De vierzitter is exit, daar krijgen we deze Suzuki Jimny in bestelbusje-uitvoering voor terug.
Enkele voorraadmodellen zijn nog te koop, maar zelf nieuw samenstellen kan niet meer. De Suzuki Jimny met achterbank gaat de Europese markt verlaten. Waarom zegt Suzuki in het persbericht niet, maar waarschijnlijk heeft het iets met CO2 te maken. Autofabrikanten moeten immers rekening houden met een maximum van gemiddeld 95 gram CO2 over het gehele wagenpark. Zoals we eerder schreven worden commerciële N1-voertuigen niet meegeteld bij die regel. Hoe maak je van een passagiers 4×4 een N1-auto? Nou, door die achterbank weg te mikken, bijvoorbeeld.
Suzuki noemt deze nieuwe Jimny de Jimny Professional. In plaats van een achterbank krijg je een grotere bagageruimte, met bagagerek achter de voorstoelen. Zo krijg je een laadruimte van maximaal 863 liter, wat 33 liter meer is dan de versie met achterbank. Het laadvermogen wordt ook flink meer, van 115 kilogram naar 150 kilogram.
Het uiterlijk van de Jimny past Suzuki niet aan, de motorisering ook niet. De Jimny wordt nog steeds geleverd met de 1,5-liter viercilinder met 108 pk en vierwielaandrijving. Dual Sensor Brake Support, High Beam Assist, Lane Departure Warning en meer blijft standaard bij de Jimny. Nieuw is een eCall-systeem, die bij een ongeval automatisch een noodoproep kan plegen.
In de eerste helft van 2021 komen de eerste Jimny Professionals naar Nederland. Prijzen worden op een later moment bekend gemaakt. Belangrijk detail: de Jimny voldoet qua grootte van de laadruimte niet aan de regels voor een grijs kenteken. BPM terugvragen zit er bij de Jimny Professional dus niet. Suzuki-importeur NIMAG zegt tegen Autoblog dat de Jimny ‘zeer waarschijnlijk’ in het tweede kwartaal van 2021 als bestelbusje onze kant op komt.
Pallas zegt
Als puppies auto’s waren dan waren het Jimny’s!
escort77 zegt
Wel de lasten, niet de lusten.
Als je een normale Jimny met achterbank en origineel Nederlands kenteken hebt, heb je een klassieker in spé.
Kvgorp zegt
@escort77: heb je wel eens gekeken wat ze daar voor vragen. Ik rijd het oude type met plezier. Maar het is met geen €40.000 waard voor een nieuwe.
escort77 zegt
@kvgorp: ik weet dat ze (te?) duur zijn, maar op deze manier zullen er nog minder verkocht worden, daar doel ik op. En dat vind ik jammer want ik vind het leuke karretjes, de oude en de nieuwe.
bpc zegt
Vanaf net geen 20k in BE vind ik best meevallen.
Die e-call is dat niet gewoon een verplicht nummertje vanaf 2021 ?
dalmore zegt
@escort77: In NL waarschijnlijk een zeldzame klassieker, geloof maar dat ze er genoeg van gaan maken in landen waar ze geen over het paard getrokken belastingen hebben op auto’s. Gewoon genoeg jaren wachten en dan importeren
Jochempie zegt
Vind je het zo belangrijk dat er geen buitenlandse dealer tussen heeft gezeten? Bijna racistisch.
moveyourmind zegt
Aardig bedachte truc om de Jimny qua uitstoot zo niet mee te laten tellen met de gemiddelde CO2-uitstoot van de personenwagens, maar de afzetmarkt voor Jimny’s wordt zo nog kleiner dan hij al was. Denk in elk geval dat er niet heel veel particulieren zijn die ruim 30.000 Euro voor een tweezits terreinauto gaan neerleggen.
potver7 zegt
@moveyourmind: In Nederland zal het niet heel populair worden, maar dat is de Jimny sowieso al een tijdje niet meer. In landen waar 4×4’s populair zijn maakt dit wel een kans denk ik.
eklasse zegt
@potver7: Staatsbosbeheer was er wel fan van.
haroldt zegt
In Tirol een verkooptopper. Blijft een erg mooie auto vinden.
Silverarrow zegt
150 kg laadvermogen? Dus 3 fusten bier is al teveel? Praktisch…
dracae zegt
Staatsbosbeheer zal er blij mee zijn.
mashell zegt
In plaats van de achterbank eruit zouden ze er beter een courante schone motor ingelegd hebben.
aadzor zegt
Is dit ook een optie bijvoorbeeld bij een Porsche 911?
jarnobakker zegt
Van 115 kilo laadvermogen naar 150 kilo. Mogen er in de personenuitvoering alleen maar kleuters in ? In mijn S-Max mag meer als 700 kilo.
rotarypowah zegt
150 kg laadvermogen klinkt niet als veel.
speedster72 zegt
Stoer karretje wel. Gewoon vierkant en zonder poespas. Zelf een achterbank er in schroeven en een setje gordels is geen optie zeker? Met 2 kinderen en een achterbank jou je nog 10KG laadvermogen over, en instappen zal ook niet meevallen. Was wel altijd een polplaire (huur)auto op de Griekse eilanden.
degrotemuis zegt
Is die 115 kg geen foutje, of geteld met 2 zware passagiers? De personenwagen Jimmy mocht 370kg laden incl passagiers.
Jammer, maar wel te begrijpen. In Nederland sowieso kansloos duur en met ruim 150 gram per km uitstoot die niet gecompenseerd worden door plugins vast bijna goed voor meer boete vanuit de EU dan de verkopen opleveren. Blijven wel erg leuke karretjes, die verrassend ver komen in het terrein.