De meest legendarische compacte terreinauto? Dan hebben we het natuurlijk over de Suzuki Jimny. In dit Occasion Aankoopadvies staat de vierde generatie Suzuki Jimny (JB74) centraal.
De Suzuki Jimny heeft een rijke historie. In 1970 verscheen de eerste generatie, gevolgd door de tweede generatie in 1981. Pas in 1998 verscheen de derde generatie Jimny op het toneel. Van die drie generaties samen zijn tot en met maar 2018 een stevige 2,85 miljoen exemplaren verkocht in dik 190 landen.
Vierde generatie Suzuki Jimny
De vierde generatie Suzuki Jimny – met codenaam JB74 – werd in Japan in 2018 geïntroduceerd. De SUV kwam vervolgens in 2019 op de Europese markt. Het was wereldwijd een instant hit. Het is gewoon een aandoenlijk en tegelijk überstoer ogende terreinauto. Maar helaas was deze vierde generatie Jimny een korte carrière gegund in Europa.
Strengere regels en hoge uitstoot
Wat was er aan de hand? In 2020 werd de Suzuki Jimny door zijn relatief hoge CO2-uitstoot en aanscherping van de EU-emissienormen geschrapt in Europa. Vanaf dat moment wordt het voertuig alleen nog maar als bedrijfsvoertuig verkocht, zonder achterbank en met een scheidingswand tussen de bagageruimte en de voorstoelen. In Nederland kun je de Jimny ook met grijs kenteken bestellen, maar voor een exemplaar op geel kenteken ben je aangewezen op de occasionmarkt of Marktplaats.nl.
Beproefde techniek
Suzuki heeft bij deze generatie Jimny gekozen voor beproefde techniek. Onderhuids bespeuren we dus een ladderchassis, grote hellingshoeken, een
3-link starre wielophanging met schroefveren en uiteraard inschakelbare vierwielaandrijving met lage gearing.
De benzinemotor
Voor de aandrijving van Europese exemplaren zorgt altijd een 1.462 cc grote K15B-viercilinder benzinemotor zonder turbo, goed voor 75 kW (102 pk) en een bescheiden 130 Nm aan koppel. De topsnelheid bedraagt 145 km/u. Je schakelt met een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat. Ons advies: ga voor de handbak. Daarmee kun je het karakter van de viercilinder net wat beter ‘sturen’.
- 1,5-liter viercilinder – 102 pk/130 Nm
- Manuele vijfbak of viertraps automaat
Geen bochtenmonster
Een bochtenmonster is de Suzuki Jimny niet, onder meer door de brede starre assen aan de voor- en achterzijde. Deze Japanner is een volwaardige terreinauto. Alles is daar ook op ingericht. Het interieur oogt lekker basic, maar is – afhankelijk van uitvoering – wel van alle gemakken voorzien. De wat rijker uitgeruste Stijl-versie heeft een touchscreen. Alle bedieningselementen kennen we ook van andere Suzuki-modellen.
Leuke kleuren!
Suzuki is niet vies van een opvallend kleurtje. De Jimny is geleverd in een aantal toffe kleuren, denk aan de single-tone kleuren Jungle Green, Bluish Black Pearl 3, Medium Gray, Silky Silver Metallic en Superior White. Of kies een van de twotone kleuren: Kinetic Yellow, Brisk Blue Metallic en Chiffon Ivory Metallic.
Aandachtspunten
Een ding is zeker: de Jimny wordt door iedereen geliefd. Je koopt een auto met karakter. Wij zijn er fan van. Maar waar moet je op letten als je een gebruikt exemplaar koopt?
Carrosserie & Interieur
- Controleer de onderkant voor schades. Die kunnen ontstaan zijn na terreinrijden, al gebruiken de meeste Jimny-eigenaren de auto niet om te offroaden.
- De rechtopstaande voorruit vangt veel wind en – afhankelijk van het seizoen – heel veel insecten.
- Controleer of de bedrading in de voordeuren is vervangen. Hier was een terugroepactie voor. Deze kabelboom kon in de doorgang naar de deuren doorschuren en voor slechte contacten kon zorgen.
- Standaard audiosysteem is niet al te best. De luidsprekers zijn geplaatst in de voorste deuren onderaan en door beperkte geluidsisolatie blijft er niet veel van het geluid over. Een upgrade van het geluidssysteem is mogelijk.
Onderstel
- De Jimny is vrij stevig geveerd, dat zal niet iedereen comfortabel vinden.
- Deze Suzuki is niet gebouwd om vaak te rijden op de snelweg, daar is de auto gewoon niet in zijn element. De motor draait er te veel toeren en je hoort veel bijgeluiden.
Elektronica
- De Jimny blijkt verrassend betrouwbaar. Van echt grote elektronische storingen is niet echt sprake.
Aandrijflijn
- Let op een versleten koppelingskabel
- Altijd even de remmen achter nalopen, die zijn wat gevoelig bij de Jimny.
- Controleer altijd het luchtfilterhuis, soms gaan mensen net te diep als ze door het water rijden.
- Houd rekening met een hoger brandstofverbruik van de atmosferische benzinemotor.
Aanbod Suzuki Jimny op Marktplaats
Je bent gewaarschuwd, maar de prijzen voor gebruikte Jimny’s van de vierde generatie zijn behoorlijk fors. Op het moment van schrijven staan er ongeveer twintig te koop op marktplaats.nl en de prijzen beginnen bij 30.000 euro. Wil je een wat jonger exemplaar, dan betaal je al snel meer dan 37.000 euro. Voor het totale aanbod van de vierde generatie Suzuki Jimny kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
harrie zegt
Nederland zou een beter land zijn als meer mensen een Jimny zouden rijden.
Ik zou zelfs willen voorstellen om Rutte en Kaag er beide 1 als dienstauto te aanbieden. Misschien dat ze dan weer ontdooien en medemenselijkheid weer ontdekken.
Robert zegt
Rutte en Kaag? Medemenselijkheid? Voor wie? Voor mensen met een vrij huishoudbudget van 600 euro per maand, die dan in eens 500 euro per maand extra opzij moeten leggen om de energierekening te betalen? En Rutte zowel als Kaag pareren dat met de opmerking dat we ‘maar te accepteren hebben dat we allemaal een beetje armer worden’. Sjeezus.
Van een potje sturen in een Suzuki Jimny gaan zij echt niet ‘medemenselijker’ worden, hoor.
harrie zegt
Jawel. De Jimny gaat wereldvrede brengen. Zelfs bovengenoemde sociopaten zullen om verzoening smeken.
faalhaas zegt
Ik blijf me verbazen hoe we rond komen – De modale Nederlander volgens het Nibud:
775 euro huur
281 energie
241 Verzekeringen
140 Abbonementen en telecom
487 vervoer
96 kleding en schoenen
272 inboedel huis en tuin
38 niet vergoede ziektekosten
402 huishoudelijke uitgaven
Kosten = 2732 totaal per maand.
Modaal inkomen per maand: 2500 netto
kniesoor zegt
30-37K is meer dan ze bij introductie nieuw kostten. Alles leuk en aardig, maar dat zou ik er niet voor betalen. ‘t Zijn leuke otootjes, maar ook niet weer zó leuk.
okdoei zegt
Vanaf €30k?!? Vind het een grappig ding maar tering, das veul.
geelbarrel zegt
Meest legendarische compacte terreinwagen is de Lada Niva. Nog steeds in productie, vrijwel onveranderd sinds eind jaren 70
kniesoor zegt
Kwalitatief alleen minder goed dan de reputatie wil laten geloven, zo leert de ervaring. Dan is zo’n Suzukietje ongetwijfeld betrouwbaarder.
camber24 zegt
Hier in België zie ik die dingen vrij regelmatig rijden. Iedere keer maakt het me vrolijk als ik er eentje zie. Wat een droppie! Ik wil er een. Zoveel toffer dan zijn showpony/PC Hoofttractor achtige soortgenoten. Oh, en in België vind je die dingen tweedehands voor een goeie 5K minder. Iets met CO2 en een ander belastingstelsel.
cossiekiller zegt
In Belgie kostten ze nieuw 24k€.
Dat was een jaar of 2 geleden toen ik iets leuk aan het zoeken was… Maar was me nog ietsje te duur.
Laat staat 30k+ voor een occasietje