Er zijn 250 redenen om nu een Suzuki Ignis Smart Hybrid te kopen.
Er zijn van die dagen dat je zó veel bij kunt leren. Vandaag is er eentje van. Soms zijn er dingen die je eerst niet wist en later wel! Dat is wellicht de definitie van ‘leren’, maar toch. Je wordt met de dag wijzer.
Vandaag heeft ondergetekende de term ‘UCSUV’ geleerd. Het staat voor Ultra Compact Sports Utitilty Vehicle. Een voorbeeld van een UCSUV is klaarblijkelijk de Suzuki Ignis, daar het moederbedrijf de betreffende term bezigt. Ezelsbruggetje, je kan het fonetisch uitspreken ‘uk-suv’. Een SUV, maar dan een Ukkie, zeg maar.
Suzuki Ignis Smart Hybrid goedkoper
Nu was dat model aan het begin van dit jaar vernieuwd en ook de prijzen waren al bekend. Dus wat is het groete nieuws? Welnu, de UCSUV is goedkoper geworden! Dat komt door de komst van de verbeterde ‘Smart Hybrid’-aandrijflijn.
In principe heb je gewoon dezelfde 1.2 motor, maar dan met een elektrische generator ter ondersteuning en een schattig klein accupakketje. De elektromotor dient ter ondersteuning op de momenten dat een verbrandingsmotor niet zo efficiënt is: dus bij het wegrijden en accelereren.
Nieuwe prijs Suzuki Ignis Smart Hybrid
Hierdoor braakt de motor in de Ignis veel minder CO2 uit: namelijk 110 gram per gereden kilometer. Daardoor is de prijs nu superlaag: 16.600 euro. Dus dan zijn we toch benieuwd: wat was dan eigenlijk zo slecht aan de vorige Ignis? Dat was toch ook een 1.2 Smart Hybrid? Dat klopt helemaal!
We hebben het voor je opgezocht en wat blijkt, het uitgaande model stootte 114 gram CO2 per kilometer uit. De auto werd veel zwaarder belast vanwege die uitstoot, waardoor de prijs van de vorige Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid een torenhoge 16.850 euro bedroeg.
Beschikbaarheid
Aan de andere kant: we moeten niet zeuren. Dankzij de inspanningen van de ingenieurs Suzuki betalen we 250 euro minder aan de fiscus. En dankzij de heren van Suzuki weten we nu eindelijk ook wat een UCSUV is.
De Suzuki Ignis Smart Hybrid is per direct te bestellen, eventueel met een automaat of vierwielaandrijving.
bjr1983 zegt
Iedereen verklaart me voor gek, maar ik vind dit dus stiekem gewoon een leuk ding…
joejojo2012 zegt
Jij bent echt niet de enige. Deze zou ik graag als vervanger van onze Fiesta zien. Klein, licht, wendbaar en (volgens mij) een 4 cilinder torretje. Weet alleen niet of ie als 4 of 5 persoons wordt geleverd. Hoop dat laatste.
awesome zegt
@bjr1983: wel een tof ding, alleen de achterkant brengt me steeds enorm aan het twijfelen. Als het klem heeft gezeten tussen twee vrachtwagens.
Wellicht een beetje afhankelijk van de kleur.
Het front is wel oprecht stoer.
tjorque zegt
Wat is er mis met diaree geel???
PunicaOase zegt
@bjr1983: haha, vind ik ook, vooral in het donkergrijs met zwarte velgen en LED-verlichting best een stoer karretje..
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Is dit branded content of zo? Ik vind de getallen van dit kekke karretje niet heel bijzonder. Volgens mij moeten fabrikanten *gemiddeld* op 95 gram CO2 per km per auto uitkomen om de Europese emissiedoelstellingen te halen. Toyota zat in 2019 als laagste op een gemiddeld van 97,5 gram over het gehele wagenpark. Een gemiddelde gewone hatchback haalt ook 115 gram, dus de genoemde 110 gram is helemaal niks bijzonders, en al helemaal niet voor zo’n klein licht wagentje met mild hybrid. Sterker nog: van het gehele wagenpark (personenauto’s) in Nederland was de uitstoot in 2019 gemiddeld 100,1 gram (bron: nu.nl)
hiostu zegt
Ik vermoed dat Tesla nog wat lager zat dan Toyota
willeme zegt
@F36GC:
Nee, dit is geen Branded Content. Dit is een geval van de ironie. Daarvoor hoeft niet betaald te worden. Vanwege de geringe prijsdaling hebben we getracht er een vermakelijk artikel van te maken.
Als we er inhoudelijk op in gaan: in principe is het onmogelijk voor een auto met verbrandingsmotor om onder de 100 gram CO2 te komen. Alle auto’s die het wel halen, doen dat met behulp van een plug-in hybride techniek.
Over de merk-gemiddeldes kunnen we kort zijn, als een merk dat niet haalt, kloppen ze aan bij EV-bouwers. Zo kan Tesla serieus geld verdienen aan Honda en FCA. Tegen betaling kunnen zij CO2 compenseren. De fee die ze moeten betalen is lager dan de boete die ze krijgen. Tesla blij (want geld) en de andere merken ook.
Er is dan nog een verschil tussen de uitstootwaardes op papier en op asfalt. Voor een uitstoot van 110-115 gram moet je een auto hebben die dan daadwerkelijk 1 op 24 rijdt. Meestal kom je met kleine, lichte en eenvoudige autootjes heel dicht bij dat verbruik. Bij alles wat groter en zwaarder is niet.
hotze zegt
Bepaalde diesels halen/ haalden wel waarden onder 100 g/km. Op papier iig.
In de praktijk is dat bij snelheden boven 120 km/u best lastig te halen.
Zeker bij de huidige dag-Vmax van 100 km/u (veel meer remmen en optrekken als je wat doorrijdt).
Turbo S zegt
@F36GC: ja ik snap ook helemaal de clou van het artikel niet.
lekbak zegt
@F36GC: iets met theorie en praktijk…
henk123456 zegt
Toen ze pas op de weg verschenen dacht ik de eerste keren dat het een invalidenwagen was.
escort77 zegt
Gelukkig nog steeds met de kieuwen van de Suzuki SC-100 GX, die overigens in 1980 ook gewoon al 1:19 reed zonder hybride-techniek.
faalhaas zegt
Als je voor 250 gaat lopen tobben, dan ben je waarschijnlijk niet in de markt voor een nieuwe auto.
joejojo2012 zegt
Elke euro minder betalen is een besparing en het begin van 1000 euro. Maar ik denk niet dat mensen echt zitten te tobben. Eerder denkt men na of het zo’n Ignis wordt of toch een Panda oid.
rotarypowah zegt
Blijft een guitig bakkie.
Dutchdriftking zegt
Tja, mijn vrouw rijdt in een Ignis. Het gekke ding heeft inmiddels bijna 340k(!) op de klok staan en doet het nog perfect. Afgelopen 100k een keer een kapotte draagarm, verder alleen maar regulier onderhoud. Geniaal ding. En met 90pk op 850kg is hij nog relatief rap ook. Eerlijk is eerlijk, een bocht om is eng, en hij heeft geen airco, de stoelen zijn niet geweldig, maar alle waar is naar zijn geld.
LaLancia zegt
Voorkant en interieur zijn best leuk. De rest oogt heel vreemd. Doe mij maar een Panda 4×4.
mynameisjeroen zegt
Deed een ct200h 8 jaar geleden niet al dik onder de 100gram CO2/km? Ik kan het uiterlijk van deze Ignis echt niet verdragen.
mcshine zegt
@mynameisjeroen: deed ie dat ook voor 16.5k nieuw?
mynameisjeroen zegt
Nee maar wel met veel meer comfort, ruimte en luxe.
rogierio zegt
Ik vraag me altijd af hoe zo’n ignis eruit zou zien met een beetje tuning, bv dikke wielen en een beetje lift