De Suzuki Jimny Lite is dus de enige juiste uitvoering.
Terreinrijden en circuitrijden zijn twee compleet verschillende disciplines. Maar er zijn ook overeenkomsten. In beide gevallen geldt namelijk ‘less-is-more’.
Natuurlijk is het leuk om een dikke sedan te rijden met veel luxe en vermogen, maar dat maakt het geen racewagen. En ondanks dat merken hun auto krampachtig als avontuurlijke SUV’s willen verkopen, zijn het hoge stationwagons.
Steelies
Dus deze Suzuki Jimny Lite is zeg maar de ‘RS’ onder de terreinwagens. Ondanks dat de auto alweer een paar jaar op de markt is, blijft de auto zeer in trek. Om de klanten te kunnen bedienen, is er nu dus dit model. De Lite is de instapper der instappers. En juist daarom is ‘ie zo cool.
Zo is de Suzuki Jimny Lite voorzien van steelies. Voor een stoere uitstraling zijn de relatief kleine 15 wielen zwart gespoten. Ook de koplampen zijn aangepakt. De LED-lampen zijn namelijk vervangen door eenvoudige halogeen-kaarsjes. Precies wat je nodig hebt. Sowieso ga je nog een lichtbar monteren waarmee je een dorp in Flevoland in zijn geheel kunt verlichten. Toch?
Interieur Suzuki Jimny Lite
Van binnen zet Suzuki deze lijn door. Eigenaren van een oude Jimny of Samurai zullen deze sfeer wel kunnen waarderen. De infotainment-unit is verwijderd. Er is nu een eenvoudige radio met, heel luxe, een CD-speler! Kortom, dit is eigenlijk precies hoe je een Jimny wilt hebben, nietwaar?
In Nederland is de auto maar heel even leverbaar geweest. Dat komt door de 1.5 viercilinder motor met 109 pk. Deze braakt simpelweg te veel CO2 uit. Niet alleen wordt daardoor de consumentenprijs te hoog, maar ook de gemiddelde CO2-uitstoot van Suzuki, terwijl dat merk juist zo schoon mogelijke auto’s probeert te verkopen in de EU. De Suzuki Jimny Lite zal dus níet naar Nederland komen. Toch hebben we een doekje voor het bloeden, want de bedrijfswagen–versie van de Jimny lijkt qua specificaties heel erg veel op deze Lite-uitvoering.
De Suzuki Jimny Lite is binnenkort leverbaar in onder andere Australië.
cloverleaf zegt
Dom eigenlijk dat ze er duurdere halogeenlampen inzetten voor de budget versie. Zal wel aan mij leggen maar LEDjes kosten geen drol
metalmike zegt
@cloverleaf: Dan kan je de led-versie weer als optie verkopen voor 800 euro!
robert110 zegt
@cloverleaf: Een kwalitatief hoogwaardige goedgekeurde LED koplamp is nog altijd duurder dan een halogeen koplamp. Die goedkope Chinese troep die de meeste op hun auto schroeven is en niet geschikt voor de openbare weg, en van zeer slechte kwaliteit.
cloverleaf zegt
@robert110: de productie is zeker niet duurder.
boomhauwer zegt
Wat heb ik spijt dat ik destijd geen Jimny gekocht had… De waarde stijgt alleen van die dingen.
knapzuur zegt
Waar stijgt de waarde? In Nederland? In België en Duitsland schrijven ze gewoon netjes af hoor.
sabrerator zegt
Letten we even op, Land Rover?
Maak ook zo’n uitvoering van de Defender en dan vergeef ik jullie de handtasjes-versies.
knapzuur zegt
“For Fun’s Sake”, leest toch een beetje als FFS en/of “Voor fun moet je aan de sake.”