Wat die brute Escudo Pikes Peak hierboven op de foto ermee te maken heeft?
Geen fluit, maar het smoelt in elk geval beter dan een Liana of een Alto. Enfin. Na Mitsubishi is mogelijk ook Suzuki het bokje. De Japanners zouden eveneens hebben geknoeid met verbruikscijfers, maar in tegenstelling tot Mitsubishi is er in het geval van Suzuki nog niks bevestigd.
Nog niks inderdaad, want de Jappen komen later vandaag met een verklaring die waarschijnlijk in één keer verduidelijkt wat er nu precies aan de hand is. Beursspeculanten wachtten overigens niet tot Suzuki z’n zegje heeft gedaan. Het aandeel klapte 15% onderuit.
UPDATE: Suzuki heeft toegegeven dat het bij ruim 2 miljoen auto’s foutieve verbruiksgetallen heeft opgegeven. Daarbij zij wel opgemerkt dat het alleen gaat om auto’s die in Japan zijn verkocht.
terazino zegt
En het lijstje groeit en groeit. Wie is de volgende?
martinus zegt
@terazino:
Ik kan daar maar een antwoord op geven:
[b]Opel.[/b]
Gisteren kwam er een onderzoek naar buiten van Der Spiegel en ARD..
Die hebben de hacker van de VW software, opdracht gegeven ook de Ecotec meuk van GM te hacken.. bij de Astra en Zafira kwam daar uit dat de NOx reductie alleen werkt onder bepaalde omstandigheden..
En wordt uitgeschakeld ..
– Onder de 17*C celcius omgevingstemperatuur.
– wanneer de luchtdruk minder dan 915 millibar bedraagt – dat is in
regel vanaf 850 meter boven de zeespiegel en hoger.
– wanneer de motor op meer dan 2.400 toeren per minuut draait,
– De wagen aan een snelheid van meer dan 145 km/u rijdt –
Opel ontkent en zegt dat het open is.
Als reactie daarop heeft de Duitse minister van Verkeer..
– Een strafrechtelijk onderzoek ingesteld door de recherche.
– Een zware commissie aangesteld op zijn ministerie om de boel te onderzoeken.
knipperlichtje zegt
@martinus: hoewel ik blij ben dat het bewijs tegen het starre Opel steeds sterker wordt, vallen de bevindingen van de hacker allemaal onder het non-illegaal sjoemelen via een maas in de wet. Echt een test herkennen doet een Zafira dus niet. Moreel is het natuurlijk net zo erg als wat Volkswagen doet, in het vlakke Nederland zal er geen Zafira rondrijden met geactiveerde uitstootbeperkende systemen. Duitsland laat deze net-niet-sjoemelaars overigens gewoon terugroepen: http://www.autoblog.nl/nieuws/duitse-autofabrikanten-roepen-630-000-autos-terug-86624
vtechlover zegt
@terazino: er is toch nog niks bewezen?
koeckenbacker zegt
@vtechlover: jawel, door martinus hierboven.
En in een vorig topic.
En het topic daarvoor…
Pfff…
vtechlover zegt
@koeckenbacker: jup dankzij de update is het bekend!
robert110 zegt
Het word allemaal steeds ongeloofwaardiger. En dan heb ik het niet over de autofabrikanten.
purepet9229 zegt
Ligt het misschien niet aan de, blijkbaar, onhaalbare eisen?
xiran zegt
@purepet9229: gedeeltelijk, ook aan financiële overwegingen. Wij willen steeds meer voor minder. Een auto efficiënter en goedkoper maken is lastig als er geen geld is voor investeringen.
On topic auto’s zijn daadwerkelijk schoner geworden.
RiKe zegt
De fabrikanten moeten haast wel sjoemelen om aan de normen te kunnen voldoen die ze opgelegd worden. Mooi verhaal dat de hoge dames en heren dat bepalen, maar of het technisch ook haalbaar is op de gestelde korte termijn… En dan ook nog eens betaalbaar voor de massa…
Crosscabouter zegt
@rike: ik heb t al eens eerder gezegd. Het is niet dat de fabrikanten de eisen niet hebben zien aankomen. Bijv. de EUR… normen waren al jaren bekend…..
Ik ben geen wetenschapper/techneut, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit niet voorkomen had kunnen worden… Ja, dan hadden fabrikanten misschien vd gebaande wegen af moeten stappen, want ik denk dat we nog lang niet aam t einde vd ontwikkelingen zijn.
Er wordt alleen zo lang mogelijk geprobeerd om aan oude techniek (onterecht) geld te verdienen… (Tot zover mijn aluhoedjes bijdrage ;) )
Foramen zegt
@crosscabouter: Normen waren misschien al jaren bekend maar het ontwikkelen van een nieuwe auto duurt ook gewoon jaren.
Ik denk dat ze gewoon van al die opgelegde normen af moeten stappen en de markt zijn werk laten doen, iedere consument wil immers een efficiënte auto die met redelijk vermogen weinig brandstof verbruikt, dit zorgt vanzelf voor minder uitstoot.
Het opleggen van zulke eisen zorgt alleen dat ze zich in rare bochten moeten wringen om zowel klant als overheid tevreden te kunnen houden.
Crosscabouter zegt
@foramen: misschien wel, maar ik persoonlijk heb niet zo’n hoge pet op van multinationals….. De klant is koning, maar de verkoper is keizer… En dan is t goed dat er door overheden (gezamenlijk) prikkels uitgedeeld worden om bepaalde doelen te halen. Plus dat de meeste EU overheden er namens ons pleps zitten..
siebren zegt
@foramen: Wat je zegt klopt gedeeltelijk. Als een auto, in dit geval even een diesel, minder brandstof gebruikt en dus een hogere efficiency heeft stoot deze ook minder CO2 uit. Bij NOx is dit een ander verhaal. Hogere efficiëntie in een diesel motor betekent meestal ook een hogere ontbrandingstemperatuur. Door deze hogere temperatuur neemt ook de uitstoot van NOx toe. Eigenlijk bestaat de zuinige en schone auto niet, het is altijd een trade-off
mashell zegt
@RiKe: nou, nou. Er worden normen opgesteld en die worden vervolgens weer flink naar beneden onderhandeld of uitgesteld op door druk van machtige lobby van de fabrikanten. Die zijn echt wel haalbaar. Het probleem is eigenlijk een heel ander. Net als bij het verbruik, het eeuwige gejammer dat een auto meer verbruikt dan het “normverbruik”. Dat het praktijk gebruik een heel ander is dan het gebruik van de auto in de testcyclus dat wordt vergeten of niet begrepen. Ook bij de uitstoot is het zo, onder deze omstandigheden mag er maximaal dit uit de uitlaat komen. Dat er onder andere omstandigheden wat meer uit de uitlaat komt is logisch. Van de industrie verwachten dat er onder alle omstandigheden minder dan de grens die voor de test is voorzien uit de uitlaat komt is een enorme verzwaring van eisen.
allesmetturbo zegt
Volgens mij sjoemelde 80% van de fabrikanten
xiran zegt
@allesmetturbo: alleen Subaru niet. Daarom zijn ze ook zo duur.
clarkson zegt
Perfecte wagen in gran turismo 2.
rdamnn zegt
@clarkson: Slipstream op de test track en dan 450 aantikken…. Wat een tijden
Dutchdriftking zegt
Tja, het verbaast mij vooral dat ik @norge niet meer hoor…m
mikkeloentje zegt
@dutchdriftking: Ik ben er juist blij om.
kliko zegt
@dutchdriftking: Even op zijn profielpagina gekeken:
“Aangezien de bloggers mijn reacties censureren weghalen en verder aanpassen vind ik het niet meer leuk om hier te reageren..:
actief 2 weken, 2 dagen geleden
martinus zegt
@kliko:
Er waait een communistisch windje door de site…
Met reacties die vooraf goedkeuring vereisen enzo..
Aan de andere kant, de redactie is cool.
sr20det zegt
@martinus: dat jou totaal onrelevante reacties op andere reacties om een beetje bovenaan in de reacties te komen staan, goedkeuring nodig hebben, kan ik best begrijpen.
rdamnn zegt
Pfffff nostalgie deze wagen
mrrallycross zegt
Nissan, kom er maar in?
gregorius zegt
Wie gaat als eerst aandelen van Suzuki opkomen: Toyota of Nissan?
Teerdz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
berlinetta zegt
Dat de gestelde normen zo streng zijn, juich ik alleen maar toe. Maar blijkbaar is het wel onrealistisch voor de fabrikanten om de gestelde normen binnen de gestelde termijnen te halen. Het oprekken van deze termijnen lijkt me dus wel noodzakelijk.
G-Ammo zegt
@berlinetta: Waarom toejuichen? Ze pakken altijd de consument. Er zullen nooit regels worden opgezet ten voordelen voor de consument. Dit is voor de rijke mensen die dit al lang zagen gebeuren en nu hun buit gaan binnen halen (zie VW in USA).
Niemand interesseert de uitstoot van een auto… Want niemand interesseert de uitstoot van een fabriek.
De enige die zich hier mee bezig houden zijn de mensen die heel dit retarded verhaal hebben verzonnen en nu staan te lachen langs de kant, hoe de consument weer keihard in de r**t wordt gen**kt.
berlinetta zegt
@G-Ammo: Ik juich dat toe, omdat we iets moeten doen aan het milieu. En de consument interesseert het inderdaad niks, maar het interesseert hem wel als het hem meer geld kost. Daarom moeten die strenge regeltjes er komen. Als wij deze planeet ook nog leefbaar willen houden voor onze kindertjes, is dit noodzakelijk.
G-Ammo zegt
@berlinetta: Laat je niet doen door de TV en Media… denk je nou werkelijk dat deze wereld maar iets merkt van het milieu? Wij zijn maar 1% van het probleem waar de aarde dagelijks mee te maken heeft. Wij zijn niets… moest het nodig zijn, zorgt de aarde er wel voor dat we in 1 dag uitgeroeid worden.
Al dit milieu bullshit is verzonnen door een stel rijke stinkerds die weten hoe dom de consument is. En jij bent het goede voorbeeld ervan… het schaapje zijn. ”Alles wat op TV wordt gezegd is waar”. Stop hier alsjeblieft mee. Verdiep je in wat er allemaal gebeurd om je heen.
Ik dank u.
knipperlichtje zegt
Een denkfout die ik in meerdere reacties zie betreft het overschrijden van onrealistische normen, daar is in dit geval geen sprake van. Verbruikscijfers worden slechts opgegeven, er is geen norm voor. Wel is het zo dat er een lineair verband bestaat tussen verbruik en CO2-uitstoot, een lagere CO2-uitstoot levert in sommige markten (waaronder NL) een lagere belasting op de verkoopprijs op.
martinus zegt
@knipperlichtje: Gesjoemel met de NOx norm is ernstiger inderdaad.
thomasthomas zegt
Wat is het Japanse woord voor Sjoemelen?
G-Ammo zegt
@thomasthomas: Sjumuru-desu!
ghost zegt
Totdat de bom valt. Een gokje; alles en iedereen sjoemelt.