We hebben inmiddels wat kilometers achter de rug nadat we het Suzuki Swift Sport onderstel vervingen. Tijd om een tussenstand op te maken.
De Suzuki Swift Sport was vanaf dag één leuk. Compact, licht en wendbaar. Maar elke auto kan altijd beter. Normaal gesproken zouden we als eerste hebben gedacht aan meer pk’s, maar in het geval van de Suzuki Swift Sport is dat niet direct nodig. De standaard 140 pk’s zijn potent genoeg om de 935 kilogram op gang te krijgen. De 230 aanwezige Newtonmeters houden de boel vervolgens ook keurig op snelheid. Nee, het meeste winst was te behalen op het gebied van ‘street credibility’ en het onderstel.
Suzuki Swift Sport onderstel door Cobra Suspension en AST Suspension
Soms gaan zaken hand in hand. Één van de visuele uitdagingen die de standaard Suzuki Swift Sport kent is namelijk dat de stance aan de hoge kant is. Het is geen crossover, maar het kan zeker lager bij de grond. Gelukkig kregen we al snel een bericht van Cobra Suspension, die ons wel wilde helpen met het verlagen van de Swift Sport. Eenmaal in gesprek kwamen we al snel tot de conclusie dat het mooi zou zijn om een instelbare schroefset te monteren. Cobra Suspension laat de dempers voor hun schroefsets door AST Suspension ontwikkelen. Omdat beide partijen nog geen set hadden liggen voor ons Suzuki Swift Sport Project, besloten we deze samen te ontwikkelen.
Een lang verhaal kort samengevat: we schroefden de standaard dempers en veren onder de Suzuki Swift Sport vandaan, om ze op te laten meten door de heren van Cobra en AST. Heel tof dat twee Nederlandse bedrijven daarbij samenwerkten om onze Swift van een beter onderstel te voorzien. De ontwikkeling zat een beetje en tegen kostte wat tijd. In de tussentijd gingen we op zoek naar andere velgen en banden.
Via-via kwamen we in eerste instantie in contact met de mensen van OZ, die ons graag wilden helpen. Ze merkten echter ook terecht op dat hun écht gave velgen misschien wel wat duur waren voor een relatief vriendelijk geprijsde Suzuki Swift Sport. En bovendien kun je bij Suzuki zelf al OZ-wielen bestellen, dus het leek ze geen slecht idee iets te proberen met hun andere label: Sparco.
Suzuki Swift Sport op Sparco velgen
Bij Sparco wilden ze graag meewerken en ze leverden een mooie set Sparco Assetto Gara’s in Matt Bronze. Ze zijn ook leverbaar in Matt Black maar de bronstint vonden we erg mooi matchen met het metallic rood van de Suzuki Swift Sport. We kozen voor de maat 7×17 inch, ET 45, 5 gaats met steekmaat 114,3. De velgen wegen 7,95 kilogram per stuk.
Goodyear banden voor de Suzuki Swift Sport
Goodyear leverde ons een setje passende banden. Hoewel we graag voor een lekkere agressieve zomerband als de Eagle F1 waren gegaan, leek het er eind vorig jaar nog op dat we winter zouden krijgen. En dus werd gekozen voor een sportieve winterband. Dus rolt de Suzuki Swift Sport nu op Goodyear Ultra Grip 8 Performance MS in de maat 205/45 R17. Voor de gewichtsfreaks: de banden wegen 8,678 kilogram per stuk. Dat is wel exclusief de bandendruksensoren. Die ben ik vergeten te wegen, sorry! De banden werden gemonteerd door Premio Van Essen in Apeldoorn.
De combinatie van de velgen en banden transformeerde de Swift al. Hoewel het standaard Suzuki Swift Sport onderstel best comfortabel was, waren de standaard banden niet het sterkste punt van de auto. Zeker op korte oneffenheden konden ze soms behoorlijk harde klappen doorgeven, die het onderstel niet mooi weg kon werken. Met de montage van de Goodyears werd de auto gek genoeg stiller. Ook werd het stuurgevoel beter en de gripgrens beter te voorspellen. En dat terwijl we nu op winterbanden rijden in plaats van zomerbanden.
De transformatie die schroefset heet
Maar de grootste verandering is te danken aan de samenwerking van Cobra en AST. De schroefset bestaat uit twee delen. De dempers die in hoogte en hardheid verstelbaar zijn dankzij de heren van AST Suspension, en een set daarop afgestemde verlagingsveren ontwikkeld door Cobra Suspension.
Los van het feit dat de verlaging optisch een enorme verbetering is, is er ook een ander voordeel. De Suzuki Swift Sport uit onze Autoblog Garage is namelijk getransformeerd qua weggedrag. Standaard was het onderstel al best aangenaam, maar een tikkeltje soft. De demping is absoluut merkbaar minder comfortabel, maar we willen er dan ook een iets meer hardcore scheurijzer van maken. Na de montage van de schroefset is er ook veel minder sprake van body-roll. Maar het belangrijkste is eigenlijk dat de auto veel rustiger, preciezer en voorspelbaarder is in het grensbereik.
Steverink Banden voor de uitlijning
Na de montage van het onderstel is de auto ook nog langs geweest bij Steverink Banden in Apeldoorn om uitgelijnd te worden. Mocht je zelf een schroefset laten monteren, dan is het altijd verstandig om je uitlijning te laten controleren. Doe je dit niet dan heb je kans dat je onnodig veel bandenslijtage pakt. In het ergste geval kan je auto zelfs onvoorspelbaar worden of gevaarlijk reageren door een verkeerde uitlijning.
Los van het veiligheidsaspect, is er nog de ruimte voor aanpassing. Tegenwoordig heeft vrijwel elke auto de mogelijkheid om met behulp van de uitlijning het weggedrag te beïnvloeden. Bij Steverink Banden in Apeldoorn doen ze heel veel uitlijning van race- en rally-auto’s, maar ook met straatauto’s weten ze zeker raad. Ze hebben de Swift Sport een stukje agressiever op z’n wielen gezet, waardoor de auto directer reageert op stuurbewegingen en wat gretiger een bocht in valt.
Ook heeft Steverink de auto uitgewogen. Hierbij wordt de hardheid en rijhoogte van elke afzonderlijke demper afgestemd op de gewichtsverdeling van de auto. Daarbij is het doel om het gewicht van de auto zo optimaal mogelijk te verdelen over de vier wielen. Erg leuk om te merken hoe ook de behandeling van Steverink (en vooral ‘meester-uitlijner Eric) de Suzuki Swift Sport weer een stukje verder transformeerde.
Suzuki Swift Sport onderstel samenvatting
We zijn erg blij met de transformatie die de Suzuki Swift Sport tot nu toe heeft ondergaan. Het onderstel is misschien iets minder comfortabel, maar zorgt wel voor meer fun. De achterkant is na het uitlijnen en uitwegen iets stabieler geworden. Lift-off overstuur is nog steeds makkelijk op te wekken, maar je voelt het beter aankomen en het is makkelijker op te vangen. De funfactor is gestegen. Het enige waar we nu tegenaan lopen is dat de ondertrein wellicht iets capabeler is geworden dan het motorblok. Next up voor de Suzuki Swift Sport: agressievere looks en motortuning!
Wat er nog meer te vinden is in de Autoblog Garage naast deze Suzuki Swift? Natuurlijk de BMW 318 Ci van Ruben, de BMW M135i van Martijn en Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter. Maar op dit moment ook nog steeds de Mazda MX-5 van Ruben. Binnenkort volgen er nieuwe aankondigingen. Zowel op 4 als op 2 wielen!
Merk/model | Suzuki Swift 1.4 Sport Boosterjet |
---|---|
Datum in gebruik | 8 juli 2019 |
Kilometerstand in gebruik | 4.958 km |
Datum uit gebruik | Nog niet bekend |
Kilometerstand huidig | 24.007 km |
Vermogen | 140 pk 230 Nm |
Prestaties | 0-100 km/u: 8,1 sec Topsnelheid: 210 km/u |
Verbruik | 7,4 l/100 km |
Nieuwprijs testauto (vanaf) | € 25.498 (€ 24.999) |
Modificaties | - AST Suspension / Cobra Suspension Onderstel - Sparco Assetto Gara 17x7 inch - Goodyear Ultra Grip 8 Performance MS |
ethylestra zegt
Waarom niet chippen, meer is toch beter?
techniekmeneer zegt
@ethylestra: Zijn ze mee bezig.
kareljansen zegt
@ethylestra: Dikke turbo, nog beter.
hermankarton zegt
@kareljansen: complete motorswap nog dikker
markos78 zegt
Dat gaat nog gebeuren staat er.
Ik zou wel gelijk een andere downpipe monteren :-)
faalhaas zegt
Ik kom vaak in Almere en daar past een dakar setup beter bij.
stephane8200 zegt
@faalhaas: niet alleen in Almere. Bijna overal drempels tegenwoordig. Sommige zelfs bumperschrapend hoog en/of steil zonder verlaging.
enricoleerdam zegt
@stephane8200: hier in Leerdam om de 10 meter een drempel. Zucht….
JanJansen zegt
@faalhaas: eigenlijk overal in NL.
Verlagen heeft dan ook weinig nut, behalve voor het uiterlijk.
Alleen al het feit dat de auto oncomfortabel werd van deze aanpassing geeft eigenlijk al aan dat er iets niet helemaal klopt.
quincy zegt
“De standaard 140 pk’s zijn potent genoeg om de 935 kilogram op gang te krijgen. De 230 aanwezig Newtonmeters houden de boel vervolgens ook keurig op snelheid.” Ik kan mij vergissen, maar is het niet andersom. Newton meters betekenen meer voor de versnelling van de auto en PK voor het op snelheid houden en topsnelheid (niet exact, maar ongeveer)? Oprechte vraag, want dat is altijd wat ik dacht en leer graag het goede ;-)
joki zegt
Hadden jullie niet eerst het interieur wat kunnen strippen, lichtere stoelen plaatsen , eventueel een rolkooi plaatsen en dan het uitwegen en aanpassen van de schroefset laten doen? Zo’n rolkooi geeft ook wat extra stijfheid aan het chassis, zelfs als deze geschroefd wordt ipv te lassen ( wat in België bvb niet mag…)
techniekmeneer zegt
@joki: Ding is van zichzelf al behoorlijk stijf, met het nieuwe onderstel zelfs nog beter. Zo’n zware rolkooi doet alleen maar afbreuk een een auto die het vooral van z’n lichte gewicht moet hebben.
allesmetturbo zegt
Mooie upgrades, nu nog een veerpootbrug en dan is de auto klaar voor de volgende upgrade; iets grotere ball bearing turbo.
Spoelt lekker snel op en meer vermogen over het hele toeren bereik
pcooperworks zegt
Wat kost deze upgrade al met al ? (ongeveer)
conceptsnl zegt
Deze set kost helaas een bedrag waar de meeste Swift klanten van ons van schrikken. We hebben al gevraagd of er ook een voordelige set gemaakt kan worden maar dit is helaas nog niet in de planning. Maar misschien kan Autoblog jou/jullie daar meer over vertellen.
jajeroenja zegt
In de titel kan best “Advertentie” komen staan, wordt op z’n best reclame gemaakt.
Wel leuke keuze van velgen, wist niet dat Sparco onderdeel was van OZ.
jzaero zegt
@faalhaas: buiten de praktische aspecten van het verlagen (drempels is even wennen), is een schroefset (zeker van dit caliber) volledig custom te bouwen. De wens was iets meer naar de sportievere kant te gaan en daar kan je de veren en dempers volledig op af stemmen. We hebben dit in combinatie met AST die kant op proberen te ontwerpen. De uiteindelijke set kan nog iets softer uit vallen (of stugger als de eindklant dat wil) en dat geldt eigenlijk ook voor de spring rates, aangezien dit een prototype is. In dit segment van schroefsets kiest bij AST en Cobra eigenlijk de klant de demperkarakteristiek bij het produceren van de set en niet de fabrikant, u bent namelijk degene die met de auto rijdt, en daar luisteren we dan naar om u het meest vertrouwd te laten voelen met de auto. Ik zelf rijd dagelijks op een schroefset en deze is veel meer afgestemd op comfort. Buiten het feit dat je iets voorzichter moet zijn op drempels (ik kan 90% wel gewoon rechtuit pakken), is hij niet oncomfortabel, integendeel, mijn ouders en oma/opa merken niet dat hij verlaagd is qua demping. Wel iets qua veerweg :) Je kan eigenlijk alle kanten uit en dat is het mooie met lokale fabrikanten!
supertjeduc zegt
Ik wist niet dat er een importeur was van oz in Nederland
De laatste keer moest een kapje voor mijn oz velg uit Duitsland komen ( 24€ voor een nep Carbon ( lees plastic) dopje)
rob5nismo zegt
Dikke brulpijp eronder
Rob zegt
Toen de nieuwe Swift geïntroduceerd werd vond ik het eigenlijk maar een knullig autootje. Zag er een beetje gek uit.
Maar als ik dan dit rode exemplaar zie dan moet ik mijn mening bijstellen. Gewoon een geinig karretje, met het klassieke hothatch-receptuur.
Ik wil er wel eentje. Maar pas als ze over een X-aantal jaar op de occasion websites opduiken voor 5-6k ;-)
techniekmeneer zegt
@Rob: Dan zul je denk ik nog een jaar of 15 geduld moeten hebben.. Een eerste generatie Sport uit 2005 betaal je nu zo’n 5 a 6k voor in redelijk nette staat.