Dat Suzuki werkt aan een auto van formaat was al bekend. Ze hebben immer niet voor niets drie concepten met de naam ‘Kizashi’ gemaakt. Dat Suzuki zijn pijlen juist nu, in een tijd van downsizing, omhoog gaat richten is misschien opmerkelijk, maar Hyundai doet het ook. En daarmee lijkt het erop dat de Aziaten uit zijn op een stuk Duits premium-marktaandeel.
De forse afmetingen van het model, dat in de Californische woestijn werd gespot, doen vermoeden dat er minstens een V6 onder de kap ligt. Dat kan kloppen, want de topmotorisering wordt een 3,6 liter-blok. Een trapje lager is een 2,3 liter benzinemotor, en dieselaars krijgen een 2,0 liter turbodiesel.
Van de Kizashi zullen ook een stationwagon- en hatchbackvariant gemaakt worden. Het lijkt er op dat de Kizashi aanvankelijk de Japanse en Amerikaanse markt moet bedienen, waar hij in 2010 geïntroduceerd wordt. Een boottocht naar Europa zal hier vlot op volgen, hoewel er dan waarschijnlijk wel een kleiner motorblokje in moet dan een 3,6 liter.
Het zal me benieuwen hoe deze auto gaat worden. Japanners gaan natuurlijk nooit over een nacht ijs, maar dit is toch wat anders dan een Altootje. (via Motor Authority)
Stammes zegt
Wat een gedrocht. Behalve de velgen dan :P
M Freak zegt
Meen je dat? Een premium aandeel van de Duitsers?
BMW heeft alle aandelen al :P
Een betere ontwerper zegt
Dat kan best wat worden, alles beter dan de lelijke sedan uitvoering van hun SX4.
Ferdinand zegt
Tsja, hier kan ik nog geen ordeel over vellen…
Tim zegt
Misschien is het beter dat we gewoon subjectief oordelen. Een objectieve mening heb je meer aan, i p v elke keer je favoriete merk naar voren te halen.
Timmie zegt
Euh… Ik lees hier een kleine contradictie. Enerzijds wordt hier gesuggereerd dat deze Suzuki uit is op een stuk Duits-premium marktaandeel. Anderzijds lees ik dat er in Europa een kleiner blok(je) in moet dan die 3.6l. Hallo! De Duitsers hebben ook stuk voor stuk een 4+ liter-blok hoor! Dus ik leid hieruit af dat 1 van de 2 uitspraken larie is!
smoke zegt
@Timmie
Niet echt. De grote Duitsers zijn ook al aardig aan het ontwikkelen geslagen. Neem bijvoorbeeld de DiesOtto van Mercedes. Dit 1.8 blokje gaat waarschijnlijk gewoon in de S-klasse gelepeld worden hoor.
muppet zegt
Volgens mij heb ik deze ookal in oostenrijk gezien 4 weken terug :O of het was er een die er verdomd veel op lijkt
f-autogek zegt
Dit prototype met dezelfde naam is veel mooier:
http://image.motortrend.com/f/auto-shows/suzuki-to-debut-third-kizashi-concept-at-new-york-auto-show/8087243+cr1+re0+ar1/suzuki-kizashi-concept.jpg
Esprit_de_Flandre zegt
concept is wel leuk. Productieversie moet ik eerst zien voor ik oordeel.
Tommy zegt
Geleuter over premium ook altijd, een Rolls Royce of een Bentley, dat is pas premium. Dit kan best een goeie auto worden. Over het uiterlijk valt nog niet te ordelen. Hij is nog helemaal ingepakt en zal waarschijnlijk nog wel veranderen naarmate de ontwikkeling vordert.
Timmie zegt
Een 1.8l blokje in een S? Laat me niet lachen! Ze hadden al twijfel om een S280 CDI uit te brengen (3.2l, 190pk)
NumbNuts zegt
@ Timmie
Better believe it. Bij een heleboel merken zijn ze met motoren aan het downsizen. Kijk maar naar VW. 1.4 TSI motoren in een Passat bijvoorbeeld….
Kleine motoren.. met een hoop vermogen :-)
Timmie zegt
Nu hier toch gesproken wordt over die DiesOtto-motor van Mercedes: zoals met vele revolutionaire technologieen is er veel vertraging en uitstel. Het zal waarschijnlijk nog jaren duren vooraleer deze in het vooronder van een Mercedes (of Smart?) terechtkomt. De Mercedes-boer zal niet staan springen, want welke zichzelfrespecterende Mercedes-rijder wil nu een onnozel (lijkt zo, is het niet) 1.8l dwergje in zijn S-klasse (of E-klasse)? Wil de consument niet mee, dan ook Mercedes zelf niet: de hond die achter de frisbee aanholt!
Appieflappie zegt
@Timmie
He pssss, wat dacht je van de C-klasse? Dat bestaat ook nog ;)
Bob zegt
Er stond een uitgebreide test van de Hyundai Genesis in Car and Driver deze maand en verassend hij is niet zo sportief als een 5 serie of Lexus .. maar hij was wel 40% goedkoper. Krijg je alle luxe en een V8 voor de prijs van een Opel Vectra.
Ik hoef die blauwe badge niet op de voorkant .. van dat geld ga ik liever wat ander leuk speelgoed kopen en voor 20k kun je best een leuke klassier kopen tegenwoordig.
Timmie zegt
@ Appieflappie
De C heeft niet hetzelfde allure als een E of een S. Van de C bestond (bestaat) er een 1.8l met compressor die wel een respectabele 192 pk op het asfalt brengt. Bij BMW is er ergens een 1.8l die 115 pk levert. Bij Audi hebben ze een 1.8 die ruim 130 pk levert. Allemaal goed en wel voor een C, 3 en A4, mar in een E, 5 en A6 klinkt dat al heel wat minder. Een doorsnee wagen zou dan gewoon sneller zijn. Imagobewust als ze zijn…