Een kleine facelift voor het “boodschappenkarretje”.
De Swift Sport heeft een speciaal plekje in mijn hart. Regelmatig dender ik met een geprepareerde race-versie, inclusief semi-slicks – weer of geen weer – over de Nordschleife. Voor wie denkt dat deze kleine hot hatch geen competitie is voor alle Porsches op de Nürburgring heeft het goed mis, want in de bochten kan het Japannertje de dikke Duitsers uitstekend voorblijven.
Voor wie de kinders de rit van hun leven willen bezorgen is de Swift Sport nu ook te krijgen met vijf deuren. Het sportieve uiterlijk haalt het niet bij de driedeurs, maar zijn open muil, zwarte stijlen, dubbele uitlaat en dakspoiler maken een hoop goed.
Het gewone Swiftje op de IAA is een speciale editie om het 30-jarig bestaan van de Swift te vieren. Alleen voor Duitsland, dus zet dat alvast maar uit je hoofd. Hij kreeg een LED-snorretje, een leuk wit dakje, wat logo’s her en der en nieuwe wieldoppen. Vreemd genoeg staat hij hier dan niet in het nieuwe kleurtje “Boost Blue”; een gemiste kans.
rob68 zegt
Blijft een leuk bakkie, vooral met 4×4 een niet te stoppen beestje.
civicfk3 zegt
@rob68:
Alleen jammer dat de Sport geen 4×4 krijgt
dimi zegt
Maak daar eens een test van !
Onehp zegt
Een van de laatste old school GTIs, atmosferisch en licht (en groter dan je denkt).
En nu ook extra praktisch met 5 zitplaatsen en gedeelde achterbank (misschien belangrijker dan de deuren op zich)
Redline zegt
Tijdje geleden gaan kijken naar de 3d versie bij de dealer, heel veel kans dat ik men 1.6 turbo blokje inruil tege deze, Zal in ieder geval een heel pak meer rijplezier geven :)
bogey zegt
@Redline: Echt een aanrader! Je zult waarschijnlijk wel iets meer verbruiken. Hoeveel l/100km met je turbo, en wat voor auto?
Hoe dan ook, rijdt wat mij betreft veel leuker dan eentje mét turbo.
Onehp zegt
@bogey: De mijne verbruikte 7,5-8l/100km met sportieve rijstijl, valt relatief mee. Wel de boordcomputer niet geloven, die toonde echt 1,5 soms 2l minder..
bogey zegt
@Onehp: Ja boordcomputers liegen altijd. Al die ‘believers’ die zeggen dat hun autootje maar 6 liter verbruikt etc. Is geen snars van aan, tenzij je 110 rijdt en nooit in ’t stad komt.
Die van mij krijg je denkek rond de 7. Boordcomputer geeft nu 7.3 aan, maar werkelijk denk ik net boven de acht.
Natuurlijk ook wel met rijstijl waar ik dikwijls 7000+ rpm opzoek. Niets leuker dan achter een vrachtwagen te hangen, achter je eentje in een BMW, terug naar zijn 3 en ervan weg rijden. Ook lekker geluidje boven 4000 – 5000 rpm
Redline zegt
@bogey: meer vebruiken denk ik niet :p verbruik nu tussen de 8/10L in een opel corsa D gsi, wel aangepaste icu, Het is het totaal pakket van de swift dat me aanstaat :D
bogey zegt
@Redline: Voor dat geld heb je enorm veel wagen. Uiteraard niet qua ruimte, maar zoveel opties standaard. Je kan het niet bedenken.
Boven de 10 liter (werkelijk, dus +-8 liter op boordcomputer) krijg je de swift sport niet. (in Duitsland ondervonden)
Redline zegt
@bogey: Valt de trekkracht een beetje mee ? kwa koppel ? heb hem nog niet kunne testrijden maar alles wat ik lees is toch zeer positief !
baasbas zegt
Leuk! De gxi is weer terug…
Enige zeurcommentaar mogelijk: waarom nu pas :-(
Ik wil NU een leuke gebruikte 5 deurs Sport….
bogey zegt
Het bewijs dat je geen achterwielaandrijving nodig hebt om plezier en rijgenot te hebben.
toyotafortuner zegt
Lijkt me een hele leuke wagen! T is alleen jammer dat de Sport nu pas als 5-deurs komt. K ga eens vaker omkijken naar Swiftjes Sport. Er zelf eetje willen? Hmm…
bogey zegt
Hij heeft maar 160 Nm koppel. Niet veel, je voelt dus ook niet echt een punch als bij een diesel.
Hij biedt echter veel rijgenot en blijft echt trekken. Vanaf 4000 wordt het echt leuk en dat gaat dan door tot 7250 ongeveer. In 2e haalt hij al 100. Daarmee laat je veel en ook duurdere auto’s achter je.
Heb in verschillende auto’s gereden, ook met meer pk (en turbo’s) maar wat de swift met 136 pk doet kom je niet tegen in een van 180 pk. Ze zijn minder aangenaam om in te rijden en de ESP gaat dikwijls te snel aan. De swift is puurder vind ik.
Redline zegt
@bogey: Jawel het chassis kan elke pk benutten, wat zeker bij mijn wagen niet het geval is, en de swift staat goed zijn mannetje, uit een engelse test bleek das een vorige generatie megane rs goed moest doorduwen om een swiftje op en b road bij te blijven ..
bogey zegt
@Redline: Bij de meeste wagens is dat inderdaad niet het geval. De swift haalt er heel veel uit. En ik geloof je best, alhoewel dat heel onwaarschijnlijk lijkt.
Zo zou ik bijvoorbeeld eens graag de swift sport vergeleken zien naast een clio RS, corsa OPC en fiesta ST. Wegens pk verschil wordt dat volgens mij niet gedaan, maar ik denk dat hij nog aardig wat weerstand biedt. Mijn (tot nu toe) snelste 0-100 tijd pitst ook 1.5 seconden af van de fabrieksopgave en daarmee kom ik dus op 7.2 seconden. Best aardig voor 136 pk.
Redline zegt
@bogey: http://petrolblog.com/2012/05/new-suzuki-swift-sport-new-and-improved/
”The consensus of opinion that morning was that the Swift Sport is a cracking car. Steve in the Mégane commented that he had to work hard to keep up with the Swift, with everyone raising an eyebrow or two”
En heb al meer gelezen dat hij ver onder zijn 0-100 duikt, doet hij even goed als mijn corsa met 70 pk meer en dubbel het koppel, zo zie ja maar ! het enige wat ik zou doen is die kleine einddempers vervange door 90mm remus exemplaren, vuld zeker beter op
bogey zegt
@Redline: Hoe oud is jouw OPC?
En heb je de 0-100 echt al getimed, of ga je uit van de fabrieksopgave?
Redline zegt
@bogey: Is een GSi, en ja heb em al getimed, kom uit op 7,2 a 7,6 naar de 100, op heel droog wegdek, maar dat is niet het sterkste punt van de wagen, hernemingen zijn dat wel, maar hij gaat weg en er komt een sport in november :p