Mocht de Suzuki Swace je bekend voorkomen, dan kan dat goed kloppen!
Suzuki is een merk dat zich specialiseert in kleine auto’s. Ze zijn er erg goed in. Maar ze zitten nu in een soort rare spagaat, want ondanks dat kleine auto’s heel erg milieuvriendelijk zijn, zijn de CO2-regels dermate streng dat je met een reguliere aandrijflijn eigenlijk altijd te veel uitstoot.
Suzuki Swace
Een gemiddelde Suzuki stoot gewoonweg te veel CO2 uit, volgens de EU. Dat moet véél lager. Het probleem is dat je dan moet werken met geëlektrificeerde aandrijflijnen, waar een auto veel duurder van wordt. Dat die PHEV’s die voor de EU wél goed zijn doodleuk 300 gram CO2 per kilometr uitstoten omdat er niet mee gestekkerd wordt, maakt niets uit. Deze twee alinea’s verklaren meteen de Suzuki Swace.
Bijzonder prijzig
Want een nieuwe grote hybride ontwikkelen is bijzonder prijzig. Dus wat doe je dan? Juist, je gaat een partnership aan. Suzuki doet dat met onder andere Toyota. Onlangs konden we de (peperdure) Suzuki Across verwelkomen en nu is het de beurt aan de Suzuki Swace. Volgens Suzuki is het de auto in samenwerking Toyota ontwikkeld en dat klopt ook, als je goed kijkt. Toyota was verantwoordelijk voor de koets, aandrijflijn, het interieur, de banden, infotainment en trekhaak, Suzuki heeft de logo’s op maat aangepast.
Badge engineering
Het is namelijk een geval van ordinaire badge-engineering. Is dat erg? Nee, natuurlijk niet. De Suzuki Swace is gewoon een Toyota Corolla Touring Sport Hybrid en dat is een bovengemiddeld goede auto. De auto maakt gebruik van de minst krachtige hybride-aandrijflijn, in tegenstelling tot de Suzuki Across die juist de sterkst mogelijke motorisering tot zijn beschikking heeft.
Motor Suzuki Swace
De Suzuki Swace heeft een 1.8 motor met 98 pk en een elektromotor met 72 pk. Gezamenlijk leveren deze maximaal 122 pk. De uitstoot bedraagt 103 gram per kilometer (dus een verbruik van 4,5 liter op 100 km). Prestatiecijfers geeft Suzuki niet, maar de Toyota Corolla gaat van 0-100 km/u in 10,9 seconden en haalt een topsnelheid van 180 km/u.
Uitrusting Suzuki Swace
Net als met de Suzuki Across moet de Swace het hebben van zijn uitrusting. Standaard krijg je items als adapatieve cruise control, evenals een 8 inch infotainment scherm met Android Auto en Apple Carplay. Er komt ook een luxe ‘Style’-uitvoering, die zal zijn voorzien van ‘bi-beam’ LED’s, stoelverwarming en wat rij-assistentiesystemen.
Beschikbaarheid Suzuki Swace
De Suzuki Swace kun je bewonderen bij de Suzuki-dealer begin 2021. Of je gaat nu al vast naar de Toyota-dealer en plakt de logos af. Veel gaat afhangen van de prijs. De Across is uit de markt geprijsd en concurreert met auto’s als de BMW X3 en Mercedes-Benz GLC. De goedkoopste Corolla Touring Sport met hybride aandrijflijn is er vanaf 29.295 euro.
Meer lezen? Dit zijn 9 bijzonder ambitieuze Giant Suzuki’s.
raoufff zegt
Zie hier de laatste stuiptrekkingen van een automerk dat helaas ook binnen nu en 5 jaar Europa gaat verlaten.
basman147 zegt
Weet ik nog niet. Per 01-01 hoeven Japanse fabrikanten geen importheffing meer te betalen, en dat was 10%.
Hopelijk kunnen ze daardoor op de Europese markt blijven, anders wordt het wel heel saai op de weg.
Dutchdriftking zegt
@raoufff: Ik hoop toch van niet. ik zie liever een Jimny dan een Tesla.
raoufff zegt
@dutchdriftking: ik hoop het ook niet, maar ik krijg weer flashbacks van Daihatsu die ineens met de Charade op de markt kwam die in feite gewoon een Toyota Yaris was.
dondeboer zegt
@raoufff: Was voor mij als Daihatsuliefhebber (ja, ze bestaan echt) ook een pijnlijk moment. Zeker gezien alle leuke modellen die ze in Japan voerden en voeren, en dan krijgen wij zo’n duffe rebadge.
Calimero zegt
Suzuki is in Europa aan het verworden tot wat voorheen Daihatsu was op onze markt.
De volgende Vitara zal ook wel een omgebadgde RAV4 worden en de Swift een dito omgebadgde Yaris.
rutgerg zegt
@milan0: er is al een rav4 als suzuki…. de across…. dat kansloos dure ding van 65K
Calimero zegt
Klopt wat je zegt maar ik kon mij de huidige RAV4 even niet voor de geest halen. Wat dus ook meteen tegenwoordig een auto is in een hele andere klasse is (zowel qua formaat als aanschafprijs) dan pak ‘m beet een jaar of 10-12 geleden.
Misschien dan de Raize (of over een paar jaar de opvolger daarvan), op de Europese markt is Daihatsu niet meer aanwezig dus waarom niet als Suzuki.
https://www.autoblog.nl/nieuws/toyotas-nieuwste-compacte-crossover-is-verrassend-nuchter-132165
pyrat zegt
Lekker innovatief daar bij Suzuki, beetje kansloos dit. Dan heb je gewoon geen bestaansrecht op de Europese markt.
Socrates zegt
Is dit niet een move om te voldoen aan de emissie-eisen. Dan vind ik dit nog een charmantere oplossing dan het opkopen van certificaten bij Tesla. Het blijft allemaal wel erg juridisch en kunstmatig aandoen.
techniekmeneer zegt
@Frank de velde: Precies dit.
degrotemuis zegt
@pyrat Nou, dag Seat! Die verkochten eerst oude Fiats, later een oude A4. Lekker innovatief. Dag Mazda en Ford. Vooral Mazda, het merk met de innovatieve designs als de mx3, rx7, rx8. En dan een vollere Fiesta opeens 121 noemen? Zo’n 121 Fiesta is verre van uniek. Ford kon ook beter. Subaru? Bye bye. Een oude Swift omkatten naar Justy, bah! Goed verkopend Kia dan? Weg ermee! Of zijn we de Pride vergeten? Een Mazda 121 uit de jaren 80 die rond de eeuwwisseling als Kia verkocht werd?
Zo kunnen we nog even doorgaan. Ik wil je stelling omkeren: Europa verdient geen leuke Japanse auto’s meer op deze manier. En niet alleen door de focus op CO2 IPV alle schadelijke uitstoot. Iedereen weet dat een V8 Camaro niet 1 op 30 loopt en dat een Swift beter is voor het milieu. Maar een Panamera hybrid zou wel zuiniger zijn dan een Swift, zelfs zuiniger dan 1 op 30? Als je met droge ogen de uitstoot van een Panamera hybrid ruim onder de 95 gram per kilometer inschaalt en zelfs een Swift 1.0 Boosterjet ruim erboven dwing je dit soort geleende modellen af, omdat anders de boete hoger wordt dan de opbrengst.
pyrat zegt
@degrotemuis: allemaal zwakteboden inderdaad je voorbeelden. Vaak om in een markt wat marktaandeel te krijgen, maar geen gezonde strategie. Ze zijn er niet voor niks allemaal mee opgehouden met die kopieën.
Dit is een zwaktebod van Suzuki, omdat ze hebben liggen slapen mbt Europese emissie regels. Of je het er mee eens bent of niet, je weet dat het er aan zit te komen. En als Porsche het met een Panamera met 680 pk wel kan, dan heb je als fabrikant van kleine auto’s imo geen bestaansrecht hier als je het daarmee zelfs al niet lukt.
tourannetje zegt
Waarom mogen Peugeot, Citroën, Renault, Mercedes, Opel en Fiat dit allemaal wel en Suzuki niet? Als je locale dealer nu wel Suzuki levert maar geen Toyota?
rutgerg zegt
@tourannetje: alsof iemand vandaag de dag nog een bepaalde auto koopt omdat er in zijn dorp geen ander merk te koop is?
E34M5Touring zegt
-edit: Thanks ;-). Dank u, is inmiddels gefixt-
Erik zegt
@e34m5touring:
Lekker biertje of meer met dit weer :-)
E34M5Touring zegt
@erik2907: haha, zeker een begrijpelijke mogelijkheid!
moveyourmind zegt
Denk dat de dealers er wel blij mee zijn dat het modellenaanbod wat uitgebreid wordt. Zo hebben ze toch een vrij compleet programma.
mauwerd zegt
Dat er bodemgroepen en motoren uitgewisseld worden is al decennia een gegeven, maar gewoon een auto voorzien van andere badge en klaar… tja, vind t een beetje jammer.
techniekmeneer zegt
@mauwerd: Weet je ook de reden? Door alle idiote regels omtrent uitstoot krijgen autofabrikanten immens hoge boetes als ze boven een bepaald verkoopaantal komen. Suzuki krijgt die boete al als ze meer dan 7000 auto’s in NL verkopen. Vorig jaar verkochten ze er 12.000 in NL….. Omdat de Across een hybride is scoren ze weer puntjes. Als ze 1 Across verkopen, mogen ze weer 5 Swiftjes verkopen… Zelfde geldt voor de Swace. Ze hoeven er niet veel van te verkopen, het heeft allemaal met die idiote regels te maken.
vaakbenjetebang zegt
Prima toch? Suzuki kan dus lekker Swiftjes blijven verkopen zonder boetes, en als bijvangst zit de Suzuki-dealer straks min of meer tegen wil en dank opgescheept met omgebadgede Corolla’s waar de slimme consument dan waarschijnlijk een mooi dealtje mee kan doen.
mauwerd zegt
ik weet de reden maar dan kan ik het toch wel lui vinden van ze. Ontwerp er gewoon een andere koets over
techniekmeneer zegt
@mauwerd: Ja….. Zo werkt het dus niet. Hier blijkt maar weer dat de theorie en praktijk mijlenver uit elkaar liggen.
mustang750supersnake zegt
ach…wie kan er hier nog een fatsoendelijke nieuwe auto betalen??
techniekmeneer zegt
@mustang750supersnake: Tegenwoordig is alles lease of op afbetaling. De trieste waarheid.
tourannetje zegt
Hup een Toyota badge op de Celerio en je hebt een nieuwe Aygo voor weinig
flyerbunch zegt
Ik krijg niet het gevoel dat mensen hier echt op zitten te wachten. Een Toyota met een Suzuki logo waarbij je nog altijd in dezelfde regionen qua prijs zit. Dan is een Jimny verkleed als AMG veel toffer!
denniyo zegt
Tja wat moet je er van zeggen, niemand zit hier op te wachten, het idee van grotere Suzuki’s zeker leuk, maar niet als het zo uitgevoerd wordt! Zo moeilijk kan het toch niet zijn om de neus en achterlichten van een Vitara op de Across te plakken en een aangepaste neus van de Swift met de Achterlichten van de Vitara op een Swace te plakken? Heb je tenminste nog iets van een eigen gezicht bij zo’n auto en kans dat er wat meer verkocht wordt van zo’n model en dan nog de naam kom op zeg, “SWACE” das nog erger dan “DUSTER”, waarom noemen hem niet gewoon de nieuwe Kizashi en de Across niet gewoon S-Cross, dan heb je iig nog iets van verbinding met het merk Suzuki zelf