Deze gave stationwagon werd een productieauto, alleen in hele andere vorm.
Er zijn auto’s waarvan je direct aan kan zien komen dat het een flop wordt. Hilarische rebadges, bijvoorbeeld, maar ook gewoon het compleet verkeerd inschatten van de markt waarin je de auto gaat verkopen. Wij denken bijvoorbeeld aan toen General Motors het helemaal bedacht om Cadillac hier aan de man te brengen. De BLS, een Saab met Cadillac-neusje, faalde jammerlijk.
Wereldspeler
Het is namelijk moeilijk om een auto te bouwen die in elke markt goed scoort. Onze Golf, jarenlang de best verkochte Europese auto, was lang niet zo baanbrekend in bijvoorbeeld de Amerikaanse markt. Het was geen flop, maar de F-150 van de troon stoten deed ‘ie ook niet. Ook al is het duur: je moet eigenlijk een verschillende auto hebben voor elke markt, en niet eentje die alle markten gaat proberen te veroveren. Iemand die daar alles van weet is Suzuki.
Suzuki Kizashi
De Suzuki Kizashi was namelijk zo’n wereldauto. In Europa voelde het als Suzuki, een merk vooral bekend van de Alto, Swift en Vitara, nogal misplaatst om ineens een redelijk forse sedan met een 2.4 liter grote motor en vierwielaandrijving aan te bieden. Hier had de Kizashi namelijk niet echt een voorganger. In de VS was het bedoeld als de opvolger van het nogal bejaarde Suzuki Verona, wat weer een rebadge is van de Daewoo Evanda. Die kocht je vooral omdat ‘ie goedkoop was, dus een wat duurder model van Suzuki liet je dan vrij snel links liggen. Dan kon je net zo goed een Honda kopen, zeg maar. Ook in India zou de auto een paradepaardje worden van Maruti Suzuki, maar dat werd ook niks.
Flop
Jammer, want met de Kizashi zelf was niks mis. Het zijn van een Suzuki is vooral wat de auto dwars zat. Een manager van Suzuki noemde de auto een hoofdpijndossier, omdat het een enorm duur project was wat vanaf het begin al niet scoorde. Jammer, want een sportversie met turbo V6 en een stationwagon stonden op de planning als de Kizashi een succes zou worden.
Concept
Dat laatste moeten we het even over hebben. Bij auto’s als de Suzuki Kizashi is het dan leuk om even naar de concepts te kijken. De naam Kizashi werd gebruikt voor drie concepts. Kizashi is namelijk Japans voor ‘voorteken’, of nog beter vertaald: ‘iets groots is onderweg’. Deze auto moest echt een prestigeproject worden voor Suzuki. Bovenstaande Kizashi 3 is uiteindelijk wat de Kizashi werd, een sedan. Maar de Kizashi 2 was onderstaand model, een nogal bizar crossover-achtig model.
En de originele Kizashi? De concept waar het allemaal begon? Die was misschien nog wel het meest gaaf van allemaal. Dat was namelijk onderstaande concept, die Suzuki meenam naar de IAA Frankfurt van 2007. Aan de voorkant valt de LED-kermis op, al kan je er ietwat de vorm van de grille en voorkant van de Kizashi-productieauto in herkennen.
Vooral en profil was de Kizashi Concept bijzonder: het was namelijk een stationwagon! Je zou het bijna een Shooting Brake kunnen noemen, al was dit voordat Mercedes die naam te grabbel gooide. De bijzondere ronde vormen van de Kizashi waren al aardig te herkennen, maar het profiel van een stationwagon werd later dus niks.
Zoals gezegd was er volgens Suzuki dus ruimte voor een Kizashi stationwagon, die dan erg zou lijken op deze concept. Dat zou een toffe Suzuki geweest zijn. Sterker nog: dat is de Kizashi sedan die wél kwam ook, ware het niet dat deze in Nederland gewoon te duur werd. Een teleurstellende inschattingsfout, want zelfs als gefaalde auto is de Kizashi een leuke occasion.
Technisch gezien kwam er uiteindelijk toch een Kizashi Concept-achtige stationwagon, de Suzuki Swace. Deze rebadge van een Toyota Corolla Touring Sports is alleen qua segment gelijk aan de Kizashi, verder is ook dit niet een model wat Suzuki bij hun successen op kan tellen. Grote Suzuki’s: het blijft een moeilijke businesscase voor het merk.
Fernando zegt
Ben geen liefhebber van stations maar de Kizachi station die is gaaffffffffffffffff
Lars zegt
Júíst die shooting brake hadden ze als 1e op de markt moeten brengen, die was 100% ingeslagen als een bom!
rwdftw zegt
Dat krijg je ervan als manatsjment en bonentellers ook hun zegje willen doen over je gave ontwerp. Het is een beetje als een appeltaart bakken voor een verjaardag. Een tante lust geen gember, een oom lust weer geen goudreinetten, een nichtje is full Vegan, en de obese schoonfamilie is op dieet.
Uiteindelijk kom je niet verder dan een kaasstengel en wat plakjes komkommer.
David zegt
De eerste keer dat ik een Kizashi zag rijden heb ik wel 5 keer moeten kijken om te geloven dat het een Suzuki was. Mooie auto!
De station op deze foto’s misschien nog wel mooier. Waarom wordt die niet uitgebracht? 100x beter dan al die saaie Tesla’s.
Yannick zegt
Zo jammer dat ze die gave concepts nooit uitbrengen
Allison Burgers zegt
Altijd gedacht dat de Kizashi in het D-segment zat. Maar is dus een Corolla-concurrent?
Jorrit zegt
De Kizashi is in Nederland/Europa in de markt gezet als een D-segment model met een dito prijskaartje, naar mijn weten. Het model moest als een soort vlaggenschip fungeren voor Suzuki.
Het huidige C-segment is alweer een stukje gegroeid qua afmetingen, dus de Swace komt inmiddels aardig in de buurt. Maar het is in meerdere opzichten niet een opvolger in de geest van de Kizashi.