De Suzuki Misano moet een vleugje Suzuki-motorfiets toevoegen aan de auto.
Er zijn niet veel automerken die ook motorfietsen bouwen. Voor wat betreft de populaire motorfietsen zijn het slechts BMW, Honda, KTM en Suzuki. Ook al gaat het beide om landvoertuigen, het gebeurt niet vaak dat de motor van een supersnelle motor ook voor een supersnelle auto wordt gebruikt.
Motorfiets met vier wielen
Behalve dan bij twee concept cars: de Volkswagen XL Sport uit 2014 en de Suzuki GSX-R/4 Concept uit 2001. Vandaag richten we ons even op die laatste. Dit was een lichtgewicht sportwagen die slechts 640 kg woog. Dit omdat er zo zonder te veel wijzigingen de motor van een Suzuki Hayabusa ingelegd kon worden. Vrijwel letterlijk een motorfiets met vier wielen. Een tof idee, maar het werd niks. Totdat dit concept min of meer terugkeert in 2021.
Suzuki Misano
Dít is namelijk de Suzuki Misano, vernoemd naar het motorcircuit Misano in Italië. Het is een soort moderne GSX-R/4. Zonder dak, lichtgewicht en met motorfiets-invloeden. De motorfiets-invloeden zijn echter anders geïmplementeerd. Qua aandrijving gaat het naar verluidt om een elektrische aandrijflijn, al gaat dit concept meer over het design. Geen Hayabusa-motor dus. Waarom dan die link naar tweewielers? Omdat het letterlijk om een soort motorfiets gaat, want de passagier zit achter de bestuurder. De hele rechterkant van de auto is opgeofferd voor het batterijpakket en opslagruimte.
Ook de besturing van de Suzuki Misano moet meer doen denken aan een motorfiets dan een auto. Het gaat namelijk om een motorfiets-achtig stuur. Ergens is het zo’n idee waarvan je je afvraagt waarom niemand er eerder mee op de proppen kwam.
IED
We zeiden al dat vooral het design van de Suzuki Misano hoge ogen moet gooien, wat te maken heeft met het designteam. Dit is namelijk geen geflipt project van Suzuki, maar een afstudeerproject van studenten aan het IED. Het Istituto Europeo di Design in Turijn neemt dit soort projecten echter bloedserieus en Suzuki Italia is dus wel betrokken geweest bij het ontwerpen van de Misano. Ook merken als OZ Racing en Pirelli hebben geholpen met technische zaken. Het gaat dus niet per definitie om luchtfietsen.
Of het een productiemodel wordt, waarschijnlijk niet. Het zou tof zijn, maar tegelijkertijd een beetje vergezocht in de huidige line-up van Suzuki’s auto’s. Een gaaf afstudeerproject is de Suzuki Misano echter zonder twijfel.
Dizono zegt
Honda S600/S800: motorfietsblok. BMW 700: Motorfietsblok. Veel dwergautos uit de 50er jaren hadden een motorfietsblok. Recenter: BMW i3 Rex: Kymco- motorscooterblok. De VW XL1 Sport concept had een Ducati-blok. Het is dus niet dat het nooit gebeurd…
Desalniettemin: leuk ding, nu ook eens een keer gaan bouwen.
Loek zegt
@Dizono: heb even verduidelijkt dat het gaat om een hele sportieve versie maken van een hele sportieve motorfiets. Dat is niet vaak gebeurd, behalve bij de GSX-R/4 en de door jou genoemde XL Sport.
911targa zegt
@dizono: ik probeer je te volgen, maar dat is knap lastig. De BMW700 is een mooie auto, maar zwaar en van staal. Niet echt een dwergauto. Verder werd die auto m.n. in de jaren 60 geproduceerd en slechts 1 jaar in de 50-er jaren, nl. 59. Mogelijk dat de XL1 werd aangedreven door een Ducati blok, maar ik ken Ducati niet als bouwers van dieselblokken. Zou graag wat achtergrond info willen ontvangen, maar mogelijk weet je het ook niet.
basman147 zegt
Van de VW XL1 is één prototype gebouwd met een Ducati V-twin in plaats van de hybride diesel van het “normale” model.
https://www.autoblog.nl/volkswagen-propt-ducati-blok-in-brute-xl-sport-concept
Dizono zegt
Het was een opsomming. BMW 700 als zijnde personenwagen met motorfietsmotor én diverse dwergauto’s met motormotor. Zoals BMW’s eigen 600 en Isetta bijvoorbeeld, maar bijvoorbeeld ook de Maico 500 en de Fuldamobile. Leuk zijn ook de Berkeley-sportwagentjes uit de jaren 50 (o.a. met Royal Enfield-motoren) en de Morgan 3-wheeler met JAP-motorfietsblok. Voor die tijd trouwens heel sportief @Loek ;) Zie ook de foto van de BMW 700RS waar zelfs niet onverdienstelijk mee geracet is. En anders is er meer recent nog de Westfield Megabusa, met Hayabusa-blok!@
Anniehoe: mijn punt was dat het vroeger best gebruikelijk was om motorfietsmotoren in kleine auto’s te gebruiken en dat BMW het met de i3 REX het zelfs nog steeds doet =)
Esprit_de_Flandre zegt
Jammer dat de GSX-R/4 destijds niet gebouwd werd. Ziet er nog altijd goed uit…
flatoutmarten zegt
Wat een gaaf ding. Echt een prachtig ontwerp.
elemento zegt
Lang geleden een vriend geholpen(broer) die bouwde trigger 50. Hij had ook een auto achtige concept. 2 wielen voorb1 achter. R1 blok erin…. wat een gedoe had hij om rdw keuring te krijgen. Was wel gaaf ding