.
Dr.BAS zegt
ziet er zoo een rc auto uit:p met ide spoiler enzo
M.Picanto zegt
vergeet niet dat op die hoogte de luchtdruk ook flink minder is…
dus grote spoiler op die hoogste is vergelijkbaar met een ‘normale’ spoiler op ‘normale’ hoogte
Bas zegt
Ik denk dat die spoiler er voornamelijk zit om hard de bochten door te komen. De spoiler verzorgt veel downforce op de achteras waardoor de banden steviger tegen het wegdek worden gedrukt. Hierdoor kunnen ze meer vermogen kwijt -> kunnen ze harder de bocht door. Hij zal idd nog wel wat groter zijn door de verminderde luchtdruk maar zal niet de hoofdreden zijn om te kiezen voor zo’n joekel
Markus zegt
Mooi ding.
Ik ken ook de Escudo Pikes Peak. Apart dat ze uit een V6 met 2 turbo’s zoveel pk kunnen halen en dat ze voor een Bugatti 16 cilinders en 4 turbo’s nodig hebben.
Zal wel met de duurzaamheid te maken hebben??
Heyhuub zegt
@Markus
Ja die W16 uit de Veyron moet ook vele kilometers meegaan en niet alleen een race.
olibier zegt
HIHI HET IS PRECIES EEN PLASTIEKE AUTO OM MEE TE SPELEN ZO EEN MATCHBOX OF ZO
olibier zegt
haha het is precies een matchbox of zo
Fruitcake zegt
@ Markus
950 PK uit een 2 liter is nog niks, BMW heeft midden jaren 80 wel is +/- 1300 PK uit een 1.5L 4 cilinder liter gehaald :)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Formula_One_engines#1966-1986
specs + pics: http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html
JeffreyG zegt
waarom die gigantische spoilers? :?
kan me niet voorstellen dat die veel nut hebben in bochten :roll:
Fruitcake zegt
@ JeffreyG
Omdat er ook een paar snelle stukken inzitten, en als je met een aardige snelheid langs de afgrond rijd voel je je toch iets beter met van picknicktafels op je auto ;)
meer info over het parcour: http://www.ppihc.com/default.asp?mtype=maps&contid=29
Fruitcake zegt
Het bekende filmpje staat ook op de site van de organisatie: http://www.ppihc.com/default.asp?mtype=maps&contid=30
Zie je meteen dat die vleugels niet zonde van het carbon zijn ;)
vincent#1 zegt
Volgens mij genereerd die absurde spoiler vooral downforce door zijn eigen gewicht.
Voor die paar snelle stukjes in het circuit ga je toch niet zo’n reusachtig ding erop zetten. Het blijft een rally.
Fruitcake zegt
De Group B Audi Quattro had anders ook al aardig wat spoilers en die had zelfs 300 PK minder ;)
(en met die spoilers gleden/schoten ze alsnog het publiek in… )
Fruitcake zegt
plaatje vergeten: http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i1054/105431_8mg.jpg
dekster zegt
audi was hier vroeger toch goed in?
Fruitcake zegt
Saab, Peugeot en Toyota ook ;)
KeeZ zegt
Pikes Peak…. Legendarisch!!
Leuk om dit op Autoblog te zien!
A.r zegt
Nogmaals:
Pikes Peak is een race die omhoog loopt over een berg/heuvel. Naarmate je hoger zit, neemt de luchtdruk af. Ergo, grotere spoilers om dezelfde downforce als op normale hoogte te creeren. Ten tweede, die wagens hebben belachelijk veel pk’s omdat op grote hoogte de lucht dunner is en dus de verbranding in de cylinders minder intens. Sommige wagens die 1000pk hebben, hebben op het hoogste punt van Pikes Peak bijvoorbeeld slechts 300 pk echte pks over. Het gevaar hiervan is dat de auto de eerste paar kilometer op het lagere gedeelte een echt beest is. Daarom zie je soms autos er al na 5 bochten eruit vliegen.
Fruitcake zegt
eindelijk iemand die zich erin verdiept heeft ;)
Peter zegt
Voor nog meer Pikes Peak actie:
http://www.audi.com/audi/com/en1/company/history/motorsport_highlights/picture___sound.html
Dr. 156 zegt
Mooie Audi Filmpjes !!!
Weet er eigenlijk iemand wat voor topsnelheden er gehaald worden bij de bestorming van deze Peak? Voor een amateur als ik zal alles boven de 100km/h al zeer beangstigend zijn. Maar waar houdt het op voor de profs ? 160km/h ? 200 km/h ? Meer ???
BMW-FREAK zegt
Ik vind het wel een mooie auto:P
Mats zegt
ag, een bescheiden spoiler zeg ik maar he