







Althans…
Er bestond flink wat verwarring rondom de onthulling van de nieuwe Suzuki Jimny. De lichtelijk iconische SUV uit Japan verscheen eerder deze week plots op de officiële website van het merk, maar op duidelijke informatie over het autootje moesten we nog even wachten. Inmiddels blijkt dat Suzuki die informatie pas dit najaar met ons wil delen. Gelukkig krijgen we alsnog het een en ander over de auto te horen.
De nieuwe Suzuki Jimny blijft, zoals we aan de buitenkant wel op kunnen maken, grotendeels trouw aan de rest van zijn bloedlijn. Geen onverwachtse ingrepen op het gebied van ontwerp, dus, zoals Mercedes dat bijvoorbeeld met de G-Klasse wel heeft gedaan. In plaats daarvan geeft Suzuki de Jimny een design dat in lijn is met zijn voorouders, zonder dat hij er bij de introductie direct al verouderd uitziet. Het hoekige ontwerp dat Suzuki de auto heeft gegeven zorgt tevens voor een praktische, vrij ruime binnenzijde.
Hoewel de Jimny er aan de buitenzijde misschien uitziet alsof hij net zo goed zou passen in de jaren ’90, kunnen we hetzelfde niet zeggen over de binnenkant. Naast het feit dat het een vrij modern ontwerp is, is het interieur van de Jimny voorzien van een centraal touchschreen dat zowel Apple CarPlay als Android Auto ondersteunt. Een reeks in het oog springende kleuren maakt de auto nog schattiger dan hij al is.
Op het gebied van techniek weten we nog niet zoveel over de nieuwe Suzuki Jimny. Prestatiecijfers, evenals de verschillende motoren die in de Jimny terecht zullen komen, worden vooralsnog niet onthuld. Wel weten we dat de auto standaard is uitgerust met inschakelbare 4×4-aandrijving met lage gearing en een ladderchassis heeft.
Update: de Europese variant is inmiddels officieel. Wij krijgen de Jimny met een 1.5 viercilinder, goed voor 102 pk en 130 Nm. De motor is gekoppeld aan een handbak, of een automaat met vier verzetten. Prijzen zijn vooralsnog niet bekend.
een baby Hummer .. cute ..
@lincoln: Is it me of gaat er iets fout en heb je 7 dezelfde reacties geplaatst..
@lincoln: haHA
@lekkaah: haHa haHa haHa haHa haHa haHa haHa*
@lincoln: Super cute!
@lincoln: ik zou hierin heel graag gezien willen worden door mijn klasgenoten van de kappersopleiding.
@lincoln:
Nog nooit een G-klasse gezien dus?
Honey, I shrunk the Merc G class!!
@zwepp: precies dit
@zwepp: kruising G-klasse en Jeep Renegade.
@zwepp: kruising G-klasse en Jeep Renegade.
Ja, hebb0n!!??
@jack_abarth:
Precies wat ik ook dacht! Wat een heerlijk wagentje.
Dit is toch heerlijk. Lekker basic, zwarte bumpers en zo hoekig als een stoeptegel. Dat zouden meer cross-over merken moeten doen!
@ks86: cross-over? ’t is toch gewoon een terreinwagen?
@potver7: Ja klopt. Ik bedoel dan ook dat andere merken niet met de mode mee moeten doen van de cross-overs, maar ook een fatsoenlijke terreinwagen moeten bouwen ?
@potver7: een terreinwagen gaat niet popje onder in een plas van ern halve meter diep
Schijnt dat kleine zalen nogal galmen…
Vervelend als je stand up comedian bent…
Hoor je jezelf tien keer echoën….
Mis je daardoor het applaus van het publiek….
Maar mooi om te zien dat ze bij Suzuki ook liefhebber zijn van de Geländewagen. Komt bijna nog dichter bij het origineel dan de pcHoofttractor die veel kopers er van laten maken.
Geinig wagentje hoor. Doe (mijn vriendin) maar een rode!
Aangenaam verrast, hoedje af.
‘superior white’ heet de witte kleur. Gewaagd…
@humpyourdog: Zolang ze het zwart maar geen ‘inferior black’ gaan noemen…
Om blij van te worden. Starre assen voor en achter. Het interieur modern maar niet super hip. Gewoon geweldig.
Gewoon een leuk autootje die capabeler is dan iedere “SUV” in de modder
Goed gelukt imho! Ik ben eens met een huur Jimny over Kos gecrossed, wat een top wagentje was dat. Zo ver offroad dat ik blij was met asfalt, maar de Jimny stelde niet teleur. Zou het met deze graag een keer over doen!
@dwersbongel: jij ook al? Wij ook, alleen ik paste niet achter het stuur. Moest altijd achterin zitten, in de open lucht. Gouden vakantie, ik was de enige die constant beneveld was…. en nu heb ik een Toyota Prius..
Ik vind hem nu al leuk. Lekker compact, robuust, echte 4×4 , super leuk en puur uiterlijk en iedere dag een beetje vakantiegevoek
Ik heb altijd gedacht die het een Suzuki ‘Jimmy’ was ?
@pindakoning: dat was aanvankelijk ook de bedoeling, maar GM had de rechten voor die naam. Zij gebruikten die naam voor de GMC Jimmy. In plaats van een nieuwe naam bedenken vervingen ze gewoon een ‘M’ met een ‘N’.
@willeme: Dat is Jim nie!
20 jaar alweer?! Ik ben nu officieel een oude lul…
Kan ik eindelijk pijp gaan roken
@pallas: Mwaja, titel is wel wat misleidend. Het lijkt alsof de Jimny 20 jaar geleden verdwenen is, terwijl ie juist 20 jaar geleden op de markt kwam. En nog steeds te koop! En nog steeds in behoorlijke aantallen! En nog steeds een mooi ding! Best wel een mooie prestatie.
In China wordt het ding trouwens gekloond als een LSEV (low speed EV) door Dayang. Best wel geslaagd ook.
https://carnewschina.com/wp-content/uploads/2018/06/chok-g1-0.jpg
Ook interessant: het ding werd ook verkocht als Chevrolet Jimny in Z-Amerika, en als Mazda AZ Offroad in Japan. Die laatste was een kei-variant Met plattere bumpers en zonder wheel arches, om te voldoen aan de afmetingsvoorwaarden van kei-cars.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/Mazda_AZ-Offroad_001.JPG
Ik vermoed dat, zelfs als de nieuwe er is, de ’98 versie nog eens 20 jaar erbij doet, voor bepaalde markten zoals India, China, Malaya etc…
Goed gelukt! Een 6×6 uitvoering en de line up is compleet.
@simppa:
Niet voordat er die Landaulet versie komt!….?
Vind hem best geslaagd??
Ik vind hem niet schattig maar een klein stoer kek ding. Eigenlijk zou hij Samurai of SJ moeten heten,. Hij lijkt veel meer een reincarnatie daarvan dan dat hij op de (Laatste)Jimny lijkt.
@milan0: Mja, komt op hetzelfde neer. Samurai was de Europese naam voor wat in Japan altijd al Jimny heette. Bij de laatste, model 1998, hebben ze ervoor gekozen alle verschillende namen (en dat waren er veel) te laten vallen en wereldwijd voor de naam Jimny te gaan.
Vind het juist een grote verandering! + Mini G klasse! Cult auto in the making… Ideaal voor kleine zuid europese eilanden
Wel leuk dat suzuki aan starre assen vasthoudt. In de jaren 90 zijn ze best populair geweest aan de compacte maar zeer terreinvaardige jeepjes met ladderchassis en starre assen zoals de vitara, samurai,jimmy,.. Heb zelf ooit nog een sj gehad (voorloper samurai) en een vitara om te offroaden, wat een hoop lol kun je ermee hebben voor zeer weinig geld.
Ladderchassis, 4×4, low gearing… Bizar dat zo’n kleine en goedkope auto op ALLE fronten beter is dan elke Audi/BMW/Porsche SUV’s. Zou wel eens eem Autoblog offroad head-to-head willen zien tussen een Jimny en een X5…
@audirs3: hij is niet op alle fronten beter hoor, ik rij liever in een X5 naar Italië als in deze Jimny bijvoorbeeld
@phevtreb: okay okay, eens… Maar voor dat doel (autobahn cruiser) kan je beter een 5-serie touring nemen, desnoods met X-drive voor de wintersport. En ja, een Cayenne doet het vast beter op een circuit, maar als je dat wil dan koop je toch gewoon een 911?
@audirs3: Ik kan je deze video (Range Rover “vs.” Jimny) zeker aanraden: https://www.youtube.com/watch?v=IgvdU4va3-I De Range Rover is natuurlijk niet te vergelijken, maar toch een geinig ding zo’n Jimny en serieus capabel.
@prototypezero: dank, leuke video!
Gaaf ding! Zou er gaarne een willen hebben om eens lekker mee te ravotten op onherbergzame, asfaltluwe en desolate plaatsen. En dan zou ik elke Mercedes, Audi, Porsche, Landrover die daar dan niet vastrijden omdat ze er niet zijn, keihard in het spreekwoordelijke gelaat uitlachen.
Ultieme huurautootje in zuid Europa
Zo willen we ze zien. Hier word ik blij van. Starre assen voor de win! Betere banden er onder het het rijdt mijn Discovery er uit in het terrein.
Wat gaat het koste
Ik ben benieuwd naar de cabrio-versie. Dat zal een hit worden! Hier in NL zou een 4-deurs interessant zijn. Maar sowieso een heerlijke huurauto in warme landen.
@lacker: Ik zie nog niet direct een cabrio komen daarvan. Te weinig markt voor wss. De soft-top van de huidige Jimny werd gebouwd door Santana, maar die zijn failliet. Dat was ook het einde van dat model. Suzuki zelf zag dat blijkbaar niet zitten. Denk niet dat het met de nieuwe anders zal zijn…
Cool dat Suzuki dit gewoon bouwt. Ik vind het een leuk ding.
zeer benieuwd wat voor motoren er in komen te liggen.. Want door dat kromme co2 uitstoot beleid in NL zou dit wel eens heel erg van invloed kunnen zijn om zijn suc6 hier. Nou heet Suzuki de 1.2 hybrid (90pk). Lijkt mij een prima blokje voor dit ding. Ze hebben namelijk ook die 3cil. 1.0 met 112pk maar ik denk dat die 4 cilinder net wat prettiger rijdt ook al heeft ie minder vermogen… Bovendien stoot ie minder co2 uit dus minder belasting.. De 1.4 zou ook leuk zijn maar denk dat die m veel te duur maakt…