De piepkleine crossover heeft nu wat meer SUV-ambities.
Een aantal jaar geleden was de Suzuki Ignis ineens terug. Het is een historische (maar niet enorm sterke) naam: er was aan het begin van deze eeuw een kleine MPV-achtige met de naam Ignis. Die nam even een sabbatical, nu is de Ignis weer terug. Het klinkt alsof je er een betere naam aan kunt geven, eentje die iets sterker is. Toch heeft Suzuki er een opvallende verschijning van gemaakt. Niet alleen door dingen als de C-stijl, geïnspireerd op de oude SC100 GX, maar ook door er een ‘crossover’ van te maken. Hij is klein, maar heeft aspiraties van grotere auto’s. En komt dus precies in de crossover-trend terecht.
Ondertussen kennen we de compleet nieuwe Ignis al sinds 2015. In Nederland boert hij goed genoeg, maar het zijn vooral andere markten waar de Ignis een geweldige oplossing blijkt. Daarom is het India waar de wereldprimeur van de nieuwe Ignis plaatsvindt. Of nou ja, nieuwe Ignis: een facelift.
Wie de nieuwe Ignis wil herkennen, moet vooral letten op de grille met nieuwe chromen onderdelen. Ook de bumpers voor en achter zijn iets stoerder vormgegeven. LED-verlichting is nu standaard. Wie beter is in kleurtjes herkennen kan letten op drie nieuwe kleuren die zijn toegevoegd aan de compacte Suzuki: Tough Khaki, Caravan Ivory en Rush Yellow.
Onderhuids zijn er stappen gemaakt met de hybridemotor. Jazeker, de Suzuki Ignis wordt altijd geleverd met een hybridemotor: Suzuki noemt het Smart Hybrid. Deze krijgt een grotere li-ion-batterij. Qua transmissie is er ook nieuws: je kunt nu niet anders dan zelf schakelen met een handbak: daar komt nu een CVT bij.
Zoals gezegd kreeg India de primeur: de auto zal neerstrijken op Europees grondgebied op de autoshow van Genève. Daarna landt de auto met een prijskaart in de Suzuki-dealers in het tweede kwartaal van 2020.
sntial zegt
Door deze Suzuki wordt ik een tettenman
sntial zegt
-d
drdre1 zegt
@sntial: Oor deze Suzuki…. ?
momo zegt
@drdre1: wort
okdoei zegt
@drdre1: oor eze*
sntial zegt
@okdoei: anku
techniekmeneer zegt
De Ignis werd al met een automaat geleverd (semi automaat, handbak met schakelrobot) én CVT was ook gewoon al leverbaar. Alleen aangezien de CVT flink duurder was dan de semi automaat is deze nauwelijks verkocht.
moveyourmind zegt
Leuk ogend karretje. Vooral de achterkant die aan de GX doet denken was en is een leuke vondst. Net als het gedeeltelijk witte dashboard en deurpanelen.
Svensson zegt
-t
sntial zegt
@Svensson: -fu
ethylestra zegt
Leuk karretje, maar die achterkant lijkt wel ontworpen door een gehandicapte dwerghamster
Richmond zegt
@ethylestra: dat wel alleen de brede wielkasten met smalle banden oogt niet.
e88125i zegt
De eerste keer dat ik ze op de weg zag was mijn reactie “wat doet een 45km auto op de snelweg?”
Er had Aixam op moeten staan, past veel beter.
shalomleon zegt
Ik ben ook oprecht benieuw wanneer hier een 45km versie van komt, net als bovenstaand kan ik er maar niet aan wennen. Het lijkt wel een 2020 model Canter
shalomleon zegt
@shalomleon: o en ik hou van rare auto’s (Mitsubishi FTO, Peugeot 205 bestel, Chrysler daytona….), maar ook ik heb grenzen
SimonMc zegt
Iemand ooit al een auto gehad zonder laadruimteverlichting? Of gezien? Wel, ik niet…tot ik een Suzuki Ignis zag. Sterkste van al is, er is wel degelijk een opening voorzien, maar deze is afgedekt met zo’n “blank” plaatje. En ik heb er ook 2 draden zonder connector uitgevist.
Een echte schande. Wat kost een lichtje nu?
jack_abarth zegt
@SimonMc:
2006 model Suzuki Swift heeft ook geen verlichting.
Grande Punto Abarth heeft het niet, ondanks alle voorbereidingen die er al zitten. Dus lampje bestellen bij Tuynder voor € 10-20,-.
bobje zegt
Dus nu heeft Zutzoekie een namaak Mercedes en een namaak Jeep in het programma.
trolololo zegt
@bobje: met dat verschil dat die namaak jeep wél tof is.
trolololo zegt
@trolololo: De Mercedes G kloon dus. Deze verachting zou ik niet een Jeep kloon durven noemen.
Dutchdriftking zegt
Kijk aan, de Suzuki Isniks is weer fris. Huisvrouwen op leeftijd zullen er gek op zijn.
gregorius zegt
Stel je voor je gaat op date en je ziet je date aan komen rijden in een Ignis. Zelfs met deze nieuwe, dan is iedereen er toch over eens dat je gewoon weg mag gaan zonder ook maar een reden op te geven.
Ik vraag me ook wat voor machtsspelletjes er spelen bij Suzuki dat er goedkeuring is gegeven om een auto met zo’n lelijke achterkant te gaan verkopen. Alsof ze er gewoon minder willen verkopen.
PS: Autoblog: please fix nou even dat je op de ouderwetse computer-browser niet meer kan reageren op andere reacties omdat het schermpje niet meer uitklapt. Dit duurt al dagen!
niex zegt
De nieuwe app is echt kut