Sterker nog, de Suzuki Jimny Heritage Special Edition is de coolste auto die je vandaag gaat zien, ondanks de Cobra hieronder.
Wanneer is een auto eigenlijk cool? Het is heel erg lastig te bepalen. Het maakte de discussie van The Cool Wall bij de echte TopGear-afleveringen er wel interessanter op.
Grote, pretentieuze auto’s zijn bij voorbaat niet cool. Kleine, goedkope auto’s die verrassend capabel zijn, kunnen dan weer wel cool zijn. Maar het moet ook weer niet zo sullig zijn dat je het moet uitleggen. Want iedereen weet: als je moet uitleggen wat het is, is het meteen niet cool meer.
Extra cool
Wat ons betreft is de Suzuki Jimny Heritage Special Edition extra cool. Het is een moderne auto met een paar toffe retro-elementen. De basis is de Jimny GLX, dus het luxere model. Items als LED-koplampen, airco, mistlampen, achteruitrijcamera en zelfs lane assist zitten er allemaal al op. Het is voornamelijk de aankleding die afwijkend is, volgens het Japanse merk.
Je krijgt bijzonder gave striping. Zoals jullie weten zorgen een set goede stickers toch voor 5 tot 10 km/u qua topsnelheid (check hier onze techniek special over stickers). Ze doen denken aan die heerlijk foute striping die je vroeger op elke Samurai en Vitara zag.
De in kleur meegespoten bullbar ontbreekt helaas, maar je krijgt wel spatlappen voor en achter die erbij passen. Ook zijn er diverse logo’s aangebracht om je eraan te attenderen dat je echt iets bijzonders hebt.
Daarnaast krijg je ook een speciale bagagemet mét Heritage-logo. Dan weet je bij het inladen dat je echt een zeldzame auto aan het volladen bent.
Techniek Suzuki Jimny Heritage Special Edition
Qua techniek valt er verder niet veel te kiezen. Ze zijn allemaal voorzien van een 1.5 viercilinder met vierwielaandrijving (Allgrip Pro) en een handbak. Precies zoals het hoort. Ook hebben ze allemaal de 15 inch lichtmetalen velgen.
Je kan de Suzuki Jimny Heritage Edition dan weer wel in diverse kleuren krijgen. Heel verstandig: de ongelukkig gekozen naam ‘Superior White’ heet tegenwoordig Arctic White.
Daarnaast zijn Jungle Green, Medium Grey en Black Pearl ook beschikbaar. Suzuki gaat 300 exemplaren bouwen van de Jimny Heritage.
Omdat de Suzuki Jimny een kleine en lichte auto is, wordt deze kapot belast waardoor je ‘m niet meer in Nederland kunt krijgen. Gelukkig krijg je wel bijkans subsidie op een Porsche Cayenne Turbo S e-hybrid.
Mocht je denken dat we aan het raaskallen zijn: op de Suzuki Jimny betaalde je destijds 14 mille aan BPM-boete, op de achtcilinder Cayenne van 2.500 kilogram betaal je nu nog geen 9 mille BPM. Maar ja, dat is niet zo cool als een Jimny.
Meer lezen? Dit zijn 9 legendarische offroaders!
minimoke1984 zegt
Zo zonde dat ie prijstechnish gewoon niet interessant is voor EU. Denk wel gemiste kans want als je hier een Hybride van uitbrengt is t natuurlijk ook een auto die je bijvoorbeeld wil huren als je op vakantie bent in een zuid Europees land.. Dus misschien moet Suzuki die samenwerking met Toyota verder uitbreiden en dat hybride blok uit de Yaris/Cross hierin monteren…
O plaat zegt
Lijkt mij vooral een Nederlands probleem te zijn. Ik betaal amper belastingen in België op mijn Cadillac met 230gram CO2 uitstoot. Want euro 6 benzine onder de 2l dus een relatief lage belastings klasse.
sanderkomnogeensergens zegt
Ik zie dit nieuwe model (net als het oude model) best vaak rijden in Griekenland. Leuk hoor.
notsobig zegt
Kan er niet een keer een artikel komen met hoe dat nou werkt met de bpm? En waarom de Suzuki Jimny nou zo bestraft moet worden, zelf 5k meer als de besproken achtcilinder Cayenne. Want ik kan er niet bij dat een Jimny in werkelijkheid meer uitstoot als die Cayenne. Dus ergens gaat het dan heel fout toch?