De Suzuki Swift Sport heeft recent chiptuning en een wrap gehad. Lekkere updates, tijd om jullie daar over bij te praten.
Suzuki Swift Sport Project loopt door. De tellerstand loopt lekker op: we hebben inmiddels 22.500 kilometer met het rode monster gereden. Die kilometers waren over het algemeen hilarisch. De Suzuki Swift Sport is sinds de onderstelupgrade echt een stuk speelser en leuker geworden nog. Wel heb ik uiteindelijk de demping van de AST Suspension schroefset op de Suzuki Swift Sport achter iets zachter gezet, voor iets meer souplesse en dagelijkse bruikbaarheid.
De winterbanden van Goodyear houden zich ook prima. Stiekem was het toch nog best vaak kouder dan zeven graden de afgelopen tijd en hadden we dus theoretisch voordeel van de banden. Maar het werd de hoogste tijd om ook motorisch iets aan de Swift te doen.
RaceChip
En dat is waar RaceChip om de hoek kwam kijken. Zij leveren chiptuning voor de Suzuki Swift Sport in de vorm van een externe module die wordt aangesloten op de computer van de Swift. Groot voordeel van deze constructie is dat je de standaard ECU en software ongemoeid laat. Mocht de Suzuki Swift Sport dus na de chiptuning ooit voor een garantieclaim terug moeten, dan kan Suzuki die garantie niet weigeren. Overigens neemt RaceChip de garantie ook over op zaken die Suzuki eventueel niet zou willen dekken. Overigens levert RaceChip ook voor tientallen andere merken chiptuning.
Van RaceChip kregen we hun dikste variant voor de Swift tot onze beschikking: de RaceChip GTS. De installatie was binnen een halfuurtje geregeld. De module van RaceChip levert bovenop de standaard 140 pk en 230 Nm, nog eens 34 pk en 40 Nm extra. Dat de chiptuning op de Suzuki Swift Sport resultaat leverde was geen verrassing, maar hoe bevalt het op langere termijn?
De Swift is duidelijk vlotter. Dat merk je met name op plekken waar het eerder wat harder werken was. Bijvoorbeeld het vlot inhalen op hogere snelheid: de extra pk’s en Nm’s helpen je dan echt om rapper te versnellen. Op lagere snelheid is het vooral iets voorzichtiger zijn om de voorbanden niet direct te slopen. Op koud en vochtig wegdek wisten we de sprint van 0-100 in 7,3 seconden te realiseren. Op winterbanden, overigens.
Niet alleen snelheid, ook efficiëntie
Het mooie aan de RaceChip module is dat je hem linkt aan een app op je telefoon. Daardoor kan je hem op drie verschillende presets zetten, namelijk ‘Sport’, ‘Normal’ en ‘Eco’. Bovendien kun je per setting nog kiezen hoe heftig die setting mag zijn. Uiteraard komt hij bij ons niet vaak van de ‘Sport’-setting af, maar toch heb ik ‘m af en toe even op Eco gehad. Waarom? Simpel: de Suzuki Swift Sport heeft een tankinhoud van 37 liter. Dat is niet heel veel inderdaad. Als je dus naar huis wil, nog 100 kilometer snelweg voor de boeg hebt en de range staat op 80, kun je de RaceChip naar Eco switchen en dikke kans dat je het dan nét wel haalt.
Qua verbruik is er weinig veranderd. De teller staat na een paar duizend kilometer met de RaceChip nog steeds op 7,4/100 kilometer. Daar staat tegenover dat ik wel nóg meer aan het vlammen ben geweest, dus dat de auto iets zuiniger kan zijn met de chiptuning is duidelijk. De beperking zit hier in mijn rechtervoet.
Chiptuning én wrap Suzuki Swift Sport
Maar naast chiptuning heeft de Suzuki Swift Sport ook een wrap ontvangen. We vonden dat de Swift wel wat agressievere looks kon gebruiken. Omdat we ons wilden laten inspireren door autosport zochten we naar oude Swift racers en rallyauto’s. Uiteindelijk kwamen er twee ontwerpen uit en werd dit gekozen, geïnspireerd op een rallyauto van Suzuki. De gekozen kleuren voor de bestickering: witte logo’s, zwarte baan en bronskleurige accenten die matchen met de Sparco Assetto Gara’s.
En dus reisden we op een zaterdagochtend af naar het immer bruisende Lisse, waar WrapCity gevestigd zit. Daar ging eigenaar Sebas aan de slag om het winnende ontwerp op onze Swift Sport te verwezenlijken. Ooit begonnen uit persoonlijke interesse om wat onderdelen van zijn eigen auto te wrappen, is het nu echt tot een bedrijf uitgegroeid.
Na een dag hard werken was de Suzuki Swift Sport voorzien van een wrap. Vooral het oog voor detail was daarbij opvallend: meten, lijnen uitzetten, nog een keer meten, eindeloos bijstellen tot het helemaal naar wens was. Een tankklepje ‘even’ zwart maken kostte misschien nog wel het meeste tijd. Wij zijn er blij mee, de Swift Sport oogt nu als een soort ontsnapte cupracer. Hij trekt wel veel meer aandacht zo, maar dat verdient de Swift ook. Veel duimpjes, veel aanspraak bij het tankstation: de Swift nodigt nu blijkbaar echt uit voor een praatje.
En dat vinden we hartstikke leuk, want het enthousiasme delen over deze kleine bom is altijd een leuke bezigheid! Hij blijft nog lekker even in de Autoblog Garage.
Wat er nog meer te vinden is in de Autoblog Garage naast deze Suzuki Swift? Natuurlijk de BMW 318 Ci van Ruben, de BMW M135i van Martijn en Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter. Maar op dit moment ook nog steeds de Mazda MX-5 van Ruben. Binnenkort volgen er nieuwe aankondigingen. Zowel op 4 als op 2 wielen!
Naast de huidige auto’s in de Autoblog Garage kun je ook onze belevenissen lezen met auto’s die al weer uit de Garage zijn verdwenen, zoals de Alfa Romeo Giulia duurtest. We hadden in 2019 ook voor drie maanden een BMW-Motorrad F850GS. Zo was er ook de BMW M135i van Wouter. Wouter mocht in de winter van 2019/2020 drie maanden lang genieten van een DS7 Crossback duurtest. In 2018 hadden we de beschikking over een Peugeot 308 GTI duurtest. Maar de eerste Porsche in de Autoblog Garage, dat was de Porsche 911 Carrera S 992 Autoblog Academy. Met pijn in ons hard namen we ook na drie maanden weer afscheid van de Renault Megane RS Trophy duurtest.
Merk/model | Suzuki Swift 1.4 Sport Boosterjet |
---|---|
Datum in gebruik | 8 juli 2019 |
Kilometerstand in gebruik | 4.958 km |
Datum uit gebruik | Nog niet bekend |
Kilometerstand huidig | 27.662 km |
Vermogen | 174 pk (140 pk) 270 Nm (230 Nm) |
Prestaties | 0-100 km/u: 7,3 sec (8,1 sec) Topsnelheid: 210 km/u |
Verbruik | 7,4 l/100 km |
Nieuwprijs testauto (vanaf) | € 25.498 (€ 24.999) |
Modificaties | - AST Suspension / Cobra Suspension Onderstel - Sparco Assetto Gara 17x7 inch - Goodyear Ultra Grip 8 Performance MS - RaceChip GTS - WrapCity bestickering |
Poulusma zegt
Is die 34pk en 40nm gemeten op de rollerbank? Of is dit gewoon het vermogen wat vermeld wat door racechip zelf?
Daar ben ik wel even benieuwd naar ?
transaxleman zegt
@poulusma: racechip rolt alle auto’s waar ze chips voor verkopen. Dat is de waarde die ze opgeven. Ik denk niet dat Autoblog de Suzuki nog eens gerold heeft
joki zegt
Voor- en nameting. Buttdyno telt niet…
enricoleerdam zegt
Ik vind hem lekker stoer! Zag hem staan van de week. Toch even een paar foto’s gemaakt.
ghost zegt
Nooit meer Racechip voor mij, en zou het ook niet aanraden. Jaren terug eens een Racechip setje gewonnen op een autoshow. Toen geïnstalleerd op mijn auto en kreeg foutmelding na foutmelding. Echt bende.
Henk_he zegt
Dat noemen we nou anekdotisch bewijs en heeft 0 waarde.
goodvibrations zegt
Damn.. Iets te veel reclame dit.. Jullie zijn verplicht #sponser #partner #samenwerking te benoemen als er sprake is van korting/gesponsord wordt.
Als dit niet het geval is, is het wel leuk voor de lezer ook alle gemaakte kosten te vermelden.
Sowieso zou een vergelijk ook leuk zijn tussen de verschillende chip tune opties etc..
gandini zegt
Ach, het valt toch best wel mee hoe vaak de RaceChip genoemd wordt? Er zit nu eenmaal een RaceChip in de Swift gemonteerd, waardoor die RaceChip zeker het vermelden waard is, vooral omdat de RaceChip voor flink wat vermogensstijging zorgt. Bovendien heeft de RaceChip veel voordelen tov gewone chiptuning, iets waar RaceChip goed over nagedacht heeft. Geef RaceChip daarom gewoon een kans, want zonder RaceChip was dit toch een flink korter artikel geweest. Trouwens, heb jij nog steeds geen RaceChip? Dan zou ik toch echt eens met RaceChip contact opnemen.
HIM zegt
Ik heb de GTS drie jaar geleden in mijn 330e geïnstalleerd en het verschil merk je echt super goed en geen fout meldingen als je het volgens de beschrijving installeert. Als je weer een nieuwe auto heb dan stuur je het op en zij maken hem klaar voor ca. €100,-. Wat de vermogen waarden zijn boeit me niet maar hij trekt onder de zes sec naar de 100. Koppel in overvloed!
emping zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
langejohn zegt
Doe de volgende keer de HKS turbo upgrade ?
michaelb zegt
@langejohn: Wat? 2JZ swap!
tinustussengas95 zegt
Het enige wat zo’n racechip doet, is het voor de gek houden van je ECU. Hij past de waardes aan nadat ze uit je ECU komen. Vervolgens werkt de verbruiksmeter van de auto met de waardes uit de ECU, dus zal hij nooit aangeven dat hij meer verbruikt. Dit doet hij in de praktijk wel, omdat de racechip ervoor zorgt dat er meer brandstof ingespoten wordt.
Zo wordt je dus voor de gek gehouden…