Het klinkt als iets kleins, maar de verdubbeling van de garantie van Suzuki zorgt voor een goede plek in de categorie ‘wie heeft de langste’. Wij zetten de automerken en hun garantie even op een rijtje.
Bij het kopen van een nieuwe auto is de garantie die je krijgt een lekker gevoel. Met kleine lettertjes in acht nemende kun je jezelf daarmee een hoop ongein besparen. Automerken bieden altijd meerdere jaren garantie waar je dankbaar gebruik van moet maken.
Verkoopgarantie
Garantie op garantie dus, maar automerken gebruiken het nu zelfs als manier om zich te onderscheiden. De nummer één van deze lijst bijvoorbeeld, je kunt waarschijnlijk al raden welke het is. Suzuki kondigde namelijk aan dat ze hun garantie gaan verdubbelen. Zo verwerven zij ook ineens een status waarin zij bijna kunnen zeggen dat ze koning garantie zijn. Wij zetten even voor je op een rij bij welke merken je het langst gebakken zit. Let wel: we pakken de standaardgarantie die bij elke auto geleverd wordt.
2-3 jaar: bijna alles
Goed nieuws: er wordt momenteel in Nederland niks verkocht met één jaar garantie. Dat mag namelijk niet van de EU: alle automerken moeten minstens twee jaar garantie aanbieden. Omdat het uiterste minimum voor sommigen goed genoeg is, is er nog een hele rits met ‘slechts’ twee jaar garantie. BMW en Mercedes bijvoorbeeld: die hebben alle twee exact hetzelfde garantietermijn (2 jaar met onbeperkte kilometers). Luxe merken scoren in deze categorie goed: Aston Martin, Bentley, Lamborghini en Ferrari zijn niet de enige die standaard drie jaar bieden, maar wel de enige die dat doen met onbeperkte kilometers. Bij deze vier kun je de garantie ook verlengen onder extra betaling, bij Ferrari kan dit oplopen tot vijftien jaar(!). Aston Martin biedt het als een soort abonnement: de duur is één tot twee extra jaar, maar verlengen mag naderhand. Opvallend: Suzuki had hier gestaan en we zouden ze mee hebben genomen in de menigte, hun garantietermijn was namelijk 3 jaar met 100.000 km.
4 jaar: Audi, SEAT en Tesla
Vanaf vier jaar neemt het aantal merken wat lange garantie aandurft af. Er zijn er drie die vier jaar bieden: Audi, SEAT en Tesla. Er zijn meer overeenkomsten tussen de drie merken wat betreft garantie: een kilometerlimiet (100.000 voor Audi en SEAT, 80.000 voor Tesla) en een verlengde garantie voor accupakketten. Deze bedraagt voor alle drie de merken acht jaar. Dat klinkt flink, maar acht jaar is wat elk VAG-merk biedt voor garantie op accu’s. Het is wel het gedeelde hoogste getal van het moment.
5 jaar: Toyota/Lexus, Ssangyong, Hyundai en Mitsubishi
Vier, of technisch gezien vijf, automerken durven het aan om je vijf jaar garantie te bieden. Toyota/Lexus en Hyundai komen nog wel vaker voor, maar het is vooral bijzonder om Ssangyong en Mitsubishi hoog in een top vijf te hebben staan. Zo zie je maar weer: garantie kan een manier zijn om je merk aantrekkelijker te maken, iets wat vooral Ssangyong wel nodig lijkt te hebben. Ssangyong en Mitsubishi houden het op 100.000 km, maar Hyundai is zelfverzekerder met onbeperkte kilometers binnen die vijf jaar. Accu’s durft Hyundai echter nog niet zo zeker van te zijn en houdt die op dezelfde vijf jaar, onder Tesla en de rits VAG-merken dus. Toyota en Lexus spannen de kroon voor vijf jaar: voor alles tot en met 200.000 km geen gezeik, met ook een termijn van acht jaar voor accu’s.
6 jaar: Suzuki
Dan dus de reden waarom we dit artikel maken: Suzuki staat pardoes hoog in deze lijst van garantie voor automerken. Een verdubbeling klinkt niet perse fantastisch, maar zorgt er in dit geval voor dat Suzuki van kuddedier de op één na beste aanbieder van garantie wordt. Het gaat om zes jaar en ook het aantal kilometers wordt verhoogd met 150.000 stuks wat ze voor je dekken. Dat is toch fors. Dit geldt voor nu enkel nog in Nederland en omvat ook de onderdelen die de Swace en Across als (plug-in) hybride aan boord hebben, waaronder dynamo’s en accu’s. Dat in combinatie met de flinke prijsverlaging van de Across maakt de RAV4-kloon ineens stiekem best interessant, met dus een jaartje extra vergeleken met de ‘echte’ RAV4.
7 jaar: Kia
We zeiden het al: zeg je garantie in de context van automerken, dan zeg je Kia. Net voordat het merk een serieuze speler werd, gebruikten zij ook de garantie om kopers te trekken. Inmiddels is het de lijfspreuk van het merk en vele Kia’s worden nog uitgevoerd met een sticker waarop gepronkt wordt met de zeven zorgvrije jaren die je krijgt met een Kia. Qua kilometers mag je de eerste drie jaar vrijuit je gang gaan, maar daarna geldt een limiet van 150.000 km. De koning van garantie blijft de koning, maar het verschil met de nummer twee is nu een stuk kleiner.
pindakoning zegt
Land Rover geeft zeker een maand garantie op hun Range Rovers..
raoufff zegt
@pindakoning: standaard inderdaad een maand garantie, ik had tegen een meerprijs van €2000 toch maar 11 maanden extra garantie bijgekocht bij aankoop van een Range Rover. Achteraf geen overbodige luxe geweest omdat werkelijk alles kapot ging wat kapot kon gaan, ik dacht weer direct terug naar mijn net zo ‘betrouwbare’ Rover SD1.
lecomte zegt
@raoufff: Wat een onzin! Ik heb 3 jaar garantie op mijn Range Rover. Op onderhoud na en dingen die ik zelf gesloopt heb, nergens last van.
lecomte zegt
@pindakoning: Nee hoor, 3 jaar.
Dutchdriftking zegt
Wat kost 15 jaar garantie op je Ferrari? Een F8 op die manier als daily rijden, lijkt mij best humor. Een beetje de ‘bumper to bumper’ zoals ome Doug altijd doet.
SvenskaAeroplanAB zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
LaLancia zegt
Ik dacht dat Fiat en Alfa ook 5 jaar garantie gaven?
monsieurleloure zegt
Die 80.000km van Seat en 100.000km van Audi is natuurlijk beschamend ,dan is de auto amper ingereden…
Johanneke zegt
Is al meer dan genoeg om een turbo te laten knappen, dsg naar de klote te hebben, en significant olieverbruik te ontwikkelen hoor. Mijn broer heeft zijn jaar oude e-tron lek aan de onderkant. Bedoel maar, natte voeten als bijrijden als je door een plas gaat.
BerlingoHdi zegt
@Johanneke: Olieverbruik is geen garantie, en een optrekkende ketting een product eigenschap.
dijan zegt
Waar staat dat Seat 80.000 km garantie geeft? Lezen is eerste vereiste met commentaar geven. Daarbij komt dat meerdere merken minder lang en ook 100.000 km geven ,maar jij met je vervelende commentaar altijd pakt er weer VAG uit om te bashen.
dijan zegt
Dit is voor monsieur leloure
hooesi zegt
Ligt het aan mij of is dit stuk echt krom geschreven!?!
Maarten zegt
Ja interessant Autoblog, al die maximale KMs, maar is dat per jaar of over totale garantieduur?
Of stel ik nu een domme vraag?
Richmond zegt
@Maarten: totaal.
cupsport zegt
BMW heeft al jaren 3 jaar garantie… en heeft Mercedes dat tegenwoordig ook niet?
wimof zegt
Het belangrijkste is niet wat ze geven maar wat ze uitsluiten en wat ze als normale slijtage beschouwen.
Ik heb persoonlijk als dealer het volgende meegemaakt: mijn Audi A5 met 16000 km en een half jaar oud had last van slingerende schijven. We vervangen en de claimist voert ze in en worden door het platform aanvaard. Bij de jaarlijkse audit en controle op de ingegeven garanties kwamen ze “toevallig” bij mijn A5 uit en wat bleek: ik had onterecht de schijven ingegeven omdat de wagen meer dan 15.000 km had . De schijven kosten (veel te veel) geld en op het einde worden “toevalligheden” afgewogen via een door hun bepaald coëfficient en ik kan je verzekeren dat de rekening in hun voordeel zeer hoog uitviel. Natuurlijk kan je stellen dat ik maar had moeten weten dat het 15.000 km was en geen 16, anderzijds had het platform het aangenomen. De uitleg was dat door de Belgische afwijking (tot 15k) het door de mazen van het net kunnen glippen is.
Garanties de kwelduivel van de eerlijke dealer , voor diegenen die er graag de kantjes afrijden een gouden bron van inkomsten.