Eigenlijk is het meest trieste aan dit nieuws dat we het anno 2011, meer dan twee jaar na het bizarre Koninginnedagdrama, nog over de zwarte Swift van Karst Tates hebben. Maar goed: door de plannen om het wrak in een museum te stallen is vandaag door de rechter definitief een streep gehaald.
Na het ongeval ontstond een getouwtrek tussen Tates’ nabestaanden, die het wrak graag terugwilden, en twee musea: het politiemuseum en het Coda (het museum over de geschiedenis van Apeldoorn), die het graag tentoon wilden stellen. De rechter komt nu tussenbeiden en heeft besloten dat het wrak de pers in gaat.
Wat mij betreft is dit de enige juiste oplossing, wat heb je er in hemelsnaam aan dat zo’n ding tentoongesteld wordt? Ok, ik kan me best voorstellen dat een stoffig museum het als publiekstrekker wil hebben, zeker als je museum zich specialiseert op de geschiedenis van Apeldoorn, of all places… Maar eigenlijk is dat niets meer dan lijkenpikkerij. (via nos.nl)
amateur zegt
Waarom willen de Tates’ nabestaanden deze auto terug, ruiken ze geld, in dat geval vind ik dat triest.
Hubert zegt
@amateur:
Ze wilden juist voorkomen dat het wrak verkocht werd.
Zij wilden het ook laten vernietigen.
amateur zegt
Dan hebben de Tates toch nog gewonnen.
Ik lees dat de rechter tussenbeiden kwam, dus blijkbaar niet.
bisazza zegt
@amateur: neen. In het kader van journalistieke vraag en wedervraag is helaas tegenwoordig geen sprake meer. Nabestaanden wilden het wrak ook laten slopen en het museum niet. Dit is uniek in historisch oogpunt dat een museumstuk op voorhand wordt vernietigd. Iets wat ik overigens volledig onderschrijf in dit specifieke geval.
porsche928 zegt
@LagoDiLugano: dit is net zo’n museumprul als een vloer vol pindakaas. Snel vernietigen en naar hoogovens brengen.
betonstaal zegt
@porsche928: het is een historisch object geworden door de omstandigheden en de vele doden.
Cantago zegt
@betonstaal: een historisch object? Wat een bak onzin zeg! Het is een auto en niks meer. En mocht je er meer in zien dan is het hooguit een moordwapen! Maar historisch? Nee dankje. Zo kan ik er nog wel 100 bedenken.
betonstaal zegt
@Cantago: mensen gaan ook massaal kijken naar de kogelgaten in de muur van de Prinsenhof in Delft, de locatie waar Willem Van Oranje vermoord is.
Ik ben benieuwd naar je lijstje van 100, begin maar:
bisazza zegt
En terecht. Niets of te nimmer moeten dergelijke ‘stukken’ worden tentoongesteld. Vreselijke gebeurtenis
BmwMPower zegt
Ik wist niet dat deze auto al die tijd ergens heeft staan stoffen? Ik meende dat deze al direct werd verpletterd.
Komt er ook nog een rel over welk oud-ijzer bedrijf dit ding mag crushen?
lincoln zegt
wat is er onduidelijk aan erf-recht ??
bisazza zegt
@lincoln: voor dergelijke ‘beladen’ gevallen word er een uitzondering gemaakt. Alleen maar in het kader van bewijslast. Anders zou elke erfgename het bv. Geweer kunnen opeisen in een moordzaak.
Citrofiel zegt
En om het extra spectaculair te maken nog een paar flessen ketchup er op legen zeker. :? Nee, ik ben blij dat hij niet tentoongesteld wordt. Zeker, het is een belangrijk stuk geschiedenis. Maar zoals Herman al zegt: Het is gewoon lijkenpikkerij. In de shredder ermee.
norge zegt
Tjee, maken ze nou al ophef over een wrak?
bisazza zegt
@norge: helaas wel… Onbeschrijfelijk
joosthoeve zegt
@ Sir Smokalot; Ga eens kijken bij de CODA, best leuk om te zien en bovendien een mooi gebouw op een goede locatie!
Maar inderdaad de enige goed oplossing. Had veel eerder moeten gebeuren.
alcantara zegt
En ligt die Tates nog steeds in dat wrak?
bisazza zegt
@alcantara: is dit een retorische vraag?!
alcantara zegt
@Bisazza: Nee?
bisazza zegt
@alcantara: ok….. Neen die ligt er al lang niet meer in. Er werd nog getracht na het ongeluk hem in leven te houden. Dat gebeurd meestal niet vanuit het voertuig waarin het gebeurde maar in de ambulance / het ziekenhuis. Reeds begraven/gecremeerd.
rikus zegt
@alcantara: Natuurlijk.
db87 zegt
Had veel eerder moeten gebeuren.
Snap werkelijk waar niet dat een museum een auto als kunstobject wil stallen. Vind het een bijna ziekelijke vorm van extra klanten naar je museum lokken…
bisazza zegt
@db87: in het kader van het huidig opzicht, de ontstane gebeurtenissen en emoties ben ik het volledig met je eens. Desondanks zijn dit nu eenmaal feiten. Het achterhuis van (god zij met haar) Anne Frank bestaat ook nog alleen al in het kader van levensles. Deze visie zal het museum ongetwijfeld ook in gedachten hebben gehad.
mashell zegt
@db87: dit is geen kunst object, dit is een stuk geschiedenis. De musea kunnen als ze dat nou echt willen voor €500 wel een gebruike Swift kopen en een replica maken.
lincoln zegt
wel een stuitend bewijs dat musea vulgair veel subsidie verkrijgen ..
en er nog een grote bek op na kunnen houden ook ..
en er de rechterlijke macht 2 jaar lang mee kunnen lastigvallen ..
nou stelletje kutmusea .. ik zal twee replica,s voor jullie in elkaar botsen ..
dan mogen jullie de hoofdprijs aan mij betalen ..
als het jullie 2 jaar procederen waard is ..
lijkt me 50 rooitjes per stuk een koopje voor jullie ..
bisazza zegt
@lincoln: zie mijn post van 22:58.
lincoln zegt
@Bisazza:
en verstopplekje is niet echt hetzelfde als een gaskamer ..
da,s hetzelfde als de gouden koest maar niet slopen als zijnde levensles ..
bisazza zegt
@lincoln: helemaal mee eens (en we dwalen af) maar
Auschwitz bestaat ook nog…
RubenPriest zegt
Met het bloed nog aan de auto zeker
betonstaal zegt
@rubenpriest: dat ziet er na 2 jaar wel anders uit
jackass266 zegt
Vraag me sowieso af hoe het kan zijn dat de familie moet vechten om dat wrak. Hoe kan een museum in godsnaam en op welke grond aanspraak maken op dat wrak?
amateur zegt
Ach, het is geen probleem voor het museum, ze kopen gewoon een andere swift en ze rammen daar, een paar deuken in, niemand die het verschil ziet.
Louwman doet het ook met zijn nep James Bond Aston Martin en de buggy van Steve MC Queen.
dennisr zegt
dat die auto nog niet vernietigd is.. wat moet het in godsnaam in een museum.. wat ik ooit gehoord heb.. is een museum voor oude rotzooi waar een geschiedenis achter zit.. deze swift zou dus minimaal nog 100 jaar ergens moeten staan voor het echt recht heeft op een museum plekje..
Flatfour zegt
+1 voor de shredder.
bisazza zegt
@Flatfour: :)
tarquesh zegt
volkomen mee eens met sir smoke.
goede beslissing van de rechter. iedere Swift minder in Nederland is al een goed begin. bah bak.
tarquesh zegt
de gouden koest @lincoln?
suzaki taft
tarquesh zegt
de gouden koest @lincoln?
suzaki taft
dennisr zegt
@tarquesh: alsof je niet weet wat hij bedoeld ?
joosthoeve zegt
@dennisr: Meen je dit? Zie jou net zo vaak dingen verbeteren uit een artikel…
dennisr zegt
@joosthoeve: heb al wel 100 keer gezegd dat een artikel toch wel wat anders is dan een reactie.. wat fouten betreft.. zeker als het om zo’n reactie gaat.. niet dan ?
janklaassen zegt
Hmm over 50 jaar vinden we het jammer dat die swift niet in museum komt, let op mijn woorden!
dennisr zegt
@philipzuidijk: als ze dat schroot in het museum zetten dan moeten de slachtoffers ook als mummie in het museum..
bisazza zegt
@dennisr: nonsens… Het ‘stuk’ kan ook dienst doen aan een vreselijke heugenis hoe iets niet hoort of op educutiaal gebied. Dit voor diegene die daar behoefte aan hebben want ik ‘vergeet’ het liever.
dennisr zegt
@Bisazza: ik vergeet de 2de wereld oorlog ook liever, en al die andere geschiedenis, heb er immers niks mee nodig, sterker nog.. kan er weinig meer aan veranderen… HEY, waarom sluiten we niet alle musea, scheelt ook weer aan belasting.. :)
BmwMPower zegt
@dennisr: Waar moeten we dan heen op onze oude dag? ;)
ts46 zegt
intussen had ik dat ding al 45.000 keer in stukjes kunnen hebben met m’n slijptol, maar goed..
imba zegt
”Nabestaanden wilden het wrak ook laten slopen”
Vernietigen is helemaal niet nodig.
De auto heeft een eigen wil en heeft mensen omgereden?
Hoeveel Swifts rijden er nog wel niet rond in NL of in de rest van Europa. De nabestaanden worden er toch wel weer aan herinnert elke keer als er een zwarte Swift voorbij rijdt. Dus ze moeten dan allemaal gesloopt worden? Onzin.
mylvan zegt
@imba: Wat bedoel je nou precies? Waarom is vernietigen niet nodig? Wat zou jij ermee gedaan hebben dan?
hans75 zegt
ik vind dat ze alle suzuki swifts in de schredder moeten gooien… als voorzorgsmaatregel, en de wereld wordt er alleen maar mooier van ;-)
betonstaal zegt
@hans75: +1
Larrs zegt
Geen idee of Nederland dit kan doen, maar van mij mag het in de shredder.
http://www.youtube.com/watch?v=eNvvSWEbuTs
Ruben00 zegt
Ik was er ook bij in Apeldoorn maar heb het niet gezien.
Ik dacht dat het niet veel indruk op me gemaakt had, maar elke keer als ik een zwarte Suzuki van dit type zie, moet ik er wel aan denken.
Lucb zegt
Zal me niks verbazen als ze toch nog een andere Swift kopen en hem zo als deze maken.
betonstaal zegt
@Lucb: ja dat ik ook steeds en dat deze dan wordt tentoongesteld – zoals er zoveel wordt nagemaakt in Nederland zie vb museum Aviodrome, hangt vol 1op1 maquettes
bozewolf zegt
Tsja, misschien ben ik dan één van de zeer weinigen die er niet zoveel moeite mee had als dat ding tentoongesteld zou worden?
Deel van de geschiedenis, etc bla. Niet het me uitmaakt wat ze met ’t ding zouden doen.
Overigens is het wel Nederlandse traditie om zoiets te slopen. Het moordwapen van Willem van Oranje is destijds ook vernietigd op het schavot (vlak voor ze Balthasar vernietigden :D)
betonstaal zegt
@bozewolf: van mij mag ze ook tentoongesteld worden. Laat maar zien. Ik heb ooit in NY een Mitsubhish Eclips rond een paal tentoongesteld zien worden in een galerie. Maakte erg veel indruk. Ik zal nog wel eens fotootje uploaden (als ik hem nog kan vinden tussen de 10.000 destijds genomen foto’s,)
betonstaal zegt
@bozewolf: publiekelijk shredden of pletten van de auto ben ik trouwens ook voor
edje zegt
ik heb die lijpe actie zelf zien gebeuren stond er maar een paar meter vandaan…. echt bizar…
ik zou zeggen die bak de schreder in voor de nabestaanden
janklaassen zegt
@dennisr
Nee dat slaat dan weer nergens op vind ik, overleden mensen zet je niet in een museum, die worden begraven als familie dat wil uiteraard en die hebben onschatbare waarde. de suzuki is een japans stuk metaal;